Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
(Bericht 5125461)
De politie erbij halen is verkeerd. Een school behoort een gedragscode te hebben voor vermissing van eigendommen, want hier gaat het om. Vaker wordt een kind bestolen op school en dan wordt de politie er toch niet bijgehaald? Dus ik vind het gebeuren schandalig.
Een lerares mag natuurlijk de kleintjes fouilleren om te zien of eentje het heeft gestolen. Als de kinderen niets weten en niets zeggen en als ze de spullen niet kan te voorschijn toveren dan houd de zaak daarmee voor mij op. Ik vind het verwerpelijk om alle kinderen door de politie te laten verhoren. Als er bij mij in de straat is ingebroken worden ook niet alle bewoners door de politie verdacht en verhoord. Dit moet de school intern en met de kinderen en ouders oplossen.
En de juf moet haar bankrekening maar blokkeren en de school of de verzekering kan de schade wel vergoeden. Wat een drukte om niks.
|
Weet jij van iets meer misschien ?
Ik zou het niet zo raar vinden, mocht de juf pas opmerken dat ze haar gsm en bankkaart en wat centen (dus: een soort handtasje waar die zaken inzitten) als ze thuis komt, of als de kindjes al naar huis zijn.
Alleszins ikzelf weet niet waarom de school de zaken niet zelf heeft kunnen oplossen, maar feit is dat de zaken nog steeds niet terecht zijn.
En dan kom ik tot die woorden van die flik op televisie:
als een kleine van 12 jaar een paar spiegels van een auto kapot kraakt, moeten wij hem dan een reep chocolade geven ?
En als flikken niet in staat zouden zijn om op behoorlijke wijze te communiceren met jonge kinderen, moeten we dan de kinderen van die flikken zelf niet in weeshuizen plaatsen tot die kinderen dan voldoende groot zijn om papa of mama-flik te kunnen trotseren ???
Heel dat voorval doet me aan een heel vroegere persoonlijke ervaring denken, die ik al bijna vergeten was.
Het moet zo rond 1960 geweest zijn. In wintertijd.
Het huisgezin lag nog in bed, toen de gendarmen aanbelden voor een huiszoeking. Ze zochten tuinmeubelen die gestolen waren de zomer ervoor, op zo'n 10 km verder. En wij hadden 'nieuwe tuinmeubelen' en of ze die eens mochten zien.
Onze 'tuinmeubelen' waren echter simpele plooizeteltjes voor campingdoeleinden, en in de winter lagen die ... boven op de kleerkast in mijn slaapkamer.
Ik zag dus twee gendarmen met hun bottinen binnenkomen in mijn slaapkamer: ze bekeken de campingzeteltjes en concludeerden binnen de seconde: dit is iets heel anders.
En weg waren zij.
Bleek dat onhebbelijke en jaloerse buren gepoogd hadden te klikken ...
Maar ik heb daar niks aan overgehouden. We hebben daar hartelijk mee kunnen lachen aan de ontbijttafel. Ik heb toen blijkbaar zelf een bestaand rijmpje omgevormd: gendarm, langen arm, lange lat, stinkend gat.
De conclusie van mijn moeder, toen aan de ontbijttafel: iedereen zal nu wel perfect overtuigd zijn dat wij geen tuinzetels gestolen hebben; waren die gendarmen niet komen kijken, dan hadden sommige mensen misschien blijven twijfelen ....