Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza
(Bericht 4312879)
ik zeg nergens dat ik te .... zou zijn.
|
U zegt wel dat het u te veel moeite zou kosten of woorden van die strekking.
Citaat:
(Bericht 4312879)
Dat is uw ervaringen vergelijken met de mijne. U nodig u uit om in zwolle een pintje gaan te bestellen en zien hoe ze reageren.
|
Aangenomen! Wanneer gaan we? Ik ben kan het tweede, het derde of het vierde weekend van september wel een dagje vrijmaken. Dan kom ik ook nog eens in Zwolle.
Als ze mij verstaan trakteert u mij, verstaan ze mij niet dan trakteer ik u.
Deal?:-D
Citaat:
(Bericht 4312879)
Dat is uw persoonlijke mening, ik ken genoeg walen die wel nederlands verstaan en moeite doen om te spreken. De politieke onwil heeft niets te maken met wat er bij de mensen leeft.
...
|
Ik ken zeer weinig Luikenaars, behalve eigenlijk mijn collega's en ingeweken Vlamingen, die een normaal gesprek in het Nederlands kunnen voeren.
Ze leren het gewoon niet op school, of bijna niet.
Volgens mij ligt Luik nochtans vlak bij de taalgrens.
In het nabij gelegen Tongeren kan je moeiteloos een sociaal leven opbouwen zonder één woord Nederlands te kennen.
(Voor de uitzonderingen heb ik bewondering, want "Flamand" of "flamin" is een courant scheldwoord geworden. Laatst vroeg iemand mij aan de telefoon die niet tevreden was over wat ik hem te melden had of ik "Un nègre" of "Un Flamand" was.)
Op RTBTF (televisie) wordt nooit Nederlands gesproken.
Op Franstalige radiozenders hoor je nooit Nederlandse liedjes. Nooit.
Precies alsof het Nederlands niet bestaat.
Als er over Vlaanderen of over Nederland gesproken wordt is het bijna altijd negatief. Leeuwenvlaggen zijn dan nooit veraf. In het beste geval is het "een beetje sympathiek maar eigenlijk vooral naïef".
On-topic: allemaal goede redenen om werk te maken van een onafhankelijk Vlaanderen en om ons goed te bezinnen over een mogelijk samengaan met Nederland. Tot mijn stomme verbazing heeft Crols op de voorbije IJzerwake daar enkele stevige voorzetten voor gegeven. Ik wist niet dat Crols een fan van Nederland was.
Ik vind het zelf te vroeg. Van de Saksen-Coburghs naar de Oranjes. Neen, dank u.