Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Leer Wallonië kennen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133604)

MORPHEUS 11 januari 2010 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4538240)
Vandaar dat je altijd loopt op te scheppen over de ingenieurskwaliteiten van de Belgen?

en gelijk heeft hij !!!!!!! Ik bedoel de ingenieurskwaliteiten.
Ik werk momenteel mee aan een zonneveld project in Italiê van 6.000.000 kg staal. En het is het eerste project niet. Belgische ( of Vlaamse ) kwaliteit is, dat ze een totaal paket bieden via hun ingenieurs. Een echt soort "ikea" principe waar alles wordt opgelost door de leverancier. Projectstudie. Waar 1.5 mm, waar 1.75 mm. Waar verzinkt, waar gelakt. Kant en klaar met preforatie.

Ik noem dat niet opscheppen. Ik noem dat uw steentje bijdragen om werkgelegenheid te scheppen. Zonne energie is big buiseniss nu. Ik bedoel niet alleen de daken van de mensen maar mega velden met Europese subsidie.
En dankzij de hoge kwaliteit van onze ingenieurs kan Belgîë veel naar zich toetrekken

Descartes Jr 11 januari 2010 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4538236)
Hmmm, en ik maar denken dat het Nederlandse ingenieursbureau Arcadis verantwoordelijk was voor het technische gedeelte van het ontwerp.

Het is niet uitgesloten dat ARCADIS (ook volop aanwezig in België) in het project zat. Was mij niet bekend.

Het is echter het Waalse bureau GREISCH dat volledige instond voor het engineering-gedeelte en zowel de stabiliteitsplannen als de uitvoeringsplannen uittekende. Het concept met de voortgeduwde brugvelden en de hyperstatische tui-haubannage komt volledige van hen.

Millau is overigens de 1° brug ter wereld waarin de stabiliteit van méér dan 3 brugvelden verzekerd wordt door tuikabels. Een huzarenstukje ivm trillingen, windeffecten en eigenfrekwenties. En dat meer dan 300 m boven de begane grond (hoger dan de Eiffeltoren).

Geen enkel stabiliteitsbureau in Nederland noch Vlaanderen kan zulke referentie voorleggen. Zelfs de Fransen applaudiseren.

Descartes Jr 11 januari 2010 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4537379)
Wat een merkwaardig draadje.
Zoiets in de geest van "Die Walen zijn toch niet helemaal achterlijk"

Dat is ook zo. En dat tracht ik hier al een tijdje aan te tonen.

Mambo 11 januari 2010 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4538203)
Dat "ijzerwerk" dat u beodoeld hoeft geen onderhoud. Is gemaakt uit Galvanisé 250GD alz vanuit Cockerlill arcelor mittal. Welke een galvinsé soort is met een hoger aluzink gehalte die geen "witte roest" kan hebben. Is ook een zachte staalsoort die bij vele bewegingen geen schuurtjes vertoont.

Boven dat ijzerwerk is het allemaal glas, dat moet onderhouden worden of het gaat kapot.
Kan jij er nog aan?
Awel ja...dat gaat u een lieve duit kosten dus.

En al dat staal gaat binnen de kortste keren volhangen met dat ijzerroest van die treinen, wees maar zeker.

Men kan het nu natuurlijk allemaal ook rustig laten kapot gaan...na x miljoenen of miljarden ingestoken te hebben.
Het zou de eerste keer niet zijn tegenwoordig.

Ge moogt gerust zijn dat ze in 85000 uren denkwerk "dat" vergeten hebben weeral.
En ik zeg expres "weeral"

Maar als u iemand zoekt om die onderhoudstaken te doen...ik ben kandidaat hoor.

Ik zal een beetje "over factureren" en een stukje afgeven...;-)

Kodo Kodo 11 januari 2010 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4538271)
Zelfs de Fransen applaudiseren.

Frankrijk staat vol bruggen, dammen en torens die door Belgische ingenieurs zijn ontworpen. Ik weet echter niet of het meestal Vlamingen dan wel Walen zijn. Walen hebben daar de taal al voor.

Wél herinner ik me nog dat meestal het Franse hulpje met de eer ging lopen, omdat Frankrijk niet kon tolereren dat een groot bouwwerk aan een buitenlander werd toegeschreven. Het boek daarover is al wel 25 of 30 jaar oud: Anselot Noël Ces Belges qui ont fait la France.

Descartes Jr 11 januari 2010 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4538240)
Vandaar dat je altijd loopt op te scheppen over de ingenieurskwaliteiten van de Belgen?

Tja, zo moesten wij advies geven bij de bouw van de eerste grote tunnels in Nederland (o.a. Piet Heintunnel)

Uiteraard werd de Belgisch inbreng hierbij wijselijk verzwegen in de Hollandse pers.

En daar kunnen wij mee leven hoor ! Het omgekeerde is echter niet voorstelbaar.

Spinoza 11 januari 2010 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4538315)
Tja, zo moesten wij advies geven bij de bouw van de eerste grote tunnels in Nederland (o.a. Piet Heintunnel)

Uiteraard werd de Belgisch inbreng hierbij wijselijk verzwegen in de Hollandse pers.

Tja, in de Vlaamse pers lees je ook niet dat de Vlaamse baggeraars alles hebben afgekeken van de Nederlanders.

Descartes Jr 11 januari 2010 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4538311)
Frankrijk staat vol bruggen, dammen en torens die door Belgische ingenieurs zijn ontworpen. Ik weet echter niet of het meestal Vlamingen dan wel Walen zijn. Walen hebben daar de taal al voor.

De universiteiten van Luik en Gent leveren de beste bouwkundige ingenieurs ter wereld. Da's mijn ervaring. TUDelft levert de beste geotechnici. En tot voor kort ook de beste brandtechnici. Tot hun eigen gebouw in de fik ging.

Descartes Jr 11 januari 2010 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4538327)
Tja, in de Vlaamse pers lees je ook niet dat de Vlaamse baggeraars alles hebben afgekeken van de Nederlanders.

Graag een bewijs voor uw gratuite bewering.

solidarnosc 11 januari 2010 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4538343)
De universiteiten van Luik en Gent leveren de beste bouwkundige ingenieurs ter wereld. Da's mijn ervaring. TUDelft levert de beste geotechnici. En tot voor kort ook de beste brandtechnici. Tot hun eigen gebouw in de fik ging.

Is dat zo? :lol: Enfin stel je voor. De schande. ;-)

solidarnosc 11 januari 2010 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4538271)
Zelfs de Fransen applaudiseren.

Nja Belgen die het maken in Frankrijk worden al snel tot Fransen gebombardeerd om hen de schande te besparen. ;-)

Kodo Kodo 11 januari 2010 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4538343)
De universiteiten van Luik en Gent leveren de beste bouwkundige ingenieurs ter wereld.

Toch goed dat Nederland bij ons die universiteiten heeft opgericht.

Luddo 11 januari 2010 23:27

Vorige week was er een uitzending op de BRT over Walloniê. Daarin werd gezegd dat de Vlaamse inwijkelingen de Borinage groot hadden gemaakt!

Descartes Jr 12 januari 2010 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4538388)
Toch goed dat Nederland bij ons die universiteiten heeft opgericht.

En wat noem jij Nederland ? Vlamingen die door zuidelijke indringers naar het Noorden verbannen werden ? En die klompendragers ginder vooruithielpen ?

Leiden was trouwens geen cent waard tot er enkele Vlaamse profs aantraden (waaronder de onlangs overleden Schillebeeckx)

Descartes Jr 12 januari 2010 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4538380)
Nja Belgen die het maken in Frankrijk worden al snel tot Fransen gebombardeerd om hen de schande te besparen. ;-)

En hun eigen beste schrijvers kwamen hier inspiratie zoeken (Victor Hugo, Charles Baudelaire, ....)

Jantje 12 januari 2010 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4538327)

De Vlaamse baggeraars hebben zeer weinig afgekeken van de Nederlanders.
In de scheepvaart is het zelfs zo, dat zelfs de grootste Nederlandse rederij uit de geschiedenis, eigendom was van uitgeweken Vlamingen.
En Nederland grote bergings- en sleepbedrijf is zelfs in Vlaanderen komen leren hoe ze zo'n bedrijf moeten runnen en hoe ze het beste kunnen werken.
Hoe schepen worden nu trouwens in Antwerpen onderhouden en niet meer in Nederland door de beter scholing en beroepseer van de Belgen tegenover de Nederlanders.

Renesse 12 januari 2010 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4534508)
Elke zondagmorgen om 09u25 �* La Une : "Ma Terre : les horizons de la Meuse"

Wat leerden we vandaag ?

De economische ontwikkeling van Zweden werd opgestart door 2000 Walen (onder leiding van Louis de Geer) die in het armoedig land de eerste hoogoven opstarten en er het eerste staal maakten met de plaatselijk aanwezige mineralen. Het staal werd er bewaard en behandeld zoals het goud.

Momenteel wonen in Zweden ongeveer 1.000.000 Waalse afstammelingen.

Nog liever Zweden dan Vlaanderen vooruit helpen. Solidaritééééééééééé!

Jantje 12 januari 2010 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4538315)

Ook de Nederlandse waterkering komt voor het grootste deel van Belgische tekentafel.
Overal in de wereld worden de Belgen als de beste en meest bekwame mensen beschouwd, behalve in hun eigen land.

Kodo Kodo 12 januari 2010 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4538977)
En wat noem jij Nederland ? Vlamingen die door zuidelijke indringers naar het Noorden verbannen werden ? En die klompendragers ginder vooruithielpen ?

Leiden was trouwens geen cent waard tot er enkele Vlaamse profs aantraden (waaronder de onlangs overleden Schillebeeckx)

Ik meen hier de introductie van twee nieuwe thema's te ontwaren, aangezien ik het over 1817 had, niet over een paar eeuwen vroeger en later. Maar ik merk dat u een goed patriot bent die op een hoofdzakelijk Vlaamse site als deze, waar Nederlanders, evenals franstalige Belgen, min of meer "te gast" zijn, natuurlijk geen kans voorbij laat gaan om ons dierbaar België in een gunstig daglicht te plaatsten. Die glans straalt natuurlijk ook op mij af. Dank u. Mocht u onze gasten beleefd, beheerst en voorkómend behandeld hebben, zal dat beslist tot het prestige van ons land bijdragen en uw stellingen onderbouwen. En ik hoop dus maar dat de bedoeling van het bovenstaande een beetje in die lijn lag.

Want stelt u zich eens voor dat een argeloze lezer van deze draad zich zou gaan afvragen: zijn misschien alle beschaafde Vlamingen voorgoed naar Leiden verhuisd, en de lomperiken in België achtergebleven?

Kodo Kodo 12 januari 2010 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4539031)
Overal in de wereld worden de Belgen als de beste en meest bekwame mensen beschouwd, behalve in hun eigen land.

Zeg Jan, we hebben misschien goede ingenieurs, maar de beste en bekwaamste mensen? Het begint hier qua intellectueel niveau op de mohammedanerij te lijken: daar beweren ze ook dat hun pedofeet de meest volmaakte mens is, en dat het gebazel van de koran de hoogste literatuur en opperste wijsheid vormt.

Ik denk echt niet dat wij zo bijzonder zijn. Die eer zou ik nog eerder aan de Nederlanders geven, en niet wegens een of andere bijzondere voorliefde, maar gewoon als ik om me heen kijk en objectief probeer te zijn. Ik lees bijvoorbeeld wel eens een boek, en de beste worden niet vaak bij ons geschreven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be