Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belgische identiteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96083)

Raf 13 oktober 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2994853)
Nee, maar ik wil hem zijn "identiteit" eens zien uitleven in Iran bvb. :roll:

Ik leef mijn identiteit niet eens hier uit. Waarom zou ik dat dan in Iran gaan doen? Wat heb ik trouwens überhaupt met Iran te maken?

Burkide 13 oktober 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 2994850)
Dus als ze vragen wie hij is moet hij zijn geografische coördinaten geven?

Dat heb ik ook niet gezegd. Maar de plaats waar je je bevindt speelt zeker een rol: in dat gebied heersen namelijk bepaalde economische krachtsverhoudingen, speelt zich de klassenstrijd af. Het lijkt me tamelijk naïef te beweren dat er zoiets als een identiteit bestaat die daar niet op z'n minst door beïnvloed wordt.

Burkide 13 oktober 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 2994870)
En wat heeft het feit dat ik jouw vragen kan beantwoorden te maken met de plaats waar ik me bevind of met met identiteit?

U beweert dat de plaats waar u zich bevindt geen invloed heeft op uw identiteit. Ik stel dan vragen om te weten te komen hoever u met die stelling wil gaan. Dat leek me tamelijk duidelijk.

Raf 13 oktober 2007 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 2994877)
Dat heb ik ook niet gezegd. Maar de plaats waar je je bevindt speelt zeker een rol: in dat gebied heersen namelijk bepaalde economische krachtsverhoudingen, speelt zich de klassenstrijd af. Het lijkt me tamelijk naïef te beweren dat er zoiets als een identiteit bestaat die daar niet op z'n minst door beïnvloed wordt.

Die wordt daar inderdaad op geen enkele manier door beïnvloed, zelfs niet een klein beetje. Als ik morgen verhuis naar Sri Lanka, behoud ik nog altijd mijn zelfde identiteit. Ik zal me alleen op een andere plaats bevinden. Het is ronduit achterlijk om een identiteit aan een plaats te koppelen. Dan krijg je van die eigenaardige persoonlijkheidsstoornissen, zoals nationalisme en racisme e.d.m.

Raf 13 oktober 2007 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 2994884)
U beweert dat de plaats waar u zich bevindt geen invloed heeft op uw identiteit. Ik stel dan vragen om te weten te komen hoever u met die stelling wil gaan. Dat leek me tamelijk duidelijk.

Nee, je stelde dat ik dan in het "luchtledige" leef en dat ik geen interactie ken met de "buitenwereld" en dat is natuurlijk volslagen absurd.

Burkide 13 oktober 2007 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 2994889)
Die wordt daar inderdaad op geen enkele manier door beïnvloed, zelfs niet een klein beetje. Als ik morgen verhuis naar Sri Lanka, behoud ik nog altijd mijn zelfde identiteit. Ik zal me alleen op een andere plaats bevinden. Het is ronduit achterlijk om een identiteit aan een plaats te koppelen. Dan krijg je van die eigenaardige persoonlijkheidsstoornissen, zoals nationalisme en racisme e.d.m.

Ik koppel "identiteit" niet in zozeer aan "plaats" in de strikte zin (ik ben er zelfs niet helemaal van overtuigd of "identiteit" wel een bruikbaar begrip is), maar denk wel dat als het bestaat, het verbonden is met interactie met de buitenwereld (waar plaats een rol in speelt).

Als je niet wil beweren dat je identiteit in het luchtledige vormgegeven wordt, beweer je blijkbaar dat je identiteit ofwel louter uit jezelf voortspruit, of dat het wel verband houdt met je omgeving maar dat plaats daar geen rol in speelt. Beiden lijken me vreemde opvattingen, en ik zou er meer over willen weten. C'est tout.

Dus jij beweert dat je identiteit niet zou veranderen mocht je naar Sri Lanka zou verhuizen. Het lijkt me vreemd dat zo'n ingrijpende verandering in omgeving geen enkele wijziging in iemand zou provoceren. Het lijkt me zelfs gevaarlijk: om te overleven is het nu eenmaal nodig dat je je aanpast aan je omgeving, dat je andere gedragingen gaat vertonen, m.a.w. dat je een andere plaats gaat innemen in die maatschappij. Dat betekent nu ook niet dat je opeens op zou gaan in een vormeloze massa (of die nu "De Vlamingen" of "De Singalezen") is, he.

Burkide 13 oktober 2007 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 2994891)
Nee, je stelde dat ik dan in het "luchtledige" leef en dat ik geen interactie ken met de "buitenwereld" en dat is natuurlijk volslagen absurd.

Ik stelde dat niet; ik vroeg dat.

Eddy B 13 oktober 2007 13:08

De plaats en omstandigheden van je geboorte en opvoeding hebben wel zeker een effect op je identiteit. Je gehele denkwereld wordt er door bepaald. Die dat ontkent heeft zeker een IQ beneden 100

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be