Zucht |
29 december 2012 18:22 |
Interessant interview met Peter De Roover (VVB) over Vlaams Nationalisme, en de recente stormpjes rond N-VA, BDW, de toespraak van de koning, Vlaamse kunstenaars, multiculturalisme....
Veel te lang om helemaal te quoten. Hier een stukje over een aspect dat niet dikwijls aan de orde is.
Citaat:
Waarom is het Vlaams-nationalisme altijd rechts?
‘Dat hoeft niet zo te zijn. Ik gebruik graag een beeld om dat duidelijk te maken: het Vlaams-nationalisme is een onderbroek, de rest van het ensemble mag je zelf kiezen. Die onderbroek heb je nodig, anders loop je er nogal onnozel bij, maar iedereen mag een ander pakje dragen.'
En dat hoeft geen liberaal pakje te zijn, zoals dat van De Wever?
‘Helemaal niet. De Wever heeft een project waarin hij een aantal zaken bundelt. En daarmee heeft hij momenteel een goudklomp in handen, want de Vlaamse linkerzijde sluit zich op in een vreemd soort Belgicisme. Maar ik vind niet dat de N-VA het hele Vlaams-nationalisme mag claimen. Dat ze vandaag de meeste Vlaams-nationalistische kiezers bundelt, is knap gedaan. Maar ik wacht in spanning op een links alternatief.'
Hoezo?
‘Het is onzin te denken dat Vlaanderen rechts is en rechts moet blijven. Misschien komen we straks in een onafhankelijk Vlaanderen wel tot de conclusie dat we méér willen herverdelen. Dat we dat liberalisme niet meer willen. Maar we moeten het beleid zelf kunnen kiezen, dat is de essentie van democratie: het recht om je keuze vertaald te zien in een regering, die je kunt afstraffen of belonen.'
Maar in een onafhankelijk Vlaanderen zijn al onze problemen nog niet opgelost.
‘Er is ook niemand die dat gelooft. Het einde van België zal ons bevrijden van een overbodig luxeprobleem. Het is niet het einde van de politiek, maar het begin ervan.'
|
http://www.standaard.be/artikel/deta...21228_00416872
Edit : Oeps, link vergeten.
|