Tavek |
23 september 2019 15:33 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
(Bericht 9120775)
Dat is een theorie die fout is gebleken. Onze normen en waarden zijn niet noodzakelijk, noch automatisch, gekoppeld aan de materiele welvaart van onze wereld. En we merken dat trouwens bij veel extremisten. Veel moslim extremisten zijn economisch perfect geintegreerd. Zij leven in normale westerse welvaart. Maar zij werden niet "besmet".
Het is een dwaze utopie, en trouwens een ongelofelijke pretentie, om te stellen dat materiele welvaart automatisch Westerse waarden doet aanvaarden. Het was de theorie van de domino van de Bush aanhangers destijds. Fallikant mislukt. Ik heb het nu niet direct ter beschikking, maar ik heb ooit eens een studie gelezen over die hypothese, dat materiele welvaart verondersteld was van westerse waarden doen aan te nemen, en dat dat absoluut niet lukt bij mensen die een andere cultuur hebben die ze waarderen. Het is perfect mogelijk om materiele welvaart te koppelen aan culturen en politieke visies die totaal niet "westers" zijn. Die twee hebben niet veel met elkaar te maken.
Kijk trouwens naar Saoudi Arabie: ze leven daar in een materiele welvaart zonder weerga, maar je kan moeilijk zeggen dat de westerse waarden daar hoogtij vieren he.
|
Die theorie is niet fout.
De hele essentie van de samenlevingsproblemen de dag van vandaag zijn niet van culturele aard, maar van ongelijkheid.
Ik heb toevallig enkele rijke Arabische kenissen (ik heb een aantal maanden gewerkt voor een Arabisch bedrijf, interim, hier in Geleen). Deze mensen zijn zwaar moslim. Maar voor de rest: bijzonder goed opgeleid, perfect de Engelse taal machtig, goed gekleed, hoffelijk, respectvol en behandelen hun Belgische/Nederlandse medemens goed, en worden ook VEEL beter behandeld dan de straatmarokkaan.....
De driver achter de maatschappijproblemen met allochtonen is volgens mij niet cultuureel, maar eerder economisch.
|