Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waarom denken bepaalde mensen dat ze roesmiddelen nodig hebben om gelukkig te zijn? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157037)

kiko 11 juli 2011 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 5553334)
en het zijn altijd de tegenstanders van roesmiddelen die dit denken, waarom zijn die mensen toch zo krampachtig op zoek naar geluk?

Ik ben geen tegenstander, ik denk er gewoon het mijne van.

the_dude 11 juli 2011 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5553985)
Ik ben geen tegenstander, ik denk er gewoon het mijne van.

ja maar indien u een antwoord zou weten, mag je ook antwoorden ;)
Waarom dat streven naar geluk? Waarom niet gewoon zijn?

morte-vivante 11 juli 2011 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5549908)
Leer eerst eens wat een argument is, schatje. Ik wees de blote kont erop dat het onderwerp van deze thread een ander soort roesmiddel bevat dan zijn koffies en chocolaatjes. Zo moeilijk is dat nu toch niet?

liefje, dat deed je niet. Je verwierp het farmacologisch gegeven met uit de duim gezogen criteria, en nu krabbel je terug

den dinges 11 juli 2011 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 5554026)
ja maar indien u een antwoord zou weten, mag je ook antwoorden ;)
Waarom dat streven naar geluk? Waarom niet gewoon zijn?

Streeft iedereen niet naar geluk ? Als drugs iemand kunnen helpen om innnerlijke vrede te vinden, zich goed te voelen, iemand die zich niet goed voelt als hij " gewoon " is, wat is daar dan op tegen ?
Het enige probleem is eigenlijk de eventuele illegaliteit van de drug in kwestie, en de hoge prijs die daaruit voortkomt.
Want de miljoenen mensen die legale drugs gebruiken, kunnen in alle gerustheid hun glas alcohol nuttigen, of hun pilllekke-op -voorschrift slikken, en zich perfect gelukkig voelen zonder dat iemand zch daarbij vragen stelt.

Moslim! 11 juli 2011 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5532018)
Ik helaas niet, ik pak drugs om me te amuseren, gelukkig zijn, dat is van een andere orde.

Zoals bijvoorbeeld, mijn zoon is gezond en ondertussen volwassen geworden zonder al te grote ongelukken, en dat maakt me best gelukkig.

Ik drink alcohol als ik zat wil zijn, en ik gebruik wiet als ik high wil zijn, dat heeft dus niets met gelukkig zijn te maken.

Ok, nog vragen?

Waarom wil je zat zijn en waarom wil je high zijn?

Xenophon 12 juli 2011 01:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! (Bericht 5555182)

Het zijn gewoon andere vormen van realiteitsbeleving, je moet er geen diepzinnige redenen achter zoeken. Alhoewel er weldegelijk verschillen van redelijk grote orde zijn, zo kan ik, als ik high naar muziek luister, in mijn hoofd de verschillende tracks apart horen, tegen over de volledige mix als ik nuchter ben.

Voor mij brengen de verschillende toestanden vooral creatieve verschillen mee.

AsGardSGO 12 juli 2011 01:52

Roesmiddelen zijn zo oud als de mens zelf en constant gebruikt...
De reden zijn quasi in 2 groepen te verdelen; de grootste gebruikte het om aan de harde realiteiten van alle dag te ontsnappen (of dat nu de stress is van de jacht, het armzalige leven of de drukte van de moderne -hedendaagse- moordende jungle) en de ander gebruikte dat voor spirituele of genezende reden.

Maar ja men pleegt de geschiedenis nogal snel te vergeten of te herschrijven om een irrationele heksenjacht of bijbedoeling te rechtvaardigen.
we richten ons al eeuwen op repressieve maatregelen die enkel de symptomen aanpakken maar nooit op sensibilisering naar de oorzaak.
Tenslotte zowat alles is schadelijk voor ons als we onszelf niet in de hand hebben; in moderne termen bestempelen we dat als onze individuele vrijheid om zelf te beslissen terwijl we paradoxaal genoeg andere wel afrekenen erop.

Moslim! 12 juli 2011 02:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5555254)
Het zijn gewoon andere vormen van realiteitsbeleving, je moet er geen diepzinnige redenen achter zoeken. Alhoewel er weldegelijk verschillen van redelijk grote orde zijn, zo kan ik, als ik high naar muziek luister, in mijn hoofd de verschillende tracks apart horen, tegen over de volledige mix als ik nuchter ben.

Voor mij brengen de verschillende toestanden vooral creatieve verschillen mee.

maar er zijn toch wel risico s aan verbonden. Gezond is het niet. Dus ik stel me de vraag is de nuchtere realiteitsbeleving niet voldoende of goed genoeg?

Xenophon 12 juli 2011 02:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! (Bericht 5555266)
maar er zijn toch wel risico s aan verbonden. Gezond is het niet. Dus ik stel me de vraag is de nuchtere realiteitsbeleving niet voldoende of goed genoeg?

Welke risico's zijn er aan verbonden?

Het gaat niet over voldoende of goed genoeg, het is niet die of dat is beter, het gaan om, anders.

freelancer 12 juli 2011 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 5555258)
Roesmiddelen zijn zo oud als de mens zelf en constant gebruikt...
De reden zijn quasi in 2 groepen te verdelen; de grootste gebruikte het om aan de harde realiteiten van alle dag te ontsnappen (of dat nu de stress is van de jacht, het armzalige leven of de drukte van de moderne -hedendaagse- moordende jungle) en de ander gebruikte dat voor spirituele of genezende reden.

Maar ja men pleegt de geschiedenis nogal snel te vergeten of te herschrijven om een irrationele heksenjacht of bijbedoeling te rechtvaardigen.
we richten ons al eeuwen op repressieve maatregelen die enkel de symptomen aanpakken maar nooit op sensibilisering naar de oorzaak.
Tenslotte zowat alles is schadelijk voor ons als we onszelf niet in de hand hebben; in moderne termen bestempelen we dat als onze individuele vrijheid om zelf te beslissen terwijl we paradoxaal genoeg andere wel afrekenen erop.

En hoe staan uw heilstaten tegenover drugsgebruik?

eno2 12 juli 2011 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! (Bericht 5555266)

Zijn we al niet gek genoeg zonder drugs?:lol:

Bv door het opium voor het volk?:lol:

eno2 12 juli 2011 09:36

Citaat:

waarom wil je aan de opium voor het volk zitten?

eno2 12 juli 2011 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 5554904)
liefje, dat deed je niet. Je verwierp het farmacologisch gegeven met uit de duim gezogen criteria, en nu krabbel je terug

choco(lade) en koffie zijn geen roesmiddelen, enkel im onvoorstelbaar grote hoeveelheden, zegt de wetenschap:twisted:

the_dude 12 juli 2011 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 5555258)

²

Herr Flick 12 juli 2011 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5528129)
S' avonds een glas om de spanning van de dag eens kwijt te geraken misschien?

Inderdaad, beumeke scotch of een glas calvados, op t gemakske in de zetel, of in den hof, ...

en dan gaan slapen he,

geen hele fles natuurlijk, of na het het eten, ...

Maar er is een verschil tussen puur voor de smaak iets drinken, of ja zelf iets roken, en u laveloos zuipen of zo stoned als een ei smoren...

Herr Flick 12 juli 2011 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5532018)
Ik helaas niet, ik pak drugs om me te amuseren, gelukkig zijn, dat is van een andere orde.

Zoals bijvoorbeeld, mijn zoon is gezond en ondertussen volwassen geworden zonder al te grote ongelukken, en dat maakt me best gelukkig.

Ik drink alcohol als ik zat wil zijn, en ik gebruik wiet als ik high wil zijn, dat heeft dus niets met gelukkig zijn te maken.

Ok, nog vragen?

Waarom wil je zat zijn...

Nu ervaart iedereen zat zijn wel anders, maar ik snap totaal niet wat er plezant aan is, buiten wat voos staan lachen misschien, maar anderen worden daar extreem agressief van of worden huilebalken, of zijn zo down dat ze niet meer weten dat ze in hun eigen broek staan te zeiken, ... dus, waarom zou je zat willen zijn ?

eno2 12 juli 2011 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5555670)

Nu ervaart iedereen zat zijn wel anders, maar ik snap totaal niet wat er plezant aan is, buiten wat voos staan lachen misschien, maar anderen worden daar extreem agressief van of worden huilebalken, of zijn zo down dat ze niet meer weten dat ze in hun eigen broek staan te zeiken, ... dus, waarom zou je zat willen zijn ?

Ik heb heerlijke tijden gehad zat en ook afschuwelijke.

Hangt van jezelf, de hoeveelheid alcohol (de intoxicatie-graad), het moment, en de omstandigheden af.

Raf 12 juli 2011 12:59

Citaat:

Omdat dat plezant is.

Xenophon 12 juli 2011 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5555670)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5555864)
Omdat dat plezant is.

En omdat het bij mij een oude gewoonte is vermits ik alcoholicus was op mijn twaalf jaar.

Nu, dat gezegd zijnde, een sociale drinker ben ik niet. Als ik drink is het om zat te zijn. Langs de andere kant ken ik mezelf, en laat ik dan ook wel minstens een maand (of ook wel langer tegenwoordig) tussen twee drinkpartijen.

Pin en Puk 12 juli 2011 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5528187)
Ik

de vraagstelling is verkeerd natuurlijk (sommigen noemen dat een verkeerde premisse)

roesmiddelen maken niet gelukkig, ze zijn meestal vroeg of laat een bron van ongeluk.

de mensen zoeken geen geluk in drugs, ze zoeken de roes zelf.

die roesmiddelen zijn dan ook niet te vervangen, als je ervan afstapt bent je ze alleen kwijt

een dikke havanna-sigaar is door niets anders te vervangen, heb ik ondervonden, of een goeie fles wijn van een goed jaar, , die is ook door niets te vervangen. Of zelfs domweg binge-drinking

zelfs niet door een lolly

dat heeft allemaal niets met zoeken naar geluk te maken

Dan nog eerder met ontsnappen aan ongeluk en stress. eSCAPISME.

de vraag is dus: waarom zoeken we naar een roes, naar kunstmatig genot, naar artificiële paradijzen?

Omdat onze natuurlijke capaciteiten ontoereikend zijn?

Dat zijn ze niet. Je kan ook op natuurlijke wijze een roes bereiken

Verliefdheid is wel een van de sterkste.En dan liefde .

Sport is er ook een. Zelf dopamine aanmaken.

Meditatie brengt je ook in een roes.

Je kan ook roezen afwijzen en toch gelukkig zijn.

aMAAI
Ben jij een kluchtzanger van formaat

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be