Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Het Frans moet als een verplichte taal op school afgeschaft worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153643)

Witte Kaproen 22 juni 2019 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 9051787)
Dat is zever dat weet U ook. Die ingeweken Vlamingen (bvb. de vader van Onckelinckx) zijn volledig geassimileerd in Wallonië.

Marine Le Pen riep de Franstaligen op om op het VB te gaan stemmen.

Volgens U leven er dus,

buiten Eddy Planckaert en zijn familie waarschijnlijk,

geen ingeweken Vlamingen in Wallonië?

Bent U al eens in een Waals dorp geweest ?

,daar zal men U vlug genoeg de huizen en boerderijen van" les Flamands"

aan duiden .

Jan van den Berghe 22 juni 2019 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 9051805)
Nabil, Colebunders, Merckx, Warmoes, zijn perfect tweetalig.
De anderen spreken aanvaardbaar Nederlands, behalve Van Hees.

Zijn Warmoes, Colebunders en Merckx Franstalig die Nederlands als tweede taal spreken?

Neen, het zijn Vlamingen die in Wallonië zijn komen wonen.

tomm 22 juni 2019 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9051802)
Dat is dan geen koranschool. Wel een school met een islamitisch pedagogisch project.

Uw beschuldiging is trouwens heel zwaar naar het Belgisch gerecht: u stelt hier dus dat het misbruik toegedekt wordt. Hier stelt u dat justitie niet onafhankelijk werkt. Ik zou wel eens wat bronnen willen zien voor wat u beweert. Of gaat het om "la science infuse"?

In Nederland is er al een schandaal geweest, ook daar heeft het lang geduurd voor het gerecht ingreep.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/05...ister-a1594546

https://www.vice.com/nl/article/qbe8...0000141-v20n11

In België komt het zelfs niet in het nieuws, journalisten hier zijn krampachtiger om geen controverse te veroorzaken dan in Nederland.

Jan van den Berghe 22 juni 2019 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 9051810)
In België komt het zelfs niet in het nieuws, journalisten hier zijn krampachtiger om geen controverse te veroorzaken dan in Nederland.

Kortom, u veronderstelt. Indien u trouwens weet hebt van een dergelijke misdaad en de omvang ervan, zou ik zelf naar het gerecht stappen. Gaat het welzijn van het Joodse kind u dan niet ter harte?

tomm 22 juni 2019 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9051809)
Zijn Warmoes, Colebunders en Merckx Franstalig die Nederlands als tweede taal spreken?

Neen, het zijn Vlamingen die in Wallonië zijn komen wonen.

Warmoes is een Brusselaar.
Colebunders en Merckx zijn Vlamingen die in Wallonië zijn komen wonen, wat is daar verkeerd aan? Ze zijn perfect tweetalig en de kiezers stoorden zich er niet aan dat het van origine Vlamingen zijn.

tomm 22 juni 2019 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9051811)
Kortom, u veronderstelt. Indien u trouwens weet hebt van een dergelijke misdaad en de omvang ervan, zou ik zelf naar het gerecht stappen. Gaat het welzijn van het Joodse kind u dan niet ter harte?

Ik heb mijn eigen problemen, kan niet het onrecht in de hele wereld op m'n eentje aanpakken, en mijn kind gaat gelukkig niet naar een Joods orthodoxe school.

Jan van den Berghe 22 juni 2019 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 9051810)
In Nederland is er al een schandaal geweest, ook daar heeft het lang geduurd voor het gerecht ingreep.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/05...ister-a1594546

U sprake over "veel kindermisbruik". Uit het artikel verneem ik dat het om één leraar gaat. En ik lees ook dat niet het gerecht talmde om in te grijpen, maar de school én de ouders. U suggereert echter al de hele tijd dat het de overheid is (justitie) die niet ingrijpt, omdat "het gevoelig ligt".

Jan van den Berghe 22 juni 2019 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 9051814)
Ik heb mijn eigen problemen, kan niet het onrecht in de hele wereld op m'n eentje aanpakken, en mijn kind gaat gelukkig niet naar een Joods orthodoxe school.

Ik lees daarin: "Ik heb als enige weet van grootschalig kindermisbruik in de Joodse gemeenschap van Antwerpen, maar ik lig er niet van wakker. Joodse kinderen zijn minder waard dan het mijne."

tomm 22 juni 2019 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9051808)
Volgens U leven er dus,

buiten Eddy Planckaaert en zijn familie waarschijnlijk,

geen ingeweken Vlamingen in Wallonië?

Bent U al eens in een Waals dorp geweest ?

,daar zal men U vlug genoeg de huizen en boerderijen van" les Flamandsé

aan duiden .

In de Ardennen wel. Anders dan de Nederlanders passen Vlamingen zich vlug aan, degene die nog niet goed Frans spreken leren het vlug. Daarom zijn ze ook veel geliefder dan Nederlanders. Ook een veel kleiner cultuurverschil natuurlijk.

Jan van den Berghe 22 juni 2019 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 9051813)
Colebunders en Merckx zijn Vlamingen die in Wallonië zijn komen wonen, wat is daar verkeerd aan? Ze zijn perfect tweetalig en de kiezers stoorden zich er niet aan dat het van origine Vlamingen zijn.

Warmoes is een Brusselaar, maar... - leest u mee? -

Citaat:

Thierry est conseiller communal PTB ?* Namur. Né ?* Bruxelles, il a grandi en Campine, a étudié ?* Anvers, a travaillé pendant quinze ans ?* la Société flamande de l’Environnement ?* Louvain et habite depuis vingt-quatre ans ?* Namur.
https://www.ptb.be/voici_les_12_lus_...f_d_ral_du_ptb

Opgegroeid in de Kempen, gestudeerd in Antwerpen... Kortom, zo Nederlandstalig als de doorsnee Antwerpenaar.

Jan van den Berghe 22 juni 2019 14:57

Citaat:

U doet het voor alsof het om Franstaligen gaat die ook het Nederlands goed beheersen.

Graag enige intellectuele eerlijkheid.

Witte Kaproen 22 juni 2019 15:02

[QUO-TE=tomm;9051805]Nabil, Colebunders, Merckx, Warmoes, zijn perfect tweetalig.
De anderen spreken aanvaardbaar Nederlands, behalve Van Hees.[/quote]

Sofie Merckx is de dochter van Kris Merck ,jarenlang huisarts in Hoboken .,natuurlijk spreekt die nog wat Nederlands nu ze in Charleroi woont:roll:

Gaby Colenbunders is van Genk ,werkte jarenlang bij Ford Genk.

Waw en dank zij de talenpolitiek van de PTB die spreekt ook nog Nederlands nu hij in Luik woont.:roll:

Thierry Warmoes woonde tijdens zijn jeugd in Turnhout en Antwerpen

en die mens spreekt nog steeds Nederlands nu hij in Namen woont ,fantastisch toch :roll:

En Nabil Boukil is van Brussel en die spreekt ook al Nederlands dankzij de PTB ,,eigenaardig toch:roll:

Witte Kaproen 22 juni 2019 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9051821)
Warmoes is een Brusselaar, maar... - leest u mee? -

https://www.ptb.be/voici_les_12_lus_...f_d_ral_du_ptb

Opgegroeid in de Kempen, gestudeerd in Antwerpen... Kortom, zo Nederlandstalig als de doorsnee Antwerpenaar.

De mannen van de PVDA kennen hun collega's van de PTB blijkbaar niet zo goed ,Jan .
De onderlinge communicatie loopt wat mank.:-)

Jan van den Berghe 22 juni 2019 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9051838)
De mannen van de PVDA kennen hun collega's van de PTB blijkbaar niet zo goed ,Jan .
De onderlinge communicatie loopt wat mank.:-)

Wat ik me trouwens al meer dan eens heb afgevraagd: de PvdA/PTB doet zich voor als een unitaristische partij. Alleen: waar blijft het Duits? Hoe unitaristisch kan je zijn als je het Duits compleet negeert? Of zou de PvdA/PTB voorstander zijn van de teruggave van de Duitstalige gemeenten aan Duitsland?

Witte Kaproen 22 juni 2019 15:09

Citaat:

Wij vroegen wel een voorbeeld te geven van een kaderlid van de PTB met Waalse ouders ,die verstaanbaar Nederlands geleerd had.

Tot hier toe blijft U het antwoord schuldig.

Wat bewijst dat heel Uw partij een grandiose verfransingsmachine is
.
De Vlamingen moeten er Frans leren en de Walen leren er geen Nederlands ,typisch Belgisch dus.

Witte Kaproen 22 juni 2019 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9051840)
Wat ik me trouwens al meer dan eens heb afgevraagd: de PvdA/PTB doet zich voor als een unitaristische partij. Alleen: waar blijft het Duits? Hoe unitaristisch kan je zijn als je het Duits compleet negeert? Of zou de PvdA/PTB voorstander zijn van de teruggave van de Duitstalige gemeenten aan Duitsland?

Voor de PTB zijn de Oost-Kantons ,Waals grondgebied en dus Franstalig.

Jan van den Berghe 22 juni 2019 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9051849)
Voor de PTB zijn de Oost-Kantons ,Waals grondgebied en dus Franstalig.

Indertijd was dat ook een element in de discussie met de mannen van de BUB. Ook hun partijdocumenten werden aangeboden in het Nederlands en het Frans. Geen Duits. Later bleek de ware aard boven te komen toen er in een van de partijmededelingen stond dat Duits best herschikt wordt in het unitaristisch België: erkenning als "regionale taal".

cato 22 juni 2019 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9051841)
Wij vroegen wel een voorbeeld te geven van een kaderlid van de PTB met Waalse ouders ,die verstaanbaar Nederlands geleerd had.

Tot hier toe blijft U het antwoord schuldig.

Wat bewijst dat heel Uw partij een grandiose verfransingsmachine is
.
De Vlamingen moeten er Frans leren en de Walen leren er geen Nederlands ,typisch Belgisch dus.

Belangrijke BE-functionarissen behoren tweetalig te zijn ,
dus zowel Frans als Nederlands kunnen spreken.
Dit zou een criterium moeten zijn voor sollicitatie en aanstelling in die functie.
Zeker geldt dit ook de voorzitter van de voetbalbond

tomm 22 juni 2019 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9051818)
Ik lees daarin: "Ik heb als enige weet van grootschalig kindermisbruik in de Joodse gemeenschap van Antwerpen, maar ik lig er niet van wakker. Joodse kinderen zijn minder waard dan het mijne."

Ik heb daar niet als enige weet van, het zijn geruchten, maar ik vind het inderdaad verdacht dat er geen onderzoek komt.
Joodse kinderen zijn evenveel waard als andere kinderen, en het kan mij wel schelen anders zou ik er niet over beginnen.
Het is geen alleenstaand incident zoals je kunt opmaken uit de tweede link. De school heeft lang gezwegen hoewel ze van de feiten op de hoogte waren, grote gelijkenissen dus met de katholieke kerk.

tomm 22 juni 2019 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9051822)
U doet het voor alsof het om Franstaligen gaat die ook het Nederlands goed beheersen.

Graag enige intellectuele eerlijkheid.

Officieel worden ze beschouwd als Franstalig.
Of mogen alleen "echte Walen" opkomen in Wallonië volgens u?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be