artisjok |
22 april 2008 20:06 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
(Bericht 3376126)
Ja, er zijn gezinnen die zich nul komma nul met hun kinderen bezig houden! Ja, het is veel moeilijker dan vroeger voor de kinderen om zich een "opinie" te vormen over de maatschappij waarin we leven. Ja, er zijn gezinnen waar vooral of enkel het kindergeld van belang schijnt te zijn, die hun kinderen laten afwezig zijn op school zonder reden en dat zoveel als ze willen. Enz
En natuurlijk mogen de schoolboeken in zekere mate een weerspiegeling zijn van de maatschappij: maar daar dienen schoolboeken eigenlijk niet voor! Om een kind aan te leren hoeveel 7x6 is zou jij eerst 5 blz geven met "weerspiegelingen van de maatschappij" om zogezegd toch niemand nergens op zijn of haar teentjes te trappen of tekort te doen?
En nu moet ik je eventjes iets bekennen: mijn kinderen zijn ondertussen al een paar jaar het huis uit en ik heb meer dan dertig jaar in het onderwijs gestaan. Wie ben ik om daar iets over te weten?
En mag ik nu van jou ook weten waar jij je "kennis" haalt over het onderwerp?
|
De ouders die je beschrijft, zijn toch de kleine minderheid, de uitzondering.
Je hoeft in het rekenboek inderdaad geen 5 blz. "weerspiegeling van de maatschappij" geven.
Maar in de teksten die gebruikt worden om een taal aan te leren, mag de maatschapij toch weerspiegelt worden?
Ga je akkoord dat kinderen niet wachten met het vormen van hun opinie tot na de schooluren?
Veel mensen in het onderwijs hebben verschillende visies over het onderwijs, en ze spreken allemaal met kennis van zaken.
Mijn kennis beperkt zich tot "zelf kind geweest en school gelopen", en nu schoollopende kinderen hebben.
Het valt me op dat het middelbaar onderwijs nog altijd zo ouderwets is als in "mijne tijd"
|