Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Bourgondische coalitie komt eraan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248959)

Zipper 13 juni 2019 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9043718)
Werk verschaffen aan honderden (?) kabinetards is nochtans wel een belangrijke zorg voor een partijvoorzitter.

als hij nu toegeeft aan Di Rupo, zal hij binnen 5jaar (gesteld dat het 5jaar zou duren) geen kabinetards meer nodig hebben.

Eduard Khil 13 juni 2019 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043717)
is het voortbestaan van een partij enkel de zorg vd voorzitter ????

tuurlijk niet. Maar de tijd dat er een zeer kritisch kader was binnen N-VA is voorbij. Ik heb het zelf van dichtbij zien veranderen. De stoel van de voorzitter en de partijtop wordt niet meer ter discussie gesteld. De statuten zijn op die manier al aangepast dat het haast onmogelijk is voor een niet-establishmentfiguur om nog maar deel te nemen aan voorzitterverkiezingen. Tijdens congressen had je vroeger uitgebreid de mogelijkheid om te discussieren. Nu krijg je twee minuten of zo.

Veel figuren die af en toe een kritische noot lieten klinken (binnen of buiten de partij) zijn gewoon uitgerangeerd ten voordele van jaknikkers. En die zitten nu allemaal samen in het machtsbad: als ze geen post binnenhalen, hebben ze niets meer. Dit hebben we al eerder gezien, bij de VLD in Verhofstadt zijn tijd. Meebesturen ten koste van alles.

Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij gaan PS en N-VA samen in zee. Zonder staatshervorming, zonder confederalisme en zonder veel besparen. En met extra belastingen.

Eduard Khil 13 juni 2019 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043721)
als hij nu toegeeft aan Di Rupo, zal hij binnen 5jaar (gesteld dat het 5jaar zou duren) geen kabinetards meer nodig hebben.

dat zegt gij. Voor mensen in die positie is het simpel hé:

- nu stoer doen en géén kabinetards meer
- nu niet stoer doen, al zeker vijf jaar kabinetards, en dan misschien een kans op géén kabinetards meer.

Wat denk je dat ze gaan beslissen in die situatie?

Zipper 13 juni 2019 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9043722)
tuurlijk niet. Maar de tijd dat er een zeer kritisch kader was binnen N-VA is voorbij. Ik heb het zelf van dichtbij zien veranderen. De stoel van de voorzitter en de partijtop wordt niet meer ter discussie gesteld. De statuten zijn op die manier al aangepast dat het haast onmogelijk is voor een niet-establishmentfiguur om nog maar deel te nemen aan voorzitterverkiezingen. Tijdens congressen had je vroeger uitgebreid de mogelijkheid om te discussieren. Nu krijg je twee minuten of zo.

Veel figuren die af en toe een kritische noot lieten klinken (binnen of buiten de partij) zijn gewoon uitgerangeerd ten voordele van jaknikkers. En die zitten nu allemaal samen in het machtsbad: als ze geen post binnenhalen, hebben ze niets meer. Dit hebben we al eerder gezien, bij de VLD in Verhofstadt zijn tijd. Meebesturen ten koste van alles.

Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij gaan PS en N-VA samen in zee. Zonder staatshervorming, zonder confederalisme en zonder veel besparen. En met extra belastingen.

dan volgt na die legislatuur de rekening

Zipper 13 juni 2019 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9043724)
dat zegt gij. Voor mensen in die positie is het simpel hé:

- nu stoer doen en géén kabinetards meer
- nu niet stoer doen, al zeker vijf jaar kabinetards, en dan misschien een kans op géén kabinetards meer.

Wat denk je dat ze gaan beslissen in die situatie?

Ik stel voor dat ze even aan hun kiezers denken.

Tavek 13 juni 2019 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043728)

Die kiezers willen dat de NVA zijn best doet om te wegen op het beleid.

Door nu langs de zijkant te gaan staan doen ze dat niet.

dpg 13 juni 2019 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043728)

En ben je daar eentje van ?

Tavek 13 juni 2019 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9043730)

:lol::lol::lol::lol:

Zipper 13 juni 2019 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9043729)
Die kiezers willen dat de NVA zijn best doet om te wegen op het beleid.

Door nu langs de zijkant te gaan staan doen ze dat niet.

Nikske zijkant, de PS op de knieën krijgen moeten ze doen

Tavek 13 juni 2019 14:44

dpg als we niet in een tesla draad zitten, heb ik veel lol met uw scherpe opmerkingen

Tavek 13 juni 2019 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043732)

Doen ze dat door in de oppositie te gaan zitten ?

Eduard Khil 13 juni 2019 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043732)

en hoe gaan ze dat doen? N-VA staat moederziel alleen.

Zipper 13 juni 2019 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9043734)
Doen ze dat door in de oppositie te gaan zitten ?

dan zou een kabinet met rood, groen, oranje en blauw noodzakelijk zijn, en dat geef ik max. 2jaar, waarna n-va kan "oogsten"

Tavek 13 juni 2019 14:47

Regeerakkoord onderhandelen waar voor beide partijen voldoende eten en drinken inzit.

Dus ook wat staatshervorming.

Tavek 13 juni 2019 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043739)
dan zou een kabinet met rood, groen en blauw noodzakelijk zijn, en dat geef ik max. 2jaar, waarna n-va kan "oogsten"

De situatie over 2 jaar gaat identiek zijn aan deze van nu. PS/MR/Ecolo aan Franstalige zijde, NVA aan Vlaamse zijde.

Misschien had je niet om het VB moeten stemmen, dan was de NVA nu wat minder de aangeschoten hond.

Zipper 13 juni 2019 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9043741)
De situatie over 2 jaar gaat identiek zijn aan deze van nu. PS/MR/Ecolo aan Franstalige zijde, NVA aan Vlaamse zijde.

Misschien had je niet om het VB moeten stemmen, dan was de NVA nu wat minder de aangeschoten hond.

wie beweert er dat ik VB zou gestemd hebben ??????????????

Tavek 13 juni 2019 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043742)
wie beweert er dat ik VB zou gestemd hebben ??????????????

Ik dacht dat gelezen te hebben in de andere draad, maar corrigeer me maar als ik fout zit.

Eduard Khil 13 juni 2019 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9043739)
dan zou een kabinet met rood, groen, oranje en blauw noodzakelijk zijn, en dat geef ik max. 2jaar, waarna n-va kan "oogsten"

zeiden ze ook van de eerste regering Di Rupo

het alternatief zal trouwens paars-groen zijn hoor, met defi erbij.

Rutten kan dan première gaan spelen

Zipper 13 juni 2019 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9043744)
Ik dacht dat gelezen te hebben in de andere draad, maar corrigeer me maar als ik fout zit.

Btw, ik stem niet op partijen maar op mensen :

Fed : Francken
Vlaams : Weyts
Eur : Annemans
Dus Europees heb ik idd VB-gezind gestemd, maar dat heeft geen uitstaans met de Belgische situatie.

Hier nog de peiling op het forum, waar ik mijn kies-intenties bekendmaakte (16 maart) :

https://forum.politics.be/showthread.php?t=247601

Dadeemelee 13 juni 2019 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9043745)
zeiden ze ook van de eerste regering Di Rupo

het alternatief zal trouwens paars-groen zijn hoor, met defi erbij.

Rutten kan dan première gaan spelen

Michel denk ik, in beide scenarios. Tenzij het toch Rutten wordt om een Vlaming te hebben.

quercus 13 juni 2019 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9043730)

Heb jij daar soms iets tegen???

Eduard Khil 13 juni 2019 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9043750)
Michel denk ik, in beide scenarios. Tenzij het toch Rutten wordt om een Vlaming te hebben.

Rutten. Om te slikken dat het een Vlaamse minderheid is

fox 13 juni 2019 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9043623)
Wat als een rechter de beslissing van het vlaams parlement in de vuilbak smijt ?

Scheiding van de machten is belangrijk in een normale democratie. Als je de rechterlijke en uitvoerende macht (politie, leger) niet mee hebt hoef je er niet aan te beginnen.

Onafhankelijk worden kan je eigelijk niet eenzijdig.

Dus Belgicisten moeten zich daar niets van aantrekken, maar de Vlamingen wel? Zoiets?

Xenophon 13 juni 2019 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9043722)

Het is dat het zo moet lopen dan, de N-VA zal dan het VU lot beschoren zijn. Van BDW, het orakel en zijn N-VA, zal dan een lege blaas overblijven.

Bad Attila 13 juni 2019 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9043685)
We worden niet echt gekoloniseerd door Wallonie. Maar wel flink gemolken. Dat is reeds vele jaren zo en Di Rupo vindt dat er nog wat meer geld uit Vlaanderen hoort te komen. Geld is zeer belangrijk Tavek, ook al vind jij dat niet. Bovendien heeft Di Rupo dan nog eens het onvoorstelbare lef om te eisen dat in eventuele besprekingen met De Wever het communautaire niet op de agenda mag staan. M.a.w. de armoezaaier vindt dat hij eisen kan stellen aan de financier.

Misschien vind jij als zelfverklaarde belgicist dat wij Vlamingen dat maar allemaal horen te slikken. Ik ben een andere mening toegedaan.

Arme Vlamingen toch...
Hier, een traantje

Xenophon 13 juni 2019 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9043623)
Wat als een rechter de beslissing van het vlaams parlement in de vuilbak smijt ?

Scheiding van de machten is belangrijk in een normale democratie. Als je de rechterlijke en uitvoerende macht (politie, leger) niet mee hebt hoef je er niet aan te beginnen.

Onafhankelijk worden kan je eigelijk niet eenzijdig.

Met wie heeft Belgie dan afspraken gemaakt qua onafhankelijkheid?

Dadeemelee 13 juni 2019 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9043761)
Het is dat het zo moet lopen dan, de N-VA zal dan het VU lot beschoren zijn. Van BDW, het orakel en zijn N-VA, zal dan een lege blaas overblijven.

Bij het NVA zitten nu nog hoofdzakelijk de economisch diepblauwen denk ik (met enkele bejaarde Vlaams Nationalisten). De overlopers van CD&V en VLD.

Zipper 13 juni 2019 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9043757)

Echt wel "de slimste" van den hoop 8O :roll:

Tavek 13 juni 2019 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9043764)

Het Verdrag der XVIII artikelen (1831) en later het Verdrag van London (1839).

De grote Europese mogendheden hadden baat bij het bestaan van de Beligsche staat.

Dadeemelee 13 juni 2019 15:15

Citaat:

Ja in Paars-Groen misschien wel.

Bad Attila 13 juni 2019 15:16

Citaat:

Met het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Oostenrijk, Pruisen en Rusland
Met als resultaat het Verdrag van Londen in 1839, ook wel Verdrag der XXIV artikelen genoemd.

fox 13 juni 2019 15:17

Citaat:

Je moet dat begrijpen Xeno. Belgicisten mogen dat tikkeltje meer.

Ze mogen eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen en moeten daarbij het geweld niet schuwen

Ze mogen de grondwet gebruiken, misbruiken en overtreden naar eigen goeddunken.

De Vlamingen moeten zwijgen en de facturen betalen van dat Belgische grapje.

Xenophon 13 juni 2019 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9043770)
Het Verdrag der XVIII artikelen (1831) en later het Verdrag van London (1839).

De grote Europese mogendheden hadden baat bij het bestaan van de Beligsche staat.

Dus dat ze zich op separatistische wijze afscheurden in 1830 was afgesproken in 1831.

Straffe mannen die Belgen...

quercus 13 juni 2019 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9043762)
Arme Vlamingen toch...
Hier, een traantje

Je mag je traantjes steken waar de zon niet schijnt. We hebben die niet nodig. Alleen moeten de zogenaamde “WalloBruxers” wel beseffen dat van ons Vlamingen eisen dat we betalen en voor het overige over het communautaire onze mond moeten houden, wel een brug te ver is.

Dadeemelee 13 juni 2019 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9043775)
Dus dat ze zich op separatistische wijze afscheurden in 1830 was afgesproken in 1831.

Straffe mannen die Belgen...

Dat is dus een gewapende opstand die gelukt is. De reden ligt voornamelijk bij het geklungel (op militair en politiek vlak) van Willem II.

quercus 13 juni 2019 15:21

Citaat:

Wat vertegenwoordigt OVLD nog? Als Rutten dergelijke stap zou zetten kan ze net zogoed haar minipartijtje helemaal opdoeken.

Zipper 13 juni 2019 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9043762)
Arme Vlamingen toch...
Hier, een traantje

Ja, gij zult het wel best ok vinden dat de Vlamingen zo'n klein maand per jaar gaan werken enkel en alleen om de luie Franstaligen hun bek open te houden, en die vermaledijde Belgische constructie in ere te houden.

Xenophon 13 juni 2019 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9043777)
Dat is dus een gewapende opstand die gelukt is. De reden ligt voornamelijk bij het geklungel (op militair en politiek vlak) van Willem II.

Geen afspraken dus maar een eenzijdige afscheiding.

Dadeemelee 13 juni 2019 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9043779)
Wat vertegenwoordigt OVLD nog? Als Rutten dergelijke stap zou zetten kan ze net zogoed haar minipartijtje helemaal opdoeken.

Als ik hier alles lees worden met die coalitie opgedoekt:

NVA, PS, VLD.
CD&V en SPa waren al opgedoekt.
Het VB moet staan te juichen. :-D

Dadeemelee 13 juni 2019 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9043783)
Geen afspraken dus maar een eenzijdige afscheiding.

De Belgen zijn onmiddellijk onderhandelingen begonnen met (voornamelijk) de Engelsen en Frankrijk. Zo slim waren ze wel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be