Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Peter De Roover wil excuses van organisatie Pukkelpop..... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249743)

Jantje 17 augustus 2019 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9095086)
was niet "zomaar samenwerking", hoor. Degrelle kreeg zelfs het Ritterkreuz uit handen van Adolf Hitler en werd tegelijkertijd bevorderd tot SS-Obersturmbannführer (luitenant-kolonel). Voor een niet-Duitser kan dat tellen.

Ja, heeft die voor de oorlog ook geen geld ontvangen van Hilter en van Mussolini om zijn Nationaal-Fascistische Partij REX te steunen?

Dadeemelee 17 augustus 2019 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9095086)
was niet "zomaar samenwerking", hoor. Degrelle kreeg zelfs het Ritterkreuz uit handen van Adolf Hitler en werd tegelijkertijd bevorderd tot SS-Obersturmbannführer (luitenant-kolonel). Voor een niet-Duitser kan dat tellen.

Zit jij hier nu Degrelle te verdedigen omdat hij nazi eretekens kreeg? 8O

Het Oosten 17 augustus 2019 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9095098)
Ja, heeft die voor de oorlog ook geen geld ontvangen van Hilter en van Mussolini om zijn Nationaal-Fascistische Partij REX te steunen?

Van Mussolini in ieder geval. En lveel later ook van de NSDAP. Het VNV werd al gesponsord in het jaar 1934 door de NSDAP.

Zipper 17 augustus 2019 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9095098)

Weet ik niet. Zou best kunnen, REX stond alleszins sterker in België dan het VNV.

Zipper 17 augustus 2019 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9095101)
Zit jij hier nu Degrelle te verdedigen omdat hij nazi eretekens kreeg? 8O

Neen, dat is hetgeen gij er van maakt.

Knuppel 17 augustus 2019 19:50

Ter attentie van de Belzieke blinde mollen:

Citaat:

“Maar als je elke beweging of stroming gaat vastpinnen op welbepaalde momenten in de geschiedenis en daar de symbolen op projecteert, dan ben je niet goed bezig. Dan kan je ook zeggen dat België Congo gekoloniseerd heeft, dus de Belgische vlag is de vlag van de kolonisering.
Citaat:

“Het klopt dat die zwarte Vlaamse Leeuw ooit wel gebruikt geweest is door collaboratiebewegingen”, stelt professor Staatsrecht Hendrik Vuye. “Maar het Waals legioen van collaborateur Léon Degrelle plaatste dan weer de Belgische vlag in haar embleem. Moeten we hier dan ook even kort door de bocht gaan?”
Citaat:

En zo interpreteert iedereen de vlag dus hoe het hij/zij best uitkomt. Voor tegenstanders is het een collaboratievlag, voor voorstanders een simpele strijdvlag.

“Als alle vlaggenmeisjes en klimaatjongens nu eens zo ver mogelijk uit de buurt van het podium blijven, dan kunnen we gewoon weer naar muziek luisteren in plaats van alles kapot te polariseren.”
Anuna De Wever weet dus wat haar te doen staat.

Jantje 17 augustus 2019 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9095068)
De Belgische vlag is net zogoed beladen en werd met veel overtuiging bij elke gelegenheid driftig gezwaaid door de zwaar collaborerende Rex-beweging van Reichsstandartenführer SS Leon Degrelle.
Wij, Vlaamsgezinden in dit gezegende jaar 2019, vegen feestelijk ons gat aan jullie eindeloos gemekker over die tweekleurige Vlaamse Leeuwenvlag. Voor mijn part mogen ze vrolijk door elkaar gebruikt worden.

Tenslotte nog dit: ik als 82-jarige die in het Britse Cardiff in zijn prille jeugdjaren ettelijke malen Luftwaffe-bombardementen op zijn dak heeft gekregen en wiens vader vijf jaren dienst op zee bij de Royal Navy heeft doorgebracht, wel deze oude man zegt dat jullie hardleerse belgicisten gans het collaboratieverhaal feestelijk in jullie gat mogen stoppen. Want jullie zijn wellicht voor 99% telgen uit families bij wie er tijdens WO2 in dit apenland gewoon niets is gebeurd. Grijze muizen die hier een grote muil opzetten en van wie sommigen zelfs "heldhaftige" grootvaders hadden die in 1944 vrolijk vrouwen van collaborerende families gingen kaalscheren, hakenkruisen in hun voorhoofd kerfden of ze zelfs verkrachtten. Wereldoorlog 2 en de collaboratie is jullie laatste strohalm. Binnen enkele jaren worden jullie electoraal finaal weggeblazen. Ik ga wat fruit eten om de rotte smaak weg te nemen die jullie soort op dit forum bij mij achterlaat.

Mijn grootvader, een verzetstrijder tijdens WWII, zou dit ondersteunen.
Die heldhaftige verzetstrijders van het laatste uur, hebben zelfs echte verstrijders en strijderster op gruwelijke manieren behandel.

Elio di Supo 17 augustus 2019 19:57

Er is hier weer veel spreekwoordelijke inkt gevloeid over een gebeuren dat feitelijk een futiliteit is vergeleken met veel andere meer dramatische zaken. Omdat het nu eenmaal over mijnheer/mevrouw Anuna gaat en er bepaalde vlaggen waren.

Een echte symbolenstrijd dus die enkel maar onderstreept hoe geladen en gepolariseerd de samenleving wel geworden is en de vlam in de pan kan slaan.

Het Oosten 17 augustus 2019 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9095118)
Mijn grootvader, een verzetstrijder tijdens WWII, zou dit ondersteunen.
Die heldhaftige verzetstrijders van het laatste uur, hebben zelfs echte verstrijders en strijderster op gruwelijke manieren behandel.

Dat is het eeuwig riedeltje van Vlaams-nationalisten: de 'verzetstrijders van het laatste uur'. Maar niet alle verzetstrijders waren 'van het laatste uur'. Vele weerstanders werden gedood of werden verklikt en gesnapt en 'op transport gesteld'. Weinigen kwamen terug uit de kampen.

geertvdb 17 augustus 2019 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9094498)
Ik ga volgend jaar ook naar Pukkelpop, ben nu al flessen met urine aan het opsparen.

Hopelijk komen er veel linksen.

aangezien gij gaat, al zeker 1.

geertvdb 17 augustus 2019 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9094594)
Zelfbeschikkingsrecht is idd universeel

hahaha; dat is net een neo koloniaal recht!
uitgevonden in de 19e eeuw.

geertvdb 17 augustus 2019 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spherelike (Bericht 9094711)
Beiden zijn nochtans objectief gezien de waarheid. het is een kwestie van gevoeligheden.
Als je weet wat die vlag betekende voor en tijdens de tweede wereldoorlog (en dat weet de Roover maar al te goed), en toch blijf je dat symbool bewust behouden (en ook dat weet de Roover maar al te goed), dan is het hypocriet om anderen te beschuldigen van een foutieve en beledigende associatie van dat symbool, met een verleden, waar je zelf de keuze gemaakt hebt om het symbool te behouden.

inderdaad...

Dadeemelee 17 augustus 2019 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9095121)
Er is hier weer veel spreekwoordelijke inkt gevloeid over een gebeuren dat feitelijk een futiliteit is vergeleken met veel andere meer dramatische zaken. Omdat het nu eenmaal over mijnheer/mevrouw Anuna gaat en er bepaalde vlaggen waren.

Een echte symbolenstrijd dus die enkel maar onderstreept hoe geladen en gepolariseerd de samenleving wel geworden is en de vlam in de pan kan slaan.

Ja, waarom heeft Vlaanderen nog een collaboratievlag nodig?

Ik ben niet zo’n vlaggenman. Ik ben eigenaar van 0 vlaggen.

Hier in het dorp hangen de Europese, Belgische en officiële Vlaamse. Dat is best ok voor mij.

geertvdb 17 augustus 2019 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9094730)
Ja, daar is men toch niet zo zeker van. En zeker niet of het zeer vroege afgebeelde zwarte dier nu een leeuw was (luipaard?) of een wolf. In het Vlaanderen van toen liepen er geen leeuwen rond. Bovendien: "Filips van den Elzas droeg in 1136 voor het eerst een klimmende (of rechtopstaande) leeuw. Zijn leeuw had een rode tong en rode klauwen." Dat is dus zeer lang al vóór 1302. Maar goed, zelfs indien dit zo was, is later de zwarte leeuw van de Graaf van Vlaanderen een collaboratievlag geworden van de Vlaams-nationalisten in WO II. Helaas. En daar gaat het om.

inderdaad, die gestoorde obsessie met een leeuw is irrationeel, en de discussie over de nagellak van de leeuw is knettergek in het kwadraat. en nochtans, we leven in de 21e eeuw al!:-D

Jantje 17 augustus 2019 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9095112)
Ter attentie van de Belzieke blinde mollen:

Citaat:

“Het klopt dat die zwarte Vlaamse Leeuw ooit wel gebruikt geweest is door collaboratiebewegingen”, stelt professor Staatsrecht Hendrik Vuye. “Maar het Waals legioen van collaborateur Léon Degrelle plaatste dan weer de Belgische vlag in haar embleem. Moeten we hier dan ook even kort door de bocht gaan?”

Anuna De Wever weet dus wat haar te doen staat.

Over die zwart/gele leeuwen vlag.
Ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kan nergens in de officiele Vlaamse kleuren het rood terugvinden.

De leeuwenvlag met rode klauwen en tong werd door Raad voor de Nederlandse Cultuurgemeenschap in 1973 gekozen. En die raad bestond vooral uit CVPers.
Maar dat rood kan in nergens terugvinden in de officiele Vlaamse kleuren.

Boa 17 augustus 2019 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9095131)

Hier in het dorp hangen de Europese, Belgische en officiële Vlaamse. Dat is best ok voor mij.

Wat maakt een vlag officieel? De staat? :lol:

geertvdb 17 augustus 2019 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9094801)
Al op camping geweest en zeker tussen een volk dat een hele dag gezopen heeft???
...

Ik niet nee, maar ik kan me dat voorstellen dat dat uw natuurlijke habitat is?

Elio di Supo 17 augustus 2019 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9095131)

Er wordt teveel belang gehecht aan een stukje textiel. Ik vind bv de Japanse oorlogsvlag wel iets hebben. Dat zegt niets over mijn politieke voorkeur want ik keur de Japanse oorlagsmisdaden ten zeerste af. In het bijzonder de slachting van Nanking.

De Zuid-Koreaanse vlag vind ik mooi maar ik heb verder geen bijzondere band met dat land. Idem dito voor de Australische vlag. Dat zuiderkruis staat er mooi op maar ik heb geen speciale pro-Australie sentimenten.

geertvdb 17 augustus 2019 20:26

Citaat:

Wij, Vlaamsgezinden in dit gezegende jaar 2019, vegen feestelijk ons gat aan jullie eindeloos gemekker over die tweekleurige Vlaamse Leeuwenvlag. Voor mijn part mogen ze vrolijk door elkaar gebruikt worden.

WIJ! Gij hebt ook wel een geweldig gedacht van u eigen hé!:lol:
Citaat:

Tenslotte nog dit: ik als 82-jarige die in het Britse Cardiff in zijn prille jeugdjaren ettelijke malen Luftwaffe-bombardementen op zijn dak heeft gekregen en wiens vader vijf jaren dienst op zee bij de Royal Navy heeft doorgebracht, wel deze oude man zegt dat jullie hardleerse belgicisten gans het collaboratieverhaal feestelijk in jullie gat mogen stoppen.

Ik geloof er niks van!
Citaat:

Want jullie zijn wellicht voor 99% telgen uit families bij wie er tijdens WO2 in dit apenland gewoon niets is gebeurd.

mag dat van uw joodse geloofsgenoten, de gruwelen van de nazi's minimaliseren? Weten die wat gij hier uitsteekt, of verzwijgt ga dat? Zoals ge ook voor ons verzwijgt dat ge reen aanhanger zijt van een woestijngodsdienst?
Citaat:

Grijze muizen die hier een grote muil opzetten en van wie sommigen zelfs "heldhaftige" grootvaders hadden die in 1944 vrolijk vrouwen van collaborerende families gingen kaalscheren, hakenkruisen in hun voorhoofd kerfden of ze zelfs verkrachtten. Wereldoorlog 2 en de collaboratie is jullie laatste strohalm. Binnen enkele jaren worden jullie electoraal finaal weggeblazen.

Wow gij kunt de toekomst voorspellen!8O

geertvdb 17 augustus 2019 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9095081)
Het Waals legioen droeg inderdaad de Belgische driekleur.

Ergens 1943 verklaarde Degrelle zelfs dat de Walen eigenlijk Franstalige Germanen zijn.

Degrelle werd trouwens nooit gestraf voor zijn samenwerking met de Nazi's.

wat waar is, Franken die het gallisch hebben aangenomen, een mengeling van vulgair latijn en keltisch.
Veel toponiemen in Wallonië hebben een germaanse oorsprong.

Jantje 17 augustus 2019 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9095122)
Dat is het eeuwig riedeltje van Vlaams-nationalisten: de 'verzetstrijders van het laatste uur'. Maar niet alle verzetstrijders waren 'van het laatste uur'. Vele weerstanders werden gedood of werden verklikt en gesnapt en 'op transport gesteld'. Weinigen kwamen terug uit de kampen.

Ik ben geen Vlaams-Nationalist.
Vlaanderen is voor mij geen natie en Vlaams geen nationaliteit.
En ja, er zijn veel weerstanders gesneuveld.
Maar wat veel van de verzetstrijders van het laatste uur niet wisten, was de het verzet seks als wapen gebruikte om aan informatie te geraken.
En veel van de jonge vrouwen die zich inzette om via die weg aan informatie te geraken werden door de idioten na bevrijding gruwelijk mishandeld en in sommige gevallen zelfs vermoord als dank voor hun zelfopoffering en inzet voor hun volk.

Dadeemelee 17 augustus 2019 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9095143)
Er wordt teveel belang gehecht aan een stukje textiel. Ik vind bv de Japanse oorlogsvlag wel iets hebben. Dat zegt niets over mijn politieke voorkeur want ik keur de Japanse oorlagsmisdaden ten zeerste af. In het bijzonder de slachting van Nanking.

De Zuid-Koreaanse vlag vind ik mooi maar ik heb verder geen bijzondere band met dat land. Idem dito voor de Australische vlag. Dat zuiderkruis staat er mooi op maar ik heb geen speciale pro-Australie sentimenten.

Je ontwijkt Elio.

Als je in de plaats van de officiële Vlaamse Vlag de collaboratievlag gebruikt.

Wat wil je daarmee zeggen?

Elio di Supo 17 augustus 2019 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9095157)
Je ontwijkt Elio.

Dat je niet houdt van rode nagellak?

Wapper 17 augustus 2019 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9095081)
Het Waals legioen droeg inderdaad de Belgische driekleur.

Ergens 1943 verklaarde Degrelle zelfs dat de Walen eigenlijk Franstalige Germanen zijn.

Degrelle werd trouwens nooit gestraf voor zijn samenwerking met de Nazi's.

Degrelle werd ergens na '45 bij verstek ter dood veroordeeld.
Hij was gevlucht naar Franco Spanje, en heeft het daar nog uitgezongen tot in de jaren '90

Jantje 17 augustus 2019 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 9095147)
wat waar is, Franken die het gallisch hebben aangenomen, een mengeling van vulgair latijn en keltisch.
Veel toponiemen in Wallonië hebben een germaanse oorsprong.

Natuurlijk was het geen leugen, de volkeren uit de zuidelijke lage landen zijn de grootste kruising tussen de volkeren uit de oudheid die er rondloopt.

Dadeemelee 17 augustus 2019 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9095158)
Dat je niet houdt van rode nagellak?

Euh ik lak mijn nagels niet. Dat betekent uiteraard niet dat ik mannen veroordeel die hun nagels lakken.
:?

fred vanhove 17 augustus 2019 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9095167)
Euh ik lak mijn nagels niet. Dat betekent uiteraard niet dat ik mannen veroordeel die hun nagels lakken.
:?

Dat was ooit erg in de mode.

Dadeemelee 17 augustus 2019 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9095168)
Dat was ooit erg in de mode.

Sic transit gloria mundi. ;-)

Zucht 17 augustus 2019 21:31

Een leider van de sossenjongeren was beledigd door leeuwenvlaggen en heeft heel dit circus gestart, en zijn sossenvriend Chokri ging dit oplossen.

En toevallig werden Anuna-volgers even later ook belaagd door Vlaamse vlaggen, chapeau voor de voorzienigheid van Chokri en Kaoutar.

Op Dranouter was er geen probleem voor de Clap-actie, wel boe-geroep, maar geen agressie met Vlaamse vlaggen. De Limburgers zijn blijkbaar extremer Vlaams dan de West-Vlamingen. Of misschien waren er in Dranouter niet genoeg SPA partijkaders die de organisatie konden overtuigen dat er een progleem was.

Anuna en haar klimaatbeweging heeft zich mogelijk weer eens laten "pakken" door gretige partijpolitiek, en ook Pukkelpop zal dit gepolitiseerde imago nu verder met zich dragen.

https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-z...eeuw~b95fd4e1/

Dadeemelee 17 augustus 2019 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9095199)
Een leider van de sossenjongeren was beledigd door leeuwenvlaggen en heeft heel dit circus gestart, en zijn sossenvriend Chokri ging dit oplossen.

En toevallig werden Anuna-volgers even later ook belaagd door Vlaamse vlaggen, chapeau voor de voorzienigheid van Chokri en Kaoutar.

Op Dranouter was er geen probleem voor de Clap-actie, wel boe-geroep, maar geen agressie met Vlaamse vlaggen. De Limburgers zijn blijkbaar extremer Vlaams dan de West-Vlamingen. Of misschien waren er in Dranouter niet genoeg SPA partijkaders die de organisatie konden overtuigen dat er een progleem was.

Anuna en haar klimaatbeweging heeft zich mogelijk weer eens laten "pakken" door gretige partijpolitiek, en ook Pukkelpop zal dit gepolitiseerde imago nu verder met zich dragen.

https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-z...eeuw~b95fd4e1/

Als je het over Anuna hebt wil ik daar ooit wel mijn gedacht over zeggen (heb ik nog nooit gedaan).

Maar al die alt right machos die uit hun pedo bol gaan. Anunatastic.

Wapper 17 augustus 2019 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9095203)
Als je het over Anuna hebt wil ik daar ooit wel mijn gedacht over zeggen (heb ik nog nooit gedaan).

Maar al die alt right machos die uit hun pedo bol gaan. Anunatastic.

Bob 17 augustus 2019 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9095121)

Als ge het mij vraagt is de (gesubsidieerde) media toch begonnen, door er wereldnieuws van te maken.

Knuppel 17 augustus 2019 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 9095236)
Als ge het mij vraagt is de (gesubsidieerde) media toch begonnen, door er wereldnieuws van te maken.

Van subsidies alleen kunnen de "kwaliteitsmedia" niet leven. Nochtans moeten ze daar al heel wat voor doen dat ze beter niet zouden moeten doen. Hun broodheren dienen, bijvoorbeeld.

Heb je het nieuwste boek van Johan Sanctorum, “Na het journaal volgt het nieuws” gelezen?

Sanctorum is filosoof, publicist en criticus. Zijn boek gaat over waarheid en fictie in de media. Is nieuws al dan niet fake? Een verbijsterend boek over de vierde macht! Verkrijgbaar bij Doorbraak, maar ook bij bol.com.
DOEN!

patrickve 18 augustus 2019 06:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9095084)
De zwarte Vlaamse leeuwenvlag echter werd enkel gebruikt om de aspiraties van Herr Hitler te bevredigen en van Vlaanderen uiteindelijk een 'reichsgau' te maken van het Groot-Duitse (nazi) Rijk. En alzo Vlaanderen te verlinken aan de Hitlerbende.

Maar met dat laatste was er niks mis. Behalve dan dat het niet gelukt is en dat Hitler een loser was. Het verschil tussen de officiele Vlaamse vlag, die een symbool is voor het Belgische Vlaanderen, en de collaboratie vlag, zit hem precies in het gegeven dat de collaboratievlag er een is van een natie die een andere visie had op waar ze toe wilde behoren dan Belgie. En daarvoor had die natie de beslissing genomen om hulp te zoeken bij wat erop leek van een sterke partner te zijn, het Derde Rijk. Uiteraard is dat een collaboratie, ttz, een samenwerking, met een partner waarvan gehoopt werd dat die de natie zou bevrijden van het Belgische juk. Daar is op zich niks mis mee. Waar wel serieus iets mis mee was, is dat die "sterke partner" een loser bleek te zijn, en dat men zich dus serieus mispakt had.

Dus, op die verkeerde inschatting van sterkte na, wat heb jij tegen die "collaboratie vlag" ?

patrickve 18 augustus 2019 06:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9095157)

Ik zou denken: dat je in de grond akkoord bent met een Vlaamse natie die haar heil buiten Belgie zoekt, in tegenstelling tot de officiele. En ja, daar hoorde bij dat er een verkeerde partner keuze is gebeurd, die, in plaats van een sterke bevrijdende partner te zijn, een loser is gebleken die voor meer ambras dan wat anders heeft gezorgd, en uiteindelijk een lose belofte was.

Pandareus 18 augustus 2019 06:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9095288)
Maar met dat laatste was er niks mis. Behalve dan dat het niet gelukt is en dat Hitler een loser was. Het verschil tussen de officiele Vlaamse vlag, die een symbool is voor het Belgische Vlaanderen, en de collaboratie vlag, zit hem precies in het gegeven dat de collaboratievlag er een is van een natie die een andere visie had op waar ze toe wilde behoren dan Belgie. En daarvoor had die natie de beslissing genomen om hulp te zoeken bij wat erop leek van een sterke partner te zijn, het Derde Rijk. Uiteraard is dat een collaboratie, ttz, een samenwerking, met een partner waarvan gehoopt werd dat die de natie zou bevrijden van het Belgische juk. Daar is op zich niks mis mee. Waar wel serieus iets mis mee was, is dat die "sterke partner" een loser bleek te zijn, en dat men zich dus serieus mispakt had.

Dus, op die verkeerde inschatting van sterkte na, wat heb jij tegen die "collaboratie vlag" ?

Is het niet eerder de vraag waarom men nu rondloopt met de vlag van de losers uit WOII terwijl de Vlaming wel degelijk zijn eigen vlag heeft. ? Moest die niet bestaan, dan had die nostalgische kijk richting het verleden nog een -kwestieus- nut gehad. Maar sinds 1973 hebben we een Vlag van Vlaanderen. Waarom dan zitten own-goals scoren nu in 2019 ?
Wie met een Vlaams symbool wil naar buiten komen, heeft zijn vlag.
Wie met een collaborateurs symbool (de losers:lol:) wil pronken heeft dat geel-zwarte vod.

Pandareus 18 augustus 2019 06:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9095289)
Ik zou denken: dat je in de grond akkoord bent met een Vlaamse natie die haar heil buiten Belgie zoekt, in tegenstelling tot de officiele. En ja, daar hoorde bij dat er een verkeerde partner keuze is gebeurd, die, in plaats van een sterke bevrijdende partner te zijn, een loser is gebleken die voor meer ambras dan wat anders heeft gezorgd, en uiteindelijk een lose belofte was.

Samengevat : nostalgie naar de Vlaamse natie als onderdeel van het derde rijk dus.

Spoort behoorlijk goed met de gebruikte bewoordingen vanuit Pukkelpop hee : "collaborateursvlag". 8-)

patrickve 18 augustus 2019 06:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9095290)
Is het niet eerder de vraag waarom men nu rondloopt met de vlag van de losers uit WOII terwijl de Vlaming wel degelijk zijn eigen vlag heeft. ?

Men loopt niet rond met een vlag van losers van WOII. Dat zou een hakenkruis zijn. Men loopt rond met een vlag van een natie die "buiten Belgie" wilde, en die natie is er nog altijd - dus heeft die vlag nog altijd zin. Dat die natie zich vergist heeft van partner destijds, maakt niet dat ze niet meer zou bestaan.

Citaat:

Maar sinds 1973 hebben we een Vlag van Vlaanderen. Waarom dan zitten own-goals scoren nu in 2019 ?
Omdat dat niet dezelfde natie is. Dat is een Belgische uitvinding. Het is een beetje alsof, zeg maar, ten tijde van de Soviet Unie, Oekraine een officiele vlag zou krijgen van het Soviet systeem. Maar zij willen hun onafhankelijkheid, met de hulp van, zeg maar, de EU. Dus zijn er verzetsleden tegen de Soviet unie, die een andere Oekrainse vlag hebben, een met een klein EU symbooltje op.

In mijn analogie staat de EU dus als de hoopgevende sterke partner die voor de Vlamingen het Derde Rijk was, de Soviet Unie voor Belgie, de officiele vlaamse vlag die die de soviet unie aan Oekraine toekende, en het vlaggetje met het EU symbooltje bij, als de collaboratie vlag.

Karel Martel B 18 augustus 2019 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 9095162)
Degrelle werd ergens na '45 bij verstek ter dood veroordeeld.
Hij was gevlucht naar Franco Spanje, en heeft het daar nog uitgezongen tot in de jaren '90

Omdat men nooit om zijn uitlevering heeft gevraagd.

Men heeft hem inderdaad met rust gelaten.

reservespeler 18 augustus 2019 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 9094485)
Welke druppel?8-)

Urine

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be