Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zwartwerk: de come-back! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274129)

reservespeler 24 juni 2025 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10507618)
2 !

Wij staan gewoon met onze twee voeten op de grond.

wagner.666 24 juni 2025 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10507761)

Twee lemen voeten, oppassen als het regend geblazen, een beetje zoals de antwerpse windhaan die nu frauduleus aan de titel premier is geraakt.

daiwa 24 juni 2025 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10505122)
Inderdaad, wat is er mis met ne boer die wat patatjes in het zwart verkoopt.

Toen patatjes nog met de hand moesten geraapt worden zag je in de polders niets anders dan zwartwerkers.
Heb ik ook nog gedaan tot mijn 14 jaar tijdens de grote vakantie.

Daar was totaal geen controle op.

ViveLaBelgique 25 juni 2025 08:56

Werkelijke pensioenleeftijd plots gezakt met zes maanden

In de eerste drie maanden van 2025 waren Belgen die met pensioen gingen, gemiddeld 63 jaar en 11 maanden. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Partena Professional. Een jaar geleden was dat nog 64 jaar en 5 maanden.De daling is opvallend want de wettelijke pensioenleeftijd is in februari verhoogd van 65 naar 66 jaar. In 2030 wordt de pensioenleeftijd verder opgetrokken naar 67 jaar. “Het is frappant dat de werkelijke pensioenleeftijd voor het eerst in jaren een stevige daling vertoont”, zegt Partena Professional.

Mogelijk zijn werknemers zich door het publieke debat over de pensioenen van de laatste maanden bewuster geworden van hun opties, denkt Yves Stox, managing consultant bij het hr-bedrijf. Het kan ertoe geleid hebben dat sommige werknemers versneld de stap hebben gezet naar een vervroegd pensioen, als een soort anticipatie of onzekerheid over de toekomst.

https://trends.knack.be/nieuws/live/...aanden-307973/

Hoeveel van deze gepensioneerden in het zwart werken vermeldt het artikel niet.

Waarom nog belastingen en bijdragen betalen als je op pensioen kan ?

Zipper 25 juni 2025 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10508040)
Toen patatjes nog met de hand moesten geraapt worden zag je in de polders niets anders dan zwartwerkers.
Heb ik ook nog gedaan tot mijn 14 jaar tijdens de grote vakantie.

Daar was totaal geen controle op.

Idem voor de fruitplukkers (appels, peren, kersen) voornamelijk in Limburg.

Oma 25 juni 2025 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10508123)
……………
Hoeveel van deze gepensioneerden in het zwart werken vermeldt het artikel niet.
Waarom nog belastingen en bijdragen betalen als je op pensioen kan ?

Gepensioneerden mogen bijwerken, das niet in t zwart en er zijn ook nog nep- en flexijobs.

Gij weet ook niet dat gepensioneerden nog altijd belastingen blijven betalen (voor pensioenen en) op hun eigen pensioen? 8O
Een koude douche voor de werkenden die denken dat ze alleen voor onze pensioenen opdraaien maar ook nog na hun pensioen zullen moeten blijven betalen, hé? :twisted:

ViveLaBelgique 25 juni 2025 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10508174)
Gepensioneerden mogen bijwerken, das niet in t zwart en er zijn ook nog nep- en flexijobs.

Gij weet ook niet dat gepensioneerden nog altijd belastingen blijven betalen (voor pensioenen en) op hun eigen pensioen? 8O
Een koude douche voor de werkenden die denken dat ze alleen voor onze pensioenen opdraaien maar ook nog na hun pensioen zullen moeten blijven betalen, hé? :twisted:

Door zwart werk van gepensioneerden een legaal kader te geven gaan de sociale bijdrage ontbetaald blijven.

daiwa 25 juni 2025 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10508174)

:

Klopt !
Verleden week mijn belastingsbrief ingevuld en er gaat ongeveer 1 maand naar de belastingen.
Je trekt eigenlijk dus maar 11 maanden pensioen inplaats van 12 maanden.

En voor alle duidelijkheid, ik werk totaal niet meer.

daiwa 25 juni 2025 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10507761)

Wat moet ik dan verstaan onder de uitspraak van De Wever wij zijn geen separatisten ?

Xenophon 25 juni 2025 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10508222)
Wat moet ik dan verstaan onder de uitspraak van De Wever wij zijn geen separatisten ?

Ik meen eerder dat onze vriend hier op het forum bedoelt dat ze de nieuwe VU zijn.
Je weet wel, "leve Belgie."

wagner.666 25 juni 2025 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10508225)
Ik meen eerder dat onze vriend hier op het forum bedoelt dat ze de nieuwe VU zijn.

Leve de "king"

reservespeler 25 juni 2025 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10508222)

Versta daar onder wat je daaronder wilt verstaan.

reservespeler 25 juni 2025 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10508225)

Ik zoek mijn vrienden wel zelf, zelfs op dit forum.

Oma 26 juni 2025 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10508193)
Door zwart werk van gepensioneerden een legaal kader te geven gaan de sociale bijdrage ontbetaald blijven.

Dat klopt niet.
Er is geen sprake meer van zwart werk door gepensioneerden, zij mogen bijverdienen en door belastingen op hun pensioen blijven ze ook sociale bijdragen betalen. :roll:

ViveLaBelgique 26 juni 2025 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10508397)
Dat klopt niet.
Er is geen sprake meer van zwart werk door gepensioneerden, zij mogen bijverdienen en door belastingen op hun pensioen blijven ze ook sociale bijdragen betalen. :roll:

Kan jij één bron aangeven van een gepensioneerde die sociale bijdrage betaalt ?

Volgens mij kan dat enkel onrechtstreeks als hij een vennootschap heeft die patronale sociale bijdrages betaalt voor werknemers in dienst.

Oma 26 juni 2025 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10508399)
Kan jij één bron aangeven van een gepensioneerde die sociale bijdrage betaalt ?

Volgens mij kan dat enkel onrechtstreeks als hij een vennootschap heeft die patronale sociale bijdrages betaalt voor werknemers in dienst.

De belasting die gepensioneerden betalen op hun pensioen, tiens...:roll:
Waar denk jij dat die belastingen voor gebruikt worden?

Elke INKOMENSBELASTING is al een bron voor sociale bijdragen of waarvoor denk jij dat wij allemaal dan belastingen betalen??

INFOBLAD bij het aanslagbiljet voor belastingen:
Waarvoor dienen sociale bijdragen en belastingen?
Voor pensioenen
Voor gezondheidszorg
Voor werkloosheid en sociale uitsluiting
Voor onderwijs
Voor overheidsbestuur
Voor ziekte en invaliditeit
Voor vervoer
Voor gezin en kinderen
Voor staatsschuld
Voor openbare orde en veiligheid
Voor milieu
Voor recreatie, cultuur en godsdienst
Voor fundamenteel onderzoek
Voor defensie
Voor anderen.

Jaarlijks 270,4 miljard euro in EEN POT.
En dat is dan alleen nog maar de individuele inkomensbelasting als bron zonder de miljarden die wij ook nog betalen door BTW, accijnzen, verkeersbelasting, milieu/heffingen, taksen etc....etc....etc...:roll:

ViveLaBelgique 26 juni 2025 09:58

Sociale bijdragen =/= personenbelasting.
https://www.rsvz.be/nl/sociale-bijdragen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be