Hertog van Gelre |
4 maart 2011 01:56 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland
(Bericht 5335150)
Toen ik als kind les kreeg over Hitler en het Derde Rijk had ik altijd een dubbel gevoel: ik leefde mee met de mensen in de concentratiekampen en had er medelijden mee, maar anderzijds voelde ik een grote fascinatie voor het Derde Rijk, die structuur, die orde, die Vlag. Ik vond het fantastisch. En dat is eigenlijk nog niet veranderd.
Heel die uitroeiingscampagne was compleet onzinnig en spijtig. Het was ook helemaal niet nodig, het waren niet de Europese joden die gevaarlijk waren voor het Derde Rijk, maar New York/Washington was gevaarlijk. In plaats van Rusland aan te vallen en de concentratiekampen op te richten had Hitler veel beter zijn peilen gericht naar het westen.
|
Op één of andere manier vind ik uw openhartige post ontroerend en in ieder geval eerlijk. Verder zie ik weinig fascisten die zo openlijk de holocaust veroordelen.
Uw fascinatie voor het derde rijk, qua symboliek, kan ik prima plaatsen. Ieder kind is gefascineerd door uniformen, vlaggen, kameraadschap, discipline, zelfopoffering, heldendom. Die zaken zijn dan ook behoorlijk misbruikt door het regime (Hitlerjugend). Iets bereiken door (zelf)discipline hééft ook iets moois. Je zou toch denken dat er met die fascinatie ook iets goeds te doen moet zijn?
Alle bovengenoemde zaken, gekoppeld aan een 'hoger doel'', kan het zijn dat u geraakt bent door een romantische vorm van militairisme, eerder dan door de ideologie op zich?
|