Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "Gij zijt Vlaming, dus gij gaat achteruit" - Politie Brussel 2007 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94672)

Anna List 12 september 2007 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk (Bericht 2921503)
De federale politie is meer dan alleen maar algemene reserve. De handhaving openbare orde is al de facto gefederaliseerd bij de lokale korpsen.

De federale politie houdt zich bezig met alle supralokale politietaken. Dat is een hele waaier aan taken. Gaande van openbare orde, maar ook specifiekere taken zoals de bewaking van de (lucht)havens, gerechtelijke politie,...

luchthavens zijn bvb gewestelijke materie ... waarom zou dat in godsnaam bij de federale politie hoeven te zitten ?!

Vlaanderen_onafhankelijk 12 september 2007 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2921778)
denk eens na over waar uw echte vijanden zich bevinden ... en als je nog eens op een post van mij wil reageren, doe het dan inhoudelijk ... :roll: jezus, jij bent echt wel een grote aanwinst voor ldd, nietwaar ?!

Goed, je hebt een punt. Inhoudelijk ben ik er al dieper op ingegaan, later in deze thread.

En 'vijanden'? Ik heb geen vijanden. Alleen mensen waar ik minder graag mee optrek. En daar hoort de gemiddelde VB'er ook bij...

willem1940NLD 12 september 2007 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2921786)
luchthavens zijn bvb gewestelijke materie ... waarom zou dat in godsnaam bij de federale politie hoeven te zitten ?!

Nee, ik zou toch denken dat luchthavens van (strategisch) belang zijn voor een geheel land en sommige wellicht voor de gehele EU.

Anna List 12 september 2007 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers (Bericht 2921552)
Ik hoop dat uw reactie ironisch bedoeld is?

die titel is een tactische blunder

Vlaanderen_onafhankelijk 12 september 2007 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2921786)

Omdat de geïntegreerde politie (het hele politieapparaat) ressorteert onder de minister van binnenlandse zaken en dat is een federale materie. Tenzij je natuurlijk een Vlaanderen wil met drie politiemachten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel), maar dat is niet doenbaar in een federaal land.

Aan wie ga je anders de beveiliging van de nationale luchthaven toevertrouwen? De luchthaven ligt op 2 grondgebieden (Zaventem en Steenokkerzeel). Welke lokale politie-eenheid moet de beveiliging op zich nemen? Zaventem of Steenokkerzeel?

Anna List 12 september 2007 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk (Bericht 2921788)
Goed, je hebt een punt. Inhoudelijk ben ik er al dieper op ingegaan, later in deze thread.

En 'vijanden'? Ik heb geen vijanden. Alleen mensen waar ik minder graag mee optrek. En daar hoort de gemiddelde VB'er ook bij...

de gemiddelde VB'er heeft één borst en één teelbal :roll:

Patrik 12 september 2007 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2921079)
Straks zie ik nog de vergelijking tussen Ghandi en FDW als je zo doorgaat.

Een waar verhaal over Ghandi.

Hij woonde een hele paar jaren in Zuid-Afrika en begon daar
met zijn vredelievende betogingen en hongerstakingen.

Zo stond hij een dag op een open stuk onbebouwde grond in Durban
en kondigde een hongerstaking aan.

De lepe JAN SMUTS (toen eerste minister) riep de pers bij elkaar
en vroeg hen om hierover niet te rapporteren. Dit verzoek werd
ingewilligd en Ghandi moest na een paar dagen afdruipen want
geen publiciteit.

Thielemans had daaraan moeten denken. Want mu heeftzijn
dwaze reactie om met geweld een minuscule betoging uit
mekaar te slaan ophef gemaakt in de hele wereld.

De Zuid-Afrikaanse kranten geven zeer zeer zelden iets over
Belgie. Maar nu staat de foto van de arrestatie prominent in
de kranten met commentaar.

FVH en FDW zijn nu geslaagd nadat ze geslagen werden.

Kijk vandaag nog naar : www.beeld.co.za onder "wereld".

Anna List 12 september 2007 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk (Bericht 2921811)
Omdat de geïntegreerde politie (het hele politieapparaat) ressorteert onder de minister van binnenlandse zaken en dat is een federale materie. Tenzij je natuurlijk een Vlaanderen wil met drie politiemachten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel), maar dat is niet doenbaar in een federaal land.

Aan wie ga je anders de beveiliging van de nationale luchthaven toevertrouwen? De luchthaven ligt op 2 grondgebieden (Zaventem en Steenokkerzeel). Welke lokale politie-eenheid moet de beveiliging op zich nemen? Zaventem of Steenokkerzeel?

wat ik zei, als Luxemburg en Denemarken een volwaardig politieapparaat hebben, en in Zwitserland de politie een zaak is van de kantons, dan kan dit in België ook

elke gemeenschap/gewest (maar dat lijkt me niet de goede keuze) haar eigen politie en voor grensoverscheidende zaken hebben we Schengen ...

de luchthaven ligt dus op twee gemeenten (in hetzelfde gewest)... en dat zou een probleem moeten zijn ? zijn er dan plots geen politiezones meer ? bovendien is dat een nepargument ... het luchthavengebouw ligt in Zaventem (Vlaanderen) daar liggen dus de politietaken (ik heb althans nog niet te veel politionele acties gezien op de start- en landingsbanen)

Pietje 12 september 2007 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrik (Bericht 2921837)

geen publiciteit.

dwase reactie om met geweld een minuscule betoging uit

Jij weet duidelijk niet wat een pak slaag is.

Anna List 12 september 2007 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2921847)
Jij weet duidelijk niet wat een pak slaag is.

ik heb toch beelden gezien waar ze FVH zwaar bij zijn Pietje hadden ... dan precies liever een paar klappen ...

Vlaanderen_onafhankelijk 12 september 2007 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2921843)
de luchthaven ligt dus op twee gemeenten (in hetzelfde gewest)... en dat zou een probleem moeten zijn ? zijn er dan plots geen politiezones meer ? bovendien is dat een nepargument ... het luchthavengebouw ligt in Zaventem (Vlaanderen) daar liggen dus de politietaken (ik heb althans nog niet te veel politionele acties gezien op de start- en landingsbanen)

De politionele taken in de luchthaven spelen zich op meer plaatsen af dan alleen het luchthavengebouw. Zo ligt de ringweg rond de luchthaven grotendeels buiten Zaventem, waar het gebouw ligt. En op het tarmac zijn er genoeg politionele acties. Op de start- en landingsbanen is (gelukkig) iets anders.

Bovendien is de eenheid op de luchthaven al een uniek Nederlandstalige eenheid. De enige overgebleven franstaligen zijn 'restanten' van de Rijkswacht. In die zin is het dus eigenlijk al een 'gewestelijke' eenheid.

Anna List 12 september 2007 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk (Bericht 2921865)
De politionele taken in de luchthaven spelen zich op meer plaatsen af dan alleen het luchthavengebouw. Zo ligt de ringweg rond de luchthaven grotendeels buiten Zaventem, waar het gebouw ligt. En op het tarmac zijn er genoeg politionele acties. Op de start- en landingsbanen is (gelukkig) iets anders.

Bovendien is de eenheid op de luchthaven al een uniek Nederlandstalige eenheid. De enige overgebleven franstaligen zijn 'restanten' van de Rijkswacht. In die zin is het dus eigenlijk al een 'gewestelijke' eenheid.

dat zou er nog aan mankeren ook ... Zaventem is immers een gewone Vlaamse gemeente ... zonder faciliteiten

Kortaf 12 september 2007 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk (Bericht 2921524)
De bewuste website waarnaar in deze thread gelinkt is en dan de tweede of derde reactie.

Die tekst is niet te vinden op die pagina.

willem1940NLD 12 september 2007 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2921818)
de gemiddelde VB'er heeft één borst en één teelbal :roll:

Halve haantjes?

Duvelke 12 september 2007 13:25

eigenlijk best wel grappig hoe filip de winter en van hecke zelf behandeld worden zoals ze andere willen laten behandelen..

Anna List 12 september 2007 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2921905)
eigenlijk best wel grappig hoe filip de winter en van hecke zelf behandeld worden zoals ze andere willen laten behandelen..

geef eens een link waar één van de twee pleit voor politiegeweld ...

StevenNr1 12 september 2007 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2921916)

debbie?

Anna List 12 september 2007 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2921920)
debbie?

gewoon een link waar ze pleiten voor politiegeweld ... ?

willem1940NLD 12 september 2007 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrik (Bericht 2921837)

geen publiciteit.

dwaze reactie om met geweld een minuscule betoging uit

Kijk vandaag nog naar : www.beeld.co.za onder "wereld".

Onvergelijkbaar in alle opzichten en onleefbaar/onuitvoerbaar bij bestaande persvrijheid, media-macht en aantallen betrokken personen.

Voorbeeldpersoon heette trouwens Gandhi en niet ghandi.

Duvelke 12 september 2007 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2921723)
"Gij zijt Vlaming .. dus gij gaat achteruit" is regelrechte discriminatie.. van mijn part mag meneer het bob'erke gaan doppen aan 0euro/maand !

we weten wel ni in welke context da gezegd is, trouwens met beelden en geluid kan makkelijk gesjoemeld worden

willem1940NLD 12 september 2007 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2921905)

Ik denk niet dat VB-ers politiegeweld wensen tegen mensen die geen overlast of schade aanrichten.

willem1940NLD 12 september 2007 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2921883)
Die tekst is niet te vinden op die pagina.

Niet MEER nee, maar ik had hem ook al (met ergernis) gelezen; kennelijk heeft een moderator ingegrepen op die walgelijke oproep.
http://www.brusselsjournal.com/node/2440

Anna List 12 september 2007 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2921952)
we weten wel ni in welke context da gezegd is, trouwens met beelden en geluid kan makkelijk gesjoemeld worden

een vergoelijkende context ???

fantaseer er mij eens een voor bij wijze van voorbeeld :

gij zijt marokkaan, dus gij moet achteruit ... ???

willem1940NLD 12 september 2007 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2921952)

Dat zou mij toch bij dit kennelijke "haastwerk" dan ten zeerste verwonderen; maar je hebt gelijk, via Media kan ons �*lles worden voorgetoverd, gelijk al te vaak vertoond.

Anna List 12 september 2007 14:34

ik hoop alleszins dat er een deftig onderzoek naar het politieoptreden gevoerd wordt ... dit was duidelijk een internationale schande

Pietje 12 september 2007 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2921916)

B. Debie een goeie flik vinden (rekening houdend met zijn "palmares") lijkt mij al voldoende duidelijk.

Anna List 12 september 2007 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2922259)
B. Debie een goeie flik vinden (rekening houdend met zijn "palmares") lijkt mij al voldoende duidelijk.

ik mag dus besluiten dat het er niet is hé, dat citaat van Dewinter of Vanhecke pro politiegeweld ... je was dus alweer uit je nek aan t kletsen ...

Pietje 12 september 2007 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2922101)
ik hoop alleszins dat er een deftig onderzoek naar het politieoptreden gevoerd wordt ... dit was duidelijk een internationale schande

Idd, de theateropvoering van Dewinter en Vanhecke vond ik erook over.

Pietje 12 september 2007 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2922267)
ik mag dus besluiten dat het er niet is hé, dat citaat van Dewinter of Vanhecke pro politiegeweld ... je was dus alweer uit je nek aan t kletsen ...

Zij vonden Debie (veroordeeld voor excessief politiegeweld) een prima flik. Een tekening nodig ??

Anna List 12 september 2007 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2922268)
Idd, de theateropvoering van Dewinter en Vanhecke vond ik erook over.

tja, en wie maakte die juist mogelijk denk je :lol:

Pietje 12 september 2007 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2922322)
tja, en wie maakte die juist mogelijk denk je :lol:

Ik apprecieer het alleszins al dat je akkoord gaat dat Dewinter en Vanhecke daar een serieus staaltje van theatrale overacting ten beste gaven. Als dat een politiek statement is van hen, kunnen ze voor mij niet lager meer vallen.

willem1940NLD 12 september 2007 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2922341)
Ik apprecieer het alleszins al dat je akkoord gaat dat Dewinter en Vanhecke daar een serieus staaltje van theatrale overacting ten beste gaven. Als dat een politiek statement is van hen, kunnen ze voor mij niet lager meer vallen.

Lijkt mij toch een tamelijk algemeen trucje onder demonstranten.

Hertog van Gelre 12 september 2007 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2922341)

Ach Pietje, Lothar Matthäus loopt in het strafschopgebied met de bal. Dan ga je hem, als verdediger, toch ook geen 'toegestaan' schouderduwtje proberen te geven?

Boadicea 12 september 2007 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2921040)
Ongeveer 200 demonstranten, ongeveer 150 arrestanten...
Dan was de overgrote meerderheid blijkbaar Vlaming en is viseren en discriminatie dus niet echt aan de orde.

En van het comité P moet je in zo'n gevallen echt niets verwachten hoor...

Tja, het was dan ook een Vlaamse betoging.

Citaat:

Over welke orders heb je het nu precies?
Ik wens iedereen die uit de lucht komt gevallen, een zachte landing toe.

Citaat:

Federalisering van de politie is wel het domste dat er kan gebeuren. De grensoverschrijdende samenwerking met Nederlandse of Franse politie is al moeilijk genoeg. Tussen een Vlaamse en een Waalse politie zou dat gezien de spanningen onmogelijk zijn.
Applaus: volledig akkoord

Citaat:

Ik zou trouwens eens graag een bewijs zien van het feit dat de aanwezige federale politie enkel bestond uit Franssprekenden... Het is niet omdat het VB dat zegt, dat dit ook klopt.
Ik sluit niet uit dat er tweetalige Waalse agenten zijn.

En het filmpje staat nu in mijn handtekening, want ik heb me nog nooit zo beledigd gevoeld. Ik sta misschien niet 100% achter de betoging, maar nog minder achter de manier waarop er tegen opgetreden is.

Pietje 12 september 2007 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2922358)
Ach Pietje, Lothar Matthäus loopt in het strafschopgebied met de bal. Dan ga je hem, als verdediger, toch ook geen 'toegestaan' schouderduwtje proberen te geven?

Om even bij het voetbal te blijven, Dewinter en Vanhecke gaven daar gisteren een loepzuivere Schwalbe ten beste. 8-)

Hertog van Gelre 12 september 2007 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2922400)
Om even bij het voetbal te blijven, Dewinter en Vanhecke gaven daar gisteren een loepzuivere Schwalbe ten beste. 8-)

Dat was exact wat ik bedoelde (Matthaus staat bekend als de ''Koning van de schwalbe').

Maar juist daarom.

Niet om het één of ander maar élke politicus had hetzelfde gedaan als Dewinter en Vanhecke. Ik zou als overheid de leiding van de Brusselse politie ontslaan. Niét vanwege politiegeweld maar vanwege het totaal niet doorhebben waar men mee bezig is.

Diplomatius 12 september 2007 16:18

Citaat:

:lolabove:

Dát was het woord waarnaar ik de hele tijd al zocht... ! Merci Pietje ;-)

AdrianHealey 12 september 2007 16:19

Is Debie echt veroordeeld? Ik wist dat er een aanklacht liep, maar veroordeeld?

Even terzijde; het is dus een mythe dat daaraan alleen maar Nederlandsonkundigen van politieagenten rondlopen.

Boadicea 12 september 2007 16:21

Citaat:

En deze is volledig gelukt ook, dankzij de bereidwillige medewerking van Thielemans en zijn blauwe knokploeg.:lol:

Moby 12 september 2007 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2921981)
een vergoelijkende context ???

fantaseer er mij eens een voor bij wijze van voorbeeld :

gij zijt marokkaan, dus gij moet achteruit ... ???

Als ik naar die situatie kijk zie ik hoe men in een snel tempo mensen op afstand wil houden.
De persoon (Vlaming) is duidelijk weerwoord aan het geven wetend dat hij achteruit moet. De agent zegt "Gij zijt Vlaming? OK..." Die "ok" is een bevestiging op zijn weerwoord. Die Vlaming kon evengoed zeggen dat hij een Chinees is, dan zou de agent geantwoord hebben "Gij zijt Chinees? OK...".

Gezien de situatie en VBers kennende zou ik meer denken in de zin van "Ik ben Vlaming, dus pollen af!..."

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be