Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Racisme op Politics.be? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156725)

Dixie 19 augustus 2011 01:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5636053)
Pijnlijk? Helemaal niet, kritiek mag inderdaad, het is het platvloers racisme en discriminatie dat hier aangekaart wordt.

dat er dus volgens 99% van dit forum (+de mods) niet is...:lol:
zei jij iets over windmolens...

Dixie 19 augustus 2011 01:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5636116)
Weer veel rassiesten geschoten vandaag?

eender kemels...

artisjok 19 augustus 2011 06:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5636005)
blijkbaar heb jij het nog steeds niet door (en dit na 130+ blz)op dit forum is er kritiek op geloof en er zijn geen oproepen tot discriminatie of racisme (als ze er zijn worden ze bestraft) en ga je nu stoppen met zagen, want deze kritiek MAG (MOET zelfs, zou ik zeggen)

dus stop jullie FASCO'S praktijken want ze hebben geen zin

KRITIEK MAG KRITIEK MAG KRITIEK MAG :-D
pijnlijk he

Vertel me waar in deze uitspraak de kritiek staat.
"Ik wil in een samenleving leven waar ik niet alle vijf stappen tegen een allochtoon bots. En al zeker niet in mijn trappenhuis, of in mijn straat, mijn gemeente..."

Alboreto 19 augustus 2011 06:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5636304)
dat er dus volgens 99% van dit forum (+de mods) niet is...:lol:

De moderatie heeft er een andere mening over dan u.
Dat is al meermaals aangetoond.

En 99% lijkt me licht overdreven, gezien 95% hier zijn of haar mening nog niet heeft gegeven en de mensen die denken dat er hier geen racisme is slechts bestaat uit een paar enkelingen.

Als ik de reacties even bekijk is het een beetje 50-50

Alboreto 19 augustus 2011 06:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5636116)
Weer veel rassiesten geschoten vandaag?

Het verbaast me een beetje van u, gezien uw normale reacties van een hogere kwaliteit zijn als deze.

Langs de ene kant verdedigt ge de vrije meningsuiting van mensen die racistische meningen hebben, en langs de andere kant schimpt ge mensen die diezelfde vrije meningsuiting wensen te gebruiken om racisme aan te klagen.

Vanwaar deze spagaat?

Macchiavelli 19 augustus 2011 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5636339)
Het verbaast me een beetje van u, gezien uw normale reacties van een hogere kwaliteit zijn als deze.

Langs de ene kant verdedigt ge de vrije meningsuiting van mensen die racistische meningen hebben, en langs de andere kant schimpt ge mensen die diezelfde vrije meningsuiting wensen te gebruiken om racisme aan te klagen.

Vanwaar deze spagaat?

Waar zie jij een spagaat?

Hij verdedigt de vrije meningsuiting en maakt er vervolgens zelf gebruik van om iemand die de vrije meningsuiting aan banden wil leggen, jij dus, te vragen of hij al veel "rassiesten" heeft geschoten. Dat heeft niets met een spagaat te maken.
Pas als hij jou zou willen verbieden om je mening te uiten, zou er sprake van een spagaat geweest zijn, maar dat is dus niet zo.

Het is niet omdat jij zelf in het verleden op de nodige echte spagaten betrapt bent, en jij daardoor blijkbaar een nieuw woord geleerd hebt, dat je dat vervolgens overal in je discussies als valabel argument kunt gaan aanvoeren telkens als jou iets niet zint. Dat slaat namelijk als een tang op een varken en daarmee maak je je eigen argumentatie, althans wat daarvoor moet doorgaan, alleen nog maar belachelijker.

Supe®Staaf 19 augustus 2011 09:27

Citaat:

Vanwaar deze spagaat?

Ik ben bereid om ook racisten aan het woord te laten.
Dat is de echte vrije meningsuiting.
Daar hoort ook bij dat ik mag schimpen op rassismejagertjes, klikkertjes, die proberen om anderen te muilkorven.

Supe®Staaf 19 augustus 2011 09:32

Citaat:

Vanwaar deze spagaat?

Als jij beweert pro vrije meningsuiting te zijn, dan ga jij in spagaat wanneer je racistische meningen probeert te verbieden, of het uiten ervan te bemoeilijken.

Ik ben trouwens verbaasd dat je je ongemakkelijk voelt omdat ik je tot racismejager verklaar.
Ben je daar dan niet fier op?

Supe®Staaf 19 augustus 2011 09:35

Citaat:

Ik heb geen probleem met mensen die argumentatief ingaan tegen racisme. Integendeel.
Ik walg wel van mensen die meningen (ook als ze ranzig zijn) willen beteugelen via censuur, vervolging en verklikking.

artisjok 19 augustus 2011 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5636556)
Als jij beweert pro vrije meningsuiting te zijn, dan ga jij in spagaat wanneer je racistische meningen probeert te verbieden, of het uiten ervan te bemoeilijken.

De discussie gaat er eigenlijk over in hoeverre bepaalde racistische uitspraken nog binnen de wet en in overeenstemming met het forumreglement zijn.

Je mag gerust je racistische mening uiten; als het legaal blijft. Dus geen (ik citeer het forumreglement)
aanzetten tot geweld, haat of, discriminatie op basis van zogenaamd ras, afkomst, sekse, seksuele voorkeur, etc. (8 bp)
Ik stel vast dat de grootste "voorstanders van de vrije meningsuiting" de grootste moeite hebben met anderen die hun mening uiten over racistische uitspraken; en die uitspraken racistisch noemen.

Paulus 19 augustus 2011 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5636579)
De discussie gaat er eigenlijk over in hoeverre bepaalde racistische uitspraken nog binnen de wet en in overeenstemming met het forumreglement zijn.

Je mag gerust je racistische mening uiten; als het legaal blijft. Dus geen (ik citeer het forumreglement)
aanzetten tot geweld, haat of, discriminatie op basis van zogenaamd ras, afkomst, sekse, seksuele voorkeur, etc. (8 bp)
Ik stel vast dat de grootste "voorstanders van de vrije meningsuiting" de grootste moeite hebben met anderen die hun mening uiten over racistische uitspraken; en die uitspraken racistisch noemen.

Hoe ga je bepalen of iets tot geweld, haat of discriminatie zou aanzetten, zonder dat iemand, zuiver en bewezen naar aanleiding van de uiting, geweld gebruikt, discrimineert of zou haten?

Paulus.

artisjok 19 augustus 2011 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 5636763)
Hoe ga je bepalen of iets tot geweld, haat of discriminatie zou aanzetten, zonder dat iemand, zuiver en bewezen naar aanleiding van de uiting, geweld gebruikt, discrimineert of zou haten?

Paulus.

Door de betekenis van de woorden.

Macchiavelli 19 augustus 2011 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5636778)

De betekenis van de woorden zoals die in het woordenboek beschreven staan, of jouw eigen hoogstpersoonlijke betekenis die jij aan woorden toekent, en die nogal eens willen botsen met de betekenis uit woordenboeken?

En neem je dan zaken als context, ironi, sarcasme en begrijpend lezen mee, of is dat allemaal niet nodig volgens jou?

Paulus 19 augustus 2011 12:34

Citaat:

Bij mij is dat echt niet het geval. Bij geen enkele tekst die ik ooit al al las op oms forum. En ik draai al een paar jaar mee. Ik heb ook nooit gelezen of gemerkt, dat dit bij anderen wel het geval zou zijn.

Mag ik dan aannemen dat, bepaalde uitingen van op ons forum, jou zouden aanzetten tot geweld haat of discriminatie?

Of hoe zit het eigenlijk?

Paulus.

the_dude 19 augustus 2011 13:06

Citaat:

onze mogelijkheid tot interpreteren en dingen vanuit verschillende perspectieven bekijken zijn toch net een van de sterke punten in ons ras?
Wil je dat dan wegnemen en voor alles maar 1 getolereerde visie aanvaarden?
Lijkt mij niet leuk.
De intentie van de spreker/schrijver tov de interpretatie van de luisteraar/lezer is een plezant speelveld dat ik niet kwijt wil. Ik ga mee met Paulus in deze ..aanzetten tot... is evenzeer de verantwoordelijkheid van de aangezette als van de aanzetter.

Paulus 19 augustus 2011 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 5637038)
onze mogelijkheid tot interpreteren en dingen vanuit verschillende perspectieven bekijken zijn toch net een van de sterke punten in ons ras?
Wil je dat dan wegnemen en voor alles maar 1 getolereerde visie aanvaarden?
Lijkt mij niet leuk.
De intentie van de spreker/schrijver tov de interpretatie van de luisteraar/lezer is een plezant speelveld dat ik niet kwijt wil. Ik ga mee met Paulus in deze ..aanzetten tot... is evenzeer de verantwoordelijkheid van de aangezette als van de aanzetter.

Ik vraag me alleen af wie die "aangezette" wel zou mogen zijn. Want zonder deze, is er geen enkel bewijs van "aanzetten".

Tenzij misschien Artisjok zelve, gezien zij meent te weten welke woorden in welke betekenis, daadwerkleijk aanzetten tot geweld, haat en allerlei vormen van discriminatie.

Wat anders kan haar ijkpunt zijn, dan haar eigen persoonlijke ervaring, als er geen duidelijk en onweerlegbaar bewijs is van het bestaan van "aangezette mensen" die daadwerkelijk beginnen te haten, geweld plegen of discrimineren...?

Tjah?

Paulus.

Alboreto 19 augustus 2011 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5636547)
Ik ben bereid om ook racisten aan het woord te laten.
Dat is de echte vrije meningsuiting.

En mensen die tegen racisme zijn niet dus.
Dat is geen echte vrije meningsuiting hoor, Supe®Staaf.

Alboreto 19 augustus 2011 16:19

Citaat:

Even goed zoals gij probeert anti-racistische meningen probeert te verbieden, of het uiten ervan te bemoeilijken.

Citaat:

Ik ben trouwens verbaasd dat je je ongemakkelijk voelt omdat ik je tot racismejager verklaar.

Waarom zou ik me ongemakkelijk voelen?
Uw emotiedetector is defect vrees ik.

Alboreto 19 augustus 2011 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5636563)
Ik heb geen probleem met mensen die argumentatief ingaan tegen racisme. Integendeel.
Ik walg wel van mensen die meningen (ook als ze ranzig zijn) willen beteugelen via censuur, vervolging en verklikking.

Wow, 3 antwoorden op 1 vraag.
Heb precies een gevoelige snaar geraakt?

Alboreto 19 augustus 2011 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 5636763)

Daar hebt ge een punt.
We zullen maar weten of dit forum aanzet tot geweld indien iemand geweld pleegt en daarvoor verwijst naar dit forum.
De vraag is of we daarop willen wachten.

Macchiavelli 19 augustus 2011 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5637482)
Even goed zoals gij probeert anti-racistische meningen probeert te verbieden, of het uiten ervan te bemoeilijken.

Dat doet hij helemaal nergens man. Waar haal je het toch vandaan?

In tegenstelling tot hetgeen waar jij voor pleit, te weten het verbieden van zogenaamd "racistische" meningen, heb ik Supe®Staaf nergens voor het verbieden van meningen, zelfs de jouwe niet, noch voor de beknotting van het vrije woord zien pleiten. Integendeel zelfs.

Je begint je hier bij voorbaat al in een slachtofferrol te wentelen terwijl daar geen enkele aanleiding toe is.

Supe®Staaf 19 augustus 2011 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5637479)
En mensen die tegen racisme zijn niet dus.
Dat is geen echte vrije meningsuiting hoor, Supe®Staaf.

Jij mag je anti-racistische mening voor mijn part uiten.
Vaak ga ik zelfs akkoord.
Heb je mij ooit al weten het driehoekje drukken?
Maar mag ik dan ook een beetje tegengas geven, of lachen wanneer het buitenproportioneel en obsessief wordt?

Supe®Staaf 19 augustus 2011 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5637482)

Ik wil niet artisjookerig doen, maar ik weet 100% zeker dat ik nergens oproep om jouw mening in te perken.
Wat ik wel doe is wat spotten als het in mijn ogen wat ridicuul wordt.

Citaat:

Waarom zou ik me ongemakkelijk voelen?
Uw emotiedetector is defect vrees ik.
Je overdreven reactie op mijn spot, sterkt me zelfs in mijn vermoeden.

Supe®Staaf 19 augustus 2011 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5637483)
Wow, 3 antwoorden op 1 vraag.
Heb precies een gevoelige snaar geraakt?

Yeah, als ik zucht naar censuur snuif, dan wordt de pittbull in mij wakker.

Alboreto 19 augustus 2011 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5637697)
Ik wil niet artisjookerig doen, maar ik weet 100% zeker dat ik nergens oproep om jouw mening in te perken.

Ik hield u gewoon een spiegel voor hoor Supe®Staaf.

Citaat:

Wat ik wel doe is wat spotten als het in mijn ogen wat ridicuul wordt.

Same here.

Citaat:

Je overdreven reactie op mijn spot, sterkt me zelfs in mijn vermoeden.

Ach, ik reageerde op hetzelfde niveau dacht ik.
Da's niet gemeend hoor.

Ik doe eigenlijk juist hetzelfde dan u, vandaar dat het me verwondert dat ge daar iets op tegen hebt.

Alboreto 19 augustus 2011 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5637701)
Yeah, als ik zucht naar censuur snuif, dan wordt de pittbull in mij wakker.

Ik merk het.
Dat is hier een beetje hetzelfde.
Als ik zie dat de mensen hier onder het mom van vrije meningsuiting niet alleen de vrije meningsuiting en het recht van te geloven wat ze willen van hele bevolkingsgroepen wil beperken, maar zelfs hun vrijheid zelf, dan vind ik het gerechtvaardigd daartegen te reageren.

We verschillen niet zoveel van elkaar hoor. ;-)

ahuramazda 19 augustus 2011 17:58

Eén ding kan ik wel zeggen, er is meer onenigheid op draden i.v.m. racisme dan dat er racisme terug te vinden is. Ik denk dat veel mensen atheisme en anti religieuze opmerkingen verwarren met racisme.

Supe®Staaf 19 augustus 2011 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5637708)
Ik hield u gewoon een spiegel voor hoor Supe®Staaf.

.... en het bleek een venster.:lol:

Alboreto 19 augustus 2011 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ahuramazda (Bericht 5637722)
Eén ding kan ik wel zeggen, er is meer onenigheid op draden i.v.m. racisme dan dat er racisme terug te vinden is. Ik denk dat veel mensen atheisme en anti religieuze opmerkingen verwarren met racisme.

Er zijn racistische atheïsten en niet-racistische atheïsten.
Ik behoor tot die laatste categorie.

Ik zou het liefst van al alle godsdiensten zien verdwijnen.
In sommige religies zie ik wel voordelen, dus ik weet niet of het een goede zaak zou zijn die ook te verbieden.

Maar ik respecteer iemands geloof, en ga graag in discussie met mensen over hun geloof indien ze dat wensen.
Maar ik ga niet proberen iemand te bekeren, tenzij die dat met mij probeert. ;)

Alboreto 19 augustus 2011 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5637730)
.... en het bleek een venster.:lol:

Eigenlijk wel.
We doen hetzelfde.

artisjok 19 augustus 2011 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 5636971)
Bij mij is dat echt niet het geval. Bij geen enkele tekst die ik ooit al al las op oms forum. En ik draai al een paar jaar mee. Ik heb ook nooit gelezen of gemerkt, dat dit bij anderen wel het geval zou zijn.

Mag ik dan aannemen dat, bepaalde uitingen van op ons forum, jou zouden aanzetten tot geweld haat of discriminatie?

Of hoe zit het eigenlijk?

Paulus.

Ik zal dan toch maar een voorbeeld geven.
knal haar neer ;-) tot ze niet meer opstaat
Is een aansporing, een aanzetten tot.
Indien neerknallen letterlijk te nemen is als neerschieten, is dat een aanzetten tot geweld. Ongeacht of iemand deze aansporing ter harte neemt, moet dit verwijderd worden.

Ik ben zeker dat de schrijver dit niet letterlijk bedoelde. Maar anderen kunnen denken dat dit wel letterlijk bedoeld is. Ik vind dat dit beter niet in dergelijke bewoordingen geschreven wordt.

Supe®Staaf 19 augustus 2011 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5637754)
Indien neerknallen letterlijk te nemen is als neerschieten, is dat een aanzetten tot geweld. Ongeacht of iemand deze aansporing ter harte neemt, moet dit verwijderd worden.

Ik ben zeker dat de schrijver dit niet letterlijk bedoelde. Maar anderen kunnen denken dat dit wel letterlijk bedoeld is. Ik vind dat dit beter niet in dergelijke bewoordingen geschreven wordt.

Als ik zou zeggen: "Knal neer die vuile rassiesten!"
Voel jij het dan jeuken om een Van Temscheken te doen?

Paulus 19 augustus 2011 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5637754)

Pure onzin Arti en dat weet je best. Niemand neemt dat letterlijk, want het is nog altijd onmogelijk om iemand letterlijk neer te knallen op een forum.

Het is juist een aanzetten tot to the point discuteren. Iets waar jij duidelijk geen kaas van gegeten hebt.

Paulus.

Pericles 19 augustus 2011 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5637485)
Daar hebt ge een punt.
We zullen maar weten of dit forum aanzet tot geweld indien iemand geweld pleegt en daarvoor verwijst naar dit forum.
De vraag is of we daarop willen wachten.

Misschien geven uw tussenkomsten aanleiding tot geweld tegen VB-ers.
Of is dit toegelaten geweld ? :-D

Alboreto 19 augustus 2011 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 5638089)
Misschien geven uw tussenkomsten aanleiding tot geweld tegen VB-ers.
Of is dit toegelaten geweld ? :-D

Ik roep dan ook niet op om VB'ers te discrimineren, het land uit te zetten of uit het straatbeeld te weren.

Pericles 19 augustus 2011 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5638096)
Ik roep dan ook niet op om VB'ers te discrimineren, het land uit te zetten of uit het straatbeeld te weren.

Nee, maar ik weet zeker dat sommigen dat zo interpereteren.
En is dat niet voldoende ?
Wij Vb-ers voelen ons door uw tussenkomsten zwaar bedreigd.
Wij vrezen aanslagen op ons leven.
Stop ermee, ons leven komt in gevaar.

Paulus 19 augustus 2011 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 5638105)
Nee, maar ik weet zeker dat sommigen dat zo interpereteren.
En is dat niet voldoende ?
Wij Vb-ers voelen ons door uw tussenkomsten zwaar bedreigd.
Wij vrezen aanslagen op ons leven.
Stop ermee, ons leven komt in gevaar.

Het is in elk geval een feit dat VB'ers al in mekaar werden geslagen en zelfs met de dood bedreigd (Dewinter) omwille van hun mening. Zo is het ook algemeen geweten dat VB'ers zich best koest houden bij de vakbond en zo....

Wanneer komt daar eens verzet tegen van degenen die zo tegen alle vormen van discriminatie zijn en tegen aanzetten tot haat, geweld enz...?

Paulus.

den dinges 19 augustus 2011 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5638096)

Ah, je bent dus tégen het " cordon sanitaire " ? Want zoiets mag men toch wel discriminatie noemen, nietwaar ?

SDX 19 augustus 2011 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 5638190)
Het is in elk geval een feit dat VB'ers al in mekaar werden geslagen en zelfs met de dood bedreigd (Dewinter) omwille van hun mening. Zo is het ook algemeen geweten dat VB'ers zich best koest houden bij de vakbond en zo....

Wanneer komt daar eens verzet tegen van degenen die zo tegen alle vormen van discriminatie zijn en tegen aanzetten tot haat, geweld enz...?

Paulus.

Maar Paulus toch, wat ben je heerlijk naïef. :)

Wat zouden ze toch tègen �*lle vormen van discriminatie, aanzetten tot haat en geweld zijn, ze keuren dat zelfs oogluikend en welwillend goed onder 't mom van 'godsdienstvrijheid'!

Diezelfde 'godsdienstvrijheid' staat blijkbaar hoger bij die 'sommigen' dan de vrijheid van meningsuiting, er z�*l en m�*g niets, maar dan ook niets verkeerd gezegd mogen worden over 'n bepaalde 'religie', maak de kattelieken af, gelijk met de grond, ze verroeren geen vin, maar zeg niks over 't kwaadaardige, bloeddorstige van islam, en ze staan op hun achterpoten!

Paulus 19 augustus 2011 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 5638200)
Maar Paulus toch, wat ben je heerlijk naïef. :)

Wat zouden ze toch tègen �*lle vormen van discriminatie, aanzetten tot haat en geweld zijn, ze keuren dat zelfs oogluikend en welwillend goed onder 't mom van 'godsdienstvrijheid'!

Diezelfde 'godsdienstvrijheid' staat blijkbaar hoger bij die 'sommigen' dan de vrijheid van meningsuiting, er z�*l en m�*g niets, maar dan ook niets verkeerd gezegd mogen worden over 'n bepaalde 'religie', maak de kattelieken af, gelijk met de grond, ze verroeren geen vin, maar zeg niks over 't kwaadaardige, bloeddorstige van islam, en ze staan op hun achterpoten!

Spijkers met grote koppen sla je daar...

Paulus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be