![]() |
Ik heb ooit toen ik in NL woonde op D66 gestemd :)
|
Citaat:
|
PvdA wil al niet in de regering zonder andere linkse partij. GL ondanks halvering toch in kabinet?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bestaat de NVU eigenlijk nog?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het worden dan toch nog moeilijke formatiegesprekken. Ik zie toch nog de PVDA meedoen.
|
Ondertussen is 98% van de stemmen geteld en is D66 toch nog weer een zeteltje gezakt naar 23. Ja zeg, op deze manier maken ze het wel heel moeilijk om oprecht blij te zijn met zo'n goede uitslag. Deze zetel verschuift in ieder geval wel naar Groenlinks, en verder gaat er nog eentje van JA21 naar Denk.
Verder is het eerste formatienieuws er. Niet één, maar twee verkenners krijgen tot 31 maart de tijd om de opties in beeld te brengen. Annemarie Jorritsma van de VVD en Kasja Ollongren van D66. Dit gebeurt nog onder het gezag van de voorzitter van de oude tweede kamer. Deze oude kamer maakt ook op 31 maart plaats voor een nieuwe, met mogelijk een nieuwe voorzitter. Baudet had het proces overigens iets anders voor zich gezien. Volgens hem neemt de grote winnaar altijd het initiatief, en dat is hij. Hij ziet zichzelf aan het hoofd staan van een zakenkabinet (partijonafhankelijke bestuurders, op papier in ieder geval) of gaat anders voor een ruim minderheidskabinet van naast de FvD de VVD, PVV, SGP en JA21. Baudet laat zich quoten op „Je hoopt natuurlijk altijd op nóg meer, we hadden op een gegeven moment zelfs het gevoel: we gaan 76 zetels halen. Dat hebben we niet gehaald.” Nee, net niet. 8 zetels is het geworden. Probeer je voor de gein eens voor te stellen hoe hij zou reageren als hij er ooit 30 zou krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Teleurstellend voor mij, als coronascepticus. |
Citaat:
Nu het CDA gedicimeerd is geef ik Omtzigt een kans. Afwachten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit is hoe D66 aan politiek doet. :roll:
|
Citaat:
En de Nederlanders malen daar precies niet al te veel om, gezien de verkiezingsuitslag. |
Citaat:
|
Citaat:
De rechts radicalen hebben 5 zetels meer dan "overwinnaar" D 66. :roll: |
Citaat:
|
Wat me ook opviel deze verkiezingen is dat de zetelverdeling een vrij natuurlijke, statistisch verwachte verdeling geven. En dan bedoel ik niet welke partijen er gewonnen hebben, maar het verloop, zo'n mooie afvlakkende curve. Terwijl we in jaren met bijvoorbeeld een sterke tweestrijd nog weleens een aantal groepen van partijen zien die onderling heel dicht bij elkaar zitten en dat er dan tussen de groepen grotere verspringingen zitten. Dit zegt verder eigenlijk bijna niks over de verkiezingen, behalve misschien dat er veel partijen waren, maar het is wel cool.
Het is ook een interessante casus om de 80/20 regel (het Pareto principe) te testen. Kort gesteld: er is een soort fundamenteel statistisch principe dat "dingen" zo verdeeld worden dat 80% van de X bij 20% van de Y terechtkomt en omgekeerd. Dit zie je ook terug in bijvoorbeeld de verdeling van rijkdom in veel gebieden. 20% van de mensen bezitten 80% van het geld. Maar ook binnen die groep geldt het principe weer, en dus zal 20% van de 20% = 4% 80% van de 80% = 64% van het geld bezitten, (en zal dus ook 64% van de mensen 4% van het geld bezitten), helemaal door tot aan dat handjevol mensen dat meer geld heeft dan de hele derde wereld bij elkaar. Maar rijkdom gedraagt zich natuurlijk heel erg zoals alle andere vormen van macht, bijvoorbeeld tweede kamer zetels Als deze uitslagen op het oog zo mooi statistisch verdeeld zijn, houden ze zich dan ook aan dit principe? Er deden 37 partijen mee, 20% van 37 = 7,4. Er waren 150 zetels te verdelen, en 80% van 150 = 120. Dus verwachten we volgens dit principe dat de bovenste 7,4 partijen ongeveer 120 zetels hebben. Dan gaan we tellen, en het blijkt dat de bovenste 7 er samen 116 hebben gekregen, en de nummer 8 heeft er 8. 0,4*8 = 3,2, dus we zitten net een zeteltje van de voorspelling af. Wauw, dat is creepy exact. Dus hoe zit het dan met die volgende stappen? De onderste 64% van de partijen = 23,7 partijen = iedereen behalve de bovenste 13,3 partijen zouden dus 4% van de zetels = 6 zetels moeten hebben. Dan gaan we weer tellen, en dan hebben de bovenste 13 partijen samen alle zetels behalve 6. De nummer 14 heeft er 3 (de nummers 12 en 13 trouwens ook), dus die extra 0,3 partij heeft ook nog een zetel, waardoor we voor de onderste 64% uitkomen op 5 zetels, weer maar eentje er vanaf. Dus heeft de bovenste 4% dan ook 64% van de zetels? 4% is 1,5 partij, 64% van 150 = 96, dus dan zou de score van de VVD plus de helft van die van D66 96 moeten zijn, en die is 35+11,5 = 46,5. Oké, dus daar zitten we er een factor 2 vanaf. Fijn. Met dit soort relatief kleine aantallen verwacht je tenslotte niet dat zo'n voorspelling exact uitkomt, hoe goed het onderliggende principe ook is. Ook lijken we hier tegen een soort limiet van het model voor deze toepassing aan te lopen. Dat de grootste 1,5 partijen samen bijna twee derde van de zetels hebben dat komt hier eigenlijk bijna nooit voor. En dan was dit het langste stembiljet in tijden. Normaal doen er minder partijen mee en zou je dus volgens de 80/20 regel nog een veel grotere concentratie stemmen op de grootste partijen moeten zien. Bij "maar" 25 deelnemende partijen is het de grootste partij die in zijn eentje 96 zetels zou moeten krijgen, en dat heb ik nog niet veel zien gebeuren. Maar wel leuk dat het binnen redelijke grenzen uitkomt. Als laatste opmerking: dit soort principes kunnen ook gebruikt worden bij het opsporen van fraude, maar dan gaat het vooral over fraude waarbij de hele set getallen verzonnen is. Als er op willekeurige stembureau's willekeurige mensen extra stemmen zitten te verzinnen voor willekeurige partijen (wat niet zo is, dit is een gedachtenexperiment) is dat veel moeilijker te zien met dit soort analyses. Wat dit hele verhaal ons verteld is dus hooguit: 1 Er deden veel partijen mee (grotere datasets houden zich beter aan statistische voorspellingen, zo werkt entropie) en 2: het hoofd van het centrale stembureau heeft de uitkomst niet zelf verzonnen (of is statistisch onderlegd genoeg om het goed te doen). (En misschien 3: er zijn relatief weinig "verstorende" maatregelen die de machtsverdeling "onnatuurlijk" maken, zoals een kiesdrempel of juist extra zetels voor kleine partijen.) |
Citaat:
Dat is nu eens goed nieuws uit Nederland. |
Citaat:
EDIT: dat ze bij de Europese groene fractie zitten, stemt mij helemaal wantrouwig. https://nl.wikipedia.org/wiki/Volt_Europa |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar lig ik niet wakker van. Daar is een draad over in Binneland. Kijk af en toe eens, maar heb daar geen enkele interesse in. Als ze die bevraging manipuleren, laat het dan naar herfederalisatie van België zijn. De rest is kwatch. |
Amsterdam wacht met preventieve wapencontroles.
Al jaren stijgend geweld onder jongeren maar uit angst voor etnisch profileren wordt er liever niets gedaan ... wat een waanzin. Dat gaat dus uit van een burgemeester die zonder mondneusmasker deelnam aan een BLM-betoging met tienduizend deelnemers maar die anti-coronamaatregelmanifestaties met geweld laat uiteenslaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vandaag is de tweede dag van gesprekken tussen verkozen lijsttrekkers en de verkenners. Met 17 fracties krijgt iedereen een uurtje om te kletsen, plus een uur om achteraf hetzelfde nog eens aan journalisten te vertellen terwijl de volgende lijsttrekker binnen zit. En ik ben eruit, ik heb mijn gok klaar voor wat het kabinet wordt.
Gisteren stelde Rutte (van de VVD) dat er serieus gekeken moet worden naar een optie VVD-D66-CDA-JA21. Nou ja, hij noemde eigenlijk alleen JA21, maar dat is de combinatie die dan logisch zou zijn. Vandaag liet JA21 weten daar wel wat voor te voelen. Kaag van D66 (die volgens de meest recente uitslagen toch weer eentje omhoog op 24 zetels uit gaat komen, met de VVD eentje naar beneden op 34) laat op een gegeven moment een tegenbod horen: VVD-D66-PvdA-Groenlinks. Het is misschien geen meerderheid, maar wel een effectief dreigement. De twee worden samen in een zaaltje gezet en besluiten dat het eerlijk is om de VVD het CDA te geven en D66 of de PvdA of Groenlinks. De VVD is groter dan D66, dus komt het mooi uit dat hun coalitievriendje ook groter is. PvdA stelt zich voorlopig terughoudend op, Groenlinks zou zoals het er nu voorstaat weleens ja kunnen zeggen. Maar, komende zondag is de laatste aflevering van het invloedrijke Zondag met Lubach waarin, en dit wordt de grote twist van deze formatie, hij naar aanleiding van recente uitspraken van Job Cohen een fusie tussen de linkse partijen bespreekt. Ja, dit is complete speculatie van mijn kant, die onderwerpen worden niet van tevoren aangekondigd ofzo. Tegen de tijd dat D66 en VVD eindelijk akkoord zijn over dat of PvdA of Groenlinks erbij mag zijn de PvdA en Groenlinks fracties een verbintenis aangegaan, ze hebben gezamenlijke woordvoerders op bijna alle onderwerpen, en zijn enkel nog bereid om samen te regeren, of niet. Omdat de bodem van het vat partijen door allerlei semi-uitsluitingen en eenmansfracties al in zicht begint te komen wordt de PvdD aangesproken, de dierenliefhebbers zijn al een aantal cycli een stabiele component in de kamer, en een goed alternatief voor Groenlinks als de echte versie niet beschikbaar is. Maar ondertussen (in deze toekomstige tijdslijn dus) zijn ook de inhoudelijke onderhandelingen al begonnen, en omdat D66 heel graag minder uitstoot wil maar de VVD heel graag niet te groen wil zijn staat daar tegen die tijd in dat er een kerncentrale gebouwd gaat worden (die uiteindelijk in 2032 operatief wordt, 5 jaar later dan gepland maar slechts 2 jaar later dan realistisch haalbaar was). De PvdD had al weinig zijn om helemaal op een uitstekende linkse vleugel van een kabinet te zitten, maar die kerncentrale is een harde grens. Gelukkig is er op dat moment een nieuwkomer in de kamer die nu nog zegt dat ze een regering met een meerderheid in de eerste kamer willen zien, waar ze zelf niks aan bij te dragen hebben, maar die op dat moment toch wakker wordt van het woord kerncentrale. Het kabinet dat gevormd wordt is daarom dus toch VVD-D66-CDA-Volt. Epiloog: Volt krijgt door gebrek aan zowel ervaring als zetels maar een ministerspost, maar wel een aantal papieren staatssecretarissen, zodat ze wat partijprominenten kunnen kweken. In de nasleep hiervan doen zowel een Vlaamse als Waalse tak van de Europese Volt-beweging ook mee bij de volgende federale Belgische verkiezingen, maar bij een van die twee takken ontstaat er twee weken voor de verkiezingen bij een hoopvolle stand in de peilingen interne ruzie waarbij de lijsttrekker ontslagen wordt, en de andere haalt gewoon nul zetels. |
Citaat:
Waarschijnlijk landurig in lopende zaken , zoals we dat in België kennen. |
Citaat:
Dat was wel een beetje dom ja... |
Citaat:
Rutte wil met D66 gaan regeren en zegt ik wil JA21 er bij. Dat is zo als de NVA gaat regeren met Open VLD en zegt , ik wel het VB erbij. Blijkbaar is Rutte een draaikont die alle kanten uit gaat en toch is de VVD weer de grootste partij. |
Citaat:
Nou moe! Er hebben er al voor minder alle banbliksems over zich heen gekregen.8-) |
Citaat:
|
Ondertussen hebben de verkenners al hun schup mogen afkuisen en wordt Omtzigt op een schandalige manier opzij gezet.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be