Goe weere |
30 oktober 2008 12:25 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
(Bericht 3775616)
kan jij mij dan eens uitleggen waarom de splitsing voor de andere sportbonden een duidelijk goede zaak was (voor alle Belgen) en dat het voor de voetbalbond een slechte zaak zou zijn?
kan je me redelijke voorbeelden geven in de basketbal-, volleybal- of atletiekbond waar het door de splitsing op z'n minst op hetzelfde niveau is gebleven?
|
Over andere splitsingen weet ik niets omdat ik dat niet gevolgd heb. Ik beweer ook in de zaak rond de KBVB niet dat het niveau van het voetbal, de jeugdwerking e.d. er slechter van zal worden. Dat zou kunnen maar dat hoeft niet. Ik beweer alleen maar dat het de KBVB zelf is die haar structuur moet bepalen. Stel dat zij zelf (en zonder druk van een subsidieverstrekker) tot het besluit zouden komen dat het beter is om te splitsen (bijv. omdat de visies tussen Noord en Zuid te zeer verschillen) dan zou ik misschien wel kritisch kunnen zijn en vragen stellen bij die operatie, maar ik zou de legitimiteit niet in vraag kunnen stellen, aangezien een bond binnen de interne statutaire democratie volkomen legitiem mag en kan besluiten om zichzelf te hervormen.
De operatie die de KBVB aan het voorbereiden is, voldoet wat minder aan dit criterium. Zij maakt de indruk onder dwang van het geld plaats te vinden. Bovendien is er ook intern binnen de bond sprake van een democratisch probleem, omdat een deel van die bond en zijn bestuursorganen niet onder het rechtsgebied ressorteren waarover de Vlaamse overheid gezagsbevoegdheid heeft.
Dit is dus alleen een pleidooi voor terughoudendheid van de overheid en respect voor het principe van vrijheid van vereniging, dat een grondrecht is binnen de mensenrechten.
Zelf ben ik er voorstander van om in een land als het onze niet zomaar alles te splitsen omdat dat zorgt voor versnippering van middelen en structuren, bijvoorbeeld door verdubbeling van secundaire kosten (administratie, gebouwen e.d.). Gezamenlijke structuren hoeven overigens niet in de weg te staan dat het desbetreffende domein toch gemeenschapsbevoegdheid is, en zelfs geen beleidsverschillen in de weg te staan. Dat is een opinie en daar kunnen andere opinies tegenover worden gesteld.
|