Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bouchez wil meer Lebensraum voor Franstaligen door Vlaamse gemeenten in te lijven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254868)

marie daenen 24 augustus 2020 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9429404)
Natuurlijk komt u met zo'n "fait divers". Alsof dit "de regel" was........

Fait divers met de hulp van de RTBf???

Everytime 24 augustus 2020 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9429209)
En waar heb ik gezegd dat ik wou dat de bakker in Durbuy Vlaams tegen mij sprak???

Men weet maar nooit met uw spelletje.

Everytime 24 augustus 2020 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9429406)
Fait divers met de hulp van de RTBf???

Ja, "fait divers".

Koenaard Depuydt 24 augustus 2020 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9429387)
Men vindt ze terug in de dagdagelijkse werkelijkheid.
In Koksijde zijn er bijvoorbeeld winkels, café's, restaurants waarvan de uitbaters Franstalig zijn. Ze dienen hun klanten in hun eigen taal en het past perfect. Bewijs dat de aanpassing totaal mogelijk is.

Geachte heer uit alle tijden

In Koksijde (pardon Coxyde) zijn er...

Als u daar al zoekt voor een voorbeeld van een zogezegde Waalse uitbaters van winkels, kroegen en eethuizen die het Nederlands voldoende machtig zijn en de gewestelijke Vlaamse bevolking in hun taal bedient, is het ZEER DROEVIG gesteld met het Nederlandstalig vermogen der ingeweken Walen in het Vlaams Gewest.

In alle Vlaamse gemeenten onthalen de uitbaters van winkels, kroegen en eethuizen hun Waalse afnemers in hun vadertaal.
Alle uitgeweken Vlamingen in het Walenland die aldaar een winkel, kroeg en of eethuis uitbaten, onthalen de gewestelijke (Waalse) afnemer in hun vadertaal. Dit is de dagdagelijkse werkelijkheid! Zelfs alle Vlaams Belangers spreken de taal van de Waal in hun zaal.

Citaat:

In Vrankrijk zijn ze hardleerser. De buurtaal leren schijnt bijna een onmogelijk opdracht te zijn. Ga eens winkelen in de buurt van Roesbeke (Robaais, "Roebei"). Daar zal u niet ver komen met Nederlands. K.D. was enkele malen getuige van een voorval waarbij een Nieuwe Belg Nederlands sprak en de winkelmedewerker halsstarrig zijn vadertaal bleef spreken. De winkeloverste werd er bijgehaald en hij poogde zich verstaanbaar te maken met "Allo Allo Engels". K.D. kon het niet meer aanzien en speelde vertaler van dienst. Vervolgens kregen de winkelmedewerkers de volle laag. "Il y a cent ans, on parle le flamand (néerlandais) ici. Maintenant on ne veut (peut) plus parler la langue de ses voisins. Même les immigrants non-européens font un très bon effort pour apprendre le néerlandais. Vraiment scandaleux!"
Belangrijk: Roesbeke was een oud-Vlaamse nederzetting die jammer genoeg door Vrankrijk veroverd werd. Nu telt de stad zestig op honderd "onderworpenen" (islamieten).

Boduo 25 augustus 2020 12:47

lebensraum voor de franstaligen: hiervoor moeten ze in Deutschland zijn.

DucDEnghien 25 augustus 2020 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9427386)
Natuurlijk niet... :roll: Hoe verder je ervan verwijderd bent hoe meer je slaapt. Dat is de provinciale kneuterigheid waar sommige (gelukkig niet allemaal) Limburgers wat last van hebben.

Je hoeft nochtans geen moeite te doen om Nederlands te spreken in een Brusselse randgemeente, de Vlaamse winkeliers en restaurateurs zullen met plezier Frans spreken, als ze zich maar met jouw geld kunnen spekken, dat is het enige wat voor die Randvlamingen telt. Ik heb trouwens nog nooit een Vlaming die zijn huis in een randgemeente heeft verkocht aan een Franstalige, horen zagen omdat hij dit aan een serieuze meerwaarde heeft gedaan.

Bach 25 augustus 2020 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt (Bericht 9429458)

In Koksijde (pardon Coxyde) zijn er...

Als u daar al zoekt voor een voorbeeld van een zogezegde Waalse uitbaters van winkels, kroegen en eethuizen die het Nederlands voldoende machtig zijn en de gewestelijke Vlaamse bevolking in hun taal bedient, is het ZEER DROEVIG gesteld met het Nederlandstalig vermogen der ingeweken Walen in het Vlaams Gewest.

In alle Vlaamse gemeenten onthalen de uitbaters van winkels, kroegen en eethuizen hun Waalse afnemers in hun vadertaal.
Alle uitgeweken Vlamingen in het Walenland die aldaar een winkel, kroeg en of eethuis uitbaten, onthalen de gewestelijke (Waalse) afnemer in hun vadertaal. Dit is de dagdagelijkse werkelijkheid! Zelfs alle Vlaams Belangers spreken de taal van de Waal in hun zaal.

Belangrijk: Roesbeke was een oud-Vlaamse nederzetting die jammer genoeg door Vrankrijk veroverd werd. Nu telt de stad zestig op honderd "onderworpenen" (islamieten).

Jamaar het vergt ook een grote inspanning een taal te keren waar men historisch gezien over geleerd heeft erop neer te kijken. En traditioneel leert de veroverde ook de taal van de veroveraars en niet andersom. En daarbij is het Nederlands internationaal niet zo'n belangrijke taak als het Frans die als moedertaal wereldwijd door maar liefst 76 miljoen mensen gesproken wordt. Bijna zoveel als het Koreaans zelfs (https://www.visualcapitalist.com/wp-...languages.html). Neem daarbij dat België in het buitenland meer als Franstalig land bekend staat dan als een tweetalig land en u begrijpt dat het eigenlijk ongehoord is dat de twee landstalen in de praktijk op hetzelfde niveau geplaatst worden.

Vervelende wetten zorgen ervoor dat tweetaligheid soms een vereiste is in België. Maar gelukkig financieren Vlamingen nu het taalonderwijs van Franstalige inwijkelingen zonder hen daarbij ook nog eens het vervelende gevoel te geven in Vlaanderen te wonen (de gruwel) zodat ook de tweetalige jobs in Brussel in handen van Franstaligen kunnen blijven. Uiteraard dient die kennis van het Nederlands minimaal te blijven. Het is dan ook normaal dat de taalvereisten voor bijvoorbeeld het diplomatiek examen hoger liggen voor Vlamingen dan voor Franstaligen. Dat is niet meer dan eerlijk aangezien er anders minstens evenveel Vlamingen als Walen die jobs zouden in beslag nemen en dat is ondenkbaar in België.

Nu uiteindelijk leren we allemaal de taal dan de nieuwe veroveraars. Daarom leren zowel Vlamingen als Walen nu Engels. Wij Belgen beseffen onze prioriteiten. Walen leren als tweede taal daarom bij voorkeur Engels en hebben het voorrecht te kiezen, terwijl Vlamingen verplicht het Frans als tweede taal aangeleerd krijgen zodat ze blijven beseffen wie hun plaatselijke meester is. Dit is tenslotte een eerlijk land 'kon meem'. Iedereen dient zijn plaats in de rangorde te kennen.

Boduo 25 augustus 2020 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9429887)

Vervelende wetten zorgen ervoor dat tweetaligheid soms een vereiste is in België. Maar gelukkig financieren Vlamingen nu het taalonderwijs van Franstalige inwijkelingen zonder hen daarbij ook nog eens het vervelende gevoel te geven in Vlaanderen te wonen (de gruwel) zodat ook de tweetalige jobs in Brussel in handen van Franstaligen kunnen blijven. Uiteraard dient die kennis van het Nederlands minimaal te blijven. Het is dan ook normaal dat de taalvereisten voor bijvoorbeeld het diplomatiek examen hoger liggen voor Vlamingen dan voor Franstaligen. Dat is niet meer dan eerlijk aangezien er anders minstens evenveel Vlamingen als Walen die jobs zouden in beslag nemen en dat is ondenkbaar in België.

Nu uiteindelijk leren we allemaal de taal dan de nieuwe veroveraars. Daarom leren zowel Vlamingen als Walen nu Engels. Wij Belgen beseffen onze prioriteiten. Walen leren als tweede taal daarom bij voorkeur Engels en hebben het voorrecht te kiezen, terwijl Vlamingen verplicht het Frans als tweede taal aangeleerd krijgen zodat ze blijven beseffen wie hun plaatselijke meester is. Dit is tenslotte een eerlijk land 'kon meem'. Iedereen dient zijn plaats in de rangorde te kennen.

Wetten: toen ik soldaat was, waren er 4 officieren die , om majoor te worden, o.a. een taalexamen moesten afleggen.
Er was 1 Nederlandstalige: die was geslaagd en werd majoor.
De 3 andere waren Franstaligen: alle 3 gebuisd. Ze bleven op dezelfde graad.
Diplomatiek examen: weet je dat in de UNO bijna de helft v.d. tolken VLAMINGEN zijn ???
Vlamingen zijn NIET verplicht Frans als 2de taal te leren. In de scholen is het de ouderraad die hierover beslist: steeds meer ouderraden kiezen Engels.
Aan de Duitse grens zijn er zelfs die Duits kiezen.

:lol:

Universalia 25 augustus 2020 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9429920)
Wetten: toen ik soldaat was, waren er 4 officieren die , om majoor te worden, o.a. een taalexamen moesten afleggen.
Er was 1 Nederlandstalige: die was geslaagd en werd majoor.
De 3 andere waren Franstaligen: alle 3 gebuisd. Ze bleven op dezelfde graad.
Diplomatiek examen: weet je dat in de UNO bijna de helft v.d. tolken VLAMINGEN zijn ???
Vlamingen zijn NIET verplicht Frans als 2de taal te leren. In de scholen is het de ouderraad die hierover beslist: steeds meer ouderraden kiezen Engels.
Aan de Duitse grens zijn er zelfs die Duits kiezen.

:lol:

Dat klopt.

Ik dacht dat er al Universiteiten waren waar men de 'lessen' in het Engels kan volgen.

Leesgenot ...Kies als tweede taal niet voor het verleden

Waar genot in het woord leesgenot staat als, een voor iedereen anders klinkende invuloefening? 8O

De schoofzak 25 augustus 2020 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9429883)
Je hoeft nochtans geen moeite te doen om Nederlands te spreken in een Brusselse randgemeente, de Vlaamse winkeliers en restaurateurs zullen met plezier Frans spreken, als ze zich maar met jouw geld kunnen spekken, dat is het enige wat voor die Randvlamingen telt. Ik heb trouwens nog nooit een Vlaming die zijn huis in een randgemeente heeft verkocht aan een Franstalige, horen zagen omdat hij dit aan een serieuze meerwaarde heeft gedaan.

Ja zeg, wij zijn wel half zot, maar niet helemaal kierewiet.
Zo rekenen wij, om maar een voorbeeld te geven, hetgeen wij graag uitgeven tijdens onze reisjes naar d'Ardennen, ook niet aan als transferts. (er zijn genoeg andere posten die daar wel degelijk onder vallen)

Bach 25 augustus 2020 16:13

Overheids info

"In de Vlaamse Gemeenschap moeten kinderen Frans leren vanaf het vijfde leerjaar in gemeenten in Vlaanderen en vanaf het derde leerjaar in de faciliteitengemeenten in de Brusselse rand.

In de Franse Gemeenschap is het aanleren van een tweede taal verplicht vanaf het vijfde leerjaar van de lagere school in Wallonië en vanaf het derde leerjaar in Brussel en sommige Waalse gemeenten. De aangeboden talen zijn Nederlands, Engels en Duits."

De situatie is dus nog duidelijker in de faciliteiten gemeenten. Vlamingen worden er vroeger dan elders in Vlaanderen verplicht frans te leren. De Vlamingen in de rand mogen blij zijn dat zij van die faciliteiten mogen genieten. Al zo vroeg een superieure taal moeten leren.

Boduo 25 augustus 2020 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9429971)
Dat klopt.

Ik dacht dat er al Universiteiten waren waar men de 'lessen' in het Engels kan volgen.

Leesgenot ...Kies als tweede taal niet voor het verleden

Waar genot in het woord leesgenot staat als, een voor iedereen anders klinkende invuloefening? 8O

In de U Gent werden er al lessen aan de ingenieursstudenten in het Engels gegeven in de jaren 60 ! Dat is dus 60(!) jaar geleden.
Er waren er al die hun thesis maakten in het Engels.

BWarrior 25 augustus 2020 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9429990)
In de U Gent werden er al lessen aan de ingenieursstudenten in het Engels gegeven in de jaren 60 ! Dat is dus 60(!) jaar geleden.
Er waren er al die hun thesis maakten in het Engels.

Vreemd toch: in het Engels mag wel, wat in het Frans niet kan.

Eberhard Leclerc 25 augustus 2020 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9429986)

"In de Vlaamse Gemeenschap moeten kinderen Frans leren vanaf het vijfde leerjaar in gemeenten in Vlaanderen en vanaf het derde leerjaar in de faciliteitengemeenten in de Brusselse rand.

In de Franse Gemeenschap is het aanleren van een tweede taal verplicht vanaf het vijfde leerjaar van de lagere school in Wallonië en vanaf het derde leerjaar in Brussel en sommige Waalse gemeenten. De aangeboden talen zijn Nederlands, Engels en Duits."

De situatie is dus nog duidelijker in de faciliteiten gemeenten. Vlamingen worden er vroeger dan elders in Vlaanderen verplicht frans te leren. De Vlamingen in de rand mogen blij zijn dat zij van die faciliteiten mogen genieten. Al zo vroeg een superieure taal moeten leren.

En dan te bedenken dat de NVA al jaren mee regeert in Vlaanderen. En die zijn bevoegd voor het Vlaamse curriculum.

Kennelijk bevalt het ze?

Xenophon 25 augustus 2020 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9430062)

Niets vreemd aan, Engels is de wereldtaal.

Frans niet, in tegendeel, passé, afgelopen.

Everytime 25 augustus 2020 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9429986)
Overheids info

In Brussel is het Nederlands de verplichte tweede taal in de Franstalige scholen. Er is geen keuze. Ik weet waarover ik spreek, ik heb er al mijn studies in het Franstalig onderwijs gedaan.
En die verplichting is meer dan logisch.

Everytime 25 augustus 2020 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9430080)
Niets vreemd aan, Engels is de wereldtaal.

Frans niet, in tegendeel, passé, afgelopen.

De kennis van talen is een pluspunt, wat die talen mogen zijn.

Eyjafjallajökull 25 augustus 2020 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9430085)
In Brussel is het Nederlands de verplichte tweede taal in de Franstalige scholen. Er is geen keuze. Ik weet waarover ik spreek, ik heb er al mijn studies in het Franstalig onderwijs gedaan.
En die verplichting is meer dan logisch.

Misschien was dat dertig jaar geleden zo. Nu nog ?

De Franstalige Brusselaars die ik ken, kennen toch bitter weinig Nederlands.

Bach 25 augustus 2020 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 9430077)
En dan te bedenken dat de NVA al jaren mee regeert in Vlaanderen. En die zijn bevoegd voor het Vlaamse curriculum.

Kennelijk bevalt het ze?

Blijkbaar. Indien ze er iets over te zeggen hebben toch. Dat hoeft allemaal niet te verwonderen. Respect dwing je af door zelfrespect te tonen. Maar de Vlaming is ofwel een slappe kruiperige schotelvod blij dat hij zijn schools Frans eens mag gebruiken, of een naïeve goedzak die communicatie en de goede verstandhouding voorop plaatst en dus dan maar Frans probeert te spreken in eigen regio zelfs al zou de Franstalige beter Nederlands kennen dan hijzelf Frans (wat niet veel voorkomt, daar niet van), of een verbitterde quasi racist die een beetje zielig overkomt ook want zich slachtoffer voelt van onrecht (niet geheel ten onrechte).

Complexloze taalfiere maar niet gefrustreerde Vlamingen die op een respectvolle wijze respect afdwingen van hautaine of verdwaasde Franstaligen die zich gediscrimineerd voelen wanneer ze niet bediend worden in het Frans in Vlaanderen....die komen precies minder voor.

Ik heb Nederlandse vrienden die ongegeneerd en luidop Nederlands spreken in Brussel. Een Vlaming kruipt nog eerder in zijn hol dan zij. Bang als een racist gezien te worden of gediscrimineerd te worden zal hij zijn taal verbergen. Ik begrijp die attitude wel gezien de geschiedenis en de ongemakken en agressie waarmee een Nederlands sprekende Vlaming in Brussel gemakkelijk te maken krijgt, maar je krijgt er natuurlijk geen respect door voor je eigen taal en cultuur. Als je die zelf niet voldoende kan opbrengen.

Boduo 25 augustus 2020 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9430062)

JIJ zegt dat
Bron ?

Boduo 25 augustus 2020 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9430116)
...

Complexloze taalfiere maar niet gefrustreerde Vlamingen die op een respectvolle wijze respect afdwingen van hautaine of verdwaasde Franstaligen die zich gediscrimineerd voelen wanneer ze niet bediend worden in het Frans in Vlaanderen....die komen precies minder voor.

Ik heb Nederlandse vrienden die ongegeneerd en luidop Nederlands spreken in Brussel. Een Vlaming kruipt nog eerder in zijn hol dan zij. Bang als een racist gezien te worden of gediscrimineerd te worden zal hij zijn taal verbergen. Ik begrijp die attitude wel gezien de geschiedenis en de ongemakken en agressie waarmee een Nederlands sprekende Vlaming in Brussel gemakkelijk te maken krijgt, maar je krijgt er natuurlijk geen respect door voor je eigen taal en cultuur. Als je die zelf niet voldoende kan opbrengen.

Een Vlaming kruipt...
Niet veralgemenen.
Als wij in Broekzele zijn, is dat om te winkelen.
Als ze weigeren in het Nederlands te antwoorden, zeg ik "Dankuwel, er zijn nóg winkels".
We gaan op ons dooie gemak naar buiten.

:-P

cato 25 augustus 2020 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9430116)
Blijkbaar. Indien ze er iets over te zeggen hebben toch. Dat hoeft allemaal niet te verwonderen. Respect dwing je af door zelfrespect te tonen. Maar de Vlaming is ofwel een slappe kruiperige schotelvod blij dat hij zijn schools Frans eens mag gebruiken, of een naïeve goedzak die communicatie en de goede verstandhouding voorop plaatst en dus dan maar Frans probeert te spreken in eigen regio zelfs al zou de Franstalige beter Nederlands kennen dan hijzelf Frans (wat niet veel voorkomt, daar niet van), of een verbitterde quasi racist die een beetje zielig overkomt ook want zich slachtoffer voelt van onrecht (niet geheel ten onrechte).

Inderdaad respect voor eigen taal is een normale zaak.
Wat leren de jongeren in Vlaanderen , als politici geen respect hebben voor eigen taal en eigen democratie en gaan kruipen
onder het mom van de politieke familie om de grootste partijen van Vlaanderen buiten spel te zetten?

Boduo 25 augustus 2020 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9430125)
Inderdaad respect voor eigen taal is een normale zaak.
Wat leren de jongeren in Vlaanderen , als politici geen respect hebben voor eigen taal en eigen democratie en gaan kruipen
onder het mom van de politieke familie om de grootste partijen van Vlaanderen buiten spel te zetten?

Jongeren leren dat ze op die politici NIET moeten stemmen.

cato 25 augustus 2020 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9430128)
Jongeren leren dat ze op die politici NIET moeten stemmen.

En ze leren dat de Hollanders hooghartig en brutaal zijn.
Zo mag een Vlaming zich nooit gedragen.

Xenophon 25 augustus 2020 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9430088)

Uiteraard.

Maar Engels is nu eenmaal de wereldtaal, en het Frans, ja, dat is een treurige en aflopende zaak.

Het is niet anders.

Boduo 25 augustus 2020 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9430161)
Uiteraard.

Maar Engels is nu eenmaal de wereldtaal, en het Frans, ja, dat is een treurige en aflopende zaak.

Het is niet anders.

2 !

Koenaard Depuydt 25 augustus 2020 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9430123)
Als wij in Broekzele zijn,

Geachte heer

Enkele Vlamingen zijn de verkeerde mening aangedaan dat "Brussel" een vernederlandsing is van "Bruxelles". "Bruxelles" is op zijn beurt een verwaalsing van "Broekzele" (oudste vermelding: 966 Bruocsella).

Welnu, de benaming is inderdaad van Germaanse oorsprong: "broka" (= broek, drasland) + "sali" (= zaal, huis bestaande uit één ruimte). Tijdens de achtste en negende eeuw werd de a in "sali" een e onder invloed van de opeenvolgende i (sali => sela). De Oudnederlandse eind -a werd in het Middelnederlands een -e (sela => sele, zele). Deze Middelnederlandse eind -e is later in de Brabantse tongvallen weggevallen terwijl deze in de Vlaamse tongvallen bewaard bleef, vgl. ook: de beke (Vlaams) - de beek, beik (Brabants). Deze Brabantse vernieuwing had ook zijn weerslag op de nederzettingsnamen. De "sali-namen" eindigen binnen het grondgebied van het oude Graafschap Vlaanderen op -zele of -sele. In het Brabants gebied echter op -zeel, -seel of -sel.
Besluit: Brussel is een rein Nederlandstalige benaming (vrij van enige Waalse invloed) en valt onder de Brabantse tak.
Er bestaat een Vlaamse tegenhanger voor deze nederzettingsnaam. De betreffende nederzetting ligt over de schreef (= "de Schreve", willekeurig getrokken scheidingslijn binnen de Zuidelijke Nederlanden die nu het Belgenland van Vrankrijk scheidt) en heet Broksele (ambtelijke, tevens ouderwetse Nederlandstalige spelling: Broxeele).

Deze Vlamingen zouden beter enkele andere nederzettingsnamen veranderen die wel van de verwaalsing betroffen zijn, enkele voorbeelden:

Everbeek (= Everbecq, verlies van de Germaanse bezit -s-): "Eversbeke"
Heers (met Waalse meervoud -s), oorspronkelijk: "Heer" (gewestelijke uitspraak: "Hiër")
Herk-de-Stad (= Herck-la-Ville), oorspronkelijk: "Wuustherk"
Herstappe (= weergave van de verwaalste uitspraak "Hèstape), beter: "Herstapel", vgl. Herstal (Hèsta) (rein Nederlandstalig gebleven benaming in het Waals Gewest! ongelofelijk!!!)

Hoogachtend

stropdrager 25 augustus 2020 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9430113)

Ik dacht dat het Nederlands nog steeds de tweede taal in Franstalig Brusselse scholen, het is in elk geval wel nog een verplicht vak in Brussel in tegenstelling tot in Wallonië.

Er is ook de taalbarometer van de VUB die om de paar jaar peilt naar de talenkennis van de Brusselaars en die studie toont aan dat de kennis van het Nederlands in Brussel daalt. In 2000 sprak 33% van de inwoners Brussel nog goed Nederlands, 2 jaar geleden was dat nog 16%.

Everytime 25 augustus 2020 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9430113)

Ja, nu nog.

Koenaard Depuydt 25 augustus 2020 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9430088)

Bij dezen hebt u volledig gelijk.

K.D. doet niet mee aan Engelse taal wereldtaal. Het is onbegrijpelijk dat zogezegde Vlaamsgezinden hier het Vrankrijkse juk onmiddellijk voor een Engels juk inwisselen. Zij denken hiermee o.a. de Walen te kunnen plagen. Wat kan hen dit schelen wat de Vlaming van hun taal vindt (bv. "droevige, aflopende zaak", is dit zo???) of hun taal minder belangrijk vindt. De Waal vindt zijn eigen werktaal zeer belangrijk en dit is zijn goed recht. De vleiende Vlaming zou beter ook zijn eigen taal zeer belangrijk vinden. De wereld dient toch geen Engelstalige eenheidsworst te worden.

Ons taalbeleid dient als volgt te zijn:

1. Een rein Algemeen Nederlands vrij van Engelse, Waalse en andere vreemde woorden
2. Eerbied voor de volkstaal of streektaal (verschillende Nederlandstalige tongvallen)
3. Kennis van de andere landstalen en zoveel mogelijk vreemde talen

K.D. poogt steeds de taal te spreken van zijn gespreksgenoot of gebruikt enkele woorden uit zijn taal indien onvoldoende gekend. Hij voelt zich teleurgesteld indien hij volledig op een andere tussentaal dient terug te vallen. Het gebruik van Engels als tussentaal getuigt in een eerder beperkte talenkennis.

Hoogachtend

Boduo 25 augustus 2020 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9430234)
Ja, nu nog.

Tut,tut,tut, Bouchez & lachebekje gaan op hun smoel in Bruxelles, rue de la Loi.

Everytime 25 augustus 2020 22:42

Citaat:

Uiteraard.

Het is niet anders.

Spreek voor uwzelf. Het is nog steeds de tweede taal van het land en een belangrijke taal. Helemaal niets aflopends zoals u het beweert.

Everytime 25 augustus 2020 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9430256)
Tut,tut,tut, Bouchez & lachebekje gaan op hun smoel in Bruxelles, rue de la Loi.

Ik had het over het feit dat het Nederlands nog steeds de tweede taal in de Franstalig Brusselse scholen is. Het is enkel en alleen in Wallonië dat er een keuze is.

Zephyrkaos 25 augustus 2020 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9430263)
Ik had het over het feit dat het Nederlands nog steeds de tweede taal in de Franstalig Brusselse scholen is. Het is enkel en alleen in Wallonië dat er een keuze is.

ken je iemand die lachebekje heet? ik niet
wat is dat voor n kleutergedoe hier

Eberhard Leclerc 25 augustus 2020 23:13

Citaat:

Maar Engels is nu eenmaal de wereldtaal, ....

Merkwaardige kruiperigheid tov het Engels. Vroeger was dat Frans.
De Vlaamse mentaliteit is exact hetzelfde gebleven.

Mochten de VS in elkaar storten, dan is het gewoon weer een andere taal hoor.

Eberhard Leclerc 25 augustus 2020 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9430259)
Spreek voor uwzelf. Het is nog steeds de tweede taal van het land en een belangrijke taal. Helemaal niets aflopends zoals u het beweert.

De toekomstige positie van het Frans hangt vooral af van

1) hoe françafrique evolueert (in 2050 850 m inwoners)
2) of Frankrijk en Belgie na de definitieve brexit het Frans gaan eisen als belangrijkste EU-taal

Everytime 25 augustus 2020 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 9430279)
De toekomstige positie van het Frans hangt vooral af van

1) hoe françafrique evolueert (in 2050 850 m inwoners)
2) of Frankrijk en Belgie na de definitieve brexit het Frans gaan eisen als belangrijkste EU-taal

Frans blijft een belangrijke taal in België, wat Xenophon mag beweren.

cato 25 augustus 2020 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9430263)

Waarom in Wallonië een keuze en in Vlaanderen een plicht?
Is dat een traditie van vrijheid ,gelijkheid en broederschap?
Of een traditie van meesters en horigen?

Eberhard Leclerc 25 augustus 2020 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9430283)
....

Vraag het eens aan de NVA.

Hun minister gaat daarover.

En vraag direct even waarom nog steeds 93% vd muziek op de Vlaamse staatsradio Engelstalig zou moeten zijn.

De Vlaming doet zich haar eigen kolonialisme aan.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9430282)
Frans blijft een belangrijke taal in België, .....

Absoluut.

Al zijn de verhoudingen wel iets gewijzigd de laatste 190 jaar.
Maar er zijn nog altijd 5 miljoen Franstaligen in Belgie ja.

Everytime 25 augustus 2020 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9430283)
Is dat een traditie van vrijheid ,gelijkheid en broederschap?
Of een traditie van meesters en horigen?

Vraag dit aan de Walen! Ik ben 100% tegen die keuze en 100% voor de plicht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be