Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor
(Bericht 7373657)
En daar ligt natuurlijk het paard ook gebonden. Heren van VOKA en andere werkgeverskoepels die met een streng gezicht komen zeggen dat al die stelsels van brugpensioen niet meer verantwoord zijn.
En dan eigenlijke werkgevers die zelf brugpensioen aanmoedigen.
|
De twee zijn niet tegenstrijdig hoor.
Je kan best stellen dat de spelregels maken dat we naar de afgrond gaan, maar toch optimaal volgens die spelregels spelen, he. Er is geen reden om anderen voordeel te geven en niet het onderste uit de wettelijke kan te halen.
Ik zal een gek voorbeeldje geven om dat te illustreren:
stel dat er een zotte wet is die stelt dat als je je belastingsformulier op je verjaardag opstuurt, je een terugbetaling krijgt gelijk in procent aan twee keer je leeftijd in jaren.
Maw, als ik op mijn veertigste verjaardag mijn belastingsbrief opstuur, dan krijg ik 2 x 40 = 80% terugbetaald.
Je ziet de fout al zitten: voor wie meer dan 50 jaar is, krijg je meer dan 100% terug. Als ik dus 55 jaar ben, dan ga ik 20 miljard als belastbaar inkomen aangeven, ga daarop misschien 12 miljard belastingen moeten betalen, en krijg daarvan dus 110 % terug, maw, de staat moet mij 1.2 miljard !
Laten we ook aannemen dat het niet onwettig is om meer aan te geven dan je wettelijk verdient (dus ik heb wettelijk het recht om te stellen dat ik 20 miljard inkomsten heb ook al heb ik die niet).
Het is een gek voorbeeld, maar het toont aan wat ik wilde illustreren. Stel dat die zotte wet er is.
Ik kan tegelijkertijd beweren (en terecht) dat die zotte wet het land naar de afgrond brengt, en tegelijkertijd volgens die wet, als ik meer dan 50 jaar ben, mij verschillende miljarden totaal legaal in mijn pocket steken.
Want waarom zou ik het NIET doen, en anderen dat wel laten doen want legaal ?
Het wijzen op een grove fout die naar bankroet zal leiden in de wetgeving belet niet die wetgeving tegelijkertijd ook maximaal toe te passen in uw eigen voordeel he.
De fout zit in de regel, niet in het spelen volgens de regel. Aangeven dat de regel fout zit, is niet tegenstrijdig met de regel toepassen. Het is vragen dat de regel zou afgeschaft worden, maar ondertussen is het normaal om die toe te passen, omdat het nu eenmaal de regel is he.