Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Croo populairste politicus van Vlaanderen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256475)

daiwa 18 december 2020 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9549302)
In de vroege jaren '70 is de volksunie al electoraal op haar bakkes gevallen met hun steriele verzet tegen de grondwetswijziging, en ik merk dat men 50 jaar later nog altijd de les niet begrepen heeft.

Soit.

En nu zijn de twee partijen die uit de Volksunie voort komen de twee grootste partijen van het land. :lol:

Zipper 18 december 2020 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9549313)
En nu zijn de twee partijen die uit de Volksunie voort komen de twee grootste partijen van het land. :lol:

en ovld haalt nog 12% :-D

daiwa 18 december 2020 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9549326)
en ovld haalt nog 12% :-D

Idd! :rofl:

edwinp 18 december 2020 20:06

Die man is zo irritant in zijn communicaties dat ik zowaar Trump interessanter vond,
god wat kan die vent toch zagen...

Universalia 19 december 2020 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwinp (Bericht 9549349)
Die man is zo irritant in zijn communicaties dat ik zowaar Trump interessanter vond,

Gisteren had iemand VTM opgezet hier thuis waar De Croo over het Corona-virus, de gang van zaken op huidig ogenblik, in beeld aan het brengen was.

Zonde van de zendtijd dat oeverloze gezaag van wat iedereen eigenlijk al weet of wist. :|

Boduo 19 december 2020 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9549686)
Gisteren had iemand VTM opgezet hier thuis waar De Croo over het Corona-virus, de gang van zaken op huidig ogenblik, in beeld aan het brengen was.

Zonde van de zendtijd dat oeverloze gezaag van wat iedereen eigenlijk al weet of wist. :|

Uni, wil je eens naar K&K gaan bij"Wat kreeg je op 6 december" p8 # 124 & 125 ?

fransV 19 december 2020 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwinp (Bericht 9549349)

zijne pa is nog erger …..

Deo 22 december 2020 09:17

Voor ambtenaren(door pensioen verhoging) is die populair maar voor mensen met laag pensioen totaal niet.

TREBRON 22 december 2020 11:29

We hebben in ieder geval een unicum in onze politiek. Ik ben zeker dat we het enige land zijn waar de eerste minister EEN DWEIL is en dat nog ZELF GEZEGD HEEFT OOK.

stuyckp 22 december 2020 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9549086)
Taalfaciliteiten, daar liggen, buiten wat bokaalbolglazenbrillenmannen die op zondag het evangiele opzeggen en in de namiddag in lederhosen met de collaboratievlag gaan staan zwaaien op de koers, niemand van wakker.

Laat ons die tijdellijke taalfaciliteiten dan maar vlug stoppen. Ze zijn al lang voorbij houdbaarheidsdatum. Er ligt toch niemand van wakker.

Zipper 22 december 2020 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 9553068)
Laat ons die tijdellijke taalfaciliteiten dan maar vlug stoppen. Ze zijn al lang voorbij houdbaarheidsdatum.

"tijdelijk" sinds 1963 :|

Pandareus 22 december 2020 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 9553068)
Laat ons die tijdellijke taalfaciliteiten dan maar vlug stoppen. Ze zijn al lang voorbij houdbaarheidsdatum. Er ligt toch niemand van wakker.

Taalfaciliteiten zijn niet tijdelijk...

stuyckp 22 december 2020 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9553091)

Die waren wel zo bedoeld.
Sta me toe te googlen of ik het correct heb.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Faciliteitengemeente

Veel Vlamingen vinden dat de faciliteiten hun oorspronkelijke doel niet meer dienen en daarom afgeschaft moeten worden. De meeste Franstaligen zien de faciliteiten echter als fundamenteel recht. Daar de wet die de faciliteiten regelt niets zegt over het doel van de faciliteiten of de eindigheid ervan, hetzij in tijd hetzij in doelgroep, blijven deze tegenstellingen bestaan.

Maar er is ook :
De bedoeling was dat hiermee zowel immigranten als historische taalminderheden in deze gemeenten, aan de taalgrens en in de Rand rond Brussel, ruim de tijd kregen om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

Ergo, in de geest van die wet zijn ze tijdelijk.

https://www.juridischwoordenboek.nl/...st%20der%20wet

marie daenen 22 december 2020 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9549238)
Zever. Wie naar het gemeentebestuur in Brussel stapt voor een administratieve formaliteit kan en zal zeker in het nederlands geholpen worden.
Ook bij franstaligen moet men regelmatig in de wachtrij staan.

Maar op straat???? Politie, hulpdiensten, ambulances, hospitalen...
Ik heb zelfs gelezen dat in de Nederlandstalige creches in Bruxelles het ontbreken van de kennis van het Nederlands bij het personeel niet mag aanleiding geven tot ontslag...
Je moet je kind maar in zo'n creche steken en later tot de ontdekking komen dat het koeterwaals geleerd heeft...

marie daenen 22 december 2020 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9553091)

Voor de Vlamingen zijn ze al afgeschaft nog voor ze in voege treden... Voor de francofonie is zijn deze faciliteiten betonnen wetten...

stuyckp 22 december 2020 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9553102)
Maar op straat???? Politie, hulpdiensten, ambulances, hospitalen...
Ik heb zelfs gelezen dat in de Nederlandstalige creches in Bruxelles het ontbreken van de kennis van het Nederlands bij het personeel niet mag aanleiding geven tot ontslag...
Je moet je kind maar in zo'n creche steken en later tot de ontdekking komen dat het koeterwaals geleerd heeft...

Het is algemeen geweten dat de taalwetten niet gerespecteerd worden in Brussel. Dat gaat Panda hopelijk niet ontkennen. Vooral in ziekenhuizen vind ik zoiets echt niet kunnen. Van een kinderverzorgster verwachten dat ze 2 talig is, dat is voor mij een brug te ver. Maar theoretisch zou het moeten.
Ik spreek zelf zeer slecht Frans, ik heb geen taalknobbel, maar voor mezelf vind ik dat toch een tekortkoming. Meer en meer Walen die hier komen werken doen zeer actief hun best om Nederlands te spreken. Maar Brussel blijft een probleem.

marie daenen 22 december 2020 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 9553115)
Het is algemeen geweten dat de taalwetten niet gerespecteerd worden in Brussel. Dat gaat Panda hopelijk niet ontkennen. Vooral in ziekenhuizen vind ik zoiets echt niet kunnen. Van een kinderverzorgster verwachten dat ze 2 talig is, dat is voor mij een brug te ver. Maar theoretisch zou het moeten.
Ik spreek zelf zeer slecht Frans, ik heb geen taalknobbel, maar voor mezelf vind ik dat toch een tekortkoming. Meer en meer Walen die hier komen werken doen zeer actief hun best om Nederlands te spreken. Maar Brussel blijft een probleem.

Brussel is het probleem... op alle vlakken en niet alleen wat het communautaire betreft...

Zipper 22 december 2020 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 9553097)

Veel Vlamingen vinden dat de faciliteiten hun oorspronkelijke doel niet meer dienen en daarom afgeschaft moeten worden. De meeste Franstaligen zien de faciliteiten echter als fundamenteel recht. Daar de wet die de faciliteiten regelt niets zegt over het doel van de faciliteiten of de eindigheid ervan, hetzij in tijd hetzij in doelgroep, blijven deze tegenstellingen bestaan.

Maar er is ook :
De bedoeling was dat hiermee zowel immigranten als historische taalminderheden in deze gemeenten, aan de taalgrens en in de Rand rond Brussel, ruim de tijd kregen om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

De grootste schande is, dat die zogenaamde (zelfverklaarde) "Vlaamse" partijen (cd&v, vld, spa en groen) hen daarin steunen.

marie daenen 22 december 2020 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9553139)
De grootste schande is, dat die zogenaamde (zelfverklaarde) "Vlaamse" partijen (cd&v, vld, spa en groen) hen daarin steunen.

De vraag is waarom...
Waarom weigeren de Vlaamse partijen de Vlaamse belangen te verdedigen en blijven ze vasthouden aan totaal corrupt la Belgique zelfs als ze goed weten dat dat totaal in het nadeel van Vlaanderen is...
Welke maffieuze afkooppraktijken gebruikt la Belgique om die Vlaamse horige partijen in het gelid te houden...
Dat is de vraag waar ik tot nu toe niet genoeg antwoord op krijg...
We weten dat de particratie, de verzuiling, de politieke vergoedingen, de parastatalen en nog zoveel andere elementen daar waarschijnlijk een grote rol in spelen...
Maar waarom wordt die toren van Babel niet aan het wankelen gebracht... zelfs als het hoognodig is voor het welzijn en de welvaart van Vlaanderen???

TREBRON 22 december 2020 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 9553097)

Maar er is ook :

Als ik me niet vergis zijn de Franstaligen erin geslaagd om die faciliteiten zonder einddatum in de grondwet te laten opnemen . Daar er om die te veranderen een 3:4 de meerderheid moet zijn (en daar hebben de Vlamingen indertijd over gekeken) zijn die dus voor eeuwig.........Ondertussen , en dat heb ik persoonlijk ervaren, zij er hoe langer hoe meer bewoners van die faciliteitengemeenten die denken en vast geloven dat het de Vlamingen zijn die nu tijd krijgen om zich aan te passen..

marie daenen 22 december 2020 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9553152)
Als ik me niet vergis zijn de Franstaligen erin geslaagd om die faciliteiten zonder einddatum in de grondwet te laten opnemen . Daar er om die te veranderen een 3:4 de meerderheid moet zijn (en daar hebben de Vlamingen indertijd over gekeken) zijn die dus voor eeuwig.........Ondertussen , en dat heb ik persoonlijk ervaren, zij er hoe langer hoe meer bewoners van die faciliteitengemeenten die denken en vast geloven dat het de Vlamingen zijn die nu tijd krijgen om zich aan te passen..

La Belgique toch ten voete uit...
Ik denk dat er voor de francofonie toch wel een adder onder het gras zit en dat in het voordeel van Vlaanderen speelt...
Vroeger wouden die franstaligen partijen niet liever dan dat de rand een groot Brussels gewest zou worden... Liefst heel Vlaams Brabant erbij...

Maar nu er steeds meer en meer franstalige Brusselaars uit Brussel wegtrekken denk ik dat ze voor geen geld nog bij dat corrupte Brussel willen horen en Vlaanderen en de Vlaamse welvaart verkiezen...
En daarom zouden ze die alleenheerserij van hun franse taal wel eens kunnen afzweren...
Ik weet het niet maar ik kan verkeerd zijn...
Maar ik heb al meerdere franstaligen horen klagen en zagen over de grotere en grotere belabbering van Bruselles en dat ze daar liefst zo vlug mogelijk weg willen en ik denk niet dat zij, naar de rand getrokken terug het onheil om bij Bruxelles ingelijfd te worden wensen te ondergaan...

Zipper 22 december 2020 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9553152)

Tja, dat krijg je met volksverraders van cd&v, vld, spa en groen die dat gesteund hebben.

Het Oosten 22 december 2020 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9553225)
Tja, dat krijg je met volksverraders van cd&v, vld, spa en groen die dat gesteund hebben.

Tot nu toe, ik('k hehaal: tot nu toe) doet De Croo het als Premier vrij aardig in deze moeilijke tijden. Natuurlijk kankeraars zijn er altijd. Zeker nu bij bepaalde Vlaams-nationalisten.

Maar moet een mens zich daar iets van aantrekken? Neen! Vaneiges niet.

fox 23 december 2020 01:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9549252)
Omdat onze volksvertegenwoordiging dat bij de creatie van de federale staat zo wilden en dat zo in wetgeving hebben omgezet.

Uiteraard mag men op elk moment op zoek gaan naar medestanders om de wetgeving te veranderen. Maar tot zolang dat realiteit is geworden, blijft de bestaande toestand uiteraard 100% van toepassing.

Maar als niemand nog wakker ligt van die faciliteiten zoals Tavek beweert, dan zou het toch maar een kleine moeite moeten zijn om die medestanders te vinden nietwaar? Indien dat niet lukt, dan zijn er blijkbaar toch nog genoeg mensen die wel willen dat die faciliteiten blijven bestaan.

Everytime 23 december 2020 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9553530)
Maar als niemand nog wakker ligt van die faciliteiten zoals Tavek beweert, dan zou het toch maar een kleine moeite moeten zijn om die medestanders te vinden nietwaar? Indien dat niet lukt, dan zijn er blijkbaar toch nog genoeg mensen die wel willen dat die faciliteiten blijven bestaan.

Voor mij kan men de faciliteiten afschaffen. Ik zeg altijd tegen de Franstaligen dat als ze naar Vlaanderen willen verhuizen, is het beter dat ze naar het "echt Vlaanderen" moeten gaan. Diep Vlaanderen, ver weg van de Rand en andere taalgrenzen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be