Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vlaamse partijen verliezen snel leden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=28305)

Knuppel 25 januari 2005 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
tja de drie partijen samen vormen een meerderheid als vdb een meerderheid vond dan zaten zij in de regering maar ze vinden die meerderheid niet dus!

Fijn dat je toegeeft dat PARTIJEN over het vormen van een meerderheid beslissen en niet de burger.

Knuppel 25 januari 2005 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ook al, hoe bent u dat aan de weet gekomen ?
Mochten geen mensen zonder papieren op de bus ?

Bah neen, jong.
Piano duwde zijn werkgever, net zoals hij dat deed met Seba en Superstaaf, in de bruine hoek omdat ze niet van de purperen muur wilden weten die Piano op zijn nieuwe werkterrein wilde optrekken. ;-)

Antoon 25 januari 2005 14:46

Ik denk in het algemeen dat lid worden van een politieke partij een beetje achterhaald is. Dat is nog zo iets uit het verleden, behalve dan voor mensen die actief willen meewerken.

Jean-Pierre 26 januari 2005 00:16

Niet alleen dat, maar dikwijls werden er partijkaarten betaald door de burgemeester en/of de locale partijkas om te kunnen zeggen dat de partij sterk stond... Vermenigvuldig dat met enkele honderden gemeenten en het resultaat is niet moeilijk af te lezen.

Jean-Pierre 26 januari 2005 00:26

Citaat:

Mag ik eraan herinneren dat mensen van wie geweten is dat ze lid zijn van het VB worden uitgesloten door bv de vakbonden. En als je weet dat die vakbonden zowat een exclusiviteit hebben in de uitkering van de werkloosheidsvergoedingen, dan zou ik (indien ik bv werkloos zou zijn) ook wel uitkijken om me aan te sluiten bij het VB. http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=88
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tijl Uilenspiegel
Dit is een foute redenering....

Dit was de realiteit. Ze werden uitgesloten door de vakbonden en het Vlaams Blok heeft hiertegen jarenlang moeten procederen.

praha 26 januari 2005 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Dit was de realiteit. Ze werden uitgesloten door de vakbonden en het Vlaams Blok heeft hiertegen jarenlang moeten procederen.

wat noem je exclusiviteit ?
je hebt geen vakbond nodig om aan een uitkering te geraken..
het is wel stukken gemakkelijker en veiliger

niettemin, als dat verhaal waar is vind ik het eerlijk gezegd schandalig
eender je standpunten, eender hoe 'ondemocratisch' , 'onsociaal' , .... weet ik veel
het kiezen van een vakbond staat los van de politieke keuze

al vind ik het wel vreemd dat je nog überhaupt voor een vakbond zou kiezen als je VB-lid bent

lustige lezer 26 januari 2005 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik blijf het vreemd vinden dat een partij met 1 miljoen kiezers er haast niet in slaagt om die aanhang te consolideren in een deftig ledenbestand. Wat mij doet vermoeden dat die boom even snel kan omvallen als hij gegroeid is. Maar dat is maar wishfull speculatie van me. :)

Neem het van mij maar aan, het niet slim om te zeggen ik heb op VB gestemd. Ik kan dan ook goed begrijpen dat mensen geen lid willen worden. Stel je voor dat je de VB-krant in de bus krijgt. Als een verkeerde omstaander het merkt vindt je niet alleen dat krantje bepist terug, maar je bent hoogstwaarschijnlijk ook je brievenbus kwijt. Het wordt nog veel leuker als een leerkracht ontdekt dat er leerlingen zijn die het VB willen verdedigen. Amai, toen hem ik een heel verhaal mogen aanhoren. En toen heb ik ook gemerkt dat de meeste mensen niet van het VB afweten.
Neen, er zijn maar een beperkt aantal mensen die weten dat ik op VB stem (allé, regionaal en nationaal dan toch).

lustige lezer 26 januari 2005 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha
wat noem je exclusiviteit ?
je hebt geen vakbond nodig om aan een uitkering te geraken..
het is wel stukken gemakkelijker en veiliger

niettemin, als dat verhaal waar is vind ik het eerlijk gezegd schandalig
eender je standpunten, eender hoe 'ondemocratisch' , 'onsociaal' , .... weet ik veel
het kiezen van een vakbond staat los van de politieke keuze

al vind ik het wel vreemd dat je nog überhaupt voor een vakbond zou kiezen als je VB-lid bent

Ben jij met elk puntje akkoord van de partij waarop jij gestemd hebt?

Volgens mij heb je daar de vakbond inderdaad niet voor nodig om aan een uitkering te geraken. Je zult zelf wel wat meer moeten regelen waarschijnlijk.

voicelesscharlie 26 januari 2005 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Vooral CD&V krijgt rake klappen. De christen-democraten verliezen in vier jaar tijd liefst 21 procent van hun leden. Dat heeft er veel mee te maken dat de partij in 1999 in de oppositie is beland. Bovendien kampen de christen-democraten met een vergrijzend ledenbestand dat slechts spaarzaam wordt aangevuld met nieuwe, jonge leden. Nochtans stijgt de jongste jaren het aantal nieuwe CD&V-leden opnieuw. In 2002 telde CD&V nog geen 2.000 nieuwe leden. In 2004 waren het er al 2.914

.
Een bewijs dat dat altijd een partij van windhanen en platvloerse opportunisten is geweest.

Citaat:

SP.A heeft haar dip gehad in 2002, het jaar waarin Steve Stevaert SP.A-voorzitter werd. Toeval of niet, sedertdien wint de partij opnieuw leden, maar de balans blijft negatief: min zeven procent in vier jaar tijd.
De sossen zijn de laatste jaren weer begonnen met cadeaus en postjes uit te delen .Vandaar de nieuwe stijging.

Citaat:

Het Vlaams Blok en zijn opvolger Vlaams Belang vormen de grote uitzondering op de regel. De partij wint in vier jaar tijd 44 procent aan leden, maar blijft met 20.000 militanten al bij al een bescheiden ledenpartij.
Dat zijn ten minste militanten, zie.

Citaat:

Een partij die bijna 1 miljoen kiezers achter zich krijgt maar amper 20.000 leden telt, in hoeverre kan je dan van een massabeweging spreken? Je merkt het ook aan hun manifestaties zoals bb IJzerwake waar nauwelijks 4.500 deelnemers waren. Trek er hun mandatarissen, leden jeugdbewegingen en andere satelietjes af en ze houden nauwelijks volk over om openlijk hun ideeën te verkondigen.
Als je al postjesmelkers van de andere partijen van hun ledenbestand aftrekt, kom je allicht aan een zwakker resultaat dan het VB.

Luddo 26 januari 2005 00:48

Gisteren nog gaan buurten bij iemand die als industrueel veel te maken heeft met het ministerie van Milieu (waar nu Peeters minister is!). Heel dat ministerie zit vol met van die gruun mannen die daar den boel nog naar hun hand kunnen zetten! Groen! heeft daar heel wat van zijn mannetje geplaatst en nu zitten ze er mee! Zij en de VLD hebben in de vorige legislatuur schandalig veel postjes uitgedeeld!

voicelesscharlie 26 januari 2005 00:51

Het hoge ledenbestand van de kartelpartijen is gewoon te wijten aan het cliëntelisme.

praha 26 januari 2005 00:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Ben jij met elk puntje akkoord van de partij waarop jij gestemd hebt?

Volgens mij heb je daar de vakbond inderdaad niet voor nodig om aan een uitkering te geraken. Je zult zelf wel wat meer moeten regelen waarschijnlijk.

neen
dat zeg ik toch ook niet

al ben ik het 99% eens dan nog blijft het me vrij een vakbond te kiezen die gerelateerd is met een partij waar ik het 99% oneens met ben

ik zei eerder zoiets in den trend

en wat 'ik' ook zei is , stel ik stem op het VB , wetende hun standpunt over vakbonden ( toch wel een ernstig item ) daar toch wel zou moeten achter staan, dus ga ik me ook principieel niet laten inschrijven bij een vakbond om me het wat makkelijker te maken

maar ja da's mijn standpunt he

daarom dat ik het niet begreep, en vroeg

praha 26 januari 2005 00:52

tenzij...

tjah als ik op het VB zou stemmen louter als proteststem

voicelesscharlie 26 januari 2005 01:00

Citaat:

tenzij...

tjah als ik op het VB zou stemmen louter als proteststem

Vele VB stemmers zijn al lang geen proteststemmers meer.
Het zijn kiezers die inzien dat België vierkant draait en dat onze economie en welvaart bedreigt wordt door allerlei interne en externe wantoestanden.

lustige lezer 26 januari 2005 01:03

Ge steund een vakbond alleen omdat dat je enige kans is om van een goede bescherming te genieten. Het VB wil iets anders ipv van de vakbond. Hij wil het niet gewoon verwijderen... werknemers moeten volgens hun ook beschermd worden.

praha 26 januari 2005 01:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Ge steund een vakbond alleen omdat dat je enige kans is om van een goede bescherming te genieten. Het VB wil iets anders ipv van de vakbond. Hij wil het niet gewoon verwijderen... werknemers moeten volgens hun ook beschermd worden.

interessant ...
enig idee wat ze voorstellen ?

voicelesscharlie 26 januari 2005 02:04

Het VB wil af van de zuilenstructuur en politisering van de bonden.Ze wil gaan naar sectorbonden en ook wil ze meer macht geven aan beroepsverenigingen.Bovendien vindt het VB dat de bonden in bepaalde gevallen aansprakelijk kunnen gesteld worden.Kort samengevat moeten de bonden moderner en flexibeler worden.

lustige lezer 26 januari 2005 02:46

Citaat:

interessant ...
enig idee wat ze voorstellen ?

Dat hebben ze er roen niet bijgezegd. Waarschijnlijk weten ze het nog niet. Misschien zou hier een VB-partijlid iets meer over kunen zeggen...

edit: er is al meer gezegd hierboven

Gertj3 26 januari 2005 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Niet alleen dat, maar dikwijls werden er partijkaarten betaald door de burgemeester en/of de locale partijkas om te kunnen zeggen dat de partij sterk stond... Vermenigvuldig dat met enkele honderden gemeenten en het resultaat is niet moeilijk af te lezen.

Heb je daar bewijzen van wat je hier schrijft?

Ericmagnus 26 januari 2005 12:20

fictieve lidkaarten

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Heb je daar bewijzen van wat je hier schrijft?

Heb hier ook geen "bewijzen" van, maar weet toch ook van deze situaties !
Vaak werden lidkaarten betaald door iemand die bv kandidaat was om in een lokaal bestuur te komen. Wanneer het dan bestuursverkiezingen waren trommelde die kandidaat zijn vriendjes op om voor hem te gaan stemmen en zodoen sneller carriere te kunnen binnen die partij. Mijn ouders waren vroeger actief in de lokale poitiek, en dit was schering en inslag bij alle partijen (destijds).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be