lombas |
27 juni 2006 15:48 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
(Bericht 1780172)
1. Dat concept deel ik nu niet. Maar ik ben geen libertariër.
|
Tof hoor.
Citaat:
2. Met die stelling over de meerderheid kan je niks meer concretiseren, want iedere dissidente stem houdt alles tegen. Voor een aantal zaken lijkt het me wel nuttig, maar als algemene regel is het onbruikbaar. Wat ga je doen als in een straat 2 van de 25 gezinnen tegen een nieuwe straataanleg zijn? Niks doen aan die straat? Het moet een beetje praktisch blijven, lijkt me.
|
Je moet even een onderscheid maken:
1) Ik, als minarchist, geloof dat de taak van de overheid justitie, orde en verkeer (en misschien enkele zaken zonder portefeuille) inhoudt. Hierop zijn dus de democratische instellingen van toepassing: recht, orde en (bepaalde aspecten van) infrastructuur. Wie dit moet opbrengen, is de vraag, maar ik voel wel iets voor een model waarbij de lagere sociale klassen belastingvrij gesteld worden en de rest een uiterst minieme belasting betaalt (+/- 10% van nu).
2) In deze wordt dus niet enkel de overheid, maar ook de democratie hevig afgezwakt. Ze is van toepassing voor controle en inrichten van de wet, dat is primordiaal.
3) Het staat mensen vrij zichzelf te groeperen in volksvergaderingen om bepaalde zaken vrijwillig via democratische principes te regelen. In feit is dat een vorm van mild municipalisme. In die zin vergaderen mensen ongebonden om enerzijds te debateren, en anderzijds beslissingen te nemen die op de deelnemende personen van toepassing zijn. Indien ik bijvoorbeeld een Unie voor Gezondheid inricht waarvan de statuten bepalen dat leden een bijdrage geven en dat er dan voor hun algemene gezondheid democratische bepalingen ingeroepen worden teneinde hun verzekering &c te regelen, kan zulk principe meteen van toepassing zijn. Het valt echter niet onder de overheid - maar daarom is het nog niet minder democratisch.
Citaat:
3. Ik blijf er bij dat je dergelijke zaken niet kan zien in termen van vraag en aanbod. Dat reduceert het geheel te veel tot een economisch gegeven, terwijl een aantal zaken, zoals vriendschap edm ontstaan uit sociaal contact en de noodzaak daaraan. Dat zijn processen die los staan van economie.
|
Ik ga me geen twee maal excuseren voor de brute formulering eh.
|