Pelgrim
Citaat:
Gij woont zogezegd in Brussel??? Er is helemaal geen absolute tweetaligheid.
|
Absolute tweetaligheid, officieel toch. In de praktijk kun je meestal wel terecht in het Nederlands. Toch vrij straf als je weet dat Vlamingen slechts 10% van de bevolking uitmaken.
Citaat:
En dat de Vlamingen in Brussel een vertegenwoordiging hebben is niet meer dan normaal, Brussel was en is een stad in de Vlaamse sociaal-economische sfeer.
|
Ah ja, wat bedoel je daar juist mee? Ik denk dat Brussel vooral een franstalige stad is, inderdaad economisch verweven met Vlaanderen, maar dat geldt evenzeer voor Wallonië. Mij moet je niet overtuigen, copain, ik ben dan ook geen voorstander dan de afsplitsing van Vlaanderen van Brussel en Wallonië.
Citaat:
Op nationaal vlak hebben de Franstaligen een grotere vertegenwoordiging, dus moeten ze niet zagen.
|
Daar zagen ze ook niet over, het zijn de Vlamingen die erover zagen.
Citaat:
Waarom is dat een goede zaak?
|
Omdat op die manier Catalonië niet afgesloten wordt van de rest van Spanje en de spaanstalige wereld. Spaans is in Catalonië, net als Frans in delen van Vlaanderen, een historische taal die door delen van de bevolking gesproken wordt. De rechten van het Catalaans als taal van de Catalanen mogen niet miskend worden, maar het emanciperend nationalisme mag niet omslaan in een repressief exclusief nationalisme, en net dat is in Vlaanderen gebeurd.
Citaat:
Een beetje minder schijnheiligheid zou u geen kwaad doen. Meeheulen met culturele imperialisten, en ondertussen wat lmet de hamer en sikkel zwaaien?
|
De Sovjet-Unie en China zijn volgens uw criteria ook "culturele imperialisten", ondanks het feit dat de Sovjet-Unie de eerste federale staat in Europa was.
Citaat:
Als je een multi etnische staat als Spanje verdedigt, wees dan consequent en maak dat meertalige karakter officieel, of je bent niet meer dan een verdediger van een burgerlijke racistische staat.
|
Onzin, een multietnische staat wil niet zeggen dat alle inwoners alle talen van het land moet kunnen spreken, de taal van de regio moet in deze regio officieel zijn, elders moet men met elkaar kunnen communiceren via een lingua franca, die meestal de meest gesproken taal is van het land, dat is zo in Spanje en in Rusland. Enkel extreme nationalisten gaan daar niet mee akkoord, jullie willen gewoon alle multi-etnische staten splitsen, vanuit een achterhaald 19de eeuws principe "een volk, een bloed, een land, een bodem". (en dan nog beweren links te zijn!)
Citaat:
inderdaad, daarom zou het beter zijn elke taalgroep politieke onafhankelijkheid te geven en meertalige staten op te doeken.
|
Waarom? Er is helemaal geen spraakverwarring nodig als er een lingua franca is. Jullie pleiten voor een Europa met 100'en staten, wie zegt dat kleine staten beter voor hun belangen kunnen zorgen dan grote, en beter georganiseerd zijn? In het geval van Rusland ben ik er vrij zeker van dat Kabardino-Balkarië of Tsjoektsjenië etc. minder gewicht in de schaal zullen leggen dan Rusland. En in alle andere gevallen ook, inclusief Vlaanderen.
Citaat:
allee, kom, vertel het eens. Gij, die wellicht nog nooit een Batasuna militant in het echt is tegengekomen, moogt het hier eens komen uitleggen.
|
Nee, en ik heb er ook geen zin in. Wat ik met zekerheid weet is dat Batasuna alle acties van de ETA tot dusver heeft goedgekeurd, en dat er een redelijke twijfel is dat batasuna de politieke arm is van ETA.(een terroristische organisatie die onschuldigen vermoordt en niet eens de steun heeft van de meerderheid der Basken)
Citaat:
zelden zo'n burgerlijke nonsens gelezen van iemand die de pretentie heeft revolutionaire symbolen te ettaleren. Graag bewijzen aub voor uw beschuldigingen.
|
Komaan, ik ben ook al eens in Baskenland geweest, en verhalen gehoord over industriëlen die worden afgeperst om een bedrag aan de ETA te geven, maar als je me niet gelooft:
http://www.adnmundo.com/contenidos/p...esto-revo.html
Citaat:
nu ze verboden zijn halen ze op sommige plaatsen zelfs de absolute meerderheid.
|
bewijzen graag...