![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Vindt u persoonlijk dat het verzet op morele gronden - dus niet op juridische, zij het nationaal of internationaal - bestaansrecht had? |
laat
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag hem gewoon: "wat vindt ge zelf? Was da goe van die mannen om zich te verzetten tegen de nazi-bezetter?" |
Citaat:
|
Citaat:
|
Luister naar Lombas. Kapitalisten hebben altijd gelijk.
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=135 Waarom moet zij per se herdacht worden? Citaat:
U antwoordt niet op mijn vraag. |
Citaat:
Feit is dat iedereen vrij was in het verzet te stappen, maar tegelijkertijd moest men ook onder ogen durven zien dat men aldus handelde tegen de oorlogswetten. Als burger nam men de wapens op in weerwil van een wapenstilstand. Dit betekende dan ook dat de bezetter je als onwettig strijder of terrorist mocht opsporen, vervolgen en desnoods doden. Zo zit het immers in elkaar. Nog altijd trouwens. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe zit het bij u? |
Citaat:
Ik denk trouwens dat ik er geen eigen "oorlogsethiek" op nahoud. |
Citaat:
Als de tijd gekomen is. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
- Irma Laplace was geen lid van de VNV - Henri Laplasse was geen militant van de Zwarte Brigade Het overige is juist. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Euh, ja, en?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb medelijden met alle onschuldige gijzelaars die zijn geëxecuteerd door de Duitsers (vaak voor aanslagen gepleegd door "verzetshelden"), met alle "verzets"lieden die Joden, piloten en onderduikers trachtten te helpen en daarbij omkwamen... Zij hebben hun levens geriskeerd om anderen te helpen en zijn daar vaak het slachtoffer van geworden. Die verdienen zeker het predikaat van "slachtoffer" (in geval van de gijzelaars) of "held" (in geval van de verzetslieden). Maar WB'ers die zich bewapenden en aanslagen pleegden tegen Duitse soldaten of zwarten, of zelf politie en rechter speelden vlak na de bevrijding, moet ik die nu op één lijn stellen met al die andere slachtoffers van de Duitsers? Zijn dat nu onschuldige sukkelaars en moet iedereen die hen bestreed dan maar oorlogsmisdadiger worden genoemd? Wie oorlogje wil spelen weet dat hij risico's loopt en moet die ook aanvaarden, zo simpel is het wat mij betreft. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be