Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   nieuwe communautaire rel in de maak (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99337)

djimi 14 december 2007 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3147199)
Na zoveel jaren moeten ze niet meer over bijv. de school in Komen beginnen.

En waarom niet ?

Ik ben niet bepaald wat je zou kunnen noemen 'een communautaire scherpslijper', maar ik kan niettemin niet één goede reden bedenken waarom die hele trieste geschiedenis van het schooltje in Komen NIET ter sprake zou mogen komen.

Vooral niet nu blijkt dat het 'probleem' nog steeds geen bevredigende oplossing kreeg.

Wederzijds respect is toch vooral een kwestie van 'donnant, donnant', of niet soms?

Miguelito 15 december 2007 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3144238)
Het verzet lijkt me normaal.

Voor Frans moedertaal bijvoorbeeld zullen zij een programma volgen dat niet bestaat binnen de Vlaamse leerplannen.

Ik kan me voorstellen dat er (veel) meer (oude) literatuur gegeven wordt aangezien er veel meer belangrijke oude literatuur bestaat in het Frans.
Voor NL literatuur stelt de lit. in de 18de eeuw niets voor (behalve Jantje die pruimen zag hangen). In het FR is de Verlichting juist heel belangrijk.

Ook in geschiedenis zullen zij andere accenten leggen en de Guldensporenslag ook wel anders (of niet) behandelen.

Engels aan Franstaligen is niet (helemaal) hetzelfde als aan Nederlandstaligen.

Heeft het Vlaams onderwijs leerplannen voorzien voor anderstalige adolescenten die Nederlands als vreemde taal leren???

franstalig belgique in al zijn glorie ...

die franstaligen IN Vlaanderen hadden 30 jaar tijd om nederlands te leren.

Jan van den Berghe 15 december 2007 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3147199)
Na zoveel jaren moeten ze niet meer over bijv. de school in Komen beginnen.

Dan kunnen we even goed ook stellen dat de Franstaligen niet meer moeten beginnen met de gewestgrenzen in vraag te stellen: die liggen ook al vele tientallen jaren vast.

Jan van den Berghe 15 december 2007 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3144238)
Ik kan me voorstellen dat er (veel) meer (oude) literatuur gegeven wordt aangezien er veel meer belangrijke oude literatuur bestaat in het Frans.
Voor NL literatuur stelt de lit. in de 18de eeuw niets voor (behalve Jantje die pruimen zag hangen). In het FR is de Verlichting juist heel belangrijk.

Ongelooflijk met welke onwetendheid straatrue eigenlijk kampt en hoe hij zich volop laat meedrijven op alle vooroordelen bij de Franstaligen. Ieder taaluiting kent zijn hoogtes en zijn laagtes. Gemakkelijkheidshalve neemt straatrue inderdaad een mindere periode die, afgezien van Weyerman, Deken-Wolff en Van Alphen (naast enkele mooie anonieme werken), niet veel opleverde. Daarmee verzwijgt onze straatrue natuurlijk (en ik benadruk dat woord) dat de Nederlandse letterkunde daarvoor een ongekende glansperiode meemaakte, de Gouden Eeuw. Een tijd waarin schitterende werken werden geschreven en waar een schrijver zelfs de bijnaam kreeg "de Nederlandse Schakespare". Ook verzwijgt straatrue ook de vele schitterende werken in de middeleeuwse letterkunde waarvan sommige zelfs dateren nog voor er sprake was van enig "Frans". Kortom, heel selectief en getuigend van enorme onwetendheid... of bewuste vooringenomenheid.

circe 15 december 2007 13:36

Citaat:

Ongelooflijk met welke onwetendheid straatrue eigenlijk kampt en hoe hij zich volop laat meedrijven op alle vooroordelen bij de Franstaligen.
ach, iemand die vindt dat zijn ééntalige dochter het beter voorheeft dan onze vlaamse meertalige kinderen, daarvan moet je toch niets anders verwachten?

Jan van den Berghe 15 december 2007 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3148364)
ach, iemand die vindt dat zijn ééntalige dochter het beter voorheeft dan onze vlaamse meertalige kinderen, daarvan moet je toch niets anders verwachten?

Natuurlijk niet, al mag ik toch wel de hoop uitdrukken dat hij al die onzin toch niet zelf kan geloven? Of toch niet?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be