Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wil je in de Radicale Vlaamse Republiek wonen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95712)

Jaani_Dushman 1 oktober 2007 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2969765)
Waarom moet een taal altijd als het voornaamste teken beschouwd worden van een persoon's nationale identiteit?
Dat Vlaanderen zich in navolging van Wallonie losrukt van Belgie?? Er komen juist mensen bij die nederlands spreken hier, net zoals bij het engels. Uw theorie lijkt mij eerder te bevestigen dat de volkeren zich internationaler beginnen op te stellen in plaats van nationalistischer.

"It is impossible for one to be internationalist without being a nationalist. Internationalism is possible only when nationalism becomes a fact, i.e., when peoples belonging to different countries have organized themselves and are able to act as one man. It is not nationalism that is evil, it is the narrowness, selfishness, exclusiveness which is the bane of modern nations which is evil. Each wants to profit at the expense of, and rise on the ruin of, the other."
Mahatma Gandhi

AdrianHealey 1 oktober 2007 23:19

Gandhi zijn land werd door een ander land geregeerd. België wordt door Belgen geregeerd en elke Belg heeft stemrecht.

Animalman 1 oktober 2007 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2969768)
"It is impossible for one to be internationalist without being a nationalist. Internationalism is possible only when nationalism becomes a fact, i.e., when peoples belonging to different countries have organized themselves and are able to act as one man. It is not nationalism that is evil, it is the narrowness, selfishness, exclusiveness which is the bane of modern nations which is evil. Each wants to profit at the expense of, and rise on the ruin of, the other."
Mahatma Gandhi

Wij leven in een tijd van individuen, 'acting as one man' in nationale contexte is het eenvoudigste te bewerkstelligen door een gemeenschappelijke vijand. Dat bewijst het tweede deel van zijn stelling. Met het eerste deel ben ik het niet eens. Er zijn genoeg mensen die zich 'wereldburgers' voelen.

baseballpolitieker 1 oktober 2007 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2969779)
Gandhi zijn land werd door een ander land geregeerd. België wordt door Belgen geregeerd en elke Belg heeft stemrecht.

Een kindje krijgt van zijn drie jaar er ingestampt dat België niet bestaat. Elke keer als hij zegt dat hij Belgisch spreekt wordt hij terechtgewezen... Gebeurd bijna met elk kind, is een natuurlijke reflex die toch niet zo natuurlijk blijkt te zijn. Belgie is een kunstmatig gedrocht.

Animalman 1 oktober 2007 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2969782)
Een kindje krijgt van zijn drie jaar er ingestampt dat België niet bestaat. Elke keer als hij zegt dat hij Belgisch spreekt wordt hij terechtgewezen... Gebeurd bijna met elk kind, is een natuurlijke reflex die toch niet zo natuurlijk blijkt te zijn. Belgie is een kunstmatig gedrocht.

Tegen mij is er nooit gezegd dat belgie niet bestaat, integendeel.
Natuurlijke reflex die niet zo natuurlijk blijkt te zijn... Dat water weer?;-)

Belgie is een kunstmatig gedrocht... Eindelijk zijn wij het eens over iets eens! Hoewel, 'gedrocht'... het heeft toch 177 jaar overleefd.

baseballpolitieker 1 oktober 2007 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2969787)
Tegen mij is er nooit gezegd dat belgie niet bestaat, integendeel.
Natuurlijke reflex die niet zo natuurlijk blijkt te zijn... Dat water weer?;-)

Belgie is een kunstmatig gedrocht... Eindelijk zijn wij het eens over iets eens! Hoewel, 'gedrocht'... het heeft toch 177 jaar overleefd.

Dus jij denkt ook dat er een Belgische taal bestaat?

Animalman 1 oktober 2007 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2969791)
Dus jij denkt ook dat er een Belgische taal bestaat?

niet één, drie. Men moet die voor mij niet alle drie spreken om een goeie belg te zijn. Anders waren er maar bitter weinig belgen. Maar die zijn er in uw hoofd toch al niet.

Jaani_Dushman 1 oktober 2007 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2969780)
Wij leven in een tijd van individuen

God zij dank is daar niets van aan. Een mens is helemaal geen louter individueel en onafhankelijk wezen. Wij worden gevormd door onze omgeving, en dus ook door de maatschappij.
Je kan een mens toch niet los zien van de cultuur waarin hij opgegroeid is, van het economisch systeem waarin hij leeft, of van het plaatselijke politieke systeem?

Animalman 1 oktober 2007 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2969812)
God zij dank is daar niets van aan. Een mens is helemaal geen louter individueel en onafhankelijk wezen. Wij worden gevormd door onze omgeving, en dus ook door de maatschappij.
Je kan een mens toch niet los zien van de cultuur waarin hij opgegroeid is, van het economisch systeem waarin hij leeft, of van het plaatselijke politieke systeem?

U trekt wat ik zeg uit zijn contexte. Ik bedoelde daarmee dat weldenkende mensen nu hun eigen mening vormen en niet slaafs de kudde volgen.
Zoals u al stelt kan u mensen niet los zien van het land waarin ze leven. M.Ghandi leefde in een land dat zijn koloniale 'bezetter' af schudde.

djimi 1 oktober 2007 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2969812)

Dat klopt, en net vanwege de cultuur waarin ik opgroeide, het economisch systeem waarin ik leef of het plaatselijke politieke systeem, voel ik mij eerder Vlaamse Belg dan Vlaming tout court.

Mijn omgeving, en de maatschappij, heeft mij zo gevormd.

En als ik eerlijk mag zijn : ik heb daar eigenlijk niet de minste last van.

Integendeel zelfs.

Jaani_Dushman 2 oktober 2007 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2969819)
Ik bedoelde daarmee dat weldenkende mensen nu hun eigen mening vormen en niet slaafs de kudde volgen.

Was dat maar waar. Met totale dominantie van de media en de reclame worden wij net kuddes in dienst van het consumentisme. Niemand stelt zich nog vragen bij het altijd meer en meer kopen en verbruiken. Want het fabeltje van de steeds groeiende economie moet in stand gehouden worden.
De Bill Hicks-liefhebbers kennen dit waarschijnlijk wel: "Go back to bed, America, your government is in control. Here's Love Connection, watch this and get fat and stupid. By the way, keep drinking beer."

Men probeert ons wel te doen geloven dat we vrije individuen geworden zijn. Maar de aristocratische en theocratische onderdrukking heeft gewoon plaats gemaakt voor haar plutocratische evenknie.

daiwa 2 oktober 2007 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2969779)

Maar de ene stem weegt zwaarder dan de andere stem. Democratisch?

Animalman 2 oktober 2007 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2969825)
Was dat maar waar. Met totale dominantie van de media en de reclame worden wij net kuddes in dienst van het consumentisme. Niemand stelt zich nog vragen bij het altijd meer en meer kopen en verbruiken. Want het fabeltje van de steeds groeiende economie moet in stand gehouden worden.
De Bill Hicks-liefhebbers kennen dit waarschijnlijk wel: "Go back to bed, America, your government is in control. Here's Love Connection, watch this and get fat and stupid. By the way, keep drinking beer."

Men probeert ons wel te doen geloven dat we vrije individuen geworden zijn. Maar de aristocratische en theocratische onderdrukking heeft gewoon plaats gemaakt voor haar plutocratische evenknie.

Daarom zeg ik ook weldenkende mensen. Met de rest ben ik het perfect eens. De theocratische en aristocratische verdrukking is nog altijd niet weg hoor, ze is gewoon onder controle gekomen van de plutocraten en multinationals. U hoeft mij als oude punk van de rest niet te overtuigen.;-)

Jaani_Dushman 2 oktober 2007 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2969839)
Daarom zeg ik ook weldenkende mensen. [...] De theocratische en aristocratische verdrukking is nog altijd niet weg hoor, ze is gewoon onder controle gekomen van de plutocraten en multinationals.

OK, dan zijn we het eens. :-)

Kim 2 oktober 2007 05:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2969782)

Ach baseballpolitieker... helaas heeft dat kindje van drie dan toch niet te horen gekregen dat elke staat kunstmatig is...

En verder weet ik niet waar je het over hebt... Heb jij vroeger rondgelopen bij 't VNJ of zo? Ik heb alleszins niet te horen gekregen dat België niet bestaat (en al zeker niet vanaf m'n drie jaar).

Waalse_Rattachist 2 oktober 2007 07:02

Ik woon niet in Vlaanderen :)

baseballpolitieker 2 oktober 2007 07:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2969900)
Ach baseballpolitieker... helaas heeft dat kindje van drie dan toch niet te horen gekregen dat elke staat kunstmatig is...

En verder weet ik niet waar je het over hebt... Heb jij vroeger rondgelopen bij 't VNJ of zo? Ik heb alleszins niet te horen gekregen dat België niet bestaat (en al zeker niet vanaf m'n drie jaar).

Het is moeilijk om even na te denken eh. Ik ben er zeker van dat jij als kind de fout van de belgische taal zeker ook hebt gemaakt.

den ambetantsten 2 oktober 2007 10:04

Ik ben het absoluut oneens met de vraagstelling. Da's de enige reden waarom ik niet wil deelnemen. Wie beweert dat een onafhankelijk Vlaanderen enkel en alleen radicaal kan zijn, is volgens mij intellectueel oneerlijk! Trouwens, wie zou er niet bedanken voor een "radicaal" Vlaanderen? Dit is een bezoedeling van het debat!

jan hyoens 2 oktober 2007 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rinus Flamingodio (Bericht 2969307)
Ik immigreer nog liever naar Burundi.

doei en de wind vanachter!8-)

Praetorian 2 oktober 2007 11:21

Voor mij hoeft een onafhankelijk Vlaanderen niet. Als iemand een valabel alternatief kan aanbieden in Belgische context, waarbij Vlaamse rechten niet worden geschonden, dan teken ik dat ook.
"Helaas" gaan de francofonen dat nooit toestaan, dus hebben de Belgicisten pech denk ik.

Pietje 2 oktober 2007 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2970381)
Voor mij hoeft een onafhankelijk Vlaanderen niet. Als iemand een valabel alternatief kan aanbieden in Belgische context, waarbij Vlaamse rechten niet worden geschonden, dan teken ik dat ook.
"Helaas" gaan de francofonen dat nooit toestaan, dus hebben de Belgicisten pech denk ik.

Hou er wel rekening mee dat het een radicaal rechts vlaanderen zal worden.

TomB 2 oktober 2007 11:25

Of het land nu samenzit of niet gaat geen grootschalige impact hebben op de levens van de mensen (tenzij natuurlijk rechtsreeks betrokken), dus laat het gewoon aan de meerderheid over hoe ze hun zakkenvullers willen kiezen.

Praetorian 2 oktober 2007 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2970387)
Hou er wel rekening mee dat het een radicaal rechts vlaanderen zal worden.

Ja, die kans zit er dik in. Maar aan de andere kant zal er anders nooit iets veranderen in een achterlijk hol zoals Vlaanderen. Misschien is het tijd om niet altijd hulp te vragen aan de Waals-Luikse grote broer.
Mij ga je nooit zien hollen achter een identitaire vlag, of dat nu de Vlaamse Leeuw is of de driekleur.

Bovenbuur 2 oktober 2007 11:32

Je bent er zelf bij, de staat Vlaanderen word opgericht door alle Vlamingen, zelfs degenen die tegen zijn.

Pietje 2 oktober 2007 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2970393)
Ja, die kans zit er dik in. Maar aan de andere kant zal er anders nooit iets veranderen in een achterlijk hol zoals Vlaanderen. Misschien is het tijd om niet altijd hulp te vragen aan de Waals-Luikse grote broer.
Mij ga je nooit zien hollen achter een identitaire vlag, of dat nu de Vlaamse Leeuw is of de driekleur.

In een rechts facistisch vlaanderen blijf ik nooit. Ik woon trouwens maar zestal km vd taalgrens.

Animalman 2 oktober 2007 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2970415)
In een rechts facistisch vlaanderen blijf ik nooit. Ik woon trouwens maar zestal km vd taalgrens.

Niet gaan lopen, Pietje, vlaanderen zou er alleen maar radicaler van worden.

Animalman 2 oktober 2007 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 2970392)
Of het land nu samenzit of niet gaat geen grootschalige impact hebben op de levens van de mensen (tenzij natuurlijk rechtsreeks betrokken), dus laat het gewoon aan de meerderheid over hoe ze hun zakkenvullers willen kiezen.

In een klein land is iedereen rechtstreeks betrokken.

Praetorian 2 oktober 2007 11:41

Citaat:

Ik ook niet hoor. Mijn naam is al een tijdje geleden genoteerd door KOSMOS.

jan hyoens 2 oktober 2007 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2970393)

de hamer en sikkelvlag ook niet? 8-)

jan hyoens 2 oktober 2007 11:54

Citaat:

Een extra-argument voor een onafhankelijk Vlaanderen.8-)

Praetorian 2 oktober 2007 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens (Bericht 2970473)
de hamer en sikkelvlag ook niet? 8-)

Dat is geen identitaire vlag, maar een ideologische.

jan hyoens 2 oktober 2007 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2970447)
Ik ook niet hoor. Mijn naam is al een tijdje geleden genoteerd door KOSMOS.

You wish!

Amon_Re 2 oktober 2007 11:55

Radicalen zijn nooit goed. Dit gezegd zijnde, ik zou liever wonen in een land met een ietswat competent bestuur, moet Wallonië erbij als't kan, zonder als't moet.

jan hyoens 2 oktober 2007 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2970476)
Dat is geen identitaire vlag, maar een ideologische.

een ideologie die al 50 miljoen slachtoffers heeft gemaakt.

Chipie 2 oktober 2007 12:33

Zouden de Franstaligen, die nu zoveel van België houden, dat ook doen als ze geen transferts meer nodig zouden hebben? ;-)

Praetorian 2 oktober 2007 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens (Bericht 2970483)
een ideologie die al 50 miljoen slachtoffers heeft gemaakt.

Aldus bepaalde bronnen. Ik heb mijn twijfels bij die cijfers, ondertussen zijn er toch al paar mythes gesneuveld over de Sovjetunie dankzij gedegen historisch onderzoek.

Maakt niet echt uit, liberalisme heeft zelfs met die cijfers een veelvoud op hun rekening staan.

jan hyoens 2 oktober 2007 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2970588)
Aldus bepaalde bronnen. Ik heb mijn twijfels bij die cijfers, ondertussen zijn er toch al paar mythes gesneuveld over de Sovjetunie dankzij gedegen historisch onderzoek.

Inderdaad, de mythe dat de sovjet-unie het arbeidersparadijs op aarde was is nu volledig van de baan.

Citaat:

Maakt niet echt uit, liberalisme heeft zelfs met die cijfers een veelvoud op hun rekening staan.
Op een paar miljoen komt het niet he.:roll:

Praetorian 2 oktober 2007 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens (Bericht 2970597)
Inderdaad, de mythe dat de sovjet-unie het arbeidersparadijs op aarde was is nu volledig van de baan.

Op een paar miljoen komt het niet he.:roll:

Deze discussie mag je gerust in een andere thread voeren. Ik denk niet dat het plezant is om rechtse forumtrollen telkens opnieuw te voederen indien het onderwerp een andere materie bevat.

Terug naar het onderwerp: Vlaamse onafhankelijkheid.

Argusx43 2 oktober 2007 13:21

Onzinnige pol. Een radicaal vlaanderen, wat is dat voor iets? Ik stem niet.

Geertje 2 oktober 2007 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rinus Flamingodio (Bericht 2969307)
Ik immigreer nog liever naar Burundi.

Goed zo ! Maar bedenk dat in Burundi geen OCMW is, en geen diensten om het profiteurs te ondersteunen. Hiernaast is er in Burundi dan weer wel een sterke verdediging van de zwaarste misdadigers.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be