Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Franstaligen doen hun best om reclame te maken voor de Vlaamse zaak (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156772)

Nebur 21 juni 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5520404)
A) 1) Ja, maar dat is nu net hét probleem: de autochtonen lopen hier massaal weg. Moet ik nu ook weglopen? Of toch maar koppig volhouden en 'er het beste van proberen te maken'?

B) 1) Ik vind 'permanente' faciliteiten niet echt een efficiënte 'integratie-bevorderende maatregel', neen. Tegen op individuele leest geschoeide 'uitdovende' faciliteiten (pakweg over een termijn van 4 jaar) voor sommige diensten heb ik geen bezwaren.

2) Mij persoonlijk zouden op individuele basis toegekende 'uitdovende' 'faciliteiten' voor sommige diensten voor bevolkingsgroepen die in voldoende grote aantallen aanwezig zijn, als ze zijn ingepast in het geheel aan 'integratie-bevorderende maatregelen' die in de éérste plaats door henzélf betaalbaar zullen moeten worden gehouden, allerminst storen.

In het onderwijs zou ik bijvoorbeeld geen bezwaar hebben tegen een paar uur per week onderricht in de moedertaal en de cultuur & geschiedenis van de bevolkingsgroep in kwestie, als daar voldoende vraag naar is.
De rest van het onderricht moet natuurlijk in de officiële taal van het land worden verstrekt, daar ga ik ook niet onnozel over doen.

A) 1) Dat is inderdaad een probleem. Men zou de stad opnieuw aantrekkelijker moeten maken voor autochtonen (en daarmee bedoel ik niet dat men de allochtonen moet buitensmijten, ik ben geen racist). Als ik - ik kom uit het landelijke West-Vlaanderen, maar studeer in Leuven - in Brussel ben, dan is mijn eerste gedachte altijd: "Ben ik blij dat ik hier niet hoef te wonen."

B) 1) Daar heb ik ook geen problemen mee.

2) Daar zou ik me ook niet aan storen.

Zolang dit niet als volwaardig alternatief voor Nederlandstalige lessen wordt gegeven, heb ik ook daar geen problemen mee.

U ziet, sommige Vlaams-nationalisten zijn de kwaadste nog niet ;-) Ik wil best een goeie relatie met al onze buren. Alleen geloof ik niet dat dit binnen het Belgische kader kan. De verhoudingen zijn historisch gezien zo scheefgetrokken, dat onze communautaire problemen volgens mij niet te overbruggen zijn.

Vito 21 juni 2011 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5520036)
Mijn excuses: het was BWarrior.

BWarrior is een... hoe zeg je dat beleefd? ;-)

Vito 21 juni 2011 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5520040)
Vlaanderen = Vlaams Gewest + Brussels Gewest.

Net zoals Servië=Republiek Servië + Kosovo.

job 21 juni 2011 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5520482)

Of zoals Wallonië bestaat inclusief de Oostkantons...

Bokkenreyder 21 juni 2011 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5520495)

Touché.:evil:

Vito 21 juni 2011 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5520159)
En die Franstaligen weten ook niet om te gaan met de Arabofonen. Bewijs de problemen in het Franstalig onderwijs in Brussel en op straat ( weer een jongeman in elkaar geklopt door alloctonen omdat hij homo is).

Hoe komt het dan dat 90% van de Brusselaars op Franstalige partijen stemt?

Uw voorbeeld toont aan dat die allochtonen geen Franstalige Brusselaars zijn zoals een Thielemans, een Onkelinx of een Maingain. Die hebben hun eigen identiteit (met alle ongemakken die erbij horen), maar niet hun eigen instellingen en dus zullen ze steeds eieren voor hun geld kiezen. Maar hun loyaliteit is niet absoluut.

En de taal in hun land van origine is niet echt relevant. Misschien speelt dat mee voor Marokkanen of Congolezen (al heb ik voorbeelden gezien van Congolezen die N-VA steunen), maar toch niet voor Turken, Pakistani of Russen?

Vito 21 juni 2011 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5520495)

Dat is de omgekeerde situatie. ;-)

Het is ook om die reden dat Wallobrux een absurd iets is dat in deze Belgische staat tot polarisatie leidt. De Franstaligen domineren daarmee twee gewesten, kan je nog meer zeggen tegen de Vlamingen van: trap het maar af. De capriolen van Lambertz waren in die context potsierlijk en het belangenconflict over BHV schandalig. De Vlamingen hebben gelijk als ze daardoor feller op hun strepen staan.

Vito 21 juni 2011 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5520497)
Touché.:evil:

Ik vrees van niet, want hier is het omgekeerd. Wallonië zou moeten bestaan zonder de DG, Vlaanderen wel met Brussel. In beide situaties is het andersom.

Nebur 21 juni 2011 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5520482)

U telt twee onafhankelijke staten (ja, Kosovo is voor mij een onafhankelijke staat, voor u ook vermoed ik) op. Ik zeg dat de regio Vlaanderen voor mij de twee gewesten bevat. Als u de regio Servië als de Republiek Servië (pas op dat u de Servische Republiek niet meerekent, anders zullen de Bosniakken en de Kroaten op hun achterste staan :p) en Kosovo samenziet, is dat uw goed recht.

Edit: Kroaten is natuurlijk met een k, mijn excuses, ben gewend om internationale en bijgevolg Engelse discussies te voeren.

Bokkenreyder 21 juni 2011 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5520542)
Ik vrees van niet, want hier is het omgekeerd. Wallonië zou moeten bestaan zonder de DG, Vlaanderen wel met Brussel. In beide situaties is het andersom.

En wat is de situatie op dit moment? Het waalse gewest = Wallonië + Duitstalig België en Het Vlaamse Gewest = Vlaanderen - BHG. IN feite zou het dus inderdaad andersom moeten zijn zoals het nu is, Want je gaat toch niet kunnen ontkennen dat die Duitstalige gebieden in België eigenlijk een een misbaksel van Versailles is. Die horen geschiedkundig helemaal niet bij België.

Vito 22 juni 2011 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5520544)
U telt twee onafhankelijke staten (ja, Kosovo is voor mij een onafhankelijke staat, voor u ook vermoed ik) op.

Mijn mening is irrelevant, Kosovo is een beetje zoals de kat van Schrödinger: onafhankelijk en niet onafhankelijk tegelijkertijd. Zolang niet de meeste landen van de wereld het erkennen, zal het daar blijven zweven, maar de facto zie ik het wel zo.

Citaat:

Ik zeg dat de regio Vlaanderen voor mij de twee gewesten bevat.
Dat is het nu net. Zowel Kosovo als Brussel horen de facto niet meer bij het gebied dat het claimt.

Citaat:

(pas op dat u de Servische Republiek niet meerekent, anders zullen de Bosniakken en de Kroaten op hun achterste staan :p)
Wauw, u kent iets van de Bosnische politiek zeg :roll: ;-)

Citaat:

Edit: Kroaten is natuurlijk met een k, mijn excuses, ben gewend om internationale en bijgevolg Engelse discussies te voeren.
Geen excuses nodig.

Vito 22 juni 2011 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5520593)
En wat is de situatie op dit moment? Het waalse gewest = Wallonië + Duitstalig België en Het Vlaamse Gewest = Vlaanderen - BHG. IN feite zou het dus inderdaad andersom moeten zijn zoals het nu is, Want je gaat toch niet kunnen ontkennen dat die Duitstalige gebieden in België eigenlijk een een misbaksel van Versailles is. Die horen geschiedkundig helemaal niet bij België.

Ik geloof dat geschiedenis voor jullie enkel zich afspeelt tussen 1815 en 1988. :roll:

Geschiedkundig horen deze streken wél bij België, volkenkundig uiteraard meer bij Duitsland. Deze gebieden hoorden o.a. bij Limburg (niet te verwarren met het huidige Limburg) en Luxemburg, het gebied rond Stavelot-Malmedy was deel van het Heilige Roomse Rijk zoals Luik (met Loon, het huidige Limburg) dat ook was. Na de nederlaag van Napoleon kwamen ze pas onder Duits bestuur, om een dikke eeuw later weer Belgisch te worden. De Franstalige dominantie van Brussel is (bijna?) ouder dan de Duitse claim op de Oostkantons, dat nu weer bijna een eeuw voltooid verleden tijd is.

Volkenkundig ga ik niet discussiëren, want hier zou je gelijk kunnen hebben.

Nebur 22 juni 2011 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5520988)
Dat is het nu net. Zowel Kosovo als Brussel horen de facto niet meer bij het gebied dat het claimt.

Ik zeg dan ook dat ik de regio Vlaanderen als het Vlaams Gewest + Brussel zie. Ik begrijp ook zeer goed dat anderen dat anders zien, en de regio Vlaanderen gelijkstellen aan het Vlaams Gewest. De facto hoort Brussel in ieder geval meer bij Vlaanderen dan Kosovo bij Servië.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be