Burkide |
13 oktober 2007 12:58 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
(Bericht 2994889)
Die wordt daar inderdaad op geen enkele manier door beïnvloed, zelfs niet een klein beetje. Als ik morgen verhuis naar Sri Lanka, behoud ik nog altijd mijn zelfde identiteit. Ik zal me alleen op een andere plaats bevinden. Het is ronduit achterlijk om een identiteit aan een plaats te koppelen. Dan krijg je van die eigenaardige persoonlijkheidsstoornissen, zoals nationalisme en racisme e.d.m.
|
Ik koppel "identiteit" niet in zozeer aan "plaats" in de strikte zin (ik ben er zelfs niet helemaal van overtuigd of "identiteit" wel een bruikbaar begrip is), maar denk wel dat als het bestaat, het verbonden is met interactie met de buitenwereld (waar plaats een rol in speelt).
Als je niet wil beweren dat je identiteit in het luchtledige vormgegeven wordt, beweer je blijkbaar dat je identiteit ofwel louter uit jezelf voortspruit, of dat het wel verband houdt met je omgeving maar dat plaats daar geen rol in speelt. Beiden lijken me vreemde opvattingen, en ik zou er meer over willen weten. C'est tout.
Dus jij beweert dat je identiteit niet zou veranderen mocht je naar Sri Lanka zou verhuizen. Het lijkt me vreemd dat zo'n ingrijpende verandering in omgeving geen enkele wijziging in iemand zou provoceren. Het lijkt me zelfs gevaarlijk: om te overleven is het nu eenmaal nodig dat je je aanpast aan je omgeving, dat je andere gedragingen gaat vertonen, m.a.w. dat je een andere plaats gaat innemen in die maatschappij. Dat betekent nu ook niet dat je opeens op zou gaan in een vormeloze massa (of die nu "De Vlamingen" of "De Singalezen") is, he.
|