Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gaat BDW een Vlaamse minderheidsregering vormen met Open VLD? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273085)

TheFourHorsemen 8 november 2024 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10432002)
Politiek is dat 'uncharted territory' maar ik denk dat je gelijk hebt. Art 91 GW laat dat toe.

Klopt inderdaad.

We aanvaarden het vanzelfsprekend dat ministers leden zijn van de politieke partijen die samen een coalitie / meerderheid vormen.

Dat is uiteraard niet noodzakelijk. Men kan perfect een niet-politieker als minister aanduiden.

TheFourHorsemen 8 november 2024 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10431605)
In theorie zou je dus een federale regering kunnen maken met allemaal Vlaamse partijen, en aan Franstalige kant Défi.
Défi zou dan de helft van de ministers mogen aanduiden.
Volgens de regeltjes is dat allemaal in orde, maar je voelt toch aan dat dit niet democratisch is...

Dat is min of meer wat gedaan werd tijdens de Zweedse regering. Daar mocht MR, ook al leverde ze uiteraard niet de helft van de zetels van de coalitie, de helft van de ministers aanduiden.

fox 8 november 2024 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10432002)
Politiek is dat 'uncharted territory' maar ik denk dat je gelijk hebt. Art 91 GW laat dat toe.

Ik vraag me trouwens af hoe dat zit met Alexia Bertrand. Die woont in Brussel, is Franstalig en Nederlandstalig. Wie bepaalt trouwens of je Franstalig of Nederlandstalig bent. Ik spreek bijvoorbeeld Nederlands maar ben ook Frans machtig. Als ik morgen stel dat ik Franstalig ben, dan heeft de overheid toch niet te bepalen dat ik dat niet ben?

Kortom, de pariteitsregel is er, maar hoe bepalen ze wie onder de Nederlandstaligen valt en wie onder de Franstaligen?

Dadeemelee 8 november 2024 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10431989)
Natuurlijk gaat Open VLD depanneren als hen dat gevraagd wordt.

No way, bij de VLD zijn ze gewoon met De Wever zijn voeten aan het spelen.

Hem zien kruipen en slikken moet deugd doen. :lol:

Vette Pois(s)on 8 november 2024 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10432024)

slikken en kruipen om belgie te redden

lol

fox 8 november 2024 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10432024)

Grappig, als je ziet hoe Open VLD al jaren op de knietjes zit en als je ziet hoe Lachaert en De Croo zitten te smeken om nu mee te mogen doen. Ze hebben beiden precies niet al te veel goesting om in hun dorpje burgemeester te spelen de komende 6 jaar. 2 ministerpostjes binnenhalen is veel belangrijker dan inhoudelijke eisen te stellen.

De gemuilkorfde 8 november 2024 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10431670)
...In jouw voorbeeld ga je veel verder, daar zit je in een hypothese waar alle Vlaamse partijen samen zouden klitten om een regering te vormen, om zo de walen te treffen en dat dan in de regering door de pariteitsregel te omzeilen door er 7 Défi ministers bij te zetten.

Je verdraait mijn voorbeeld. Ik heb niet gezegd "alle" Vlaamse partijen, ik heb gezegd allemaal Vlaamse partijen + Défi met zijn ene zetel, die dan wel alle Franstalige ministerposten zou krijgen.
En je verzint erbij dat het is "om de Franstaligen te treffen".
Punt is dat volgens jouw redenering het altijd democratisch is, zolang er maar een meerderheid is.
Ik geef u een extreem voorbeeld, maar wel een dat perfect volgens die regeltjes in orde is.
En dan kom je dus met allerlei drogredenen af om te zeggen dat het dan toch niet democratisch is.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10431670)
Ik hoop dat je zelf ook wel beseft dat dit totale science fiction is...

Mijn punt is dat mijn voorbeeld bewijst dat als enkel maar aan de regeltjes voldaan wordt, dat tot ondemocratische toestanden kan leiden, ook al beweer jij dat het niet uitmaakt hoeveel procent van de Vlamingen / Franstaligen vertegenwoordigd zijn.

We kunnen het voorbeeld ook omdraaien.
De Franstaligen maken een regering met allemaal Franstalige partijen, en pakken er nog één Nederlandstalige partij bij.
Dat hoeft niet tegen de Vlamingen te zijn, hee.

Pandareus 8 november 2024 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10432014)
Ik vraag me trouwens af hoe dat zit met Alexia Bertrand. Die woont in Brussel, is Franstalig en Nederlandstalig. Wie bepaalt trouwens of je Franstalig of Nederlandstalig bent. Ik spreek bijvoorbeeld Nederlands maar ben ook Frans machtig. Als ik morgen stel dat ik Franstalig ben, dan heeft de overheid toch niet te bepalen dat ik dat niet ben?

Kortom, de pariteitsregel is er, maar hoe bepalen ze wie onder de Nederlandstaligen valt en wie onder de Franstaligen?

Ik heb geen weet van enige formele controle daarop. Vermoedelijk ging de wetgever ervan uit dat dit niet nodig is, dat franstalige partijen sowieso een franstalige zouden voordragen.

fox 8 november 2024 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10432071)
Ik heb geen weet van enige formele controle daarop. Vermoedelijk ging de wetgever ervan uit dat dit niet nodig is, dat franstalige partijen sowieso een franstalige zouden voordragen.

De vraag is hoe je Franstalig definieert. Is Alexia Bertrand Franstalig? Is ze Nederlandstalig? Die pariteitswet slaat nergens op want als ik morgen zeg dat ik Franstalig ben dan is dat zo. Als ik overmorgen zeg dat ik Duitstalig ben is dat ook zo. Mogen Duitstaligen dan niet in de regering volgens de grondwet?

fox 8 november 2024 11:31

Alexander De Croo: "We gaan de begroting toch geen vol jaar laten ontsporen?"

Dit is echt de overtreffende trap van schaamteloosheid. 4 jaar heeft hij de kans gehad om de begroting op orde te houden. 4 jaar lang liet hij de boel verder en verder ontsporen. En nu komt hij hiermee af? Ik ben een pacifist en niet gewelddadig, maar ik zou het verdomd moeilijk hebben om mijn vuist niet in zijn gezicht te planten moest ik daarmee in meeting zitten. De bocht is ingezet. 1 ministerpost en 1 staatssecretaris zal de prijs van Open VLD worden. En dan hebben we nog NVA dat schaamteloos een Vlaamse minderheidsregering gaat verkopen.

daiwa 8 november 2024 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10432105)
Alexander De Croo: "We gaan de begroting toch geen vol jaar laten ontsporen?"

Dit is echt de overtreffende trap van schaamteloosheid. 4 jaar heeft hij de kans gehad om de begroting op orde te houden. 4 jaar lang liet hij de boel verder en verder ontsporen. En nu komt hij hiermee af? Ik ben een pacifist en niet gewelddadig, maar ik zou het verdomd moeilijk hebben om mijn vuist niet in zijn gezicht te planten moest ik daarmee in meeting zitten. De bocht is ingezet. 1 ministerpost en 1 staatssecretaris zal de prijs van Open VLD worden. En dan hebben we nog NVA dat schaamteloos een Vlaamse minderheidsregering gaat verkopen.

Nochtans staat volgens het VTM nieuws gisteren in hun verkiezingsprogramma dat een Vlaamse minderheidsregering ontoelaatbaar is.

Vlad 8 november 2024 12:19

Citaat:

Gaat BDW een Vlaamse minderheidsregering vormen met Open VLD?
Ik hoop van niet maar ik vrees ervoor.

Pandareus 8 november 2024 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10432047)
Je verdraait mijn voorbeeld. Ik heb niet gezegd "alle" Vlaamse partijen, ik heb gezegd allemaal Vlaamse partijen + Défi met zijn ene zetel, die dan wel alle Franstalige ministerposten zou krijgen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 10431605)
In theorie zou je dus een federale regering kunnen maken met allemaal Vlaamse partijen, en aan Franstalige kant Défi.

:roll:

potato-potato

Citaat:

En je verzint erbij dat het is "om de Franstaligen te treffen".
Een scenario waarbij alle/allemaal partijen aan Vlaamse kant zouden een akkoord kunnen (en willen...) maken om zonder Waalse partijen een meerderheid te vormen kun je niet anders beschrijven volgens mij.

Citaat:

Punt is dat volgens jouw redenering het altijd democratisch is, zolang er maar een meerderheid is.
Dat is dan ook zo.

Citaat:

Ik geef u een extreem voorbeeld, maar wel een dat perfect volgens die regeltjes in orde is.
En dan kom je dus met allerlei drogredenen af om te zeggen dat het dan toch niet democratisch is.
Neen, het wel democratisch. Maar politiek totaal onhaalbaar, ondenkbaar zelfs en dus pure science fiction.

Citaat:

Mijn punt is dat mijn voorbeeld bewijst dat als enkel maar aan de regeltjes voldaan wordt, dat tot ondemocratische toestanden kan leiden, ook al beweer jij dat het niet uitmaakt hoeveel procent van de Vlamingen / Franstaligen vertegenwoordigd zijn.
Federaal klopt dat dan ook.

Citaat:

We kunnen het voorbeeld ook omdraaien.
De Franstaligen maken een regering met allemaal Franstalige partijen, en pakken er nog één Nederlandstalige partij bij.
Dat hoeft niet tegen de Vlamingen te zijn, hee.
Ik zie niet in hoe je dat scenario anders politiek zou kunnen gaan vertalen. En ja, toch zou het democratisch zijn.

Pandareus 8 november 2024 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10432121)
Nochtans staat volgens het VTM nieuws gisteren in hun verkiezingsprogramma dat een Vlaamse minderheidsregering ontoelaatbaar is.

...in hun verkiezingsprogramma :lol::lol::lol:

IJsboer 8 november 2024 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10432084)
De vraag is hoe je Franstalig definieert. Is Alexia Bertrand Franstalig? Is ze Nederlandstalig? Die pariteitswet slaat nergens op want als ik morgen zeg dat ik Franstalig ben dan is dat zo. Als ik overmorgen zeg dat ik Duitstalig ben is dat ook zo. Mogen Duitstaligen dan niet in de regering volgens de grondwet?

De enige manier om dat te bepalen is te kijken in welk gewest je woont. Als ik als Nederlandstalige dus in Namen ga wonen ben ik plots Franstalig.

Het feit dat er een franstalige gemeenschapsregering, een Waalse regering en een brusselse regering is, is zo absurd dat het belachelijk is. Ook dat die allemaal ministers hebben met dezelfde bevoegdheid is compleet gatachterljk

En toch blijven sommigen eraan vastklampen.puur om financiële redenen.

De schoofzak 8 november 2024 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10432071)

Klopt volgens mij.
In het parlement krijg je de taalstempel door de keuze van de eedaflegging.
Voor de uitvoerende macht zijn er geen regels. Maar het parlement geeft wel het vertrouwen aan de regering, en keurt dus de voorgestelde regeling van pariteit goed.

De schoofzak 8 november 2024 13:28

Sommige medeforummers geven de indruk dat ze vergeten zijn wie de ministers aanduidt. Dat is niet de keuning, niet het parlement (die wel goedkeurend stemt .. bla bla ..), maar de partijvoorzit(s)ter.

Ik denk niet dat de gedefenestreerde maar terug opgehaalde Eva eraan denkt om De Cr00 iets te gunnen.

De schoofzak 8 november 2024 13:31

Ook niet overdrijven.
De formateur praat met de vld. De vld denkt voorzichtig na.
Mahdi en franstalige evenknie zeggen "NON".
De nva zwijgt en kijkt gniffelend toe.

BWarrior 8 november 2024 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10432195)
Ook niet overdrijven.
De formateur praat met de vld. De vld denkt voorzichtig na.
Mahdi en franstalige evenknie zeggen "NON".
De nva zwijgt en kijkt gniffelend toe.

Les Engagés hebben geen veto gesteld. Wel dat het voor hen voorlopig niet aan de orde is.

‘ Les Engagés-voorzitter Maxime Prévot vindt het te vroeg voor gesprekken met Open VLD

Les Engagés vragen formateur Bart De Wever (N-VA) om zich te concentreren op Vooruit en de regeringsonderhandelingen nog niet uit breiden naar Open VLD. Dat zegt partijvoorzitter Maxime Prévot aan Belga. Voor Prévot en zijn partij blijft de Arizona-coalitie de meest logische: N-VA, MR, Les Engagés, CD&V en dus ook Vooruit.

(…)

"De Arizona-coalitie met Vooruit heeft echt onze voorkeur. Ze is ruimer, wiskundig stabieler, politiek evenwichtiger, sluit beter aan bij de strijd die wij als centrumpartij voeren en volgt ook de wil van de kiezer. We hebben de formateur daarom gevraagd om zich te concentreren op pistes om Vooruit opnieuw aan tafel te krijgen. De oproep naar Open VLD lijkt ons op dit moment prematuur." (De Standaard).

Xenophon 8 november 2024 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10432148)
Ik hoop van niet maar ik vrees ervoor.

Dieper zakken kan niet meer als dit door een N-VA congres goedgekeurd wordt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be