Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Samen met Nederland? Nee, maar samenwerkingsverdrag, dat wel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251502)

Jan van den Berghe 6 januari 2020 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9216437)
Ik merk toch eerder dat Nederlanders vaak uitstekend Nederlands praten en vooral het AN vaker respecteren. Wel hebben ze hun typische informeelheden zoals wij die hebben. ("Hun hebben dat gedaan").

Dit hangt per individu af. Het is een goede mentaliteit om naargelang de sfeer daar tolerant in te zijn.

Op dat vlak heb ik altijd gepleit voor een soepelheid zoals die in de Duitstalige wereld bestaat.

cato 6 januari 2020 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9215766)
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste politiek geïnteresserde Nederlanders zich er wel rekenschap van geven dat een blinde “fusie” van Vlaanderen met Nederland niet aan de orde is. Dat zou werkelijk een soort geforceerd huwelijk zijn. Eéntje, dat met de Franstaligen in 1830, was reeds teveel. Persoonlijk ben ik voorstander van een soort goed doordachte en zorgvuldig uitgewerkte confederatie met Nederland. Overigens een confederatie is de meest voorzichtige vorm van samengaan. We mogen immers niet vergeten dat bij een Vlexit uit België ons Vlaanderen zal opgescheept zitten met een kwalijke erfenis, namelijk een groot deel van de Belgische staatsschuld. We kunnen moeilijk van Nederland verwachten dat die dat zomaar van ons zouden overnemen. Niets belet dat, in afwachting van dergelijke NedVla-confederatie we de nauwe samenwerking op diverse vlakken stevig aanpakken.

Waarom geen confederatie zoals met de Antillen?

Weyland 7 januari 2020 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216458)
Op dat vlak heb ik altijd gepleit voor een soepelheid zoals die in de Duitstalige wereld bestaat.

Inderdaad. Een West-Vlaming die slordig AN praat gebruikt soms nog wel eens het woord 'komen' als hulpwerkwoord van de lijdende vorm i.p.v. 'worden'. In informeel taalgebruik is dat prima. Zelfs binnen lappendeken Vlaanderen heb je dus dit fenomeen. De Duitstalige wereld is enkel veel grootschaliger en waarschijnlijk verder ontwikkeld hierin.

schaker 7 januari 2020 01:25

Groot-Nederland.

Hier onder nog een paar argumenten vóór Groot-Nederland (=Vlaanderen en Nederland samen) en dus tegen separatisme:

1. Het imago van Groot-Nederland, kan nooit worden geëvenaard door de separate regio's. De regio's (b.v. Friesland, Vlaanderen, Holland, Limburg, etc.) hangen dus beter hun karretje aan Groot-Nederland, dan separaat belastinggelden te investeren in image-building die nooit de internationale allures van 'de Nederlanden' zullen overschrijden.

2. De impact van Groot-Nederland in de Europese Unie is veel groter dan de som van de impact van de regio's. Groot-Nederland weegt meer in het Europese proces dan een separaat Vlaanderen of Nederland.

3. Intraregionale verschillen zijn groter dan interregionale verschillen. Zo zijn de verschillen tussen West-Limburg en West-Vlaanderen in de meeste gevallen groter dan tussen West-Limburg en (nederlands) Oost-Limburg of tussen West-Vlaanderen en (nederlands) Zeeuws-Vlaanderen. De interregionale verschillen zijn dan ook geen afdoende basis voor separatisme.

4. Één taal, één volk, één natie, is toch het eenvoudigste. Men ziet in België tot welke toestanden het kan leiden als twee volkeren (met verschillende talen en maatschappijopvattingen) binnen één land met kromme en inefficiënte compromissen moeten leven.

5. Economisch worden alle regio's in Groot-Nederland verrijkt door de samenwerking. Dit geldt zeker voor Vlaanderen, aangezien de miljarden-transfers naar Wallonië nu ingezet kunnen worden voor versterking van de economie.

6. Cultureel zou een gesplitst blijven een verarming betekenen; we mogen niet langer de nationale grens binnen het nederlandstalige gebied beschouwen als een splijtzwam, b.v. bij subsidies aan nederlandstalige speelfilms. Groot-Nederland kan in zijn ééntje het wereldkampioenschap voetbal organiseren én winnen. Het samenbrengen van Noord-Nederlanders en Vlamingen binnen één land maakt Groot-Nederland tot de taalkundigste landen ter wereld (met goede kennis van het Engels, Duits, Frans en Nederlands). Meertaligheid is in deze geglobaliseerde wereld geen overbodige luxe.

7. Intense samenwerking tussen de regio's van Groot-Nederland is veel gemakkelijker dan tussen de regio's van België. Denken we maar aan het "probleem" Brussel of aan de Belgische overheidsschuld. Er bestaan weliswaar culturele verschillen tussen Vlamingen en Hollanders, maar er zijn nauwelijks politieke verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Dus Vlamingen blijven Vlamingen, Friezen blijven Friezen, Limburgers blijven Limburgers, Brabanders blijven Brabanders, enz, maar alle wel samen in één land.

8. Als regio's binnen Groot-Nederland kunnen we onze complementariteit meer gebruiken. De werkloosheid van bepaalde beroepsgroepen kan de vacante betrekkingen in andere regio's goed opvullen. Zo kunnen vele ondernemingen hun groeiplannen realiseren. Dit veronderstelt een arbeidsreglementering waar werken meer moet lonen dan niet werken (dit wordt momenteel geblokkeerd door de franstalige politici in België).

9. Seperatisme is demagogisch. Samenwerken en samengaan is democratisch, gezien de recente enquêtes in de Nederlandstalige gebieden.

10. Om solidariteit te institutionaliseren, bijvoorbeeld in de sociale zekerheid, is het belangrijk om een voldoende draagvlak te hebben, dus een groot land met verschillende financiële en economische standbenen. Solidariteit moet wel gekoppeld worden aan verantwoordelijkheid, zoals in elk huwelijk.

11. Op economisch gebied behoord Groot-Nederland tot de top 10 van rijkste en welvarendste landen in de wereld. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de mainportfunctie. De twee grootste havens van Europa, Rotterdam en Antwerpen, vormen samen met enkele kleinere dé poort tot Europa. In de internationale politiek zouden 25 miljoen Vlamingen en Nederlanders samen een van de grote landen van Europa worden en daardoor een grotere vinger in de EU-pap krijgen. Deze macht in twee delen laten leidt tot economische versnippering.

12. Groot-Nederland mag geen precedent scheppen voor politieke versnippering van Europa, die de Europese constructie nog meer onbestuurbaar zou maken en de positie van Europa in de wereld zou verzwakken. Want als Vlaanderen en de rest van de Nederlanden niet zouden kunnen samengaan, hoe zou de rest van Europa dat wel moeten kunnen?

13. Bepaalde beleidsdomeinen kunnen efficiënter worden uitgevoerd binnen één land (dus bestuursniveau) dan met twee landen. Denken we maar aan de IJzeren Rijn en de verdieping van de Westerschelde, de ontwikkeling van Oost- en West-Limburg. Ook is er maar één regering nodig, het begrip 'communautaire problemen' sterft zelfs uit, net als het woord 'non'.

14. De tendens is naar verdere europeanisering en intensere samenwerking tussen landen. Het separatisme tussen Vlaanderen en de rest van de Nederlanden is hier onlogisch.

15. Zowel Vlaanderen, maar ook de rest van de Nederlanden zal de levenskwaliteit van zijn inwoners zien stijgen door een samengaan. Zowel financiëel, economisch, als ook cultureel. Eendracht maakt niet alleen macht, maar ook plezier.

[Met dank aan Rudy Aernoudt voor de geleverde argumenten]

lamenielachen 7 januari 2020 05:23

Economische, culturele en misschien wel andere samenwerking met Nederland ja maar voor de rest laat ons maar Belg blijven, dat wordt dan toch onze scheldnaam..
We zullen als 2de rangs burgers behanderd worden want de Nederlanders denken dat ze slimmer zijn dan wij.
En wat met Brussel, schenken we dat aan de Walen die zijn er toch zo zot van?
Wat met de koningshuizen zoals gebracht in de reportage?
Maar het belangrijkste wat met die onwerkbare overheid want wees eerlijk niet alleen in Wallonië maar ook in Vlaanderen werkt de overheid langs geen kanten?

lamenielachen 7 januari 2020 05:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 9216490)
Hier onder nog een paar argumenten vóór Groot-Nederland (=Vlaanderen en Nederland samen) en dus tegen separatisme:

1. Het imago van Groot-Nederland, kan nooit worden geëvenaard door de separate regio's. De regio's (b.v. Friesland, Vlaanderen, Holland, Limburg, etc.) hangen dus beter hun karretje aan Groot-Nederland, dan separaat belastinggelden te investeren in image-building die nooit de internationale allures van 'de Nederlanden' zullen overschrijden.

2. De impact van Groot-Nederland in de Europese Unie is veel groter dan de som van de impact van de regio's. Groot-Nederland weegt meer in het Europese proces dan een separaat Vlaanderen of Nederland.

3. Intraregionale verschillen zijn groter dan interregionale verschillen. Zo zijn de verschillen tussen West-Limburg en West-Vlaanderen in de meeste gevallen groter dan tussen West-Limburg en (nederlands) Oost-Limburg of tussen West-Vlaanderen en (nederlands) Zeeuws-Vlaanderen. De interregionale verschillen zijn dan ook geen afdoende basis voor separatisme.

4. Één taal, één volk, één natie, is toch het eenvoudigste. Men ziet in België tot welke toestanden het kan leiden als twee volkeren (met verschillende talen en maatschappijopvattingen) binnen één land met kromme en inefficiënte compromissen moeten leven.

5. Economisch worden alle regio's in Groot-Nederland verrijkt door de samenwerking. Dit geldt zeker voor Vlaanderen, aangezien de miljarden-transfers naar Wallonië nu ingezet kunnen worden voor versterking van de economie.

6. Cultureel zou een gesplitst blijven een verarming betekenen; we mogen niet langer de nationale grens binnen het nederlandstalige gebied beschouwen als een splijtzwam, b.v. bij subsidies aan nederlandstalige speelfilms. Groot-Nederland kan in zijn ééntje het wereldkampioenschap voetbal organiseren én winnen. Het samenbrengen van Noord-Nederlanders en Vlamingen binnen één land maakt Groot-Nederland tot de taalkundigste landen ter wereld (met goede kennis van het Engels, Duits, Frans en Nederlands). Meertaligheid is in deze geglobaliseerde wereld geen overbodige luxe.

7. Intense samenwerking tussen de regio's van Groot-Nederland is veel gemakkelijker dan tussen de regio's van België. Denken we maar aan het "probleem" Brussel of aan de Belgische overheidsschuld. Er bestaan weliswaar culturele verschillen tussen Vlamingen en Hollanders, maar er zijn nauwelijks politieke verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Dus Vlamingen blijven Vlamingen, Friezen blijven Friezen, Limburgers blijven Limburgers, Brabanders blijven Brabanders, enz, maar alle wel samen in één land.

8. Als regio's binnen Groot-Nederland kunnen we onze complementariteit meer gebruiken. De werkloosheid van bepaalde beroepsgroepen kan de vacante betrekkingen in andere regio's goed opvullen. Zo kunnen vele ondernemingen hun groeiplannen realiseren. Dit veronderstelt een arbeidsreglementering waar werken meer moet lonen dan niet werken (dit wordt momenteel geblokkeerd door de franstalige politici in België).

9. Seperatisme is demagogisch. Samenwerken en samengaan is democratisch, gezien de recente enquêtes in de Nederlandstalige gebieden.

10. Om solidariteit te institutionaliseren, bijvoorbeeld in de sociale zekerheid, is het belangrijk om een voldoende draagvlak te hebben, dus een groot land met verschillende financiële en economische standbenen. Solidariteit moet wel gekoppeld worden aan verantwoordelijkheid, zoals in elk huwelijk.

11. Op economisch gebied behoord Groot-Nederland tot de top 10 van rijkste en welvarendste landen in de wereld. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de mainportfunctie. De twee grootste havens van Europa, Rotterdam en Antwerpen, vormen samen met enkele kleinere dé poort tot Europa. In de internationale politiek zouden 25 miljoen Vlamingen en Nederlanders samen een van de grote landen van Europa worden en daardoor een grotere vinger in de EU-pap krijgen. Deze macht in twee delen laten leidt tot economische versnippering.

12. Groot-Nederland mag geen precedent scheppen voor politieke versnippering van Europa, die de Europese constructie nog meer onbestuurbaar zou maken en de positie van Europa in de wereld zou verzwakken. Want als Vlaanderen en de rest van de Nederlanden niet zouden kunnen samengaan, hoe zou de rest van Europa dat wel moeten kunnen?

13. Bepaalde beleidsdomeinen kunnen efficiënter worden uitgevoerd binnen één land (dus bestuursniveau) dan met twee landen. Denken we maar aan de IJzeren Rijn en de verdieping van de Westerschelde, de ontwikkeling van Oost- en West-Limburg. Ook is er maar één regering nodig, het begrip 'communautaire problemen' sterft zelfs uit, net als het woord 'non'.

14. De tendens is naar verdere europeanisering en intensere samenwerking tussen landen. Het separatisme tussen Vlaanderen en de rest van de Nederlanden is hier onlogisch.

15. Zowel Vlaanderen, maar ook de rest van de Nederlanden zal de levenskwaliteit van zijn inwoners zien stijgen door een samengaan. Zowel financiëel, economisch, als ook cultureel. Eendracht maakt niet alleen macht, maar ook plezier.

Allemaal heel juist en to the point maar het verschil tussen de Nederlander en de Belg is even groot als het verschil tussen Walen en Vlamingen.
Nederland staat er economisch, wij starten met een hoop schulden en een infrastruktuur die ze daar voorhistorisch zullen noemen.
Autochtone Nederlandse werknemers pakken aan, als het vooruit moet gaan ga maar naar een Nederlands bedrijf en staken is er een vies woord.
Het is mogelijk en economisch wenselijk maar haalbaar ....?

Garry 7 januari 2020 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216421)
Helemaal niet. In Sluis kan je in de meeste winkels bediend worden in vlekkeloos en keurig AN maar ook, door dezelfde winkeljuffrouw, in het platste Vlaams. Veel Vlamingen hebben moeite met die omschakeling. Dan gaan ze iets praten tussen in. Dat verschrikkelijk verkavelingsvlaams...

Wees er dan maar zeker van dat het Vlaamse zijn en geen Nederlandse verkoopsters.

Anna List 7 januari 2020 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216533)
Wees er dan maar zeker van dat het Vlaamse zijn en geen Nederlandse verkoopsters.

heb jij wel eens Nederlandse Brabanders onder elkaar horen praten? ik betwijfel het sterk.

Garry 7 januari 2020 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9216501)
Allemaal heel juist en to the point maar het verschil tussen de Nederlander en de Belg is even groot als het verschil tussen Walen en Vlamingen.
Nederland staat er economisch, wij starten met een hoop schulden en een infrastruktuur die ze daar voorhistorisch zullen noemen.
Autochtone Nederlandse werknemers pakken aan, als het vooruit moet gaan ga maar naar een Nederlands bedrijf en staken is er een vies woord.

Maar wij leven nog voor het grootste deel en in Nederland word je geleefd. Je loopt daar, zoals ze het zelf zo mooi weten uit te drukken, in een keurslijf en dat is de Belg niet gewoon dat merk je bv. al direct aan onze gebouwen. Lintbouw ja maar hier zie je tenminste al van ver in welk huis je woont. In Nederland is het best mogelijk wanneer je eens van een feestje komt en er eentje teveel op hebt dat je in het bed beland van een buurvrouw van twee straten verder. Tussen al die hokjes is er toch geen verschil te zien.

Leven zoals de Nederlanders doen? Ik denk het niet, dat zou een Belg niet aanvaarden. Niet samen maar in vriendschap, ja.

Skobelev 7 januari 2020 08:31

Dit lijkt me vergelijkbaar met mannen die van hun vrouw weggaan.
Binnen de kortste keer nemen ze een andere in huis om tot de vaststelling te komen dat de nieuwe, behalve de verpakking, eigenlijk net hetzelfde is.
Laat ons, Vlaanderen, eerst maar eens een paar tiental jaar bekomen van dit slecht huwelijk met Walbanië en Brussel.

Garry 7 januari 2020 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9216539)
heb jij wel eens Nederlandse Brabanders onder elkaar horen praten? ik betwijfel het sterk.

Ik heb al genoeg Walen onder elkaar horen praten en Luxemburgers, daar versta je geen lap van.

Het is wat het is, een Vlaming is en blijft een Vlaming en daar maak je geen Nederlander van en het verhaaltje dat een Nederlander beter zijn taal machtig zou zijn dan een Vlaming, ...wel het enige dat daar van waar is, is dat het een verhaaltje is. Neem dat van mij aan.

Garry 7 januari 2020 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9216549)
Binnen de kortste keer nemen ze een andere in huis om tot de vaststelling te komen dat de nieuwe, behalve de verpakking, eigenlijk net hetzelfde is.
Laat ons, Vlaanderen, eerst maar eens een paar tiental jaar bekomen van dit slecht huwelijk met Walbanië en Brussel.

Hier kan ik me perfect in vinden, dit gezegd zijnde van iemand die nog aardig wat Nederlandse familie heeft zitten over de meet.

quercus 7 januari 2020 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9216501)

Lamenie, ik ben er mij van bewust dat we erover moeten waken niet euforisch te worden. Maar ik vind dat jij in deze kwestie véél te gelaten en te fatalistisch bent. De door Schaker aangehaalde lijst met voordelen is best indrukwekkend. Dat wij binnen een Groot-Nederland tweederangsburgers zouden worden geloof ik nooit.

Garry 7 januari 2020 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9216557)
Lamenie, ik ben er mij van bewust dat we erover moeten waken niet euforisch te worden. Maar ik vind dat jij in deze kwestie véél te gelaten en te fatalistisch bent. De door Schaker aangehaalde lijst met voordelen is best indrukwekkend. Dat wij binnen een Groot-Nederland tweederangsburgers zouden worden geloof ik nooit.

Het zijn zelf al bijna tweederangsburgers. Het scheelt niet veel of ze liepen net zoals de Chinezen allemaal nog in het zelfde pakje rond ook.

Anna List 7 januari 2020 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216570)
Het zijn zelf al bijna tweederangsburgers. Het scheelt niet veel of ze liepen net zoals de Chinezen allemaal nog in het zelfde pakje rond ook.

:roll:

echt rationeel is het allemaal niet bij u hé

rot toch op met je Hollanderhaat man.

quercus 7 januari 2020 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216570)

Ja komaan zeg, wat voor flauwe kul is dat nu weer. Wanneer ik in Nederland kom heb er niet meer gelijksoortige pakjes gezien dan bij ons. Jouw misprijzend commentaar is er toch wel ver over.

lamenielachen 7 januari 2020 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216533)

Wat ze spreken is me nog niet zo opgevallen dus zal het wel goed zitten maar dat ze vriendelijker en behulpzaam zijn blijft je opvallen Belg zijnde.

lamenielachen 7 januari 2020 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9216557)

Ik heb wel wat ervaring met Nederlanders en hoe ze over ons denken.
Een slimme Belg zullen ze waarderen maar je zal je eerst moeten bewijzen.
De lijst van Schaker is inderdaad de moeite waard om eens door te nemen en is zoals velen het zullen zien maar de praktijk hé .....

Fortis heeft toch ook geprobeerd in Nederland voet aan de grond te krijgen door ABN AMRO over te nemen, op bestuursniveau zijn ze nooit overeen gekomen.

Vrijheideerst 7 januari 2020 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9216549)

Welja, mijn persoonlijke mening is éérst scheiden en dan eerst een jaar of 10 onze boontjes alleen doppen. Tegen dan zijn de geesten misschien gerijpt en is Wallonië ingelijfd bij Frankrijk. 8-)

Vrijheideerst 7 januari 2020 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9216633)
De lijst van Schaker is inderdaad de moeite waard om eens door te nemen en is zoals velen het zullen zien maar de praktijk hé .....

Fortis heeft toch ook geprobeerd in Nederland voet aan de grond te krijgen door ABN AMRO over te nemen, op bestuursniveau zijn ze nooit overeen gekomen.

Rudy Aernoudt is een pseudo-belgo-unitarist dus dat is wel de laatste aan wie ik ga vragen om me zijn visie op Groot-Nederland uit te leggen. :roll:

VL & NL werken goed samen op vele vlakken maar dat wordt nooit aangehaald omdat je tegen 'ollanders moet zijn.

Vandaar dat de pers het volgens mij niet goed snapt dat Mathieu VDP hier héél populair is.

Er zijn veel programma's waar die clichés worden benadrukt maar toch raar dat ze dat nooit doen over de verschillen tussen VL & WAL.

quercus 7 januari 2020 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9216633)

Daar geef je nu eens een uitstekend voorbeeld van een bijna hilarische belgicistische flop. Om te beginnen het was een poging tot vijandige overname, want ABN-AMRO wenste geen overname. Bovendien had Fortis voor deze vijandige raid beroep gedaan op de medewerking van de Britse Royal Bank of Scotland en van de Spaanse Banco Santander. Tenslotte ook nog dit: de top van Fortis een typisch exponent van het franstalig Belgisch financieel establishment dat niet de minste voeling had met Nederland, integendeel zelfs. En ook nog dit: om deze vijandige raid te doen lukken had het Fortis management zich financieel zwaar vergallopeerd door, op een moment dat er zich internationaal een zware financiële crisis aankondigde, mordicus een kanjer van een kapitaalverhoging door te duwen waardoor de bestaande aandeelhouders de waarde van hun aandelen fors zagen verwateren.

Het resultaat van dat cowboy-gedrag hebben we ongeveer een jaar later gezien op een van de meest rumoerige algemene vergaderingen uit de geschiedenis. Daar werd het Fortis management uitgejouwd door woedende beleggers. Er werd zelfs flink met schoenen naar hun hoofd gegooid.

Anna List 7 januari 2020 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9216637)
Rudy Aernoudt is een pseudo-belgo-unitarist dus dat is wel de laatste aan wie ik ga vragen om me zijn visie op Groot-Nederland uit te leggen. :roll:

VL & NL werken goed samen op vele vlakken maar dat wordt nooit aangehaald omdat je tegen 'ollanders moet zijn.

Vandaar dat de pers het volgens mij niet goed snapt dat Mathieu VDP hier héél populair is.

Er zijn veel programma's waar die clichés worden benadrukt maar toch raar dat ze dat nooit doen over de verschillen tussen VL & WAL.

²

Weyland 7 januari 2020 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9216499)
Economische, culturele en misschien wel andere samenwerking met Nederland ja maar voor de rest laat ons maar Belg blijven, dat wordt dan toch onze scheldnaam..
We zullen als 2de rangs burgers behanderd worden want de Nederlanders denken dat ze slimmer zijn dan wij.
En wat met Brussel, schenken we dat aan de Walen die zijn er toch zo zot van?
Wat met de koningshuizen zoals gebracht in de reportage?
Maar het belangrijkste wat met die onwerkbare overheid want wees eerlijk niet alleen in Wallonië maar ook in Vlaanderen werkt de overheid langs geen kanten?

Belg wordt onze bijnaam, maar tweederangsburger zou meevallen. Op mijn werk in NL word ik toch ernstig genomen hoor.
Je moet je die dingen niet aantrekken en persoonlijk opvatten wanneer er geen kwaad achter zit. Zo simpel is het.

Nederlanders doen dat ook onder regio's.

Weyland 7 januari 2020 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9216539)

Dialect overal op mijn werk (vooral van operators). Zowel van Hollanders als van Brabanders als van Zeeuwen.

LiberaalNL 7 januari 2020 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216553)
Ik heb al genoeg Walen onder elkaar horen praten en Luxemburgers, daar versta je geen lap van.

Het is wat het is, een Vlaming is en blijft een Vlaming en daar maak je geen Nederlander van en het verhaaltje dat een Nederlander beter zijn taal machtig zou zijn dan een Vlaming, ...wel het enige dat daar van waar is, is dat het een verhaaltje is. Neem dat van mij aan.

Mijn indruk is dat Vlamingen beter Nederlands schrijven dan Nederlanders. Ik zie hier veel minder fouten dan op Nederlandse fora. Daarentegen denk ik dat Nederlanders zich over het algemeen beter in het Standaardnederlands kunnen uitdrukken dan Vlamingen. Ik heb het niet over het accent, maar over onze standaardtaal. Verder wordt er in Vlaanderen meer dialect gesproken dan in Nederland. Sterker: in Nederland dreigen veel dialecten te verdwijnen.

Weyland 7 januari 2020 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 9216823)
Mijn indruk is dat Vlamingen beter Nederlands schrijven dan Nederlanders. Ik zie hier veel minder fouten dan op Nederlandse fora. Daarentegen denk ik dat Nederlanders zich over het algemeen beter in het Standaardnederlands kunnen uitdrukken dan Vlamingen. Ik heb het niet over het accent, maar over onze standaardtaal. Verder wordt er in Vlaanderen meer dialect gesproken dan in Nederland. Sterker: in Nederland dreigen veel dialecten te verdwijnen.

Idd.

"Wij spreken vaak nogal stuntelig enzo." Volgens mij denken ze in NL dan meteen aan Samson.

Er wordt wel vaker Brabants gesproken dan ik dacht en zelfs bij jonge stedelijke mensen hoor je nog regionale accenten en woorden.

Verder is het erg nuttig om de Noord-Nederlandse cultuur te leren kennen. Hollanders zijn erg direct dat het hen de bijnaam 'olifant in een porseleinwinkel' heeft gegeven. Echter, geen eerlijker mensen en vaak oprecht sympathiek.

Een Zuiderling die daarmee om kan gaan zou weten dat hij zich niet meteen verdedigend moet opstellen. Het is vaak niet eens een aanval.

LiberaalNL 7 januari 2020 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9216853)
Idd.

"Wij spreken vaak nogal stuntelig enzo." Volgens mij denken ze in NL dan meteen aan Samson.

Verder is het erg nuttig om de Noord-Nederlandse cultuur te leren kennen. Hollanders zijn erg direct dat het hen de bijnaam 'olifant in een porseleinwinkel' heeft gegeven. Echter, geen eerlijker mensen en vaak oprecht sympathiek.

Een Zuiderling die daarmee om kan gaan zou weten dat hij zich niet meteen verdedigend moet opstellen. Het is vaak niet eens een aanval.

Een simpel voorbeeld. Een vriend van me heeft een tijdje in Vlaanderen gewoond en hij had een afspraak met zijn huurbaas waar ik bij was. De man had het over 'microgolf', 'droogkuis', 'ne camionneke' en andere Vlaamse woorden die de gemiddelde Nederlander niet begrijpt. Ik kom vaak genoeg in Vlaanderen om ze te begrijpen, maar mijn vriend begreep hem regelmatig niet. Standaardtaal is zo'n situatie noodzakelijk.

cato 7 januari 2020 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9215883)
alleen al om de economische en politieke macht in Europa die we zouden krijgen samen.

Samen 25 miljoen inwoners ,de meeste EU landen hebber niet zo veel.

cato 7 januari 2020 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9215874)
Er zijn maar een paar miljoen Hollanders.

Bij een hereniging zouden er meer Brabantenaren zijn dan Hollanders.

De Nederlanden zijn altijd al divers geweest ,naast Hollanders, Brabanders Vlamingen, Friezen ,Zeeuwen . Limburgers enz
En dit zal zo blijven en ook de dialecten en het mopperen op die verschillen zal zo blijven ,want dat is al 400 jaar zo.

cato 7 januari 2020 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216087)
Ik ben geen voorstander om één te worden met Nederland, maar één ding is wel zeker., als we dan naar de stembus moeten zal onze stem tenminste niet 50 % lichter wegen zoals nu het geval is met de Walen.

Als de Walen verder willen met België zijn ze vragende partij. Dat ze dan beginnen met afstand te doen van onze tranfairs en dat ze ons gelijk behandelen, een stem tegen een stem zoals het in een democratie hoort te zijn.

Een onafhankelijk Vlaanderen is beter en met Nederland en de Antillen een samenwerkingsverband voor het leger.

Anna List 7 januari 2020 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216087)
Ik ben geen voorstander om één te worden met Nederland, maar één ding is wel zeker., als we dan naar de stembus moeten zal onze stem tenminste niet 50 % lichter wegen zoals nu het geval is met de Walen.

Als de Walen verder willen met België zijn ze vragende partij. Dat ze dan beginnen met afstand te doen van onze tranfairs en dat ze ons gelijk behandelen, een stem tegen een stem zoals het in een democratie hoort te zijn.

maak u toch geen illusies, Walen zijn niet geinteresseerd in een België zonder transfers of met minder dan paritaire machtsuitvoering. geen seconde overleeft BE zonder transfers richting Walbanië. (dixit Di Rupo)

Zipper 7 januari 2020 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9216929)
Samen 25 miljoen inwoners ,de meeste EU landen hebber niet zo veel.

Klopt, enkel Frankrijk, Duitsland en Italië. Mij is het vooral om de twee grootste wereldhavens, Rotterdam en Antwerpen, te doen.

cato 7 januari 2020 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9216189)
Het ding is. Zeeuws-Vlaanderen is erg België-achtig, maar doorgaans sterk patriotisch Nederlands.

Het is me zo vaak opgevallen dat ze daar anti Belgisch zijn en pro Hollands ,
net als de andere Zeeuwen.

Anna List 7 januari 2020 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9216189)
Het ding is. Zeeuws-Vlaanderen is erg België-achtig, maar doorgaans sterk patriotisch Nederlands.

heuh ?? excuseer?

wij hebben daar 25 jaar een buitenverblijf gehad, als Zeeuwen één ding gemeen hebben, is dat ze zich Zeeuw voelen, en verre van Nederlanders. ze moeten niet veel hebben van die van 'over t water' (de moerdijk fyi) :roll:

cato 7 januari 2020 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9216323)
Ongetwijfeld zul jij het niet graag lezen of horen, maar de integratie tussen Nederland en Vlaanderen is reeds een eind gevorderd hoor. Nederlandse ondernemingen spelen bij ons een niet te onderschatten rol. En een groeiende massa Vlamingen doet online bestellingen bij Bol.com en bij Coolblue. Twee Nederlandse internet-ondernemingen. Ja Hollanders hebben inderdaad een grotere muil dan de meeste Vlamingen. Maar ze zeggen je dan ook zonder schroom waar het op staat, zonder te omfloersen en zonder achterbaksheid. Ik heb het hier op dit forum als eens vermeld: mijn buurman (veel minder politiek geëngageerd dan ik het ben) is een gepassioneerde paardenliefhebber en verkoopt elk jaar enkele jaarlingen aan particulieren, zowel in Vlaanderen als in Nederland. Welnu, zijn conclusie is dat hij liever zaken doet in Nederland dan hier. De reden? "Voor een Nederlander is een woord een woord, je kunt op hen betrouwen..." Woorden van mijn buurman.

De meeste kranten en tijdschriften in Nederland zijn in Vlaamse handen.
Vlamingen houden van onze taal en cultureel erfgoed ,daarom zijn ze in goede handen.

cato 7 januari 2020 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 9216490)

Niet alleen voor onze taal , cultuur en economie , ook in Europa en geopolitiek zullen we veel sterker staan.
Toch denk ik dat het nog een generatie zal duren , zo rond 2040.
Als Vlaanderen onafhankelijk is kan er aangewerkt worden, stapsgewijs en niet te snel

cato 7 januari 2020 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9216958)
heuh ?? excuseer?

wij hebben daar 25 jaar een buitenverblijf gehad, als Zeeuwen één ding gemeen hebben, is dat ze zich Zeeuw voelen, en verre van Nederlanders. ze moeten niet veel hebben van die van 'over t water' (de moerdijk fyi) :roll:

Mijn ervaringen zijn anders, als ik daar op vakantie ben.
In alle provincies buiten Holland is er een scepsis naar de Hollanders toe ,
maar als punt bij paaltje komt valt het erg mee en willen ze beslist geen Belg zijn.
Veel Vlamingen praten ook zo over Antwerpenaren en toch willen beslist geen Waal zijn.
In Nederland zijn we dit gedoe gewend tussen de verschillende provincies,
maar als Oranje voetbalt of de koning komt, dan laait het nationalisme op,
ook in Zeeland.
Nederlanders zijn erg eigenzinnig en vinden het heerlijk om te mopperen over verschillen en
toch gaat er niets boven het Nederlander zijn en onze eeuwen oude onafhankelijkheid.

fred vanhove 7 januari 2020 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 9216823)

Ja zou kunnen. Echter herinner ik me nog goed dat programma destijds met Robert Long was dat niet 10 voor taal of zo ? Ging altijd tussen Nederland en Vlaanderen.
Ik meen me te herinneren dat dat spelletje zelden werd gewonnen door de Nederlanders.

fred vanhove 7 januari 2020 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9216981)
Mijn ervaringen zijn anders, als ik daar op vakantie ben.
In alle provincies buiten Holland is er een scepsis naar de Hollanders toe ,
maar als punt bij paaltje komt valt het erg mee en willen ze beslist geen Belg zijn.
Veel Vlamingen praten ook zo over Antwerpenaren en toch willen beslist geen Waal zijn.
In Nederland zijn we dit gedoe gewend tussen de verschillende provincies,
maar als Oranje voetbalt of de koning komt, dan laait het nationalisme op,
ook in Zeeland.
Nederlanders zijn erg eigenzinnig en vinden het heerlijk om te mopperen over verschillen en
toch gaat er niets boven het Nederlander zijn en onze eeuwen oude onafhankelijkheid.

Ik herinner me welke hordes Nederlanders er naar België kwamen om te supporteren voor Max Verstappen tijden de GP F 1 in Francorchamps.

Ik zie dat Belgen inderdaad niet doen.

fred vanhove 7 januari 2020 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9216958)
heuh ?? excuseer?

Och ja die dorpsmentaliteit steekt overal nog wel eens de kop op zeker.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be