Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 9543625)
Daarom dat het Vlaams Belang zo sterk vooruit gaat natuurlijk... Zo sterk zijn de mensen onder de indruk van dat "staatmanschap".
|
Als we als referentiepunt de verkiezingen van 2019 nemen, moet ik u gelijk geven.
Maar als we kijken naar de periode waar het staatsmanschap van de Regering De Croo kan geëvalueerd worden, dan zien we toch een heel ander beeld.
Peiling oktober 2020 : NVA 22.2 %
Vlaams Belang : 27.1 %
Vlaamse Vivaldi : 42.5 %
bron :
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201011_96413331
Peiling december2020 : NVA : 19.9 %
Vlaamse belang : 26.3 %
Vlaamse Vivaldi : 46.1 %
bron :
https://www.hln.be/binnenland/de-gro...e-20~aecd914b/
Dus de Forza Utopia daalt van 49.3% naar 46.2%
En de Vivaldi-Vlaamsen gaan van 42.5 naar 46.1
Het is MAAR een peiling.
Maar zelfs als we de 3% foutenmarge in gedachten houden kunnen we stellen dat de door de rechtse rakkers verwachte afgang van Vivaldi zeker niet de eerste 2-3 maanden van de regering De Croo heeft plaatsgevonden.
Ik concludeer dat de Vlaamse bevolking (oei en die veralgemening vanuit een peiling, dat is durven Willem) afwacht en Vivaldi nog steeds het voordeel van de twijfel geven.
Ik zou persoonlijk zelfs durven besluiten dat voor het Vlaams Belang het vet van de soep is, en bij de vorige peiling deze partij haar top heeft bereikt.
Men hoeft bovendien geen politiek meerder-begaafde te zijn met zelfuitgeroepen psychologische genialiteit om te zien dat sinds 2014 de NVA "holderdebolder" de berg af stuyckt.
Dit betekent niet dat in 2024 de Vivaldi partijen zullen winnen. Ze zullen moeten blijven werken om de bevolking weer een klein beetje vertrouwen te laten krijgen in de politiek na de 4-5 zwarte jaren van de zweeds rechtse NVA regering.
Maar hoe dan ook, de meest recente HLN peiling geeft voor het eerst sinds lange tijd de Vlamingen weer hoop dat de toekomst er niet donkerbruin rechts pessimistisch, badend in bekrompen spruitjeslucht, hoeft uit te zien.