Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Jurylid wraken omwille van religie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251508)

alice 10 januari 2020 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9219595)
Ja.

Je hebt je laten vangen! Jan doet is steeds, een vraag met een wedervraag beantwoorden en zo ieder antwoord uit de weg gaan terwijl dat u ondervraagt wordt...
Jan belooft in Engelen....en duivels trouwens.

Den Duisteren Duikboot 10 januari 2020 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9220244)
Je hebt je laten vangen! Jan doet is steeds, een vraag met een wedervraag beantwoorden en zo ieder antwoord uit de weg gaan terwijl dat u ondervraagt wordt...

Ik vind die vraag van Dadeemelee anders een beetje gek. Alsof geloven in engelen nog een graadje merkwaardiger is dan geloven in God en de hemel. :-)

Wapper 10 januari 2020 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9219601)
Waarom?

Waarom niet?

1207 10 januari 2020 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9219547)
Daar zit nul komma nul logica in, want in een democratische rechtstaat zijn meningen vrij en wordt niemand als "gek" gecatalogiseerd omwille van zijn overtuiging, meningen, levensbeschouwing..

harrie chistrus op dit forum is voor de meesten hier toch echt gewoon knettergek :)

ik sluit u niet op hé, ik verzet me alleen tegen het idee dat ze u ooit in ene jury zetten als het gaat om ethiek. dan pakt gij gewoon (lekker blind, hersenloos en zonder nadenken) hetgeen er in uw sprookjesboekje staat voor waar aan.

Jan van den Berghe 10 januari 2020 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9220244)

Jan vraagt zich nog steeds af wat er zo "fanatisch" is aan het geloof in engelen. En Jan moet vaststellen dat niemand kan uitleggen waar het fanatisme zit als iemand gelooft in het bestaan van engelen.

alice 11 januari 2020 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9220489)
Jan vraagt zich nog steeds af wat er zo "fanatisch" is aan het geloof in engelen. En Jan moet vaststellen dat niemand kan uitleggen waar het fanatisme zit als iemand gelooft in het bestaan van engelen.

Dus je gelooft in het bestaan van Engelen?

Jan van den Berghe 11 januari 2020 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9220706)
Dus je gelooft in het bestaan van Engelen?

Waarom die "dus"? Welk mentaal niveauverschil is er tussen "geloof in God" of "geloof in engelen" dat het laatste volgens DDM een uiting is van fanatisme maar het eerste blijkbaar niet?

Jan van den Berghe 11 januari 2020 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9220488)
ik sluit u niet op hé, ik verzet me alleen tegen het idee dat ze u ooit in ene jury zetten als het gaat om ethiek. dan pakt gij gewoon (lekker blind, hersenloos en zonder nadenken) hetgeen er in uw sprookjesboekje staat voor waar aan.

En nog steeds hebt u niet door dat de rechtszaak geen afweging vraagt van de ethiek, maar wel de aftoetsing van de wetgeving. De seculiere wetgeving.

alice 11 januari 2020 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9220713)
Waarom die "dus"? Welk mentaal niveauverschil is er tussen "geloof in God" of "geloof in engelen" dat het laatste volgens DDM een uiting is van fanatisme maar het eerste blijkbaar niet?

Jan, je weet al dat dit bij mij niet pakt. Zolang jij zelf geen vragen beantwoord mag je ergens anders de inquisitie spelen, hoe zit het nu, geloof je werkelijk in engelen en duivels?

Jan van den Berghe 11 januari 2020 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9220717)
Jan, je weet al dat dit bij mij niet pakt. Zolang jij zelf geen vragen beantwoord mag je ergens anders de inquisitie spelen, hoe zit het nu, geloof je werkelijk in engelen en duivels?

De vraag naar mijn geloof is helemaal niet aan de orde. Wel de bewering dat het geloof in engelen schijnbaar een vorm van fanatisme is. In de volgorde van de discussie kwam dit overduidelijk het eerst. Laten we dit dus eerst even uitklaren. Dan kan u gerust eens met andere zaken afkomen.

Of pas uw eigen woorden op uzelf toe:

Citaat:

Zolang die vraag over "geloof in engelen = fanatisme" niet wordt beantword, mag u ergens anders de inquisitie spelen. Hoe zit het nu: waarom is het geloof in engelen een uiting van fanatisme?

alice 11 januari 2020 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9219557)
Geloof jij in engelen?

Even je geheugen opfrissen jan!
En nu graag antwoord op de gestelde vraag?

Jan van den Berghe 11 januari 2020 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9220749)
Even je geheugen opfrissen jan!

Even uw geheugen opfrissen, alice!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9219593)
Is geloof in engelen een uiting van fanatisme?

Hierop antwoordde DDM met een volmondig "ja". Als daarop dan de vraag naar uitleg kwam, bleef het stil. Heel merkwaardig. Niet alleen door mij opgemerkt:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 9220438)
Ik vind die vraag van Dadeemelee anders een beetje gek. Alsof geloven in engelen nog een graadje merkwaardiger is dan geloven in God en de hemel. :-)

alice 11 januari 2020 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9220752)
Even uw geheugen opfrissen, alice!

Hierop antwoordde DDM met een volmondig "ja". Als daarop dan de vraag naar uitleg kwam, bleef het stil. Heel merkwaardig. Niet alleen door mij opgemerkt:

Het is tergend hoe u probeert om vooral NIET te antwoorden op de gestelde vraag!
En denkt dat het niet opgemerkt wordt hoe u opnieuw uw techniek toepast, zelf beantwoord u geen vraag maar stelt een wedervraag.
Kom Jan, geloof je werkelijk in engelen en duivels?
Zodra jij daar antwoord op geeft, zal ik u uitleggen wat daar mis mee kan zijn tot het onderwerp, wraken omwille van iemands levensovertuiging.

Jan van den Berghe 11 januari 2020 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9220760)
Het is tergend hoe u probeert om vooral NIET te antwoorden op de gestelde vraag!
En denkt dat het niet opgemerkt wordt hoe u opnieuw uw techniek toepast, zelf beantwoord u geen vraag maar stelt een wedervraag.
Kom Jan, geloof je werkelijk in engelen en duivels?
Zodra jij daar antwoord op geeft, zal ik u uitleggen wat daar mis mee kan zijn tot het onderwerp, wraken omwille van iemands levensovertuiging.

Kom, alice, gelooft u ook dat "geloven in engelen" een uiting is van fanatisme zoals DDM beweert? Als dat het geval is, mogen we weten waarom? DDM kan immers geen uitleg geven bij zijn stellingname. U wel?

alice 11 januari 2020 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9220774)
Kom, alice, gelooft u ook dat "geloven in engelen" een uiting is van fanatisme zoals DDM beweert? Als dat het geval is, mogen we weten waarom? DDM kan immers geen uitleg geven bij zijn stellingname. U wel?

Nee Jan eerst de eerder gestelde vraag beantwoorden...

Jan van den Berghe 11 januari 2020 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9220780)
Nee Jan eerst de eerder gestelde vraag beantwoorden...

Ja, alice, eerst de vraag beantwoorden die het discussiepatroon in deze draad volgt. Dan kan er gerust een zijsprongetje over het geloof van een forumlid van af. Ik vermoed evenwel dat DDM noch u eigenlijk kunnen uitleggen waarom geloof in engelen een uiting zou zijn van fanatisme. Daarom die onhandige vluchtpoging van u.

Den Duisteren Duikboot 11 januari 2020 11:47

Alice, het was wel Dadeemelee die een vraag "beantwoordde" met een wedervraag, hé:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9219549)
Wat betekent "fanatiek" nu concreet?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9219557)
Geloof jij in engelen?

...daarmee suggererend dat geloof in engelen een uiting is van fanatisme. Maar waarom dat zo is, blijft onduidelijk, en bijgevolg is Jans vraag onbeantwoord gebleven.

alice 11 januari 2020 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9220784)
Ja, alice, eerst de vraag beantwoorden die het discussiepatroon in deze draad volgt. Dan kan er gerust een zijsprongetje over het geloof van een forumlid van af. Ik vermoed evenwel dat DDM noch u eigenlijk kunnen uitleggen waarom geloof in engelen een uiting zou zijn van fanatisme. Daarom die onhandige vluchtpoging van u.

Nee jan, de vraag of u in engelen gelooft werd eerst aan u gesteld, kom, zeg het eens, geloof je werkelijk in engelen en duivels? U mag toch zo openlijk uw geloof belijden? Wat weerhoudt u dan van antwoord te bieden op die vraag?

Jan van den Berghe 11 januari 2020 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9220789)
Nee jan, de vraag of u in engelen gelooft werd eerst aan u gesteld, kom, zeg het eens, geloof je werkelijk in engelen en duivels? U mag toch zo openlijk uw geloof belijden? Wat weerhoudt u dan van antwoord te bieden op die vraag?

Heel simpel: het gaat hier niet over het geloof van een forumlid, maar over de bewering dat geloof in engelen een uiting van fanatisme zou zijn.

alice 11 januari 2020 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 9220788)
Alice, het was wel Dadeemelee die een vraag "beantwoordde" met een wedervraag, hé:

...daarmee suggererend dat geloof in engelen een uiting is van fanatisme. Maar waarom dat zo is, blijft onduidelijk, en bijgevolg is Jans vraag onbeantwoord gebleven.

Wanneer iemand ( Jan) vraagt wat fanatisme is en een ander vraag stelt om betreffende jouw persoonlijke overtuiging om dat aan je uit te leggen, is het elementaire beleefdheid om niet weer bladzijden lang met de kont te draaien maar gewoon antwoord te geven. Jan beantwoord nooit gestelde vragen maar ondervraagt, in een poging de discussie te domineren. Dat kan misschien op school maar hier dus niet.

Ik vind die persoonlijke overtuiging juist relevant, herinnert u zich de duiveluitdrijving van een meisje omdat ze lesbisch was en als gevolg van de " behandeling" overleed?
In het kader van deze discussie is het dan wel relevant om te weten of iemand als jurylid zelf gelooft in duiveluitdrijvingen. Jan doet dat, ongetwijfeld.. maar mist de morele moed daar open over te zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be