Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
(Bericht 5529652)
Neen, ik heb het al uitgelegd, Sus.
Verwerpelijk reageren op vreemdelingen mag volgens de forumregels omdat ze niet deelnemen op dit forum.
Verwerpelijk reageren op racisten mag niet omdat ze op dit forum aanwezig zijn.
Dit zorgt voor een ongelijk speelveld.
|
Ik noem dat geen uitleg, Wis.
Stel, er zijn twee mensen op het forum, Jan en Piet, en er komt tussen Jan en Piet een discussie op gang over vreemdelingen.
Jan:
"Ik vind het niet fijn dat er zoveel vreemdelingen zijn want die zorgen voor veel problemen."
Piet:
"Jij bent een vuile racist, Jan. Jij bent een haatzaaier die smerige VB-propaganda verspreidt."
- Voor de zekerheid meldt Piet, die tegen Jan begon te schelden maar zelf niet met een zinnig tegenargument kwam, de post van Jan bij de forumleiding wegens vermeend "racisme".
- De forumleiding oordeelt dat Jan niets onwettelijks heeft gezegd en laat de aangeklaagde post staan.
- Piet is het niet eens met het besluit van de forumleiding en opent een topic over die vuile racisten die zomaar mogen zeggen dat ze vinden dat er teveel vreemdelingen zijn die voor veel problemen zorgen.
- De forumleiding bekijkt de zaak nog eens en komt opnieuw tot dezelfde conclusie dat Jan niets strafbaars heeft gezegd.
- Piet is echter heilig van zijn (on)gelijk overtuigd en laat het er niet bij zitten. Piet schrijft de forumleiding aan en begint te dreigen met gerechtelijke stappen indien de forumleiding die post van Jan niet weghaalt.
- De forumleiding is niet van die dreigementen gediend en ontzegt Piet, krachtens het forumreglement dat Piet bij zijn registratie heeft ondertekend, de verdere toegang tot het forum.
Dan is m.i. Piet terecht de toegang tot het forum ontzegd. Piet heeft trouwens niet alleen de forumleiding met gerechtelijke stappen bedreigd, maar Piet is ook nog eens direct tegen Jan gaan schelden, wat ook al tegen het forumreglement is.
Dat is bij benadering het verhaal zoals ik begrepen heb.
Kijk, Piet had om te beginnen al eens kunnen proberen om de uitspraak van Jan met gedegen argumenten te ontkrachten. Maar misschien zijn er helemaal geen gedegen argumenten te vinden, of misschien is Piet daar niet verbaal sterk genoeg voor. Pech voor Piet in dat geval.
En als Piet die na een paar keer bij de forumleiding geklaagd te hebben, evenwel besluit om gerechtelijke stappen te ondernemen, dan moet hij dat vooral doen. Dat is zijn goed recht als burger. Maar daar hoeft hij de forumleiding niet mee te gaan bedreigen. Als Piet slim geweest was, had hij daarover gewoon zijn mond gehouden tegen de forumleiding en had hij in alle stilte gewoon zijn klachten per email bij diverse instanties kenbaar kunnen maken.
Maar Piet weet waarschijnlijk zelf heel goed dat ook die instanties zullen oordelen dat alles binnen het wettelijk kader is gebleven, en dat Jan de mond niet gesnoerd kan worden, hoe graag Piet dat ook gezien zou hebben.
Piet is nu heel erg gefrustreerd want niet alleen kan hij met geen mogelijkheid de mening van Jan (laten) censuren, maar door zijn eigen, niet al te slimme gedrag is hem ook nog eens de toegang tot het forum ontzegd.
Arme Piet.