Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas
(Bericht 7670713)
Eindelijk nuchter geraakt van de viering van de 11.000e en nu besef ik dat ik vergeten was Marie ploficiat te wensen. Hierbij dus : profisiat....
ALs we nu geacht worden verder te gaan op de ingeslagen weg, dan zou ik wel graag weten tot welk postnr we verder gaan, hé..... Er zijn al genoeg onzekerheden in 't leven :twisted:
|
Ik ken een rekenkundig raadselke. Misschien kan de oplossing als volgend streefdoel genomen worden. Het komt nog van Archimedes, dus 't zal wel niet zo ingewikkeld zijn. ;-)
Het gaat erom te raden (of liever uit te rekenen) hoe groot de veestapel van de zonnegod Helios is. Er zijn koeien en stieren van vier soorten. Witte, zwarte, gevlekte en gele.
De volgende hints geven de verhoudingen. In de oorspronkelijke versie wordt dat met heel veel woorden uitgelegd, maar ik ga dat hier wat vereenvoudigen.
- Het aantal gele stieren plus de helft van het aantal zwarte stieren plus een derde van het aantal zwarte stieren is gelijk aan het aantal witte stieren.
- Het aantal gele stieren plus een vierde van het aantal gevlekte stieren plus een vijfde van het aantal gevlekte stieren is gelijk aan het aantal zwarte stieren.
- Het aantal gele stieren plus een zesde van het aantal witte stieren plus een zevende van het aantal witte stieren is gelijk aan het aantal gevlekte stieren.
- Een derde van het aantal zwarte dieren plus een vierde van het aantal zwarte dieren is gelijk aan het aantal witte koeien.
- Een vierde van het aantal gevlekte dieren plus een vijfde van het aantal gevlekte dieren is gelijk aan het aantal zwarte koeien.
- Een vijfde van het aantal gele dieren plus een zesde van het aantal gele dieren is gelijk aan het aantal gevlekte koeien.
- Een zesde van het aantal witte dieren plus een zevende van het aantal witte dieren is gelijk aan het aantal gele koeien.
- De witte plus zwarte stieren tesamen kunnen in een vierkant opgesteld worden
- De gele plus gevlekte stieren tesamen kan men in een gelijkzijdige driehoek opstellen.
We zouden dus graag het totaal van alle koeien en stieren weten. 8-) Het gebruik van een rekenmachientjes is toegelaten. Zo kom je de verveling achter je bureau weer wat beter door hé Klojo.
|