![]() |
Citaat:
Occitaans en Catalaans lijken dan weer sterk op respectievelijk Frans en Castilliaans, maar verschillen toch te veel om het klakkeloos een dialect ervan te noemen. Vergelijk het met Duits en Nederlands bijvoorbeeld. |
Citaat:
Is dus zéker geen dialect van het Frans of het Spaans. Het Bretoens is een Keltische taal. Het Occitaans de enige Romaanse taal van de drie. Maar het Occitaans is nog nauwer aan het Catalaans verwant, dan aan het Frans. EDIT: Zorro was me blijkbaar al voor ;) |
Citaat:
Kortom, Finland is zeker niet die unitaire staat die u in gedachten heeft! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Daar zeg je zoiets, is het niet zo dat in Frans-Vlaanderen, waar het Vlaams bijna uitgestorven is, men nu de leerlingen Vlaams -geen AN- in de scholen aanleert om alsnog deze taal op kunstmatige wijze in leven trachten te houden?
Ik heb dit gerucht niet lang geleden opgevangen, als het waar is dan is het alvast een stap in de goede richting voor de andere taalminderheden in Frankrijk waar het nog niet te laat is. |
Citaat:
Er bestaan wel een aantal groeperingen die het "Vlaams" nog willen doorgeven en daar zelfs cursussen voor hebben opgesteld. Jammer genoeg zijn die mensen het noorden kwijt geraakt. Onder invloed van het Franse staatsapparaat menen ze dat hun Vlaams weinig of niets te maken heeft met de taal die nu in Belgisch-Vlaanderen wordt gesproken. Hun "Vlaams" beschouwen ze als een aparte taal. Wat ze ook niet doorhebben, is het feit dat dat "Vlaams" een soort mengelmoes is van een aantal dialecten uit de Franse Westhoek. Een nooit gesproken taal dus. In de praktijk zijn er maar weinig mensen die hun cursussen volgen die het dan vaak nog eens doen uit loutere folkloristische belangstelling (bijvoorbeeld de mensen die in het Reuzekeur zingen van Duinkerke). |
Citaat:
Maar de laatste jaren zijn het eerder de lessen AN die in trek zijn, voor Fransen die willen gaan werken in West-Vlaanderen. |
Citaat:
|
Hee! Waar blijft mijn dagelijkse soap?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be