![]() |
Citaat:
Er bestaat overigens niet zoiets als 'politiek correcte' geschiedenis. Dat is gewoon een verzinsel van de 'extreem-rechtse' propagandamachine. Jullie kunnen de historische feiten mss wel negeren, maar daarmee zullen ze nog niet verdwijnen! Wie bent u trouwens om zich boven een 'ervaringsdeskundige' te stellen? Of alleszins om die 'ervaringsdeskundige' in twijfel te trekken? Blijf gerust blind voor de werkelijkheid. Wat u gelooft doet er mij niet toe. |
Citaat:
Ten zuiden van Palermo ligt de kathedraal van Monreale, van buiten een Normandische burcht, en van binnen een verbluffend geheel van mozaieken aangebracht door Arabische kunstenaars, evenals trouwens het belendende klooster. Niemand kan beweren dat de Arabieren geen hoog niveau van beschaving hadden als je dat ziet. |
Citaat:
Hoe denk je dat die arabische nomaden die in tenten woonden een hoge mate van kunstzinnigheid zouden vertonen op gebied van mozaieken? |
Citaat:
Het ging mij dan ook niet om de historische relevantie van deze bron. Er staan idd historische onwaarheden in vermeld, maar ik doelde vooral op de, naar mijn mening, interessante laatste alinea. "Byzantium versloeg de Perzen niet. Integendeel na het vredesverdrag met de Sassaniden in 532 betaalden de Byzantijnen zelfs schatting aan deze laatsten." Idd, de Byzantijnen hebben de Perzen nooit weten te verlaan. Doch beiden hebben elkaar als het ware wel 500 jaar lang afgemat. 'Als 2 honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen.' ;). "De 'schade' die de Byzantijnen aanrichtten aan het Perzische rijk, vervalt in niets met de schade die de Arabieren aanrichtten aan het Perzische. Het Perzische rijk bestond niet meer na de inval van de 'barbaren' uit Arabië." De Byzantijnen en Perzen/Sassaniden hebben elkaar jarenlang bevochten, met verliezen aan beide kanten. Voor het Arabische leger was dit dan ook een ideaal moment om Perzië in te lijven. Het Arabische leger was overigens ook zeer goed georganiseerd. Trouwens, het West-Romeinse rijk bestond ook niet meer na de inval van diverse Germaanse stammen. Wat is uw punt eigenlijk? "Wat wel vreemd is, is dat uw zelfde bron een paar alinea's verder ontkent dat er ooit een theocratie geweest is in de islam." Een theocratie is een staatsvorm waarin de godheid als onmiddellijke gezagsdrager wordt beschouwd. Dat was niet het geval. "Hoe noemt u de bestuursvorm van het kalifaat als 'theocratie' het juiste woord niet is?" Een kalifaat was een bestuursvorm op zich, net zoals het Ottomaanse rijk lange tijd een 'sultanaat' was. Een Kalief had de als opdracht om het rijk te besturen. "Hier geeft de auteur de indruk dat de Moslims noodgewongen moesten vluchtten naar de Indusvallei. Ik raad u en de auteur dringend aan om uzelf wat historische feiten bij te brengen over de Islamtische veroveringstochten op het Indische subcontinent. Dat de islamieten ''over het algemeen milde bezetters waren" zal een eufemisme worden." Ik ken mijn historische feiten. Ik zeg dan ook 'over het algmeen', aangezien er altijd uitzonderingen zijn. "Geleerden in het Arabische rijk hebben inderdaad hun bijdrage geleverd aan de wetenschap maar ik betwijfel of de islam hen aanmoedigde." Moslims werden in elk geval aangemoedigd om kennis te vergaren. "De uitleg van de hadith:Kennis is een sterk fundament van de Islamitische beschaving. Ze is gebaseerd op verschillende vormen van kennis. In deze hadith legt de eerwaardige metgezel uit, moge Allah met hem tevreden zijn, dat voor degene die op zoek gaat naar religieuze kennis, de zittingen van de geleerden bijwoont en deze kennis vergaart, zijn doel gemakkelijk bereikbaar wordt gemaakt door Allah, de Verhevene. Hij moet ook in overeenstemming met die kennis handelen en zijn doel moet de tevredenheid van Allah, de Verhevene, zijn. Dit leidt hem op het rechte pad en brengt hem alleen het goede, doordat Allah, de Verhevene, hem beloond." "De uitleg van de hadith:De hadith maakt duidelijk dat het vergaren van kennis zeker een verplichting is. Het gaat om nuttige kennis die tot het vrezen van Allah en tot bescheidenheid leidt; kennis waarbij men voordeel heeft in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals." "Noem mij één islamitsche auteur (literair) en componist van belang?" Een van de belangrijkste kenmerken van islamitische kunst is de grote rol van de kalligrafie, niet alleen als zelfstandige kunstvorm, maar ook als decoratie van alle andere kunstvormen. Naguib Mahfouz, een zeer succesvolle Egyptische romanschrijver, toneelschrijver, en scenarioschrijver die de Nobel Prijs voor literatuur heeft gewonnen in 1988. Andere invloedrijke schrijvers uit Egypte - wat lang het intellectuele centrum van de Arabische wereld is geweest - zijn Taha Hussein, Tawfiq al-Hakim en M. Hussein Heikal. Qua componisten kon ik niet meteen iets terugvinden. |
NU Witte, het gaat om NU!
Ik vroeg niet naar 'vroeger' - maar wat betreft je 'historische kennis' :lol: Consience heeft je al van antwoord gediend zie ik ... Maar vertel me eens over het NU in islamitische paradijzen! Zelfs de Perzen komen in opstand tegen het religieuze juk van de ayatollahs! |
ze worden aangemoedigd om kennis te vergaren ? klinkt goed . maar waarom zijn er dan zo veel allochtonen die niet mee kunnen op school ? of die niet eens de moeite doen om onze taal goed te beheersen ?
hoewel over dat laatste getwijfeld kan worden , want zeg iets racistisch en ze begrijpen je beter dan iemand die nederlands als moedertaal heeft :roll: |
Citaat:
Waar? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dus dat was afkomstig van de Arabieren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
O.a. Taha Hussein, Tawfiq al-Hakim en M. Hussein Heikal. |
Citaat:
Van de 30 kerken zijn er zeker 10 gesloten of gesloopt. Vooral voor de oude RK St. Jozeph kerk, toch een gebouw uit mijn jeugd, vond ik dat bijzonder spijtig. Is nu een appartementencomplex, zelfs de oude pastoorswoning moest het ongelden. ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=g60kR1gPGlw Toch, in het NT: Wat doet Petrus hier? http://www.statenvertaling.net/bijbel/hand/3.html (de tora heeft een similaire bepaling) In de islam: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
nl de werken van Aristoteles. Deze waren gedurende de Middeleeuwen in het Westen enkel bekend in een Latijnse vertaling van een Arabische vertaling uit het Grieks |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bij mijn weten is het huidige Turkije ook erg verwesterd, geseculariseerd en ontwikkeld. De rest van de Islamitische landen zijn bijna allemaal gekoloniseerd. En een kolonisatie is niet te onderschatten. De kolonies hun economie werd volledig afhankelijk gemaakt van het thuisland. Monoculturen, geen industrie, ontdoen van zen natuurlijke rijkdommen,.... Dit had desastreuze gevolgen wanneer ze onafhankelijk werden. Ze werden namelijk nog steeds uitgebuit maar moesten hun infrastructuur zelf beginnen onderhouden. Daarbij komt nog dat de dekolonisatie maar 60 jaar geleden plaats vond. Zo veel tijd om zich te herstellen hebben ze ook nog niet gehad. Afrika is voor een groot deel Christelijk. Die delen hebben nu nog even veel last van de kolonisatie als het Islamitische deel. Dus dit heeft niets met religie te maken. Citaat:
|
Citaat:
Er waren echter wél nog Latijnse vertalingen (van Aristoteles) voorhanden in het westen (vóór 1150)! Voor 1150 waren er slechts een paar vertaalde werken van Aristoteles in Latijns Europa beschikbaar. Averroës meent dat het mogelijk is om ook via de rede tot de waarheid der dingen te komen en niet alleen via het geloof. In zijn tijd is dat een controversiële bewering. De filosoof sterft in 1198 in ballingschap in Marrakech. Niet meteen de 'average' muslim, right? |
Citaat:
Idem voor ons numeriek stelsel. De Arabieren hebben het niet uitgevonden maar ze hebben het wel naar het westen gebracht. BTW: In Europa deden wij toch ook zo'n dingen met onze grote geleerden. Denk aan Galileo. |
Citaat:
Dát was mijn vraag. De uitspraak over; "mein Kampf und koraan" was dan ook meer hypothetisch bedoeld. |
Citaat:
even terzijde, Saoedi Arabie was wel geen kolonie maar de Britten hebben het wel geprobeerden en hadden een zeer grote politieke en economische invloed (ze wilden een rijk cairo - indië) |
Citaat:
|
.
|
Citaat:
Ik KEN het antwoord. Nee Sywenke, NIET kolonisatie hoor - dat excuus kan niet eeuwig gebruikt blijven, je zegt trouwens zélf dat SA nooit gekoloniseerd werd - het is echter wél de wieg van islam! |
Citaat:
Citaat:
Kolonisatie is een smoes - een excuus dat tot in den treuren uitgebuit wordt! |
Citaat:
en noem mij dan maar eens 1 vroeger gekoloniseerd land dat een goed werkende onafhankelijke economie heeft kunnen opbouwen in amper 60 jaar, dat een levensstandaard zoals onze westerse wereld heeft. |
Citaat:
en dat vergelijk je met 200-400 jaar kolonisatie waar de inwoners uitgebuit, uitgebaat en hun culturen vernietigd (acculturisatie). die vergelijking gaat niet op. |
Citaat:
Er is trouwens een verschil tss 5 jaar oorlog of pakweg 100 jaar uitbuiting en bezetting. |
Citaat:
Sommige landen die eeuwenlang gekoloniseerd werden doen het beter dan andere die slechts kort gekoloniseerd werden. Het is allemaal veel complexer. |
Resumé: De Arabieren hebben de beschaving naar Europa gebracht - zonder hen zaten wij hier nog steeds in de middeleeuwen - zonder hun hoogstaande beschaving was er hier bij ons géén beschaving.
nadat diezelfde Arabieren hier de beschaving gebracht hadden, hebben wij hen gekoloniseerd, eeuwenlang uitgebuit, hun grondstoffen gestolen (welke grondstoffen hebben de Arabische landen die wij zouden gestolen hebben?), vandaar dat zij (de Arabieren cq de islamitische landen) NU zijn blijven steken in de middeleeuwen, géén of nauwelijks beschaving, vooruitgang, economie, vrijheden, gelijkheid van de seksen, literatuur, kunst, geneeskunde, wetenschap e.d. hebben, begrijp ik dat goed, ja? Klinkt erg simplistisch not? Citaat:
1 Voorbeeld; Hongkong - de Britse Kroonkolonie - achterlijk - barbaarse wetten - geen economie, vooruitgang, beschaving enz enz... ??? Het keizerrijk (China) had in 1842 een vissersplaatsje afgestaan, de Volksrepubliek kreeg een miljoenenstad terug. Wat kolonisatie ... |
Citaat:
wie zegt dat? Citaat:
Citaat:
ik wacht nog altijd op een voorbeeld van een vroeger gekoloniseerd land dat na amper 60 jaar een goede werkende econmie heeft kunnen uitbouwen en een degelijke welstand heeft zoals het westen. |
Citaat:
|
Citaat:
Allemaal veel langer gekoloniseerd dan sommige andere landen die het nu veel minder goed doen. |
Citaat:
Anders heb ik er nog een paar voor je - maar DAT zijn natuurlijk allemaal NIET islamitische landen! Mijn punt was; overal waar islam haar intrede doet wordt de voorgaande cultuur vernietigd, uitgezogen en weggeworpen en neemt armoede, analfabetisme, ellende, barbaarse wetten, onderdrukking, ongelijkheid, onwetendheid etc etc TOE!!! Dus dat excuus van 'kolonisatie' gaat niet op. |
Citaat:
Ik moet er u op wijzen dat Maleisië ongeveer 50% moslim is. |
Citaat:
vb analfebetisme in Brazilië :http://ipsnews.be/index.php?id=35&no...&tx_uwnews_pi4[art_id]=23067 onderdrukking en mishandelingen in maleisië / indonesie: http://www.trouw.nl/nieuws/laatsteni...cle1668009.ece etc etc, |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be