Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Provincies gaan in het verzet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142761)

pajoske 9 februari 2011 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 5287912)
Iemand zei in de vorige draad 'eindeloos separatisme, wel daar komt het inderdaad op neer.

Vertel dat eens aan de Vlaams Nationalisten.

rub1615 9 februari 2011 13:31

^^Zoals eerder gezegd: Vlaanderen bestaat. Op vrijwel alle gebieden fungeert het als 1 geheel: de media, de politiek, de taal, ... West-Vlaanderen en Limburg zijn slechts onderdeel van die éénheid. Als er geen noodzaak is naar verdere autonomie moet je dat ook niet toestaan. Anders krijg je hinderlijke versnippering van het bestuur. Drie bestuurlijke niveaus zou voor mij het maximum mogen zijn: dit zijn de gemeente, Vlaanderen en Europa.

pajoske 9 februari 2011 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 5287941)
^^Zoals eerder gezegd: Vlaanderen bestaat. Op vrijwel alle gebieden fungeert het als 1 geheel: de media, de politiek, de taal, ... West-Vlaanderen en Limburg zijn slechts onderdeel van die éénheid. Als er geen noodzaak is naar verdere autonomie moet je dat ook niet toestaan. Anders krijg je hinderlijke versnippering van het bestuur. Drie bestuurlijke niveaus zou voor mij het maximum mogen zijn: dit zijn de gemeente, Vlaanderen en Europa.

Gemeente en Europa: akkoord.
Vlaanderen: dat zie ik niet zitten. Het lijkt me nuttiger dat niveau te laten vallen en een flexibel niveau te maken tussen gemeente en Europa afhankelijk van het onderwerp.
Bij rampen in Zuid-Oost Limburg kan hulp veel sneller ter plaatse zijn vanuit Nederland, Duitsland of Wallonië dan dat ze uit Vlaanderen (Antwerpen) moet komen.

Shadowke 9 februari 2011 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 5287828)
Komaan. De jeugd spreekt Verkavelingsvlaams met wat West-Vlaamse invloeden. Niets meer, niets minder.

Ik ben zelf niet van West-Vlaanderen maar op school is de helft van mijn klas West-Vlaming (Gent is de studentenstad voor West-Vlamingen). Dus ik weet waarover ik spreek. Het kan zijn dat 1 of andere bejaarde in een afgelegen dorpje in de Westhoek nog echt West-Vlaams spreekt maar dat zal wel een kleine minderheid zijn.

in de steden heb je altijd meer kans een tussenstaal te vinden omdat er meer mensen wonen.
opt platteland wordt er nog vééél dialect gesproken! overal!

Shadowke 9 februari 2011 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 5287941)

maar limburgers willen liever hun provincie behouden want ze hebben geen band met de rest van vlaanderen.
ook zijn er verschillen tussen de brabanders en de vlamingen.

maw vlaanderen is geen eenheidsworst.
weer typisch kleinflamingantisch.

Pelgrim 9 februari 2011 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 5287912)
West-Vlaanderen is zoals Jan correct stelt allesbehalve een homogene identiteit.

Dat geldt voor Vlaanderen ook hoor.

Jan van den Berghe 9 februari 2011 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5287870)
Dacht je?
Welk bestuurlijk vlak buiten de provincie is begaan met de plaatselijke noden?

De gemeenten.

Jan van den Berghe 9 februari 2011 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5288102)
Gemeente en Europa: akkoord.
Vlaanderen: dat zie ik niet zitten. Het lijkt me nuttiger dat niveau te laten vallen en een flexibel niveau te maken tussen gemeente en Europa afhankelijk van het onderwerp.
Bij rampen in Zuid-Oost Limburg kan hulp veel sneller ter plaatse zijn vanuit Nederland, Duitsland of Wallonië dan dat ze uit Vlaanderen (Antwerpen) moet komen.

Ik merk dat uw afwijzing van het Vlaamse niveau slechts steunt op onredelijke gevoelens die iedere rationele benadering onmogelijk maken. Uw voorbeeld heeft trouwens daar niets mee te maken: ook op Vlaams niveau kan men samenwerkingsakkoorden sluiten, binnen zelfs verbanden die nog veel nauwer zijn dan een provincie. Wat heeft het zuiden van Antwerpen bijvoorbeeld aan een samenwerkingsakkoord met de Nederlandse gemeenten? Niets, wel de noordelijke gemeenten. Enz.

the_dude 9 februari 2011 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5288186)

enkel politici (die leven immers op de kas van de inwoners) benoemen vlaanderen als 1 geheel.

pajoske 9 februari 2011 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5288774)
Ik merk dat uw afwijzing van het Vlaamse niveau slechts steunt op onredelijke gevoelens die iedere rationele benadering onmogelijk maken. Uw voorbeeld heeft trouwens daar niets mee te maken: ook op Vlaams niveau kan men samenwerkingsakkoorden sluiten, binnen zelfs verbanden die nog veel nauwer zijn dan een provincie. Wat heeft het zuiden van Antwerpen bijvoorbeeld aan een samenwerkingsakkoord met de Nederlandse gemeenten? Niets, wel de noordelijke gemeenten. Enz.

Op Vlaamas niveau zou dat idd kunne. De praktijk leert dat dit niet werkt omdat het centrum vna deze bestuursvorm te weinig voeling en belang heeft bij een goed samenwerking.
Omdat die samenwerking niet altijd hetzelfde moet zijn stel ik dan ook een flexibel tussen-niveau voor. Al naargelang het (grond)gebied waarover een beslissing dient genomen te worden.

Jan van den Berghe 9 februari 2011 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5287904)
Juist ja. Wij mogen allemaal meebetalen voor de uitrusting van de civiele bescherming in Brascshaat. Maar als er een ramp gebeurt moet de gemeente (via een financiële injectie voor aankoop materialen aan de brandweer) maar zorgen dat er tijdig (kan) opgetreden wordt.

Daar hebben we hoegenaamd geen provincie voor nodig. Het Vlaams Gewest kan, net zoals ze met andere bevoegdheden doen, dat gerust overlaten aan een geregionaliseerde, overkoepelende dienst die nog veel specifieker de noden aanvoelt dan een provinciebestuur.

Jan van den Berghe 9 februari 2011 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5288844)
Op Vlaamas niveau zou dat idd kunne. De praktijk leert dat dit niet werkt omdat het centrum vna deze bestuursvorm te weinig voeling en belang heeft bij een goed samenwerking.
Omdat die samenwerking niet altijd hetzelfde moet zijn stel ik dan ook een flexibel tussen-niveau voor. Al naargelang het (grond)gebied waarover een beslissing dient genomen te worden.

Ik merk dat u weer eens dogmatisch oordeelt. Nu mag u mij eens een voorbeeld van het falende administratie op niveau van het Vlaams Gewest.

Jan van den Berghe 9 februari 2011 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 5288811)
enkel politici (die leven immers op de kas van de inwoners) benoemen vlaanderen als 1 geheel.

Vlaanderen is eenheid in verscheidenheid.

Jan van den Berghe 9 februari 2011 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5288186)
maar limburgers willen liever hun provincie behouden want ze hebben geen band met de rest van vlaanderen.
ook zijn er verschillen tussen de brabanders en de vlamingen.

weer typisch kleinflamingantisch.

Bij mijn weten stelt de Vlaamse Beweging helemaal niet dat Vlaanderen een groot monolitisch blok is. Dat maakt u ervan; niet de flaminganten.

Waaruit moet trouwens blijken dat Limburgers geen band met de rest van Vlaanderen hebben?

Pelgrim 9 februari 2011 20:52

Flaminganten zijn wel de grootste verdedigers van het opdoeken van de provincies.

Jan van den Berghe 9 februari 2011 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5289265)
Flaminganten zijn wel de grootste verdedigers van het opdoeken van de provincies.

Ja, ik verdedig het opdoeken van de huidige provinciale besturen. Niet noodzakelijk de emotioneel geladen benamingen voor die gebiedsomschrijvingen.

Doomy 10 februari 2011 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5289060)
Vlaanderen is eenheid in verscheidenheid.

Kijk eens aan : een belgicistisch argument voor unitarisme. ;-) Zou flamigantisme dan toch gewoon klein-belgicisme zijn?

Doomy 10 februari 2011 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5288774)
Ik merk dat uw afwijzing van het Vlaamse niveau slechts steunt op onredelijke gevoelens die iedere rationele benadering onmogelijk maken.

Grappig. Als het over het opdoeken van het Belgisch unitarisme gaat zijn de argumenten zogezegd "rationeel", maar als het over het opdoeken van Vlaams unitarisme gaat zijn hetzelfde soort argumenten plots "irrationeel".

Doomy 10 februari 2011 00:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5270867)
West-Vlaanderen heeft geen gezamelijk 'identiteit'. Er zijn een aantal polen, nl. Brugge en zijn ommeland, het Kortrijkse, de Westhoek en daarnaast een overgangsgebeid dat heel sterk overhelt naar Oost-Vlaanderen en het Gentse.

Als je ervan uitgaat dat het kleinere West-Vlaanderen té divers is voor een gemeenschappelijke identiteit geef je daarmee onrechtstreeks toe dat het grotere Vlaamse Gewest zéker té divers is voor een gemeenschappelijke identiteit.

Doomy 10 februari 2011 00:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5270867)
West-Vlaanderen heeft geen gezamelijk 'identiteit'. Er zijn een aantal polen, nl. Brugge en zijn ommeland, het Kortrijkse, de Westhoek en daarnaast een overgangsgebeid dat heel sterk overhelt naar Oost-Vlaanderen en het Gentse.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 5287188)
West-Vlaanderen is zoals Jan correct stelt allesbehalve een homogene identiteit.

De verschillen binnen de verschillende Westvlaamse streken geld enkel binnen West-Vlaanderen. Buiten West-Vlaanderen worden de West-Vlamingen zowel door zichzelf als door inwoners van andere Vlaamse provincies als een groep met eigen identiteit beschouwd. West-Vlamingen die buiten West-Vlaanderen studeren of werken zoeken elkaar vanwege hun gemeenschappelijke West-Vlaamse identiteit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be