Rudy |
31 december 2009 08:01 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
(Bericht 4512661)
Dit heeft hier niets met staatsbemoeienis te maken, maar alles met het feit dat een overheid zijn verantwoordelijkheid dient op te nemen namens minderjarigen. Kinderen dienen ten allen tijde beschermd te worden, ook tegen zichzelf en tegen de ouders (in dit geval de 'zotte' vader, excusez le mot). Het is niet meer dan logisch dat de juridische overheid een stokje tracht te steken voor dit waanzinnige plan, elke kinderpsycholoog of pedagogoog die ik ken (en geloof me, dat zijn er wat) vinden hetgeen zij op die leeftijd wilt doen onverantwoord. We kunnen dit zelfs classificeren onder de noemer 'kindermishandeling', met name een vorm van verwaarlozing. En hetgeen zij zelf wil doet hier - met alle respect voor haar mening - eigenlijk niet veel ter zake. Zij is nog niet rijp en bij machte zulke beslissingen te nemen, ze zal moeten wachten tot ze 18 is. Als dit werkelijk haar grote droom is, zal ze het nog wel kunnen opbrengen en begrijpen dat ze vier jaar moet wachten. Kandidaat-astronauten moeten door de band 15 jaar wachten, als ze worden geselecteerd, om hun droom te verwezenlijken en zij stellen zich niet zo aan. Als je natuurlijk op je veertien een willetje hebt en je vader steunt je in die verwenerijen, dan moet je niet schrikken als je tot deze situaties komt.
|
Nogmaals een verkeerd vergelijk.
De 15-jarige die astronaut wilt worden beschikt geenszins over de competenties en kwalificaties. Hij is zeker niet in een ruimteschip opgegroeid.
Laura Dekkers daarentegen. Voor zover ik ben geïnformeerd kent zij meer van zeilen dan heel wat amateur volwassenen.
Het enige struikelblok in het verhaal van Laura, vind ik, is de leerplicht. Maar daar wordt in het verhaal niets of toch weinig over gerept.
Voor de rest moet alles kunnen, mits de nodige begeleiding van wie ook, en zie ik nog steeds niet in waarom een instantie de tiener preventief zou moeten plaatsen.
|