Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Alexander De Cr00: Op weg naar één biljoen € schuld. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255722)

Skobelev 10 augustus 2021 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9747919)
Onverstandig want dan ga je ervan uit dat de waarde van een frank even hoog zou zijn als 20 jaar geleden.

In 2000 kon je met één frank ook niet evenveel kopen als in 1980.

Onverstandig? Mijn oor. Het geeft u een realistischer beeld, gevoel, in bfr dan in €

Zo heb ik recent 100bfr betaald voor een brood, volgens mijn vader is dat evenveel als in de oorlog van 40-45.

Laat u maar verder in 't zak zetten met uw Euro's.

TheFourHorsemen 10 augustus 2021 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9748030)
Onverstandig? Mijn oor. Het geeft u een realistischer beeld, gevoel, in bfr dan in €

Zo heb ik recent 100bfr betaald voor een brood, volgens mijn vader is dat evenveel als in de oorlog van 40-45.

Was uw frank in 2000 even veel waard als in 1980? Of in 1980 evenveel als in 1960?

Uiteraard niet.

Het probleem met dat omrekenen is dat men plots doet alsof de waarde van een munt doorheen de tijd constant blijft. Dat is uiteraard niet het geval.

Het zijn trouwens niet enkel mijn euros maar ook de uwe.

Boduo 10 augustus 2021 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9748041)
Was uw frank in 2000 even veel waard als in 1980? Of in 1980 evenveel als in 1960?

Uiteraard niet.

Het probleem met dat omrekenen is dat men plots doet alsof de waarde van een munt doorheen de tijd constant blijft. Dat is uiteraard niet het geval.

Uw loon (wedde) was in 1980 méér dan in 1960. In 2020 méér dan in 2000.
De indexaanpassing zorgt ervoor dat de waardevermindering van ons geld relatief beperkt. blijft.

Svennies 10 augustus 2021 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9748030)

Ja ,in de jaren zeventig koste een bifi worstje in reclame 1 frank per stuk ,nu kost dat 1 euro per stuk ,en nog zijn er mensen die het verschil niet zien...

Svennies 10 augustus 2021 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9748050)
De indexaanpassing zorgt ervoor dat de waardevermindering van ons geld relatief beperkt. blijft.

De indexaanpassing komt er ten eerste maar pas nadat u al een hele tijd méér betaald ,ten tweede passen ze de indexkorf op tijd en stond aan en hebben ze het lef om bepaalde produkten die fors duurder zijn geworden te vervangen door goedkopere varianten ,en als ze het te snel zien gaan passen ze wel een indexsprong toe ,of een tijdelijke BTW verlaging in een bepaalde sector zodat de indexaanpassing daardoor uitgesteld wordt...

Boduo 10 augustus 2021 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9748056)
De indexaanpassing komt er ten eerste maar pas nadat u al een hele tijd méér betaald ,ten tweede passen ze de indexkorf op tijd en stond aan en hebben ze het lef om bepaalde produkten die fors duurder zijn geworden te vervangen door goedkopere varianten ,en als ze het te snel zien gaan passen ze wel een indexsprong toe ,of een tijdelijke BTW verlaging in een bepaalde sector zodat de indexaanpassing daardoor uitgesteld wordt...

Dat is, spijtig genoeg, heel juist.
Vandaar: het is relatief.

Skobelev 10 augustus 2021 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9748051)
Ja ,in de jaren zeventig koste een bifi worstje in reclame 1 frank per stuk ,nu kost dat 1 euro per stuk ,en nog zijn er mensen die het verschil niet zien...

Niet willen zien. Misschien is uw wedde met een factor 40 vermenigvuldigd?

Svennies 10 augustus 2021 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9748062)
Dat is, spijtig genoeg, heel juist.
Vandaar: het is relatief.

Het enige geluk dat we hebben is diezelfde Euro , anders zouden ze ons nog een devaluatie in onze nek draaien ,zoals Martens het destijds heeft gedaan....

Een devaluatie van 8,5 % ,hun eigen bevolking in één klap een stuk armer maken durven ze dan in de politieke wereld nog te verkopen als de succesvolste operatie in de Belgische economische geschiedenis ,de bevolking laten opdraaien voor hun eigen fouten noem ik dat ....:roll::roll:

https://www.knack.be/nieuws/belgie/d...mal-49722.html

Svennies 10 augustus 2021 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9748070)
Niet willen zien. Misschien is uw wedde met een factor 40 vermenigvuldigd?

Dan zou een beginnende laborant papierfabriek in 4 ploegen volgens hetgeen ik toen verdiende nu dus per maand netto zo'n 1.4 miljoen belgische frank moeten verdienen ....;-)

TheFourHorsemen 11 augustus 2021 08:19

Citaat:

Voila. Net daarom dat als men euro's omrekent naar Belgische frank, men denkt dat dingen veel duurder zijn dan wat ze zijn.

Men gaat zich dan immers voorstellenwat men anno 2000 met X Belgische Frank kon kopen. Dat is uiteraard een slechte vergelijking.

Men vergeet dan immers dat als men de Belgische frank had gehouden, men anno 2020 met een Belgische frank ook veel minder had kunnen kopen dan in 2000.

TheFourHorsemen 11 augustus 2021 08:21

Citaat:

En als we de Belgische frank hadden gehouden, dan had dat waarschijnlijk ook ongeveer 40 Belgische frank gekocht.

De Belgische frank daalde doorheen de tijd in waarde (zoals zoveel munten).

Maar tegenstanders van de euro zitten met het vastgeroeste idee in hun hoofd dat vanaf 2000 alle prijzen hetzelfde zouden zijn gebleven indien men de frank had gehouden.

Bob 11 augustus 2021 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9748071)
Het enige geluk dat we hebben is diezelfde Euro , anders zouden ze ons nog een devaluatie in onze nek draaien ,zoals Martens het destijds heeft gedaan....

Een devaluatie van 8,5 % ,hun eigen bevolking in één klap een stuk armer maken durven ze dan in de politieke wereld nog te verkopen als de succesvolste operatie in de Belgische economische geschiedenis ,de bevolking laten opdraaien voor hun eigen fouten noem ik dat ....:roll::roll:

En dan ? Nu doet de ecb alle moeite ter wereld om de waarde van de euro zo laag mogelijk te houden/te krijgen. Ze hebben er zelfs de negatieve intrest voor uitgevonden. Maakt niet veel verschil uit.

Vette Pois(s)on 11 augustus 2021 09:30

dankzij de euro kan hier de competitie regeringsvorming tot in het oneindige worden gespeeld

dat weten die schelmen goed genoeg

Bob 11 augustus 2021 09:33

Citaat:

De indexaanpassing zorgt ervoor dat de waardevermindering van ons loon relatief beperkt blijft. Maar de waardevermindering van ons geld zal er eerder nog door versnellen.

Xenophon 11 augustus 2021 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9748634)
En als we de Belgische frank hadden gehouden, dan had dat waarschijnlijk ook ongeveer 40 Belgische frank gekocht.

De Belgische frank daalde doorheen de tijd in waarde (zoals zoveel munten).

Maar tegenstanders van de euro zitten met het vastgeroeste idee in hun hoofd dat vanaf 2000 alle prijzen hetzelfde zouden zijn gebleven indien men de frank had gehouden.

Ik betwijfel het, als de frank nog bestond dan had waarschijnlijk elke regering gedevalueerd. Een Bifiworstje had dan waarschijnlijk een veelvoud van 40 frank geweest. Dat was dan rijke mensen eten geworden ondertussen.

Xenophon 11 augustus 2021 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 9748723)
dankzij de euro kan hier de competitie regeringsvorming tot in het oneindige worden gespeeld

dat weten die schelmen goed genoeg

Ik betwijfel het. Ze hebben nu al schrik van de o.a. electorale gevolgen die de volgende Vivaldi-stijl regering met zich mee gaat meebrengen.
Nog een kleinere Vlaamse minderheid in de federale regering, tegen de wil van de Vlaamse kiezers in.

Ik daarentegen verheug me op die regering. :D

Pandareus 11 augustus 2021 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9748763)
Ik betwijfel het, als de frank nog bestond dan had waarschijnlijk elke regering gedevalueerd. Een Bifiworstje had dan waarschijnlijk een veelvoud van 40 frank geweest. Dat was dan rijke mensen eten geworden ondertussen.

Eigenlijk stond Tömmchen daar na zijn inval in die school in Schoten in 2012 'rijke mensen eten' uit te delen aan de moslims ?

Xenophon 11 augustus 2021 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9748822)
Eigenlijk stond Tömmchen daar na zijn inval in die school in Schoten in 2012 'rijke mensen eten' uit te delen aan de moslims ?

Het VB kan zich dat veroorloven, met dank aan de traditio's, die zichzelf, toen ze nog groot waren, rijkelijk beloonden met hopen geld uit de staatskas.

Die miljoenen gaan nu, tot spijt van de gemiddelde anti-Vlaming, naar N-VA en VB.

Herr Flick 11 augustus 2021 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9748071)

Die bevolking had die tsjeven met hun typische streken wel verkozen, maar ja toen stond de paster nog als een briesende leeuw op de kansel te verkondigen voor wie ze moesten stemmen en vooral voor wie ze niet moesten stemmen.

TheFourHorsemen 11 augustus 2021 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9748763)

Nog een extra reden om europrijzen niet om te rekenen naar Belgische frank dan.

TheFourHorsemen 11 augustus 2021 11:44

Citaat:

En in plaats van een beetje dankbaarheid te tonen... typisch moslims.

:twisted:

Vette Pois(s)on 11 augustus 2021 11:46

Citaat:

zwijnenvlees voor de kansenparels he

ViveLaBelgique 1 april 2022 18:37

https://trends.knack.be/economie/bel...s-1853219.html

De federale regering ziet het begrotingstekort oplopen tot 20,7 miljard euro, 4,3 miljard euro meer dan het bedrag waarmee tijdens de begrotingsopmaak van oktober rekening werd gehouden. De naweeën van de vijfde coronagolf en vooral de oorlog in Oekraïne verhinderen verdere relance.

Het zal niet tot 2030 duren alvorens onze staatsschuld een extra cijfer nodig heeft.

Henri1 1 april 2022 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9748041)

Uiteraard niet.

Natuurlijk is die van 1960 niet evenveel waard als de munt in 2000.

Enkele devaluaties, een indexsprong en de inflatie zorgen daarvoor.

Oordeel is wel dat eventuele schuld ook minder waard is.

Henri1 1 april 2022 19:19

Citaat:

1=1 hé. Perfect in balans.

Henri1 1 april 2022 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9748631)
Voila. Net daarom dat als men euro's omrekent naar Belgische frank, men denkt dat dingen veel duurder zijn dan wat ze zijn.

Men gaat zich dan immers voorstellenwat men anno 2000 met X Belgische Frank kon kopen. Dat is uiteraard een slechte vergelijking.

Men vergeet dan immers dat als men de Belgische frank had gehouden, men anno 2020 met een Belgische frank ook veel minder had kunnen kopen dan in 2000.

Het gaat erom hoeveel je met je loon maandelijks kan kopen. Dat is vergelijkbaar hé.

In 1979 kocht ik mijn eerste nieuwe auto. Een Mitsubishi Colt 1400 met een goede uitrusting voor 150.000 BFr.
Kun jij me vertellen wat ik vandaag nieuw kan kopen voor 3.250€ ?

Boduo 1 april 2022 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9489609)
Momenteel bedraagt de geconsolideerde Belgische overheidsschuld 0,5 biljoen €. Dat is 500 miljard €. Dat is +- 500.000.000.000,- €.

Nog nooit smeet de overheid zo massaal met geld. Bedrijven en zelfstandigen kregen en krijgen premies en uitkeringen zonder veel vragen. Zombiebedrijven modderen aan of sluiten na incassering premies.

Kosten op sterfhuis worden omgeschreven als "investeringen in zorg, welzijn, gezondheid, cultuur, armoedebestrijding, banen, ...".

China was tot vorige eeuw nog een ontwikkelingsland en domineert nu op economisch, ideologisch en financieel vlak de wereld.

Wat deed de Belg ? Hij verdeed meer tijd op internet dan hij vroeger voor zijn TV zat onder invloed van de Amerikaanse cultuur. Hij gebruikt meer dan ooit technologie gemaakt Korea, China en Taiwan. Mocht Aziatische kledij verboden zijn zat hij er naakt bij.

Nomen est omen. Als Alexander De Croo zijn naam waarmaakt zet hij niet één nul bij onze overheidsschuld maar twee.

500.000.000.000 € : dat is een enorme som. Die nóg eens erbij ?
Neen !

Boduo 1 april 2022 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9932414)
Het gaat erom hoeveel je met je loon maandelijks kan kopen. Dat is vergelijkbaar hé.

In 1979 kocht ik mijn eerste nieuwe auto. Een Mitsubishi Colt 1400 met een goede uitrusting voor 150.000 BFr.
Kun jij me vertellen wat ik vandaag nieuw kan kopen voor 3.250€ ?

Een auto van 43 jaar geleden vgl met een auto van nu ???

:roll::roll::roll:

Dadeemelee 1 april 2022 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9932456)
500.000.000.000 € : dat is een enorme som. Die nóg eens erbij ?
Neen !

En dan de kosten van de brandstofplaffonering van het Vlaams Belang erbij!

daiwa 2 april 2022 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9932476)

En de jaarlijks toenemende immigratie kosten !

Citaat:

Dedecker: "Migratie kost ons jaarlijks ruim 7 miljard euro"
https://www.hln.be/binnenland/dedeck...cmDGvQKActhGo0

Knuppel 2 april 2022 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9489609)
Momenteel bedraagt de geconsolideerde Belgische overheidsschuld 0,5 biljoen €. Dat is 500 miljard €. Dat is +- 500.000.000.000,- €.

Nog nooit smeet de overheid zo massaal met geld. Bedrijven en zelfstandigen kregen en krijgen premies en uitkeringen zonder veel vragen. Zombiebedrijven modderen aan of sluiten na incassering premies.

Kosten op sterfhuis worden omgeschreven als "investeringen in zorg, welzijn, gezondheid, cultuur, armoedebestrijding, banen, ...".

China was tot vorige eeuw nog een ontwikkelingsland en domineert nu op economisch, ideologisch en financieel vlak de wereld.

Wat deed de Belg ? Hij verdeed meer tijd op internet dan hij vroeger voor zijn TV zat onder invloed van de Amerikaanse cultuur. Hij gebruikt meer dan ooit technologie gemaakt Korea, China en Taiwan. Mocht Aziatische kledij verboden zijn zat hij er naakt bij.

Nomen est omen. Als Alexander De Croo zijn naam waarmaakt zet hij niet één nul bij onze overheidsschuld maar twee.

Welke naam bedoel je? DWEIL?

Knuppel 2 april 2022 08:08

Citaat:

Sinds wanneer maakte het Vlaams Belang deel uit van Vivaldi?

Boduo 2 april 2022 21:51

Citaat:

Het VB heeft momenteel niets te piepen in die zaak.

Boduo 2 april 2022 21:52

Zolang Decroo kan lenen aan 0 %, leent hij verder.

Universalia 3 april 2022 08:02

Zou: "wie een put graaft voor een ander, valt er soms (<- invuloefening)"

Een put graven voor iemand anders is op zich al geen verstandige zaak, laat ze die put zelf graven.

Bob 3 april 2022 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9933107)
Zolang Decroo kan lenen aan 0 %, leent hij verder.

Nu, die 0% is ondertussen wel 1%. Maar in feite speelt zich het omgekeerde af. De zuiderse Europese landen (waartoe Belgie moet gerekend worden) zitten met een zo grote schuldgraad dat het ecb zich genoodzaakt voelt, met alle geweld de korte en lange termijnrente laag te houden, oa door een massa geld bij te drukken.
Alleen weten ze daar niet, hoe ze de inflatie, die daar het gevolg van is, zullen moeten gaan oplossen, als ze die willen oplossen tenminste. Want ook die inflatie speelt weer in het voordeel van de landen met veel schuld.
En de werkende, sparende Vlaming stond erbij, keek ernaar en werd slapend arm.

Boduo 4 april 2022 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 9933286)
Nu, die 0% is ondertussen wel 1%. Maar in feite speelt zich het omgekeerde af. De zuiderse Europese landen (waartoe Belgie moet gerekend worden) zitten met een zo grote schuldgraad dat het ecb zich genoodzaakt voelt, met alle geweld de korte en lange termijnrente laag te houden, oa door een massa geld bij te drukken.
Alleen weten ze daar niet, hoe ze de inflatie, die daar het gevolg van is, zullen moeten gaan oplossen, als ze die willen oplossen tenminste. Want ook die inflatie speelt weer in het voordeel van de landen met veel schuld.
En de werkende, sparende Vlaming stond erbij, keek ernaar en werd slapend arm.

Hier zit veel waarheid in.
De inflatie is in quasi alle EU landen groot. De ontsporing v.d. prijzen is er ook in onze buurlanden. Een evt. indexsprong is geen oplossing.
De oorlog in Oekraïne zal die nog verergeren.
Gelukkig hebben we in Belgie het indexsysteem dat de pil een beetje verzacht en onze koopkracht (ook een beetje) ondersteunt. Dat is goed voor iederéén !

Bob 4 april 2022 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9934358)
Hier zit veel waarheid in.
De inflatie is in quasi alle EU landen groot. De ontsporing v.d. prijzen is er ook in onze buurlanden. Een evt. indexsprong is geen oplossing.
De oorlog in Oekraïne zal die nog verergeren.
Gelukkig hebben we in Belgie het indexsysteem dat de pil een beetje verzacht en onze koopkracht (ook een beetje) ondersteunt. Dat is goed voor iederéén !

En zo is inflatie ook zeer goed voor mensen met schuld. Niet iedereen verliest aan inflatie, zeker de overheid niet.
Maar nogmaals de werkende, sparende (zelfs al is zijn loon geindexeerd, zijn spaargeld is het niet) Vlaming is de sigaar.
Het spaargeld smelt weg als sneeuw voor de zon, zoals ook de schulden wegsmelten als sneeuw voor de zon.

Boduo 6 april 2022 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 9934398)
En zo is inflatie ook zeer goed voor mensen met schuld. Niet iedereen verliest aan inflatie, zeker de overheid niet.
Maar nogmaals de werkende, sparende (zelfs al is zijn loon geindexeerd, zijn spaargeld is het niet) Vlaming is de sigaar.
Het spaargeld smelt weg als sneeuw voor de zon, zoals ook de schulden wegsmelten als sneeuw voor de zon.

Een beetje beleggen op de Beurs ?

Bob 6 april 2022 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9936009)
Een beetje beleggen op de Beurs ?

Een etf op ne wereldindex bevoorbeeld. Alhoewel hier ne tijdelijke dip niet uit te sluiten is, is dit op lange termijn waarschijnlijk geen slechte belegging.
En voor de speculanten, short gaan op ne GBL (duitse obligaties, 10 jaar) of ZB (amerikaanse obligaties, 30 jaar) future.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be