Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens274
(Bericht 2863365)
Ter vergelijking met het systeem van nu is deze zienswijze wel juist. Alleen blijft de mogelijkheid bestaan van onstabiliteit...
|
Die mogelijkheid valt niet volledig te verbannen, vrees ik. Maar ik heb meer vertrouwen in goud dan in politici. :wink:
Citaat:
Ah jij gaat een gouden munt hebben. Baart je dat geen zorgen dat zuiver goud een zeer zwakke stof is die niet alleen als munt kan fungeren maar tenminste een andere stof moet hebben zoals koper of zilver? En je weet wat er dan gebeurt als we in een bimetalistisch stelsel belanden hé. Dan begint men te knoeien met de verhouding ertussen... Van de overheid mogen we dat zeker verwachten:? Mocht het munten maken in Privé-handen komen zal het minder zijn maar toch hoe kan je als buitenstaander weten dat een munt de juiste verhouding bevat? Door te wegen maar ja, eenmaal de massadichtheid kent van die munt dan zal men wel zwaardere metalen dan goud als lood in die munt draaien...
|
Je bedoelt dat zuiver gouden munten allicht zullen afbrokkelen aan de zijkanten of zo? Maar dat kan opgelost worden door er bv. een dun laagje van een steviger legering over te gieten, denk ik. In alle geval zijn dat eerder technische kwesties, daar valt wel iets op te vinden.
Maar dat is nog geen bimetallisme hé. Bij bimetallisme worden de verhoudingen namelijk vastgelegd. Ik denk dat een geldstelsel zonder overheid allicht ook meer dan één metaal zal gebruiken (zilver lijkt me een logische tweede keuze). Maar die verhoudingen zullen niet vastgelegd zijn; de marktprijzen van zilver en goud kunnen vrij fluctueren. Dan vermijd je alle negatieve gevolgen van bimetallisme.
Wat die fraude betreft: ik denk dat Munterij Van Dam wel bereid zal zijn om voor mij even te checken of de gouden munt die zijn concurrent, Munterij De Smet, geslagen heeft wel het juiste gewicht heeft. Als dat niet zo blijkt te zijn, kan ik natuurlijk Munterij De Smet aanklagen voor fraude, én dan is diens reputatie serieus naar de vaantjes. Munters hebben er alle belang bij om niet te knoeien dus.
Citaat:
Ik dacht eerst dat je een biljet wou gebruiken gedekt door het goud. maar als je goud gaat gebruiken als munt dan vallen een deel van de zaken die ik heb aangehaald logischerwijze weg...
|
Het meest logische is dat banken bankbiljetten zullen uitgeven. Dat zou ook het meest praktische zijn, denk ik. Maar voor die bankbiljetten moet er uiteraard 100% dekking zijn in de reserves van de bank.
Citaat:
Ik ben het ook mee eens als je de goudstandaard vergelijkt met het monetaire systeem van nu dat het eerste altijd beter is. Toch eerlijk verkies ik mijn systeem voor genen frank meer in omloop brengen.
|
Dat zou inderdaad een goed systeem zijn, maar hoe garandeer je zoiets? De 'goodwill' van centrale banken om de geldhoeveelheid niet te manipuleren is nogal zwak als argument, vrees ik. :?
Citaat:
Mijn systeem en het jouwe hebben dezelfde bedoeling, we willen allebei de macht van de overheid beperken. Daarom denk ik dat de kans zeer klein zal zijn om één van de systemen terug in te voeren. Ik ben ook voorstander van een scheiding van Geld en staat, ik ga nog een stap verder. Voor mij is een scheiding tussen staat en economie onontbeerlijk(en zou moeten opgenomen worden tussen de 3 andere van montesqui).
|
:cheer:
Citaat:
Zoals hierboven vermeld geeft goud meer mogelijkheden om te sjoemelen dan de biljetten. Als de massadichtheid juist is, de gravure, de kleur,... heb je een munt...
|
Mensen zouden ook kunnen eisen om enkel in bankbiljetten van een gereputeerde bank betaald te worden als ze het zaakje niet betrouwen, denk ik. Maar in het algemeen is fraude volgens mij niet zo'n grote bedreiging. Er zal fraude zijn, dat is onvermijdelijk, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat dat op een grotere schaal zal gebeuren dan vandaag de dag.
Citaat:
De privé banken komen in problemen omdat de centrale bank bubbles creërt op verschillende markten. De banken beleggen ook mee in die bubbles en zijn dan ook de dupe als er één uiteenspat. De beurs is zo'n goed beleggingsmiddel omdat het 50% onafgebroken kan stijgen door het geld bij te drukken, iedereen heeft de indruk dat ze er meer mee winnen. Mocht men nu gene frank bijdrukken dan zal men direct zien dat er evenveel verliezers zijn als winnaars wat nu niet het geval is.
|
Maar dat argument komt toch neer op: "een centrale bank als garantie voor de banken is nodig, want de centrale bank zorgt voor bankcrisissen"? Dan is het toch logischer om te zeggen: weg met die centrale bank, probleem opgelost. Geen inflatie meer, geen kredietexpansie, geen boom-and-bust-cyclus, geen bank-insolventies meer (of toch niet meer dan bij andere bedrijven).
Citaat:
Zou jij graag hebben dat je bijvoorbeeld 30 jaar hebt gewerkt en al het geld op de bank is opeens weg? je mag de rol van financiële instellingen niet onderschatten in een economie. Als er geen kapitaal is dan zijn er ook geen bedrijven meer. Doch een failliete bank zou wel goed zijn voor de burger die daar geen geld staan heeft==> deflatie zoals in 1929
|
Het systeem waarbij mensen plots hun geld kwijtzijn, is het systeem van fractional reserve banking (goud of papiergeld maakt dan weinig uit).
Vandaar dat banken 100% reserves zouden moeten aanhouden voor hun zichtrekeningen en bankbiljetten. Die zijn dan toch al safe.
Het enige mogelijke probleem is dan, bankfalingen die termijnrekeningen, aandelen en obligaties tot lucht reduceren. Maar zoals je zegt, beurscrashes zouden 'n stuk zeldzamer worden als er geen geldgeknoei aan te pas komt; recessies en depressies, grootscheepse faillissementen... zouden een stuk zeldzamer worden. Dus het risico van sparen wordt kleiner met een degelijk monetair systeem. Volgens mij is het niet nodig dat de centrale bank dan nog bewaard blijft als "garantie" voor het banksysteem.