| largo_w |
9 december 2010 11:49 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
(Bericht 5148925)
Leuke poging. Maar laat ons even Stalin nemen. Wat is het verschil tussen Stalin die allerlei groteske bouwprojecten (transsiberische spoorweg, kanalen, mijnbouw ...) liet uitvoeren met miljoenen doden tot gevolg of Leopold II die de rubberproductie liet opvoeren met miljoenen doden tot gevolg? Ik zal je helpen: er is geen verschil. "De man" heeft Congo alleen ellende en miserie gebracht, om er zelf rijker van te worden.
|
Bon dit is het laatste wat ik over leopold ga schrijven want daar gaat het hier niet om...
Eerst en vooral moet je dat eens leren kaderen. Het ging om een kolonie... en die kolonies daar haalde men gewoon rijkdommen. Dat het er daar weinig ethisch aan toe ging is een gegeven. Vooral in zwart Afrika maar ook in andere kolonies was dat zo denk maar wat men heeft gedaan met de indiaantjes (in termen van vandaag "een etnische zuivering"). Het zelfde is trouwens gebeurd met de mayas, de aboriginals,...
Maar waar gaat het eigenlijk om? Die "miljoenen doden" zijn eerst en vooral nooit bewezen (kan meer zijn kan minder zijn) en vooral de waarom (toch wel vrij belangrijk natuurlijk) er zoveel doden waren is zeker niet gekend. Wat wel gekend is zijn die beelden van afgehakte ledematen en folteringen, gruwelijk allemaal maar allemaal technieken van de Afrikanen voor de Afrikanen (niet geïmporteerd dus). En hiermee zeg ik niet dat dat allemaal gruwelijk is maar zo maar wijzen met de vinger naar Leopold II die eigenaar was van de kolonie maar er nooit is geweest is volgens mij wat kort door de bocht. De kans bestaat dat de man zelf niet afwist van die praktijken...
Maar zoals zo vaak gaat deze discussie niet over of men al dan niet dit historisch feit wil helpen verstaan maar het gaat hier weer puur om het bashen van de koninklijke familie... En dan zeker de meest succesvolle van alle koningen. De man die ons land op de wereldkaart heeft geplaatst. Spijtig maar niet verbazend op dit forum... en daarmee heb ik mijn laatste woorden over dit onderwerp geplaatst.
|