Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De radicale taal van Mark Eyskens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=259956)

Herr Flick 8 juli 2021 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9721832)
Mijn idee was: als je met minder kiezers, minder subsidies krijgt, maar nog steeds aan de macht zit, dan kan je dat opvangen door uzelf subsidies te geven, via een "krant" bijvoorbeeld.

een noodfonds voor wegkwijnenende "democratische" partijen zie ik eerder gebeuren, ze kunnen dan ook nog een van hen als voorzitter en penningmeester(es) aanduiden.

Ik zie Rutte dat wel doen, Penningmeesteres van noodlijdendende wegkwijnende "democratische" partijen.

Knuppel 8 juli 2021 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9721832)
Mijn idee was: als je met minder kiezers, minder subsidies krijgt, maar nog steeds aan de macht zit, dan kan je dat opvangen door uzelf subsidies te geven, via een "krant" bijvoorbeeld.

What's new pussycat?

BWarrior 8 juli 2021 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9721817)
Dat is zo goed als onmogelijk he: het zou willen zeggen dat VB + N-VA een absolute meerderheid halen in het FEDERALE parlement, wat wil zeggen dat ze samen in de buurt van 100% moeten zitten in Vlaanderen.

Want "vivaldi+" kan nog altijd opgesmukt worden met CDH en met PTB he.

De enige partijen die in een echt federaal cordon zitten, zijn N-VA en VB. De rest, dat is Vivaldi he.

Vivaldi - met het CDH en met Défi erbij - is 95 zetels.

Het VB, de N-VA en de PVDA hebben vandaag samen 55 zetels.

Om Vivaldi onmogelijk te maken moeten het VB, de N-VA en de PVDA samen 76 zetels halen, dus 21 zetels méér dan vandaag en moet Vivaldi bijgevolg liefst 20 zetels verliezen.

Dan moet de PVDA zijn zetels meer dan verdubbelen (van 8 naar 20 zetels) én dan moeten het VB en de N-VA samen 55 zetels halen, dus 12 zetels meer dan vandaag. Als je dan inrekent dat de N-VA achteruitgaat, dan moet het VB in een klap van 18 naar 35 zetels gaan.

Kortom als het VB en de PVDA samen hun aantal stemmen meer dan verdubbelen, dan kan het. Meer dan 1 miljoen PVDA-stemmers en 1,8 miljoen VB-kiezers.

Ik zou er mijn geld niet op verwedden.

WYSIWYG 8 juli 2021 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9722327)

Om Vivaldi onmogelijk te maken moeten het VB, de N-VA en de PVDA samen 76 zetels halen, dus 21 zetels méér dan vandaag en moet Vivaldi bijgevolg liefst 20 zetels verliezen.

Dan moet de PVDA zijn zetels meer dan verdubbelen (van 8 naar 20 zetels) én dan moeten het VB en de N-VA samen 55 zetels halen, dus 12 zetels meer dan vandaag. Als je dan inrekent dat de N-VA achteruitgaat, dan moet het VB in een klap van 18 naar 35 zetels gaan.

Kortom als het VB en de PVDA samen hun aantal stemmen meer dan verdubbelen, dan kan het. Meer dan 1 miljoen PVDA-stemmers en 1,8 miljoen VB-kiezers.

U vergeet dat er in Vlaanderen twee flutpartijtjes, misschien zelfs drie niet meer de kiesdrempel kunnen halen. Dan mag u nog eens opnieuw rekenen.8-)

Svennies 8 juli 2021 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9721276)
- lol -

Seffens geloof je je eigen posts nog...

Veel keuze heeft hij eigenlijk niet meer hé ,toch niet nadat het hem duidelijk werd dat ze in Parijs die uierhangers uit het zuiden van dit landeke liever zien verdwijnen dan verschijnen...

Svennies 8 juli 2021 22:41

Citaat:

En denkt ge nu écht dat dit beter gaat marcheren....:roll::roll::roll:

Man ,man ,man , de wanhoop stijgt duidelijk ten top ....

BWarrior 8 juli 2021 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9722484)
En denkt ge nu écht dat dit beter gaat marcheren....:roll::roll::roll:

Man ,man ,man , de wanhoop stijgt duidelijk ten top ....

Eerder op dit forum werd geschreven dat de huidige coalitie geen 76 zetels meer zou halen. Een antwoord daarop was dat men dan de huidige coalitie zou voortzetten met het CDH en Défi en de PVDA. Met mijn post wou ik gewoon aantonen dat men daarvoor de PVDA niet nodig heeft. Voorts ben ik niet verantwoordelijk voor het beleid van deze regering. Ik ben geen woordvoerder ervan en heb zelfs niet op een Vivaldi-partij gestemd.

patrickve 9 juli 2021 06:08

Citaat:

Dat is niet ondenkbaar natuurlijk, wanneer het gros van de PS naar de PTB overstapt.

Maar zelfs dan zullen ze er PVDA/PTB bijnemen.

Wat ik dus stelde: Vivaldi (met wat opsmuk) heeft geen verkiezingen meer nodig, en is daar totaal losgekoppeld van. Hun programma punt beperkt zich tot:

1) cordon rond VB en N-VA

2) de mandaten verdelen en de macht houden.

En de democratie is eraan, want die ging er altijd vanuit dat de kiezer een invloed kon hebben op het bestuur, wat bij vivaldi afgelopen is. De prijs die vivaldi moet betalen is natuurlijk dat daar geen enkele lijn meer in zit, behalve bovenstaande 2 kernpunten, maar men heeft eindelijk beseft dat er bij machtsuitoefening helemaal geen lijn moet in zitten, en dat de kiezer den boom in kan.

Het heeft lang geduurd, maar men heeft in de politiek ontdekt wat in de vrije markt allang een probleem is: een totaal kartel van de "producenten". De (representatieve) democratie was gebaseerd op de concurrentie van de marktspelers ; die hebben nu beslist om een kartel te vormen en een boycott tegen de niet-kartel leden. De klant is dan geen koning meer, iedereen moet bij Walmart kopen.

patrickve 9 juli 2021 06:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9722329)
U vergeet dat er in Vlaanderen twee flutpartijtjes, misschien zelfs drie niet meer de kiesdrempel kunnen halen. Dan mag u nog eens opnieuw rekenen.8-)

Eigenlijk verandert dat niks, want dan worden die zetels van die verdwijnende partijen pro rata over de anderen verdeeld, en als Vivaldi++ nog altijd een meerderheid heeft, recupereert ze de meerderheid ook van die vervallen partij zetels.

patrickve 9 juli 2021 06:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9721839)
een noodfonds voor wegkwijnenende "democratische" partijen zie ik eerder gebeuren, ze kunnen dan ook nog een van hen als voorzitter en penningmeester(es) aanduiden.

Ik zie Rutte dat wel doen, Penningmeesteres van noodlijdendende wegkwijnende "democratische" partijen.

Zoiets ja. Een Hoge Raad voor de Verdediging van het Cordon, dat zwaar gesubsidieerd wordt om noodlijdende cordonnezen van voldoende fondsen te voorzien voor de implementatie van hun democratische minderheidslegitimiteit.

De Rode Willem 9 juli 2021 06:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9721839)
een noodfonds voor wegkwijnenende "democratische" partijen zie ik eerder gebeuren, .

Zoiets als De Wever al wou oprichten omdat hij nattigheid voelde ?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210214_92148395

WYSIWYG 9 juli 2021 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9722553)
Zoiets als De Wever al wou oprichten omdat hij nattigheid voelde ?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210214_92148395

Het grote verschil, is dat in dat grote rechts blok de Vlamingen de bovenhand zouden hebben, terwijl in het links tot extreemlinks Vivaldi-blok de minderheid van Franstaligen het voor het zeggen hebben enbde flutpartijtjes uit het noorden collaboreren, nietbuit overtuiging maar uit:
- haat tegen de Vlaams-nationalisten (vooral vanuit Groen en O-VLD)
- puur zelfbehoud van macht, alhoewel ze enkel gegijzeld worden en ja zullen mogen knikken (alle vier) bij wat de linkse Franstaligen allemaal bekokstoken
De rekening is natuurlijk voor hen die bewust aan de kant gezet worden.
En zoals altijd zullen de Belgisch-nationalisten verstomd staan dat die Vlamingen zich met hart en ziel verzetten tegen een België dat niet het hunne is en het als vijand nummer 1 gaan beschouwen. 8-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be