Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry
(Bericht 6805922)
aangezien ik een dame ben die aan dit forum deelneemt, zal ik u mijn antwoord geven op de vraag. Denkt gij echt dat vrouwen in 't algemeen trouwen met een vent enkel en alleen voor het geld? Wat een oppervlakkige seksitische en achterhaalde visie. Ik ken in mijn omgeving NIEMAND, maar dan ook NIEMAND die zoiets doet. Zulke praktijken kwamen eerder voor een aantal eeuwen geleden. Ik geef toe dat er vandaag de dag nog vrouwen zijn die trouwen uit belang voor geld, maar daarop wordt meestal en vooral door andere vrouwen echt neergekeken, hoor. Ikzelf vind het wansmakelijk, en beschouw zulke vrouwen als niet meer dan geldhoeren. Bovendien, wat als manlief plots bankroet gaat? Scheiden en wegrennen met het geld, zeker? Walgelijk gewoon. Ik geloof enkel in een huwelijk dat uit liefde is totstandgekomen. Niet meer en niet minder.
|
Mevrouw,
U blijkt er van uit te gaan dat liefde uitgesloten wordt door familiebelangen (of in nauwere zin "
geld" zoals u het omschrijft) en vice-versa. Dat is helemaal niet zo.
Overigens volstaat het om de statistieken inzake echtscheidingen na te kijken om te weten dat geen enkel huwelijk eeuwige liefde garandeert, noch een huwelijk waarbij aardse belangen een rol spelen, noch een huwelijk waarbij dat niet het geval is.
Een huwelijk is een wettige verbintenis met aanzienlijke materiële gevolgen, niet enkel voor de betrokkenen zelve, maar tevens middels het erfrecht voor de nakomelingen, en middels vermenging of gemeenschap van patrimonium en/of zakenbelangen voor de families of de ruimere zakelijke omgeving.
Aspecten als politieke betekenis ingeval van staatshoofden of hun opvolgers, of van historische of traditionele betekenis ingeval van (bijvoorbeeld) de adel, of meer algemeen van prestige, laten we daarbij nog even terzijde.
Wie niets bezit en/of geen enkele rekening dient te houden met eigen zakelijke belangen en/of familiebelangen kan zich inderdaad makkelijk veroorloven om louter het romantisch ideaal der liefde een rol te laten spelen.
Evenwel, in de wereld der adel, der haute finance, der politiek, of zelfs meer algemeen in de zakenwereld zijn de belangen meestal van aard om een wettige huwelijksverbintenis, gezien de hierboven bedoelde materiële gevolgen, niet zomaar louter te laten afhangen van een
coup de foudre, van een toevallige ontmoeting in één of andere dancing, of van steriele mooipraterij. In die wereld wordt één en ander wel degelijk vooraf op belangen afgetoetst en worden zaken vooraf afgesproken en vastgelegd.
In de regel weten en beseffen jongeren die in dergelijke kringen zijn opgegroeid dat, en houden zij zich eraan. Zij weten dat zij beter niet met een volkomen ongeschikte huwelijkskandida(a)t(e) voor de dag komen, en zij weten dat zij vanuit hun (familie-)omgeving hoe dan ook in een "
geschikte" richting zullen worden geduwd.
Wil er echter niet van uit gaan dat dit sowieso “
liefde” uitsluit of onmogelijk maakt, en/of dat beide huwelijkspartners als het ware geboeid en met het mes op de keel naar de ambtenaar van de burgerlijke stand moeten gebracht worden. De (familie-)belangen waarvan sprake zijn immers meestal tevens hun eigen belangen. Bovendien en om het even cru uit te drukken is het
niet zo dat men volkomen tegen de eigen wil gedwongen met een wildvreemde gekoppeld wordt : vermits men meestal uit dezelfde of gelijkaardige kringen stamt kent men elkaar dikwijls reeds van kindsbeen af, en geen familie is zo gek om een huwelijksverbintenis voor te staan van jongeren of mensen die elkaar niet kunnen luchten, want dat zorgt gegarandeerd voor grote problemen.
Tot zover de verduidelijking van mijn volgens u “
oppervlakkige seksitische en achterhaalde visie" op straffe van als “
geldhoer” betiteld te worden, maar ze beantwoordt aan de realiteit van zaken, en ik ben nooit te beroerd om de realiteit onder ogen te zien en de rationaliteit te laten primeren, liever dan er als dame van uit te gaan of anderen voor te houden dat loutere romannetjesromantiek de verplichte richtlijn moet zijn voor eenieder.
Met hartelijke groeten,
Gwylan