Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach
(Bericht 10121789)
Ik denk dat er voorwaarden dienen voldaan te worden vooraleer dat vrije meningsuiting überhaupt "het belangrijkste" kan genoemd worden. In de eerste plaats een maatschappelij waar die mening ook gehoord wordt, waar mensen gelijkwaardig zijn. Op een slavenplantage met totale controle van de meester kan perfect vrije meningsuiting gelden en toch bevindt men zich in een repressief systeem.
En die evolutie naar een repressief systeem is al een tijd gaande. Covid en nu deze oorlog worden aangegrepen om dat systeem te verdiepen.
Ik kwam juist dit relevant citaat van Umberto Eco tegen:
"The fascism of today has outwardly nothing to do with that of the past. No uniforms, no goose step and no Führer salute. No, it is modern, cleverly packaged and sold with PR. But the results are the same: The total control and exploitation, the censorship, the Gleichschaltung of the media, the lies, the self-made terror, the security mania, the suppression of dissent, the militarisation of society and the wars of aggression."
Fascisme verhuld zich soms als een voorstander van vrijheid zelfs.
|
1. In een slavensysteem bestaat geen vrijheid van meningsuiting. Anders gezegd, als slaven van het slavenmeester mogen zeggen dat ze slaaf zijn, dat ze onderdrukt worden, op welke manier dan ook, maar dat ze nadat ze dat mogen, en blijven mogen zeggen, nog steeds slaaf blijven, dan onderdrukt de slavenmeester de slaaf niet, maar dan onderwerpt de slaaf zich aan de slavenmeester, en dan is er geen dwang meer mee gemoeid. Dus Uw argument ontkracht mijn stelling niet dat vrijheid van meningsuiting 100% vrijheid betekent. Er KAN EN MAG geen controle zijn op een mening en deze te verkondigen. Immers, wie bepaalt welke mening wél en niet mag? Dat verwordt ERG snel naar arbitraire bestraffing, en "beschermen" van machthebbers. No passeran dus.
2. In uw
terecht citaat van Eco, herken ik "de main-stream." Inderdaad geen ganzenpas en geen gestrekte armen (euh, UKR anyone?) meer. Maar ook ZOVEEL overeenkomsten. Denk aan de beruchte toespraak van Biden voor het rode licht, geflankeerd door 2 militairen. Leni Riefenstahl zou jaloers zijn. Denk aan de censuur, de leugens en de propaganda op CNN NBC VRT etc. Denk aan de cancelcultuur, waarin géén "andere meningen" meer bestaan. Er is nog EEN MENING. En als die niet wordt gevolgd, dan is je stem, op diezelfde main-stream/regime kanalen, waardeloos.
Echter, nergens lees ik in het citaat van Eco dat MEER censuur de oplossing zou zijn, om tot 100% vrijheid van meningsuiting te komen. Nergens lees ik dat hij stelt dat "les nouveaux fascistes" zich verkopen als voorstanders van "vrijheid."
Neenee, brandluchtje en von ranzig hebben er geen enkel moreel probleem mee gehad een volledige bevolking te gijzelen. Slaaf te maken. Zonder dat we nog iets konden of mochten zeggen, zonder dat we nog een ANDERE mening mochten hebben op straffe van anti-vaxxer of wappie genoemd te worden.
Ik opende er ooit een draad over;
https://forum.politics.be/showthread.php?t=255595
De natuur heeft ons gered. Maar ik vrees dat de touwtjestrekkers dat geen 2 keer gaan laten gebeuren.
De ENIGE oplossing die er is, is de censors, de leugenaars en de propagandisten aan te pakken.
Hier EN in rusland.
ik zal die nog een naar boven bumpen.