![]() |
Citaat:
|
op een tak in een boom gaan wonen.
|
Houd uw afgesneden kaaskorsten bij.
Ge kunt daar na een tijdje een hele boterham mee beleggen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu sommigen zijn ambtenaren dus die eten op subsidie kosten van ons hun maaltje op het werk = besparen op veel te dure vuilniszakken bovenop. Maar anderen? Het moet zijn dat ze hun beenderen van hun boefkotelleten nog eens afkoken voor wat anders want anders begreep ik het ook niet. En toen zag ik uw post. Blijkbaar doen mensen dat dus wel? |
|
Citaat:
|
Citaat:
60° vind ik te weinig, ik houd het bij 80° |
Citaat:
Nu, niet iedereen doet het even koosjer. Er zijn vrees ik maar wat mensen die op de meest lucratieve manieren met hun afval omspringen. Met name in gemeentes waar afvalophaling en/of vuilzakken veel geld kosten, blijkt men hier creatief in te zijn (opstoken, ingraven, storten langs openbare wegen, op braakliggend terrein of erger: in bos en natuur). Maar hoe het dus wel kan, even simpel op een rijtje voor de meeste afvaltypes en hoe het zeker kan en volgens mij wel relatief vaak gedaan wordt, zeker in gezinnen waar men zich bewust is van de afval- of milieuproblematiek of waar men het gewoon niet zo breed heeft: Bij het aankopen erop letten dat je geen massa afval mee naar huis neemt: geen fruit, groenten, vlees, vis, ... op van die schuimschaaltjes kopen (=milieuramp vermeden), niets tot in het vijfde kwadraat verpakt kopen terwijl dit niet zinvol is (bv apart verpakte koeken voor bezoek of om thuis op tafel te zetten :?), geen minizakjes chips terwijl je veelal een grote eet, al is dat in enkele keren, ... Wat je koopt in verpakkingen kopen die je kan herbruiken: bv. plastic en zeker hersluitbare hardere plastic recipiënten van boter, crème, salades, allerlei bereide maaltijden of -salades, zuivelproducten (yoghurt etc), ... Deze kan je allemaal herbruiken en ze kunnen dienen als handige doos(jes) om bv voedsel(overschotjes) in te bewaren - als eenpersoonsgezin heb ik bv meestal te veel als ik een blik open, de rest gaat in een uitgewassen botervlootje en de frigo in, voor de volgende dag of avond), je kan ze ook nog in de vriezer steken, ... of bv. een lege, grote crèmedoos kan een interessante doos worden bij een verjaardagsfeestje voor de kinderen waar je bv papier naar keuze op plakt, of zelfs blanco papier dat ze kunnen bekribbelen: creatief, fun verzekert, het kost geen cent en het bespaart afval, ... Alles aan (niet-gescheurde) plastic zakjes bewaar je, want die kun je herbruiken. Het kan interessant zijn om nog een onderscheid te maken tussen "vuile plastic zakjes" (die je later gebruikt voor smerige dingen of dingen die vuil mogen worden) of "propere plasticzakjes" (waar je bv nadien nog eten in kan steken zoals fruit en groenten, etc.) - best bv die van vuile was en voeding niet door mekaar gebruiken. ;) De echte degelijke plastic of papieren zakken hergebruik je uiteraard om te gaan shoppen. ;) Ook aluminiumfolietjes om iets af te dekken ... niemand zegt dat je deze niet mag hergebruiken indien ze proper zijn nadat je iets hebt afgedekt, zolang het natuurlijk niet te grof wordt. Je hoeft geen heel jaar met hetzelfde stuk te doen. ;) Het enige wat ik hier zelf niet kan hergebruiken zijn de dunne transparante plasticverpakkingen en de pmd en pet-flessen. Pet-flessen kan je echter ook weer tot een minimum herleiden door bv water van de kraan te drinken, het te drinken uit 5 liter flessen (vanuit zo'n 'bronnetje binnenshuis'), eventueel kan je glazen flessen overwegen, ... In de Nederlandse en Duitse supermarkten breng je je plastic PET-flessen gewoon terug. Petflessen worden bij ons in België overigens gerecycleerd tot grondstoffen die gebruikt worden voor de productie van andere soorten plastic of bv fleece-stof. Alles wat betreft voedselafval of -resten: Bijna alles kan naar hond, kat, kip, vogels, ... Indien afwezig: gebruiken voor compost in de tuin, eerst laten drogen en zien dat het zoutgehalte van je totale composthoop beperkt blijft (voldoende tuinafval toevoegen bv). Voor menig appartementsbewoner is dit niet zo'n makkelijke optie, dan blijft enkel het leren goed inschatten van wat je opeet en wat niet en de benodgde hoeveelheden en het efficiënt gebruik maken van frigo en diepvries belangrijk. Bv fruit niet uithalen tot enkele uren voordat je het wil opeten, de rest van de tijd in frigo laten zitten zodat het goed blijft, indien het toch dreigt slecht te worden verwerken in smoothie, milkshake, fruitsla, ... Alles waarvan je iets te veel hebt, in plaats van te laten beschimmelen of slecht worden: invriezen, is the clue. Eieren vlak voor vervaldatum bv nog koken, zo houden ze iets langer, etc. Het juist bewaren van voeding is ook heel belangrijk, om te voorkomen dat je veel moet weggooien. En natuurlijk bewust kopen. Zeker niet gaan winkelen als je honger hebt is bv een goede tip. Trouwens ook heel belangrijk is dat ten minste houdbaar niet betekent dat je het na die datum moet wegsmijten omdat het plots giftig zou geworden zijn ofzo. Deze datum zegt vooral dat de kwaliteit van het product na deze datum niet meer gegarandeerd kan worden. Natuurlijk verschilt de betekenis van die datum wel van product tot product (bv schaal- en schelpdieren of zeevruchten, gevogelte, eieren, rauwe vleeswaren, ... = veel stipter en nauwkeuriger mee omgaan dan bv kaas, yoghurt, groenten, gekookt of gebakken vlees, ...). |
Citaat:
|
Broodpudding maken van oud brood (dat nog niet beschimmeld is!). Veel makkelijker dan ik dacht.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be