Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   ‘Di Rupo moet voortaan zwijgen' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181503)

Jasper 8 januari 2013 20:19

Ik houd veel van het voetbal van Barcelona.
Maar daarom voel ik mij nog geen Catalaan.

De Brabander 8 januari 2013 20:27

Zwijgen? Zoals de katholieke kerk zweeg om misdaden te verbergen?

Everytime 8 januari 2013 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6489368)
Je zou het geen neerkijken noemen maar het komt omdat jullie denken dat jullie meer aansluiten bij het hoogstaande Frankrijk dan bij Vlaanderen of België? Wat zijn jullie toch superieur in alles wat jullie doen he...

Maar dat heeft helemaal niets met "superieur" te maken!! Franstaligen leven gewoon elke dag met de Franse cultuur. Dat is gewoon een feit!

Travis66 8 januari 2013 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6489647)
Maar dat heeft helemaal niets met "superieur" te maken!! Franstaligen leven gewoon elke dag met de Franse cultuur. Dat is gewoon een feit!

Uiteraard heeft dat niks met superieur te maken. Franstaligen hebben wegens hun beperkte talenkennis gewoon geen andere keuze. Naar waar zouden ze uitwijken als ze hun eigen beperkte bibliotheek uit hebben gelezen?

We gaan op vakantie! Ooh Parijs, of Quebec. Euhm, Kongo?

Hypochonder 8 januari 2013 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6489647)

De Walen kunnen er een hoge levensstandaard op nahouden met Vlaams geld maar onze cultuur is te laag bij de grond voor hen. Ken je het spreekwoord 'wiens brood men eet diens woord men spreekt'? In spreekwoorden zit dikwijls, om niet te zeggen altijd, zeer veel waarheid.

Everytime 8 januari 2013 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6489699)
Uiteraard heeft dat niks met superieur te maken. Franstaligen hebben wegens hun beperkte talenkennis gewoon geen andere keuze. Naar waar zouden ze uitwijken als ze hun eigen beperkte bibliotheek uit hebben gelezen?

We gaan op vakantie! Ooh Parijs, of Quebec. Euhm, Kongo?

Wat een flauwe grap! Franstaligen gaan ook met vakantie naar anderstalige landen. Denken dat alle Franstaligen eentalig zijn, is gewoon belachelijk.

Jan Meuleman 8 januari 2013 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6489768)
Wat een flauwe grap! Franstaligen gaan ook met vakantie naar anderstalige landen. Denken dat alle Franstaligen eentalig zijn, is gewoon belachelijk.

Klopt, maar ze doen dat slechts één keer. Ze kunnen zelfs geen glas water bestellen in een andere taal.

Everytime 8 januari 2013 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 6489779)
Klopt, maar ze doen dat slechts één keer. Ze kunnen zelfs geen glas water bestellen in een andere taal.

U kent de hele Franstalige bevolking van België?

Jan Meuleman 8 januari 2013 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6489782)
U kent de hele Franstalige bevolking van België?

Jij toch ook niet. Maar ik heb mijn bewering vastgesteld in Torremolinos.

Everytime 8 januari 2013 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 6489793)
Jij toch ook niet. Maar ik heb mijn bewering vastgesteld in Torremolinos.

Mogelijk dat u op eentalige Franstaligen in Torremolinos gevallen maar dat wil niet zeggen dat alle Franstaligen eentalig zijn.

Jan Meuleman 8 januari 2013 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6489804)
Mogelijk dat u op eentalige Franstaligen in Torremolinos gevallen maar dat wil niet zeggen dat alle Franstaligen eentalig zijn.

Ik heb in Duitsland een aantal Walen ontmoet. Geen van hen kon zich verstaanbaar maken in een andere Europese taal dan alleen het Frans. Echte 'Belgen', behept met een sociaal gebrek en met een onbegrepen, aandoenlijk idee dat de hele wereld Frans spreekt.

Everytime 8 januari 2013 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 6489809)
Ik heb in Duitsland een aantal Walen ontmoet. Geen van hen kon zich verstaanbaar maken in een andere Europese taal dan alleen het Frans. Echte 'Belgen', behept met een sociaal gebrek en met een onbegrepen, aandoenlijk idee dat de hele wereld Frans spreekt.

Nog een keer, niet veralgemenen.

Vlaanderen Boven 8 januari 2013 23:34

Dat is wel degelijk iets typisch Franstalig, hoor. Vlamingen zijn ook niet steeds talenwonders (onlangs in Frankrijk zelf wat communicatieproblemen ondervonden), maar ze zullen in het buitenland nooit trachten het Nederlands te spreken, zoals Franstaligen dat vaak wel proberen met het Frans. Dus dezelfde houding die rechtstreeks verantwoordelijk is voor het verdwijnen van België.

Of het nodig is om daar in deze draad over voort te bomen, dat is een andere zaak.

Jan van den Berghe 8 januari 2013 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6489825)
Dat is wel degelijk iets typisch Franstalig, hoor. Vlamingen zijn ook niet steeds talenwonders (onlangs in Frankrijk zelf wat communicatieproblemen ondervonden), maar ze zullen in het buitenland nooit trachten het Nederlands te spreken, zoals Franstaligen dat vaak wel proberen met het Frans. Dus dezelfde houding die rechtstreeks verantwoordelijk is voor het verdwijnen van België.

'n Houding die niet aanwezig is in Zwitserland. Daar doet iedereen wel z'n best op z'n minst enige hoffelijkheid te tonen wanneer men in een anderstalig deel is van het land.

Everytime 8 januari 2013 23:57

Citaat:

Of het nodig is om daar in deze draad over voort te bomen, dat is een andere zaak.

Ik ben met een bende Franstaligen met vakantie naar Kreta gegaan. Grieks kenden we niet maar we spraken in het Engels met de mensen uit Kreta, helemaal niet in het Frans. Stoppen dus te veralgemenen dat alle Franstaligen eentalig zouden zijn.

fcal 9 januari 2013 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 6489237)
Ik weet dat jij niets liever wil dan aansluiten bij Frankrijk, maar je zou beter ook aandacht geven aan de reden van de onoverbrugbaarheid tussen noord en zuid. Frankrijk heeft namelijk genoeg aan zijn eigen superioriteit, en gaat al zeker de staatskas niet openzetten en de miljardentransfers vanuit Vlaanderen overnemen.

Als Frankrijk Wallonië zouden kunnen inpalmen, territorium en bevolking zou kunnen vergroten zelfs al is het slechts met circa 5%, dan zal zij daar iets voor over hebben. Het betekent immers een stap vooruit en meer gewicht in de EU. Frankrijk zal er op staan dat daar mee rekening gehouden wordt op alle gebieden. Wallonië zal een gouden instapregeling krijgen (= huidige Vlaamse transfers) bij de aansluiting. Eenmaal alles geregeld zal de Waalse uitzonderingspositie in sneltreinvaart gelijkgeschakeld worden met de normale Franse regionale voorzieningen.

vlijmscherp 9 januari 2013 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6489867)
Ik ben met een bende Franstaligen met vakantie naar Kreta gegaan. Grieks kenden we niet maar we spraken in het Engels met de mensen uit Kreta, helemaal niet in het Frans. Stoppen dus te veralgemenen dat alle Franstaligen eentalig zouden zijn.

waarom blijven de Franstaligen die naar Vlaanderen verhuizen dan eisen dat ze in het Frans worden bediend?

waarom zijn talrijke vergaderingen tussen Franstaligen en Nederlandstaligen moeilijk als de Nederlandstaligen Nederlands spreken?

een groot deel uiteraard ook omdat de Nederlandstaligen blijven Frans spreken, zelfs al spreken ze in feite zeer slecht Frans, hebben ze het nauwelijks op school gezien. maar de arrogantie van vele Franstaligen is nog altijd niet weg hoor, integendeel.

vlijmscherp 9 januari 2013 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6489804)

de eentaligheid is niet het grootste probleem, wel de arrogantie dat het Frans een grotere taal is dan andere talen en dat anderen zich maar moeten aanpassen aan hun.

Dat je in Griekenland niemand vindt die Frans spreekt, is normaal, maar het is niet omdat je tov Vlamingen staat, dat je er moet vanuit gaan dat die wel Frans zal kennen.

Modjo 9 januari 2013 10:17

Citaat:

Deze draad dient daar inderdaad niet voor.

Om dit probleem op te lossen dient men het onderwijssysteem aan te passen.

fcal 9 januari 2013 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6488861)
... En je zal er misschien verbaasd van opkijken, maar de Walen geloven reeds lang hun eigen politici niet meer.
En het BHG is voor hen buitenland geworden. Ook zij voelen zich vreemdeling in eigen hoofdstad.
Er is in Belgie maar 1 probleem, en dat is de arrogantie van de Franstalige Vlamingen in Brussel.
Er is zelfs geen enkele Waal die er wakker van ligt, dat Belgie na juni 2014 een confederatie zou worden.

En slechts 1/3 van de Walen ligt er wakker van dat morgen de Waalse politici moeten komen verkondigen dat het gedaan is met de ambtenaren economie in Wallonië en de leeflonen onder veel strengere voorwaarden zullen uitgedeeld worden en de werkloosheidsuitkeringen zullen verlagen en minder lang in tijd zullen worden toegekend.

De Werkende Waal is het immers even beu als de Werkende Vlaming door de PS te worden uitgemolken.

Realistische benadering. Met 'Werkende Waal' en 'Werkende Vlaming' bedoelt u de productieve niet-ambtenaar, vermoed ik. Want juist onder deze categorie van 'tewerkgestelden' zijn er velen, die voor hun postje vrezen. En zij worden aangevoerd door de nog minder nuttige politici, die door het confederalisme de tering naar de nering zullen moeten zetten en dit ook in eigen rangen. De politieke mandarijnen zowel in Wallonië als Brussel en ten dele Vlaanderen zijn de grootste tegenstanders van een heldere, doorzichtige, democratische en verantwoordelijke organisatie van dit land.

Everytime 9 januari 2013 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6490177)
waarom blijven de Franstaligen die naar Vlaanderen verhuizen dan eisen dat ze in het Frans worden bediend?

waarom zijn talrijke vergaderingen tussen Franstaligen en Nederlandstaligen moeilijk als de Nederlandstaligen Nederlands spreken?

een groot deel uiteraard ook omdat de Nederlandstaligen blijven Frans spreken, zelfs al spreken ze in feite zeer slecht Frans, hebben ze het nauwelijks op school gezien. maar de arrogantie van vele Franstaligen is nog altijd niet weg hoor, integendeel.

De meesten doen inspanningen en spreken Nederlands. Maar voor een deel van de Vlaamse bevolking, is het niet genoeg : ze zijn Franstaligen en "hebben dus niets in Vlaanderen te maken". Waarop ik antwoord dat wat die Vlamingen denken, van geen enkel belang zijn. Iedereen is vrij zich te vestigen waar hij/ze wil.

Everytime 9 januari 2013 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6490180)
de eentaligheid is niet het grootste probleem, wel de arrogantie dat het Frans een grotere taal is dan andere talen en dat anderen zich maar moeten aanpassen aan hun.

Dat je in Griekenland niemand vindt die Frans spreekt, is normaal, maar het is niet omdat je tov Vlamingen staat, dat je er moet vanuit gaan dat die wel Frans zal kennen.

Met Vlamingen spreek ik Nederlands en in het algemeen heb ik nooit problemen gehad.

vlijmscherp 9 januari 2013 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6490258)
De meesten doen inspanningen en spreken Nederlands. Maar voor een deel van de Vlaamse bevolking, is het niet genoeg : ze zijn Franstaligen en "hebben dus niets in Vlaanderen te maken". Waarop ik antwoord dat wat die Vlamingen denken, van geen enkel belang zijn. Iedereen is vrij zich te vestigen waar hij/ze wil.

ik ga niet ontkennen dat er idioten zitten tussen de Nederlandstaligen. maar dat gaat over enkelingen die extreem veel media-aandacht krijgen, vooral in de Franstalige pers.

Als een Franstalige echt zijn best doen, zal hij wel degelijk aanvaard worden door Nederlandstaligen. het gaat erover dat er zo weinig zijn die hun best doen, toch in de rand rond Brussel. Dan worden de argumenten "jamaar, we leven toch dicht bij Brussel, waarom zouden wij niet onze superieure taal mogen gebruiken tov die Vlaamse boerkes?" veel gebruikt.

OK, het is ook waar dat vele Vlamingen bij alles wat een beetje vreemdklinkend onmiddellijk die persoon als "anders" gaan beschouwen. maar dat heeft niets met de Franstaligen te maken, dat heeft met de volksaard te maken.
Hoe goed een Limburger zich ook aanpast, voor pakweg een Gentenaar zal dat altijd een Limburger zijn, nooit een Gentenaar.

Jantje 9 januari 2013 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 6490192)
Realistische benadering. Met 'Werkende Waal' en 'Werkende Vlaming' bedoelt u de productieve niet-ambtenaar, vermoed ik. Want juist onder deze categorie van 'tewerkgestelden' zijn er velen, die voor hun postje vrezen. En zij worden aangevoerd door de nog minder nuttige politici, die door het confederalisme de tering naar de nering zullen moeten zetten en dit ook in eigen rangen. De politieke mandarijnen zowel in Wallonië als Brussel en ten dele Vlaanderen zijn de grootste tegenstanders van een heldere, doorzichtige, democratische en verantwoordelijke organisatie van dit land.

Met werkende bedoel ik inderdaad deze die niet in staatsopdracht werken.
De rest is 100% juist

Gwyndion 9 januari 2013 11:26

Citaat:

Dus omdat je een paar extremisten zijn is de wil van eenderd welke Vlaming van geen tel? Ik hoop dat je zelf inziet dat je zo zelf extremistisch en discriminerend bezig bent, je veralgemeent immers naar een ganse groep.

Travis66 9 januari 2013 11:30

Citaat:

Ik kom in een restaurant in Sint Agatha Berchem, voor zover ik weet géén faciliteitengemeente.
De eigenaar, die ook ober is en heel zijn leven daar woont, spreekt zeer slecht (bijna niet) nederlands. Hij heeft nederlandstalige menu's, neemt de bestelling op, maar we moeten ze wel aanwijzen op het menu, want hij verstaat ons niet. Mijn disgenoten schakelen over in het Frans, ik weiger dat te doen.

Nadat die eigenaar in de keuken verdwijnt, komen mijn disgenoten boven met "hij doet toch zijn best, hij is het aan het leren, toch ne goeie waal".

Verdomd met die "inspanningen". Die kerel moest al 40jaar lang vlekkeloos nederlands spreken of het lokale dialect.
"Inspanningen doen" zijn meestal een excuus om te zeggen "spijtig, maar ik kan het niet en ik ben niet van plan er veel moeite in te steken."

Dat is OK (zelfs sympathiek) voor een waal die in vlaanderen op bezoek of vakantie komt. Van een franstalige die zich in vlaanderen settled is dat een slag in ons gezicht.

Vlaanderen Boven 9 januari 2013 11:54

Sint-Agatha-Berchem ligt wel in Brussel (ook dan zou die ober natuurlijk een elementaire kennis van het Nederlands moeten hebben). Vergist van gemeente?

Travis66 9 januari 2013 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6490317)
Sint-Agatha-Berchem ligt wel in Brussel (ook dan zou die ober natuurlijk een elementaire kennis van het Nederlands moeten hebben). Vergist van gemeente?

Yep, het was groot bijgaarden, sorry

Knuppel 9 januari 2013 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6490271)
Met Vlamingen spreek ik Nederlands en in het algemeen heb ik nooit problemen gehad.

Waarmee je jezelf tegenspreekt dat het voor de Vlamingen niet genoeg is als franstaligen nederlands proberen te spreken.

De Vlamingen hebben er nooit problemen mee gehad dat er zich anderstaligen in Vlaanderen vestigden. Ze hebben er wél problemen mee als ze in Vlaanderen voorrechten opeisen die ze de Vlamingen in hun eigen gebied nooit zouden toestaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be