![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik respecteer het CAP initiatief enorm. Ook super dat jullie gaan deelnemen aan de verkiezingen. Als testcase voor het verzamelen van een links front kan dit wel tellen.
Toch hou ik er een ietwat dubbel gevoel aan over:Een tekst als de SAP schreef hoort mijn inziens niet op het web gepubliceerd te worden. Ook de initiatiefnemer (Sleeckx) die van in het begin aangeeft niet op te willen komen (op een lijst), goed wetende dat de sleutel voor electoraal succes bij hem ligt is vreemd. Maar toch, jullie zijn vertrokken, dat gaat sowieso gepaard met vallen en opstaan. Ik kan me best vinden in jullie programma punten. Nu nog een boegbeeld en een goedwerkende propaganda machine opstellen en jullie laten kennen bij activiteiten. Dan geloof ik wel in een relatief succes en wens het jullie ook toe. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
1.Misschien wel, binnen het huidige potentieel . Maar ik denk dat "veel" relatief is, als je de "massa" wilt vertegenwoordigen. Een nieuwe approach zou misschien veel meer mensen aanspreken, denk ik. |
Citaat:
|
Citaat:
@King Hagar, Proletariër, Solidarnosc, GC, Jonas, Starkan, en de anderen De reden van mijn provocatorische stellingen was tweevoudig. Ik wilde de spreekwoordelijke steen in de kikkerpoel werpen en door middel van een paar kritische opmerkingen het debat aanwakkeren over samenwerking versus sectarisme, en over het aanspreken van de massa. Ten tweede wilde ik uitvinden of de sfeer bij de LSP veranderd was, en wat de forumlsp'ers te zeggen hadden. Hetzelfde geldt voor de PVDA-leden, die wel opvallend minder fel hebben gereageerd, moet ik zeggen. Het was absoluut niet mijn bedoeling om per se mijn gelijk te halen. Ik zou veel liever hebben dat jullie er alles aan doen om mijn ongelijk te bewijzen. |
Citaat:
ik wel hoor. :D |
Citaat:
|
Citaat:
:D |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
In hoboken vind ik het spijtig dat ze zo graag mee bestuurd zouden hebben ze hadden evengoed onmiddellijk voor de oppositie kunnen kiezen en dan enkel de punten steunen waar zij achter staan. |
Citaat:
Als je jou conclusie doortrekt zou de PVDA niet mogen deelnemen aan de verkiezingen. Je mag er zeker van zijn dat er mensen zijn die dit idee genegen zijn. Maar net als de LSP kiest PVDA deel te nemen aan de verkiezingen en als je dat doet dan moet je ook jezelf serieus nemen en trachten het onderste uit de kan te halen. Wat ook de consequenties zijn. |
Citaat:
Moest de SP in Nederland dan ook in de regering gaan en zich verbranden. Eén van de belangrijkste programmapunten van elke linkse partij moet zijn dat men geen coalities vormt met burgerlijke partijen. Jammer voor diegenen die postjesjagerij nastreven maar die moesten dan maar geen marxist geworden zijn! |
Ik heb vorige week uit de mond van een SP europarlementariër horen zeggen dat SP niet mee in de regering stapt.
Er is dus nog hoop. |
Citaat:
|
Citaat:
Als jullie iets willen betekenen, gaan jullie eerst iets moeten doen aan jullie luisterbereidheid en openheid tegenover elkaar; kortweg, jullie gareelachtige betweterigheid even uit jullie harde kopjes bannen. In het andere geval blijft klein-links niet meer dan een stel politieke marginalen die buiten de krijtlijnen onderling wat bakkeleien tot groot vermaak van een klein publiek. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en de taken van de partij die de arbeidersklasse dient te vertegenwoordigen. of is dat allemaal voorbijgestreefd sinds de USSR uit elkaar gevallen is? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar politiek-strategisch was het de beste keuze voor de SP niet in een regering te stappen. Dus ik denk inderdaad dat Marijnissen bewust heeft aangestuurd op een non-participatie en zijn achterban liet geloven dat hij eigenlijk wel bereid was regeringsverantwoordelijkheid op te nemen. Door dit te doen, kreeg hij het aura van iemand die halstarrig aan zijn principes vasthoudt. Terwijl hij verdomd goed weet (Marijnissen is geen oen, hé, en hij zwemt al een tijdje mee in de politieke vijver) dat regeringsdeelname het grote risico van compromittering inhoudt en dat heeft een electorale prijs. De grote politiek-strategische dwaasheid die de kwasten van de Lijst Fortuyn maakten, was in een regering te stappen ook al hadden ze belange niet de politieke bagage, noch het personeel om dit te doen. Ijdeltuiterige machtwellust, nietwaar. SP is net als het VB bij ons (niet dat ik ze ideologisch link) een dweeppartij, een partij die vanuit de oppositie kabaal maakt en zo de beleidsrichting enigszins bijstuurt. Zet het VB in een regering en de volgende verkiezingen krijgen ze een electorale oplawaai die de doodsteek voor die partij zou betekenen (niet voor niets zei Frank Van Hecke onlangs in "De Zevende Dag" dat het VB niet hunkert naar regeringsdeelname). Louter politiek zou regeringsdeelname voor de SP hetzelfde betekenen. Althans, het risico zou enorm groot zijn dat dit gebeurt. Maar nogmaals, ik denk dat. Het is mogelijk dat Marijnissen oprecht heeft gepoogd de SP in een Nederlands kabinet te loodsen, maar ik betwijfel het. Politiek is een vuil spelletje, King Hagar, ongeacht wie het bedrijft. |
Citaat:
|
ah, we leven in een koloniaal land tegenwoordig, we hebben een burgerlijke revolutie nodig.
|
Citaat:
|
kzei zomaar iets e, een nationaal-democratische revolutie is hier nu inderdaad niet echt relevant :)
soit, ik vind dat als nu echt dat eisenpakket van de pvda in hoboken door die burgerlijke partijen mee verwezenlijkt zou worden, wrom niet dan e, alleen vrij ongeloofwaardig |
Citaat:
idem voor PVDA in hoboken trouwens. je legt gewoon een redelijk eisenpakket voor, wil men er niet op ingaan, dan ligt het niet aan jou maar aan de anderen. jij komt er sterker uit als oppositie, de anderen komen er zwakker uit en mogen gaan besturen en daar kom je bijna nooit beter uit. het is gewoon slimme politiek van links. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik hoop dat je beseft dat wij aan entrisme doen in alle grote nieuwe linkse formaties in Europa; De SP in Nederland, Het Links Blok in Portugal, De WASG-Linkspartei in Duitsland... We hebben zelfs leden van onze internationale in de PCP in Portugal en PRC in Italië, al zijn die niet als interne fractie georganiseerd. Van waar die plotselinge afkeer van de internationale? |
Citaat:
2. Als je dan toch een bestuursakkoord moet stemmen, kan je er maar beter voor zorgen dat er zoveel mogelijk van je eigen programmapunten inzitten. 3. Als je aan politiek doet moet je compromissen kunnen sluiten. 4. De PVDA voelt zich blijkbaar zelfzeker genoeg over haar programma om er van uit te gaan dat haar deelname aan het districtsbestuur beter is voor de Hobokenaar, dan niet deelname. De LSP blijkbaar niet. 5. Door haar strijd voor opname in het bestuur, heeft de PVDA veel openheid naar haar en haar programma toe gecreeerd. Bij de media, bij de wijkcomitees, bij andere partijen,... 6. Revolutie, revolutie? Zolang voor linkse partijen de weg naar het bestuur niet is uitgesloten langs democratische weg, kan je maar beter zwijgen over geweld. |
Citaat:
|
Citaat:
En je redenering over het Vlaams Belang klopt ook niet. Los van het feit dat ze onnoemelijk veel schade zouden kunnen uitrichten wanneer ze het beleid bepalen, zal dit de radicale rechterzijde niet verzwakken aangezien de sociale voedingsbodem voor extreem-rechts blijft, en het antwoord van de arbeidersklasse voorlopig uitblijft. Het kan hoogstens tot een situatie zoals in Oostenrijk komen, waar de FPO gesplitst is: de parlementairen en oppurtunisten in 1 partij, en de radicale fascisten in een andere . In de laatste verkiezingen kwam het radicale deel (ken de naam nie vanbuiten) er versterkt uit, het andere deel verzwakt. Zoals gezegd, de voedingsbodem verdwijnt niet. Bovendien is de vergelijking van de lijst fortuyn met het VB, laat staan de SP , niet correct. De lijst Fortuyn was een eenmanspartij, die met het wegvallen van Fortuyn haar aantrekkingskracht en samenhang verloor. Het VB is een strak georganiseerde neo-fascistische partij. De scheuren binnen het VB die door de media gigantisch zijn uitvergroot, zijn vakkundig terug dichtgelijmd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be