Rudy |
5 oktober 2010 07:42 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
(Bericht 5014781)
Nyno. Hoeft basiskennis omtrent omgaan met kinderen echt te worden verteld aan intelligente mensen tijdens een lerarenopleiding ? Kom zeg. Als je je verschuilt achter opleiding dan zak je toch in mijn achting. Wie +18 is en hoogopgeleid, is toch op z'n minst volwassen. Zeg niet dat het niet waar is. Waarden en normen, omtrent volwassenheid, en inderdaad omtrent ook lichamelijkheid, leren tieners toch niet op de hogeschool. Of wel soms ?
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
(Bericht 5014880)
zeg nu serieus: hoeveel mensen hebben er voor hun 18e zich afgevraagd hoe oud een kind mag zijn vooraleer het toch wel vreemd wordt dat je het nog op de schoot neemt als leerkracht. Hoeveel % heeft daar al over nagedacht? Sinds wanneer moet dat basiskennis zijn van schoolverlatende 18-jarigen?
En dan wel in die mate dat het 'een schandaal' zou zijn als je het in een opleiding zou hebben over de ontwikkeling van lichamelijkheid en seksualiteit vanaf de geboorte, en de invloed die je daar als leerkracht op kan hebben. Want dat is toch allemaal zo evident?
En dan verschieten dat leerkrachten gewoonweg de signalen van seksueel misbruik niet herkennen zeker...
|
Nyno, wie is afgestudeerd als leerkracht is op z'n minst 21 jaar. Mij ging het niet om de vraag of een 18-jarige veel moet weten over lichamelijkheid. Het gaat erom dat wie uiteindelijk is afgestudeerd, leerkracht-pedagoog, intuïtief zou moeten weten hoe lichamelijk met leerlingen om te gaan, zelfs al is dit geen onderwerp binnen het leerprogramma.
Daarbij, hoef je echt opgeleid te zijn om seksueel misbruik te herkennen ? Ik denk het niet.
Weet je Nyno, ik heb stellig de indruk dat we naar een tijd gaan waar iemand z'n handen in onschuld kan wassen omdat hij/zij het nu eenmaal niet op de schoolbanken heeft geleerd. Ik vind dat erg.
|