Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Samen met Nederland? Nee, maar samenwerkingsverdrag, dat wel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251502)

fred vanhove 8 januari 2020 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9217450)
Dat neem ik helemaal niet aan. Daarvoor ken ik Nederland net iets te goed. Nederlanders beheersen hun taal op een veel soepeler manier dan Vlamingen, weten zich gevatter en puntiger uit te drukken. En dat allemaal desnoods in zo goed als vlekkeloos AN.

Op gebied van taaltesten moeten ze 9 keer op de 10 de duimen leggen tegen de Vlamingen.
Remember 10 voor taal met gewezen Robert Long.
Ze zijn gewoon wat radder van tong.

fred vanhove 8 januari 2020 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9217657)
En wat uw indruk betreft, kijk maar eens naar het aantal Nederlandse of Belgische winnaars van het groot Nederlands dictee. Met ons armzalige aantal (7miljoen) Vlamingen tegenover bijna het drievoudige aan Nederlanders, zijn het nog overheersend Vlamingen die als winnaar uit komen.

Dat valt inderdaad niet te ontkennen.

Hollander 8 januari 2020 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9217757)
Op gebied van taaltesten moeten ze 9 keer op de 10 de duimen leggen tegen de Vlamingen.

Dat denk ik ook..

Hollander 8 januari 2020 15:30

Samenwerking

Citaat:

Samenwerking

Zowel Vlaanderen als Nederland heeft er alle belang bij om samen te werken om de socio-economische uitdagingen waarvoor beide staan, het hoofd te bieden.

Dat is de boodschap op de eerste Vlaams-Nederlandse Wetenschaps- en Innovatiedag, die maandag plaatsvond in de Nederlandse ambassade in Brussel.

Doel van de Vlaams-Nederlandse Wetenschaps- en Innovatiedag is om de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen op vlak van wetenschap en innovatie te bevorderen, door meer dan 230 spelers uit overheden, het bedrijfsleven en de academische wereld samen te brengen.

Het initiatief komt voort uit het topoverleg tussen ministers-presidenten Geert Bourgeois en Mark Rutte in november vorig jaar.
https://www.ewi-vlaanderen.be/nieuws...-van-innovatie

Dit lijkt me een goed begin. Maar er zijn denk ik nog wel meer samenwerkingen mogelijk.

Het Oosten 8 januari 2020 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9217664)
LiberaalNL heeft gelijk en ongelijk. Ik hoor dagelijks dialect in Noord-Brabant, ook bij jongere mensen. Vooral onder dorpelingen. En zelfs in Zuid-Holland, dieper Holland. Als ik bijvoorbeeld Zwijndrecht bezoek, een stukje Randstad, maar totaal niet toeristisch hoor ik dialect. Vaak eerder Rotterdams dan Dordt, doch. Een verdrongen dialect onder de jonge generatie, vaak sympathieke maar ietwat ordinaire figuren wel die het spreken.

Dat is niets nieuws.

Het Oosten 8 januari 2020 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9217664)
LiberaalNL heeft gelijk en ongelijk. Ik hoor dagelijks dialect in Noord-Brabant, ook bij jongere mensen. Vooral onder dorpelingen. En zelfs in Zuid-Holland, dieper Holland. Als ik bijvoorbeeld Zwijndrecht bezoek, een stukje Randstad, maar totaal niet toeristisch hoor ik dialect. Vaak eerder Rotterdams dan Dordt, doch. Een verdrongen dialect onder de jonge generatie, vaak sympathieke maar ietwat ordinaire figuren wel die het spreken.

Toch meestal vooral dit laatste bij LiberaalNL.

Jan van den Berghe 8 januari 2020 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9217657)
Dialecten kunnen beter blijven bestaan. Ze hebben zo hun voordelen. Zo is bv. in het Antwerps goed te horen wanneer iets mannelijk of vrouwelijk is. Nemen we bijvoorbeeld een stoel of een tafel. In het Antwerps wordt dat, " ne stoel en een tafel / ne man en een vrouw.

In het Westvlaams hoor je wanneer iets geschreven wordt met lange ij of met korte ei. Alle woorden met lange ij worden met y uitgesproken.

En wat uw indruk betreft, kijk maar eens naar het aantal Nederlandse of Belgische winnaars van het groot Nederlands dictee. Met ons armzalige aantal (7miljoen) Vlamingen tegenover bijna het drievoudige aan Nederlanders, zijn het nog overheersend Vlamingen die als winnaar uit komen.

Waardeloos. Spelling is slechts een instrument en hoort transparant en coherent te zijn. Spelling hoort geen meetinstrument te zijn waarmee bepaald kan worden hoeveel tijd er besteed werd aan de studie van een onsamenhangend systeem.

Echte taalbeheersing zit ergens anders.

Jan van den Berghe 8 januari 2020 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9217757)

Woordjes leren is één zaak; ze vlot gebruiken in keurige volzinnen een andere.

graaf de bethune 9 januari 2020 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9216335)
Als je de moeite zou doen om deze draad nog eens te overlopen zou je zien dat ik, als overtuigde aanhanger van het samengaan van Nederland en Vlaanderen, hier een pleidooi heb gehouden om dat samengaan niet door te voeren in een "fusie" maar wel in een zorgvuldig doordachte "confederatie". Uitgerekend om bange Vlamingen zoals jij, met koudwatervrees voor dat samengaan, aan te tonen dat wij nog steeds grotendeels ons potje zelf kunnen koken maar niettemin in een staatsverband met Nederland kunnen vertoeven. Dat is met een confederatie perfect mogelijk.

U verwart mij met een fiere , zelfbewuste Vlaming ipv een bange Vlaming. Een bange Vlaming zou inderdaad snel aanhechting zoeken bij een andere entiteit....ik besef daarentegen dat Vlaanderen economisch sterk genoeg is om z'n eigen boontjes te doppen.....wat niet wegneemt dat we best samenwerkingsakkoorden met onze buurlanden afsluiten........zelfs met Wallonië, waarom niet. Dus geen bange Vlamingen maar een terecht fiere zelfbewuste Vlaming die geen nieuwe meester zoekt en duldt.

pajoske 9 januari 2020 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 9219257)
U verwart mij met een fiere , zelfbewuste Vlaming ipv een bange Vlaming. Een bange Vlaming zou inderdaad snel aanhechting zoeken bij een andere entiteit....ik besef daarentegen dat Vlaanderen economisch sterk genoeg is om z'n eigen boontjes te doppen.....wat niet wegneemt dat we best samenwerkingsakkoorden met onze buurlanden afsluiten........zelfs met Wallonië, waarom niet. Dus geen bange Vlamingen maar een terecht fiere zelfbewuste Vlaming die geen nieuwe meester zoekt en duldt.

Ge beseft toch dat transport vanuit de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied via Albertkanaal en spoorweg via provincie Luik gaat?

Dat die Walen, nadat ze door Vlaanderen aan de kant geschoven zijn, even meegaand zullen zijn als Nederland-wat-betreft-de-ijzeren-Rijn.

Ik vrees dat er van een economisch sterk Vlaanderen nog weinig overblijft na onafhankelijkheid. Vlaanderen zal overgeleverd worden aan de goodwill van de buurlanden. En die gaan er alles aan doen om dat klein Vlaams landje dood te concurreren.

graaf de bethune 9 januari 2020 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9219264)
Ge beseft toch dat transport vanuit de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied via Albertkanaal en spoorweg via provincie Luik gaat?

Dat die Walen, nadat ze door Vlaanderen aan de kant geschoven zijn, even meegaand zullen zijn als Nederland-wat-betreft-de-ijzeren-Rijn.

Ik vrees dat er van een economisch sterk Vlaanderen nog weinig overblijft na onafhankelijkheid. Vlaanderen zal overgeleverd worden aan de goodwill van de buurlanden. En die gaan er alles aan doen om dat klein Vlaams landje dood te concurreren.

Ge beseft toch dat het goederenverkeer vanuit Nederland richting Frankrijk ook door Vlaanderen gaat......ge beseft toch dat Nederlandse vrachtwagens met goederen bestemd voor Vlaanderen ook door Vlaams grondgebied moeten.......ofwel zijt ge ne bange Vlaamse nestbevuilende schijter....ofwel zijt ge ne Waal , t'is het een of het ander. Kent ge de uitdrukking, het ene plezier is het andere waard.....alsof we met de nederlanders nog geen samenwerkingsakkoorden hebben, havens Gent, Zeebrugge , Antwerpen??? Operaties defensie oa luchtmacht en marine....kostendelend...zelfde materialen, gezamelijke aankoop, oefeningen, onderhoud....nee nee Pajoske, ge zult veel vroeger moeten opstaan om mij van het idee van een volledige Vlaamse onafhankelijkheid af te helpen....en als het u niet aanstaat, ge kunt nog altijd verhuizen naar Walbanië...mocht ge op dit moment in Vlaanderen wonen...

pajoske 9 januari 2020 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 9219310)
Ge beseft toch dat het goederenverkeer vanuit Nederland richting Frankrijk ook door Vlaanderen gaat......

Via de Europese autostrade Maastricht-Luik is dat in Voeren over een afstand van 500m. Dat zou eventueel gemakkelijk te omzeilen zijn via Ternaaien.
Via het Julianakanaalen de Maas kan men in Maastricht naar Visé varen zonder door Vlaams grondgebied te moeten komen.

Ja men heeft al jarenlang akkoorden met Nederland. Maar van de ijzeren Rijn, nochtans een voorwaarde bij de Belgische onafhankelijkheid, is er nog altijd geen sprake.

Als Vlaamse politici hun verstand hadden gebruikt was er al lang een spoorverbinding Hasselt-Maastricht.

LiberaalNL 9 januari 2020 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9218352)
Toch meestal vooral dit laatste bij LiberaalNL.

Waarom negeer je Knuppel en mij, System uit Het Oosten?

werkman 9 januari 2020 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9219322)
Via de Europese autostrade Maastricht-Luik is dat in Voeren over een afstand van 500m. Dat zou eventueel gemakkelijk te omzeilen zijn via Ternaaien.
Via het Julianakanaalen de Maas kan men in Maastricht naar Visé varen zonder door Vlaams grondgebied te moeten komen.

Ja men heeft al jarenlang akkoorden met Nederland. Maar van de ijzeren Rijn, nochtans een voorwaarde bij de Belgische onafhankelijkheid, is er nog altijd geen sprake.

Als Vlaamse politici hun verstand hadden gebruikt was er al lang een spoorverbinding Hasselt-Maastricht.

Heeft niks te maken met gebrek aan verstand. In zowel België als Nederland ligt het vol met blauwe weiden met inlandse orchideën. Bovendien zijn er rond Leuven sporen gevonden van versteende oerbomen.
Het zijn vooral de groenen die dwars liggen. En vooral Nederland maakt daar gebruik van. En nu gaan ze in die gebieden nog wolven kweken.
En alsof dat nog niet genoeg is zijn er nog sporen van de voetbranders.
En zelfs in Limburg zit er een halve gare die bij nacht penissen van paarden afsnijd. Je moet de waarheid vertellen over uw streek Pa Jos.
Het is ingewikkelder dan jij wil vertellen.
En dan zal ik nog zwijgen over dat volk dat de streek bij nacht onveilig maakt onder de bruggen van het Albertkanaal. Moeten we daarover beginnen misschien? :evil:

Garry 9 januari 2020 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9218419)
Woordjes leren is één zaak; ze vlot gebruiken in keurige volzinnen een andere.

Nu zeg je iets. Keurige zinnen moet ge bij een Hollander niet zoeken.

pajoske 9 januari 2020 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door werkman (Bericht 9219377)
Heeft niks te maken met gebrek aan verstand. In zowel België als Nederland ligt het vol met blauwe weiden met inlandse orchideën. Bovendien zijn er rond Leuven sporen gevonden van versteende oerbomen.
Het zijn vooral de groenen die dwars liggen. En vooral Nederland maakt daar gebruik van. En nu gaan ze in die gebieden nog wolven kweken.
En alsof dat nog niet genoeg is zijn er nog sporen van de voetbranders.
En zelfs in Limburg zit er een halve gare die bij nacht penissen van paarden afsnijd. Je moet de waarheid vertellen over uw streek Pa Jos.
Het is ingewikkelder dan jij wil vertellen.
En dan zal ik nog zwijgen over dat volk dat de streek bij nacht onveilig maakt onder de bruggen van het Albertkanaal. Moeten we daarover beginnen misschien? :evil:

Ge moogt dat van mij zeggen. In Limburg zit tegenwoordig veel zware (drugs-)criminaliteit. Het gevolg van de gunstige centrale ligging in Europa: centraal en met veel grenzen.
Een nieuwe grens met Wallonië geeft die mensen nog meer mogelijkheden om hun activiteiten verder te ontplooien. Die lachen zich een bult bij Vlaamse onafhankelijkheid. Limburg zal dan 3 grenzen hebben met het buitenland. Grenzen die voor hen geen hinderpalen zijn, maar des te meer voor de misdaadbestrijders.

Knuppel 9 januari 2020 20:25

Citaat:

Een goed gedacht is veel waard.

De Antwerpse haven is dan ook niet bereikbaar voor de Walen. Gelukkig voor hen is de Antwerpse haven niet meer zo belangrijk als in hun bloeiperiode.

Of Vlaanderen, dat 16 miljard per jaar lichter wordt gemaakt dan het armlastige Wallonië, en het nog onvergelijkbaar beter doet, zal overgeleverd worden aan de goodwill van de buurlanden wil ik nog meemaken. De buurlanden zijn geen Vlaminghatende stinkaards zoals de Walen.

Knuppel 9 januari 2020 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9219386)
Ge moogt dat van mij zeggen. In Limburg zit tegenwoordig veel zware (drugs-)criminaliteit. Het gevolg van de gunstige centrale ligging in Europa: centraal en met veel grenzen.
Een nieuwe grens met Wallonië geeft die mensen nog meer mogelijkheden om hun activiteiten verder te ontplooien. Die lachen zich een bult bij Vlaamse onafhankelijkheid. Limburg zal dan 3 grenzen hebben met het buitenland. Grenzen die voor hen geen hinderpalen zijn, maar des te meer voor de misdaadbestrijders.

Nogmaals. Een goed gedacht is veel waard.

Limburg zal dus overgeleverd zijn aan nog zware drugscriminelen dan vandaag, zo goed als allemaal van allochtone origine, en van misdaadbestrijders hebben ze niet veel te verwachten want die kunnen de grens niet over.

Prettig vooruitzicht.

quercus 9 januari 2020 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 9219310)
Ge beseft toch dat het goederenverkeer vanuit Nederland richting Frankrijk ook door Vlaanderen gaat......ge beseft toch dat Nederlandse vrachtwagens met goederen bestemd voor Vlaanderen ook door Vlaams grondgebied moeten.......ofwel zijt ge ne bange Vlaamse nestbevuilende schijter....ofwel zijt ge ne Waal , t'is het een of het ander. Kent ge de uitdrukking, het ene plezier is het andere waard.....alsof we met de nederlanders nog geen samenwerkingsakkoorden hebben, havens Gent, Zeebrugge , Antwerpen??? Operaties defensie oa luchtmacht en marine....kostendelend...zelfde materialen, gezamelijke aankoop, oefeningen, onderhoud....nee nee Pajoske, ge zult veel vroeger moeten opstaan om mij van het idee van een volledige Vlaamse onafhankelijkheid af te helpen....en als het u niet aanstaat, ge kunt nog altijd verhuizen naar Walbanië...mocht ge op dit moment in Vlaanderen wonen...

Meer nog: nauwelijks een jaar geleden werd een akkoord afgesloten tussen Vlissingen, Terneuzen en Gent waardoor die drie als één haven willen beschouwd worden.

Anna List 9 januari 2020 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9219519)
Meer nog: nauwelijks een jaar geleden werd een akkoord afgesloten tussen Vlissingen, Terneuzen en Gent waardoor die drie als één haven willen beschouwd worden.

Zou voor Antwerpen en Rotterdam ook een logistiek economische win-win zijn

Jan van den Berghe 9 januari 2020 22:14

Citaat:

Wat gaan ze dan wel doen binnen een Europese context? De stop van Ternaaien weer toepassen?

werkman 10 januari 2020 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9219614)
Wat gaan ze dan wel doen binnen een Europese context? De stop van Ternaaien weer toepassen?

Geen probleem. De bedoeling is om zo weinig mogelijk te doen.
Als je de inspanningen ziet in Limburg om zoveel mogelijk met het hinterland Duitsland verbonden te blijven dat stel je vast dat er vooral een brug over de autostrade is aangebracht om het wild vrije doorgang te bezorgen.
Nooit gehoord van de overbrugging "Kikbeek" ?
Er wordt verdomd meer gedaan voor de wolven dan voor de Limburgers.
En de Ijzeren Rijn ? Zowel de Walen als de Hollanders houden dat project tegen. Misschien stopt dat wel als we samen met de Nederlanders ooit één volk worden met gemeenschappelijke belangen.
Een papieren Europa beoogt dat niet. Dat dient uitsluitend om het impact van de kiezer op zijn eigen belangen te nihiliseren. :lol:

Vrijheideerst 10 januari 2020 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door werkman (Bericht 9219991)
Geen probleem. De bedoeling is om zo weinig mogelijk te doen.
Als je de inspanningen ziet in Limburg om zoveel mogelijk met het hinterland Duitsland verbonden te blijven dat stel je vast dat er vooral een brug over de autostrade is aangebracht om het wild vrije doorgang te bezorgen.
Nooit gehoord van de overbrugging "Kikbeek" ?
Er wordt verdomd meer gedaan voor de wolven dan voor de Limburgers.
En de Ijzeren Rijn ? Zowel de Walen als de Hollanders houden dat project tegen. Misschien stopt dat wel als we samen met de Nederlanders ooit één volk worden met gemeenschappelijke belangen.
Een papieren Europa beoogt dat niet. Dat dient uitsluitend om het impact van de kiezer op zijn eigen belangen te nihiliseren. :lol:

Grapjurk.

Garry 10 januari 2020 22:18

De haven van Antwerpen is de grootste zeehaven in België en de tweede haven in Europa, na Rotterdam. In 2014 had de haven van Antwerpen een overslag van ruim 199 miljoen ton.[1] Voor stukgoed is Antwerpen een van de grootste havens van Europa, voor overslag van stortgoederen is ze minder belangrijk.
De haven is verbonden met de Noordzee via de Westerschelde. De haven van Antwerpen speelt een belangrijke rol in de internationale handel. Ze is diep in het binnenland gelegen waardoor de af te leggen afstanden voor spoor- of wegvervoer opmerkelijk verminderen. Dit speelt in het voordeel van het containervervoer, dat veel gebruikmaakt van deze transportmogelijkheden. Het containervervoer is vanaf de jaren 50 sterk toegenomen, vooral door de toenmalige Waalse economie. Eenheidsladingen zijn nu eenmaal makkelijker te vervoeren en eenvoudiger te behandelen. Niet alleen de traditionele producten, zoals textiel en elektronica, worden per container vervoerd maar ook vruchten, luxeauto’s en andere nieuwe producten verschijnen op de containermarkt.
Daar naast hebben we nog de haven van Zeebruge en Gent. De haven van Gent is een zeehaven in de Belgische stad Gent. Het is de derde grootste Belgische haven, na Antwerpen en Zeebrugge.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Haven_van_Antwerpen

En Vlaanderen zou door Europa geweerd worden bij een onafhankelijkheid uit roepen?

Ik denk niet dat Europa staat te springen om Vlaanderen kwijt te zijn en het verpauperde gebied Wallonië te behouden. Dat is geen win win maar een verlies verlies situatie voor Europa.

Jan van den Berghe 10 januari 2020 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9220500)
De haven van Antwerpen is de grootste zeehaven in België en de tweede haven in Europa, na Rotterdam.

Tijd dus dat we met de Nederlanders heel nauw samenwerken!

Garry 11 januari 2020 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9220502)
Tijd dus dat we met de Nederlanders heel nauw samenwerken!

Samen werken. Prima, daar ben ik een groot voorstander van. Dat doe ik trouwens ook met de buurvrouw maar daarom hoef ik er nog niet mee te trouwen.

Jan van den Berghe 11 januari 2020 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9220596)
Samen werken. Prima, daar ben ik een groot voorstander van. Dat doe ik trouwens ook met de buurvrouw maar daarom hoef ik er nog niet mee te trouwen.

Als u veel met uw buurvrouw samenwerkt, kan het laatste er wel eens van komen, nietwaar?!

Of was u nog niet gescheiden van uw Waalse wederhelft?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be