peter1962 |
6 april 2012 23:08 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
(Bericht 6065157)
Kijk Peter, als jij zegt dat de CD&V (en de O-VLD, SPA en PS, die dat uiteindelijk ook allemaal hadden verklaard) de N-VA hebben voorgelogen, en ze op die manier uit de onderhandelingen gewerkt hebben, dan zeggen we uiteindelijk identiek hetzelfde.
Als men de N-VA enkel wou doen bijdraaien was het ook mogelijk op voorhand te zeggen, "luister, ofwel zeggen jullie nu ja, of we gaan zonder jullie verder". Het is dus niet zo dat men zich gewoon niet aan hun afspraak wilde houden, men heeft werkelijk gelogen tot op het laatste moment met als doelstelling het dumpen van de N-VA.
Dat jij daar aan wil toevoegen dat het de eigen schuld was van de N-VA omdat ze waarde hebben gehecht aan een publieke belofte, tja, dan heb jij uiteraard recht op dat waardeoordeel, maar dan zijn we het tenminste al eens over de feiten.
Ik zou uiteraard liever zien dat dat soort bedrog iets scherper veroordeeld werd uit de progressieve hoek, maar zoals gezegd, daar hoeven we het niet over eens te zijn.
|
Ik zeg niet dat ze de n-va voorgelogen hebben. Ik zeg gewoon dat de cd&v en trouwens alle andere partijen na de verkiezing de enige rationele verklaring aflegden die men toen KON geven : de n-va moet mee in het bad, de n-va is aan zet, de n-va moet samen met de PS de lead nemen. Dat was toen unisono te horen uit alle monden en dat was maar logisch.
Je wint verkiezingen, je bent aan zet. Dat wil zeggen dat je een kans krijgt om een akkoord te negociëren, en van daaruit een meerderheid te proberen vormen. Niet dat je direkt en onvoorwaardelijk bent gekozen als regeringsleider. We zitten niet in een angelsaksisch kiesstelsel tenslotte.
Wees eerlijk, vrij snel na de verkiezingen gaf BDW al aan dat het genetisch niet compatibel is voor een vlaams-nationale partij om de premier te leveren. Vandaar dat hij dat nooit opeiste.
Zij enige maar wel gigantische fout is geweest dat hij de verklaring van cd&v om niet in een regering te stappen zonder n-va als een afdwingbaar feit kon hanteren, om zo PS en de rest tot herschrijven van de formatie nota te dwingen. (dus : speculeren dat er geen meerderheid zou mogelijk zijn omdat zolang zij neen zeggen, de katholieken ook zouden mee neen zeggen)
Aan het eind van de dag kiest ELKE partij enkel voor haar eigen belangen, haar eigen doel. Dat moet je altijd verwachten. Ik begrijp nog altijd niet hoe het partijbestuur van n-va dat niet heeft zien aankomen. Als de crisis diep genoeg is, maken de onderhandelaars altijd een compromis. Altijd. Omdat ze niet meer anders kunnen. Dan en pas dan zijn ze bereid om allemaal een paar heilige principes te laten vallen. Gedaan met blufpoker op sleutelmomenten.
Het land zou op zijn gat gezeten hebben moest er toen niets uit de bus gekomen zijn, en de anderen beseften dat. En beseften vooral dat ze per taalrol 51% hadden en 2/3 federaal. Probleem opgelost. De trein kon vertrekken.
Ook de groenen leerden daarna een harde les, maar dat is een ander verhaal.
|