Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   België, een zielig zootje (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90432)

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2701978)
ja ij nitwit, 'k was mijn post aan't aanpassen. sorry e zeg.

Lees dan eerst het forum ipv eerst te posten en dan te kijken op wat u gereageerd hebt. Geen belediging, gewoon een constatatie.

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2702018)
hoe een tweetalig persoon tot een eentalig land leid ga je mij toch niet diets kunnen maken.
Tweetaligheid voor iedereen, wordt enkel eentaligheid wanneer 1 taal niet gebruikt wordt en daar zorgen de mensen zelf voor. U blijft liever in het verleden steken, ik niet. Tweetaligheid voor iedereen zonder gezeik, 'k ben ook niet tegen zo'n zwitsers systeem maar met nederlandstaligen als u zal dat toch gauw in de verdoemnis geraken gezien u uw taal minderwaardig acht aan het frans.

Tweetaligheid wordt ééntaligheid wanneer 1 gewest bereid is beide talen te leren en het andere de regels niet respecteert.

the_dude 2 juni 2007 23:17

geef mij een vlaams dialect zonder franse/engelse beïnvloeding???? geef mij een franse taal zonder belgische/spaanse/italiaanse beïnvloeding??? enzoverder enzoverder. In eilandjes (of vakjes, hokjes,...) denken zal u echt niet vooruit helpen.

the_dude 2 juni 2007 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 2702031)
Lees dan eerst het forum ipv eerst te posten en dan te kijken op wat u gereageerd hebt. Geen belediging, gewoon een constatatie.

ik dacht dat ik elders aan't reageren was, nogmaals mijn excuses.

the_dude 2 juni 2007 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 2702037)
Tweetaligheid wordt ééntaligheid wanneer 1 gewest bereid is beide talen te leren en het andere de regels niet respecteert.

EN het eerste dit toelaat. EN daar moet een einde aan gesteld worden.

narrenkoning 2 juni 2007 23:20

Voila, iemand die weetwelk kloteland bELGIE is. Kan uit meerdere ervaringen getuigen dat 2-taligheid in bELGIE een utopie is, zeker in het zuiden.

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2702042)
geef mij een vlaams dialect zonder franse/engelse beïnvloeding???? geef mij een franse taal zonder belgische/spaanse/italiaanse beïnvloeding??? enzoverder enzoverder. In eilandjes (of vakjes, hokjes,...) denken zal u echt niet vooruit helpen.

Talen kunnen beïnvloed worden door elkaar, maar dit heeft niets te maken met de Franstalige gemeenschap en hun gebrekkige Nederlandse kennis. Wat is uw punt?

Jan van den Berghe 2 juni 2007 23:21

Citaat:

hoe een tweetalig persoon tot een eentalig land leid ga je mij toch niet diets kunnen maken.
Tweetaligheid voor iedereen, wordt enkel eentaligheid wanneer 1 taal niet gebruikt wordt en daar zorgen de mensen zelf voor. U blijft liever in het verleden steken, ik niet. Tweetaligheid voor iedereen zonder gezeik, 'k ben ook niet tegen zo'n zwitsers systeem maar met nederlandstaligen als u zal dat toch gauw in de verdoemnis geraken gezien u uw taal minderwaardig acht aan het frans.

U heeft overduidelijk flink aan de fles gezeten...

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2702054)
EN het eerste dit toelaat. EN daar moet een einde aan gesteld worden.

Dat er een einde aan moet gesteld worden, daarin geef ik u overschot van gelijk. Hiervoor is wel een mentaliteitsswitch nodig bij de Walen, die nog steeds geloven dat zij superieur zijn en wij maar ongeschoolde "boerkes". Dit valt niet te pikken, maar als er aan gewerkt wordt zal Belgïe al een heel stuk leefbaarder zijn. Zolang dit niet gebeurt blijf ik voorstander van onafhankelijkheid.

BitterSweet 2 juni 2007 23:26

Citaat:

Gezeik,hoe is dat in't frans?

born2bewild 2 juni 2007 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2702059)
U heeft overduidelijk flink aan de fles gezeten...

:lol::lol::lol:

La bouteille

Bazilfunk 2 juni 2007 23:28

eentaligheid? tsssss als iedereen nu eens antwerps zou spreken zou het opgelost zijn, maar een onafhankelijk vlaanderen zal zeker niks oplossen aan de situatie dat ne west vlaming nog steeds een vreemde taal spreekt.

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet (Bericht 2702072)

BABELFISH (nl-fr):

Intypen: gezeik

Uitkomst: "En français: le gezeik"

LOL

narrenkoning 2 juni 2007 23:29

pot pouri

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2702078)
eentaligheid? tsssss als iedereen nu eens antwerps zou spreken zou het opgelost zijn, maar een onafhankelijk vlaanderen zal zeker niks oplossen aan de situatie dat ne west vlaming nog steeds een vreemde taal spreekt.

Vlamingen ondereen zijn nog verstaanbaar. Probeer maar eens iets duidelijk te maken aan een Waal of een verfranste Leliaert (Brussel) in het Nederlands, het mag dan zelfs al AN zijn!

narrenkoning 2 juni 2007 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2702078)

Een beetje kortzichtig, maar kom de rode VRT werkt dat een beetje in de hand met rute 98 en kernekerwere

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 2702075)
:lol::lol::lol:

La bouteille

:drinking:

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door narrenkoning (Bericht 2702088)
Een beetje kortzichtig, maar kom de rode VRT werkt dat een beetje in de hand met rute 98 en kernekerwere

Alletwee zeer goeie programmas trouwens! (ben zelf west-vlaming maar kom :-P)

the_dude 2 juni 2007 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 2702066)
Dat er een einde aan moet gesteld worden, daarin geef ik u overschot van gelijk. Hiervoor is wel een mentaliteitsswitch nodig bij de Walen, die nog steeds geloven dat zij superieur zijn en wij maar ongeschoolde "boerkes". Dit valt niet te pikken, maar als er aan gewerkt wordt zal Belgïe al een heel stuk leefbaarder zijn. Zolang dit niet gebeurt blijf ik voorstander van onafhankelijkheid.

en hoe kun jij nu, wanneer je als meertalige tegen zo'n superieure franstalige (ik moet ze nog ontmoeten overigens, de enige arrogante franstaligen die ik ooit ontmoet heb waren overdreven rijke vlamingen in le coq sur mer, ze komen ook voor naar ik heb horen zeggen in knokke le zoute; en ik heb 12 jaar van mijn jeugd elke vakantie minstens 1 week in Durbuy doorgebracht) aan't praten bent, dan kan je het toch niet laten om eventjes in diene typ zijn bubble te prikken?

stropdrager 2 juni 2007 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door narrenkoning (Bericht 2702055)

Voila, iemand die weetwelk kloteland bELGIE is. Kan uit meerdere ervaringen getuigen dat 2-taligheid in bELGIE een utopie is, zeker in het zuiden.

Vandaag is er slechts 1 tweetalig gebied in België: Het Brussels Gewest; en we weten allemaal hoe goed die tweetaligheid daar nageleefd wordt. In het Vlaamse ziekenhuis in Jette kan men perfect terecht in het Nederlands en het Frans, in het Franstalige Erasmusziekenhuis verstaat men alleen Frans.

stropdrager 2 juni 2007 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2702099)
en hoe kun jij nu, wanneer je als meertalige tegen zo'n superieure franstalige (ik moet ze nog ontmoeten overigens, de enige arrogante franstaligen die ik ooit ontmoet heb waren overdreven rijke vlamingen in le coq sur mer, ze komen ook voor naar ik heb horen zeggen in knokke le zoute; en ik heb 12 jaar van mijn jeugd elke vakantie minstens 1 week in Durbuy doorgebracht) aan't praten bent, dan kan je het toch niet laten om eventjes in diene typ zijn bubble te prikken?

http://www.fdf.be/

Het is ook eens de moeite waard om hun tijdschrift "perspectives Francophones" te lezen.

the_dude 2 juni 2007 23:48

fdf is de waalse vorm van het vb. Blijkbaar de enige bestaansreden van die partijen is om elkaar reden tot bestaan te geven. Volgens mij werken die partijen zwaar samen.

stropdrager 2 juni 2007 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2702110)
fdf is de waalse vorm van het vb. Blijkbaar de enige bestaansreden van die partijen is om elkaar reden tot bestaan te geven. Volgens mij werken die partijen zwaar samen.

Wil het Vlaams Belang dan Waals grondgebied bij Vlaanderen annexeren?

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:53

Citaat:

Volgens mij bent u zwaar aan het zwanzen. VB en FDF zijn aardsvijanden en koken van woede in een straal van minder dan een gewest van elkaar verwijderd. En op uw vorige post: Durbuy is een toeristische stad, daar spreken de winkelhouders inderdaad nederlands, hun grootste inkomsten komen daarvan. In normale steden spreekt geen kat Nederlands.

Ongetemde Leeuw 2 juni 2007 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2702117)
Wil het Vlaams Belang dan Waals grondgebied bij Vlaanderen annexeren?

Dat Wallonïe in de loop der tijd verkregen heeft door Vlaamse faciliteitengemeentes. Ik ken een voorbeeld dat men in een stad aan elke Vlaming een Waals paspoort gaf omdat de Vlaamse zogezegd "op" waren en dan later konden zeggen dat de Waalse inwoners duidelijk in de meerderheid waren daar, adhv die Waalse paspoorten. Later werd die stad bij Wallonïe gebracht, VB wil de gebieden terug die oorspronkelijk Vlaams waren. (nog een voorbeeld: Diksmuide, vertel me niet dat dat een Waalse naam is!)

BitterSweet 2 juni 2007 23:58

ip zin schooins'n gezeid keet an min kluut'n zei de westvlaeminck

oem oe bloete kloete te laote zien zei den aantwerpeneir

stropdrager 2 juni 2007 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 2702128)
Dat Wallonïe in de loop der tijd verkregen heeft door Vlaamse faciliteitengemeentes. Ik ken een voorbeeld dat men in een stad aan elke Vlaming een Waals paspoort gaf omdat de Vlaamse zogezegd "op" waren en dan later konden zeggen dat de Waalse inwoners duidelijk in de meerderheid waren daar adhv die Waalse paspoorten. Later werd die stad bij Wallonïe gebracht, VB wil de gebieden terug die oorspronkelijk Vlaams waren. (nog een voorbeeld: Diksmuide, vertel me niet dat dat een Waalse naam is!)

Bij mijn weten is het Vlaams Belang voor een onafhankelijk Vlaanderen (Vlaams Gewest + 19 Brusselse gemeenten). Ze aanvaarden de taalgrens.

Ongetemde Leeuw 3 juni 2007 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2702135)
Bij mijn weten is het Vlaams Belang voor een onafhankelijk Vlaanderen (Vlaams Gewest + 19 Brusselse gemeenten). Ze aanvaarden de taalgrens.

VB probeert te redden wat er nog te redden valt. Ooit waren ze nog zo naïf te denken dat er met Wallonïe te onderhandelen viel. Niet dus. Resultaat: Wallonïe neemt stilaan Vlaanderen in beslag, beetje bij beetje. Recent bvb wou Elio Di Rupio een stad (vergeten welke) annexeren bij Wallonïe om een verbinding te krijgen met Brussel. Alstublieft zeg! Dat vond ik der toch wel over. Door zulk een zever alleen al te horen zou ik willen dat Vlaanderen onafhankelijk was!

Ongetemde Leeuw 3 juni 2007 00:06

Zalige signature trouwens, Stropdrager.

=> LOL

Jazeker 3 juni 2007 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2701978)

Grandioos.

stropdrager 3 juni 2007 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 2702147)
VB probeert te redden wat er nog te redden valt. Ooit waren ze nog zo naïf te denken dat er met Wallonïe te onderhandelen viel. Niet dus. Resultaat: Wallonïe neemt stilaan Vlaanderen in beslag, beetje bij beetje. Recent bvb wou Elio Di Rupio een stad (vergeten welke) annexeren bij Wallonïe om een verbinding te krijgen met Brussel. Alstublieft zeg! Dat vond ik der toch wel over. Door zulk een zever alleen al te horen zou ik willen dat Vlaanderen onafhankelijk was!

Groot gelijk en die stad was Sint-Genesius-Rode. Je zal er maar wonen, als Vlaming.

Ongetemde Leeuw 3 juni 2007 00:08

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude

Grandioos.

Inderdaad, het bewijs van zeer grote intillegentie en de onversaagde politieke gedachten in het hoofd van die man.
"nitwit" :D

stropdrager 3 juni 2007 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 2702148)
Zalige signature trouwens, Stropdrager.

=> LOL

Mijn levensmotto;-)

Ongetemde Leeuw 3 juni 2007 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2702156)
Groot gelijk en die stad was Sint-Genesius-Rode. Je zal er maar wonen, als Vlaming.

Dit is de manier waarop elio di rupio (kneem zelf de moeite niet meer om hoofdletter te typen, zoveel respect voor hem (!)) langzaamaan 1 groot verfranst "belgique" wil krijgen, wel daar zeg ik echt wel "bonjour" tegen. Als fiere Vlaming ben ik geboren en zo zal ik sterven ook! De taalgrens is lang geleden vastgezet, maar blijkbaar is het in Wallonïe een zeer normaal concept om die alsmaar op te schuiven in Noordelijke richting. Moesten wij nu onafhankelijk zijn, dat ons volk eens en voor altijd niet meer zou moeten inleveren om het Zuidelijke Belgique te onderhouden en alsmaar grondgebied moeten afgeven om hun dikke dopperskont op te gaan zetten, het zou al veel beter gaan!

Jazeker 3 juni 2007 00:13

Citaat:

Waar is het cordon sanitaire (een franse benaming) tegen het FDF DAT NU IN DE REGERING ZIT????

Jazeker 3 juni 2007 00:15

Citaat:

:silly: Nu ben je echt wel weg van de wereld.

Jazeker 3 juni 2007 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2702099)
en hoe kun jij nu, wanneer je als meertalige tegen zo'n superieure franstalige

This says it all...

And I can speak more than one language. I am fluent in English. So... I am bi-lingual but still a Walloon is a frog that cannot speak anything but a strange version of what he thinks is french.

stropdrager 3 juni 2007 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 2702173)
Dit is de manier waarop elio di rupio (kneem zelf de moeite niet meer om hoofdletter te typen, zoveel respect voor hem (!)) langzaamaan 1 groot verfranst "belgique" wil krijgen, wel daar zeg ik echt wel "bonjour" tegen. Als fiere Vlaming ben ik geboren en zo zal ik sterven ook! De taalgrens is lang geleden vastgezet, maar blijkbaar is het in Wallonïe een zeer normaal concept om die alsmaar op te schuiven in Noordelijke richting. Moesten wij nu onafhankelijk zijn, dat ons volk eens en voor altijd niet meer zou moeten inleveren om het Zuidelijke Belgique te onderhouden en alsmaar grondgebied moeten afgeven om hun dikke dopperskont op te gaan zetten, het zou al veel beter gaan!

Je moet je gewoon die evolutie proberen voorstellen, die in Brussel heeft plaatsgevonden en nu in de Vlaamse Rand rond Brussel plaatsvindt:

Je woont in een rustige, mooie gemeente. Plotseling komen er een paar anderstaligen wonen; die anderstaligen doen geen enkele moeite om zich aan te passen en weigeren deel te nemen aan het verenigingsleven. Na een jaar of 10 zijn ze ondertussen met zoveel dat ze een meerderheid beginnen uitmaken in die gemeente. Ze willen zich alleen niet aanpassen, nee, ze beginnen ook de vreemde taal op te leggen aan de autochtone bevolking. Deze vreemden richten hun eigen politieke partijen op, die een meerderheid halen in de gemeenteraad en alleen luisteren naar de verzuchtingen van hun eigen volk. In de supermarkt kunnen de oorspronkelijke bewoners niet meer in hun eigen taal bediend worden, de autochtone bewoners moeten hun zoon/dochter naar een andere school sturen omdat ze de enige Nederlandstalige is van zijn/haar klas. Het verenigingsleven stelt ook niets meer voor.

Dit is de situatie in de huidige Vlaamse rand en sommige Vlamingen vinden dit blijkbaar normaal.

Ongetemde Leeuw 3 juni 2007 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2702192)
Je moet je gewoon die evolutie proberen voorstellen, die in Brussel heeft plaatsgevonden en nu in de Vlaamse Rand rond Brussel plaatsvindt:

Je woont in een rustige, mooie gemeente. Plotseling komen er een paar anderstaligen wonen; die anderstaligen doen geen enkele moeite om zich aan te passen en weigeren deel te nemen aan het verenigingsleven. Na een jaar of 10 zijn ze ondertussen met zoveel dat ze een meerderheid beginnen uitmaken in die gemeente. Ze willen zich alleen niet aanpassen, nee, ze beginnen ook de vreemde taal op te leggen aan de autochtone bevolking. Deze vreemden richten hun eigen politieke partijen op, die een meerderheid halen in de gemeenteraad en alleen luisteren naar de verzuchtingen van hun eigen volk. In de supermarkt kunnen de oorspronkelijke bewoners niet meer in hun eigen taal bediend worden, de autochtone bewoners moeten hun zoon/dochter naar een andere school sturen omdat ze de enige Nederlandstalige is van zijn/haar klas. Het verenigingsleven stelt ook niets meer voor.

Dit is de situatie in de huidige Vlaamse rand en sommige Vlamingen vinden dit blijkbaar normaal.

Dit is nu een voorbeeld van een persoon met een heldere kop. Dit is misschien niet direct voor vandaag maar binnen 100 jaar zou dit scenario zich wel eens kunnen verspreid hebben over heel Vlaanderen/Belgïe

epicurist_dirk 3 juni 2007 07:17

Binnen 100 jaar word er geen nederlands of frans gesproken in Brussel, maar marocaans. Oeps 8O

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be